i
n
i
Blad 12
Inmiddels is deze nieuwe weg, de Nieuwe Jachthavenlaan, al
enige tijd gereed en conform de afspraken ingericht. Van
gevaarlijke situaties, waarvoor gevreesd wordt, is ons
niets bekend.
Voorstel: Niet aan deze zienswijze tegemoet komen en het
ontwerp-bestemmingsplan op dit punt ongewijzigd vaststel
len.
Vervolgens maakt de heer Elzenga bezwaar tegen het onttrek
ken van de Jachthavenlaan aan het openbaar gebruik. Op dit
bezwaar is reeds beslist zo stelt de heer Elzenga: fietsers
en auto's zullen op termijn om moeten rijden. Indertijd
heeft de Raad van State beslist dat de belangen van onder
meer zijn bedrijf zwaarder wogen dan die van de gemeente.
Daarbij komt nog dat de verkeersintensiteit van de nieuwe
aan te leggen weg met 265 0 vrachtwagens per week zal toene
men
Reactie
De heer Elzenga doelt hiermee op een procedure welke tot
voor de Raad van State is gevoerd omtrent het onttrekken
aan de openbaarheid van het westelijk deel van de Jachtha
venlaan. Dit weggedeelte zou worden onttrokken, zonder dat
er een alternatieve route was, en derhalve dit weggedeelte
in het wegenpatroon nog een zekere betekenis had. De Raad
van State heeft inderdaad het voornemen tot onttrekking van
dat weggedeelte voorkomen, door te stellen dat het wegge
deelte zijn betekenis in de structuur van wegen (nog) niet
verloren heeft en dat de tengevolge daarvan ontstane om-
rij beweging voor de belanghebbende op de jachthaven van
dusdanig nadeel werd aangemerkt, dat daardoor de onttrek
king niet te rechtvaardigen was
Met betrekking tot de toekomstige onttrekking van de Jacht
havenlaan geldt, dat rekening gehouden dient te worden met
deze uitspraak. Alvorens tot onttrekking te kunnen over
gaan, dient de Jachthavenlaan zijn betekenis in de wegen
structuur te hebben verloren.
Inmiddels is vanaf de Greunsweg een nieuwe ontsluitingsweg
naar de jachthaven (Nieuwe Jachthavenlaan) gerealiseerd.
Voorts is er een nieuwe verbindingsweg aangelegd tussen de
Tjalkstraat en de Greunsweg achter het buurthuis langs.
Nu deze nieuwe wegenstructuur klaar is, heeft de huidige
Jachthavenlaan grotendeels zijn betekenis in het wegenpa
troon verloren. Ten opzichte van de vroeger is er nauwe
lijks meer sprake van een situatie van omrijden. Wel be
houdt het oostelijk gedeelte nog een functie voor de ont
sluiting van de sporthal, zolang deze er nog is.
Indien en voorzover de invulling van de bedrijfsbestemming
dit vereist, zal dan ook tot onttrekking aan de openbaar
heid kunnen worden overgegaan.
Overigens is het bezwaar van de heer Elzenga tegen de toe
komstige onttrekking aan de openbaarheid van de Jachthaven
Blad 13
laan niet van planologische aard. De Jachthavenlaan is op
genomen binnen de bestemming "Bedrijfsdoeleinden", waarbin
nen ontsluitingswegen zijn toegestaan. Als zodanig kan de
Jachthavenlaan deze functie behouden.
Mocht er te zijner tijd besloten worden tot onttrekking,
dan dient zulks te geschieden volgens een door de Wegenwet
voorgeschreven procedure. Binnen dat kader wordt gelegen
heid geboden aan belanghebbenden tot het maken van bezwaar.
Het door de heer Elzenga genoemd aantal motorvoertuigen
(2 650 vrachtwagens per week) heeft geen betrekking op de
nieuwe ontsluitingsweg tussen Greunsweg en Jachthaven. Op
blz. 19 van de toelichting wordt dit aantal genoemd, doch
dit heeft betrekking op de Langdeelstraat"Wat betreft de
verbinding over de weg wordt in de toekomstbij herstruc
turering van het bedrij f (FCDF) ernaar gestreefd om al het
vrachtverkeer via de Langdeelstraat zo snel mogelijk naar
de stroomwegen te leiden. Het gaat om 2650 vrachtwagens per
week. De herstructurering van het bedrijf/terrein, e.g. de
melkontvangstwordt daarop ingericht."
Voorstel: Niet aan deze zienswijze tegemoet komen en het
ontwerp-bestemmingsplan op dit punt ongewijzigd vaststel
len.
Voorts is het de heer Elzenga niet bekend wat met de ener
gietoren bedoeld wordt. Ook heeft hij bezwaar tegen verho
ging hiervan. Evenals met andere hoge gebouwen, dit mede
door slechte televisie ontvangst, uitzicht en storing van
privacy. Deze zware industrie hoort hier niet thuis, aldus
de heer Elzenga.
Reactie
De energietoren is een 60 meter hoog gebouw, opgenomen in
het complex aan de MerodestraatIn dat gebouw zijn machi
nes gebouwd, welke de voor de bedrijfsvoering noodzakelijke
energie opwekken. Met de beoogde verplaatsing van het FCDF-
complex aan de Merodestraat naar de uitbreidingslocatie ten
zuiden van de spoorlijn worden nieuwe, andere eisen gesteld
aan de hoeveelheid benodigde energie. Het bedrijf onder
zoekt in hoeverre deze energie op de nieuwe locatie zelf
opgewekt kan worden dan wel of dat deze van elders gehaald
moet worden
Indien ervoor gekozen zou worden om de energie zelf op te
wekken, dan is vanwege de daarvoor benodigde installaties
een gebouw nodig, dat hoger zal (moeten) zijn dan 60 meter.
Het bestemmingsplan biedt daartoe in beginsel via een wij
zigingsbevoegdheid de mogelijkheid. Alvorens het plan te
kunnen wijzigen zal een procedure gevoerd moeten worden,
waarin in ieder geval ruimte moet worden geboden aan het
indienen van bezwaren van belanghebbenden. Mocht die proce
dure aan de orde komen, dan kan de heer Elzenga op dat mo
ment bezwaar maken en zal een afweging gemaakt moeten wor-