i n i Blad 12 Inmiddels is deze nieuwe weg, de Nieuwe Jachthavenlaan, al enige tijd gereed en conform de afspraken ingericht. Van gevaarlijke situaties, waarvoor gevreesd wordt, is ons niets bekend. Voorstel: Niet aan deze zienswijze tegemoet komen en het ontwerp-bestemmingsplan op dit punt ongewijzigd vaststel len. Vervolgens maakt de heer Elzenga bezwaar tegen het onttrek ken van de Jachthavenlaan aan het openbaar gebruik. Op dit bezwaar is reeds beslist zo stelt de heer Elzenga: fietsers en auto's zullen op termijn om moeten rijden. Indertijd heeft de Raad van State beslist dat de belangen van onder meer zijn bedrijf zwaarder wogen dan die van de gemeente. Daarbij komt nog dat de verkeersintensiteit van de nieuwe aan te leggen weg met 265 0 vrachtwagens per week zal toene men Reactie De heer Elzenga doelt hiermee op een procedure welke tot voor de Raad van State is gevoerd omtrent het onttrekken aan de openbaarheid van het westelijk deel van de Jachtha venlaan. Dit weggedeelte zou worden onttrokken, zonder dat er een alternatieve route was, en derhalve dit weggedeelte in het wegenpatroon nog een zekere betekenis had. De Raad van State heeft inderdaad het voornemen tot onttrekking van dat weggedeelte voorkomen, door te stellen dat het wegge deelte zijn betekenis in de structuur van wegen (nog) niet verloren heeft en dat de tengevolge daarvan ontstane om- rij beweging voor de belanghebbende op de jachthaven van dusdanig nadeel werd aangemerkt, dat daardoor de onttrek king niet te rechtvaardigen was Met betrekking tot de toekomstige onttrekking van de Jacht havenlaan geldt, dat rekening gehouden dient te worden met deze uitspraak. Alvorens tot onttrekking te kunnen over gaan, dient de Jachthavenlaan zijn betekenis in de wegen structuur te hebben verloren. Inmiddels is vanaf de Greunsweg een nieuwe ontsluitingsweg naar de jachthaven (Nieuwe Jachthavenlaan) gerealiseerd. Voorts is er een nieuwe verbindingsweg aangelegd tussen de Tjalkstraat en de Greunsweg achter het buurthuis langs. Nu deze nieuwe wegenstructuur klaar is, heeft de huidige Jachthavenlaan grotendeels zijn betekenis in het wegenpa troon verloren. Ten opzichte van de vroeger is er nauwe lijks meer sprake van een situatie van omrijden. Wel be houdt het oostelijk gedeelte nog een functie voor de ont sluiting van de sporthal, zolang deze er nog is. Indien en voorzover de invulling van de bedrijfsbestemming dit vereist, zal dan ook tot onttrekking aan de openbaar heid kunnen worden overgegaan. Overigens is het bezwaar van de heer Elzenga tegen de toe komstige onttrekking aan de openbaarheid van de Jachthaven Blad 13 laan niet van planologische aard. De Jachthavenlaan is op genomen binnen de bestemming "Bedrijfsdoeleinden", waarbin nen ontsluitingswegen zijn toegestaan. Als zodanig kan de Jachthavenlaan deze functie behouden. Mocht er te zijner tijd besloten worden tot onttrekking, dan dient zulks te geschieden volgens een door de Wegenwet voorgeschreven procedure. Binnen dat kader wordt gelegen heid geboden aan belanghebbenden tot het maken van bezwaar. Het door de heer Elzenga genoemd aantal motorvoertuigen (2 650 vrachtwagens per week) heeft geen betrekking op de nieuwe ontsluitingsweg tussen Greunsweg en Jachthaven. Op blz. 19 van de toelichting wordt dit aantal genoemd, doch dit heeft betrekking op de Langdeelstraat"Wat betreft de verbinding over de weg wordt in de toekomstbij herstruc turering van het bedrij f (FCDF) ernaar gestreefd om al het vrachtverkeer via de Langdeelstraat zo snel mogelijk naar de stroomwegen te leiden. Het gaat om 2650 vrachtwagens per week. De herstructurering van het bedrijf/terrein, e.g. de melkontvangstwordt daarop ingericht." Voorstel: Niet aan deze zienswijze tegemoet komen en het ontwerp-bestemmingsplan op dit punt ongewijzigd vaststel len. Voorts is het de heer Elzenga niet bekend wat met de ener gietoren bedoeld wordt. Ook heeft hij bezwaar tegen verho ging hiervan. Evenals met andere hoge gebouwen, dit mede door slechte televisie ontvangst, uitzicht en storing van privacy. Deze zware industrie hoort hier niet thuis, aldus de heer Elzenga. Reactie De energietoren is een 60 meter hoog gebouw, opgenomen in het complex aan de MerodestraatIn dat gebouw zijn machi nes gebouwd, welke de voor de bedrijfsvoering noodzakelijke energie opwekken. Met de beoogde verplaatsing van het FCDF- complex aan de Merodestraat naar de uitbreidingslocatie ten zuiden van de spoorlijn worden nieuwe, andere eisen gesteld aan de hoeveelheid benodigde energie. Het bedrijf onder zoekt in hoeverre deze energie op de nieuwe locatie zelf opgewekt kan worden dan wel of dat deze van elders gehaald moet worden Indien ervoor gekozen zou worden om de energie zelf op te wekken, dan is vanwege de daarvoor benodigde installaties een gebouw nodig, dat hoger zal (moeten) zijn dan 60 meter. Het bestemmingsplan biedt daartoe in beginsel via een wij zigingsbevoegdheid de mogelijkheid. Alvorens het plan te kunnen wijzigen zal een procedure gevoerd moeten worden, waarin in ieder geval ruimte moet worden geboden aan het indienen van bezwaren van belanghebbenden. Mocht die proce dure aan de orde komen, dan kan de heer Elzenga op dat mo ment bezwaar maken en zal een afweging gemaakt moeten wor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 373