Blad 2
2. Artikel 33 lid 2
De dagelijkse leiding van het bureau berust bij een
directie. Deze is voor het uit dien hoofde gevoerde beleid
verantwoording schuldig aan de voorzitter, het dagelijks en
het algemeen bestuur.
3. Artikel 34 lid 1
Het algemeen bestuur stelt onder goedkeuring van de Kroon
regelen vast met betrekking tot de organisatie van de
financiële administratie en van het kasbeheer van het
instituut
4. Artikel 34 lid 2
Ten behoeve van de controle op het geldelijk beheer en de
boekhouding, stelt het algemeen bestuur regels vast en
wijst het een deskundige aan, die terzake schriftelijk
verslag uitbrengt aan het algemeen bestuur.
5. Artikel 34 lid 3
Het algemeen bestuur is verplicht een regeling vast te
stellen omtrent voldoende verzekering der geldmiddelen van
het instituut tegen benadeling door personeel of door
anderen.
Artikel III
Het besluit treedt in werking op de dag van de opname in
het register van het College van Gedeputeerde Staten van de
provincie Utrecht, bedoeld in de artikelen 52 juncto 27
tweede lid van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen,
althans in ieder geval op 1 april 2 003.
Toelichting op de wijzigingen in de IZA Nederland-regeling
Artikel I
Lid 1
Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de
werkorganisatie van IZA onder te brengen in een
privaatrechtelijke rechtspersoon die in een groep verbonden
is met de coöperatie VGZ-IZA. Dat betekent dat besluiten in
eerste instantie over het toekennen van vergoedingen en
andere voorzieningen zoals opgenomen in de
vergoedingenlijst en het reglement zorgverzekering op grond
van het door het dagelijks bestuur van IZA verleende
mandaat worden genomen door of vanwege de directie van de
bedoelde privaatrechtelijke rechtspersoon. Gelet op het
bepaalde in artikel 10:4 van de Algemene Wet Bestuursrecht
is het noodzakelijk dat de IZA Nederland-regeling vermeldt
dat aan een rechtspersoon of een ander lichaam mandaat kan
worden verleend tot het nemen van besluiten in eerste
Blad 3
instantie
Deze besluiten zijn aan bezwaar en daarna zo nodig aan
rechterlijk beroep onderworpen, zoals dat thans geldt voor
de beslissingen die de directie van het bureau i.e. de
werkorganisatie namens het dagelijks bestuur neemt.
Artikel II
Leden 1 en 2
Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de
werkorganisatie van IZA - in de regeling aangeduid als "het
bureau" - te fuseren met de werkorganisatie van
Zorgverzekeraar VGZ. De beide werkorganisaties worden
ondergebracht in een privaatrechtelijke rechtspersoon die
onderdeel uitmaakt van de coöperatie VGZ-IZA. Daar de IZA
Nederland-regeling blijft bestaan, wordt met deze wijziging
voor het bestuur van IZA de mogelijkheid open gehouden dat
het desgewenst op enig moment toch over een bureau kan
beschikken zonder dat daarvoor de regeling behoeft te
worden gewijzigd.
Leden 34 en 5
De IZA Nederland-regeling is een gemeenschappelijke
regeling waaraan ook de provincie Limburg deelneemt. Dat
betekent dat hoofdstuk IV van de Wet Gemeenschappelijke
Regelingen van toepassing is, alsmede de voorschriften van
de Provinciewet
De vernummering tot artikel 34 leden 1, 2 en 3 van het
huidige artikel 33, leden 3, 5 en 8van de IZA Nederland
regeling vindt plaats vanwege:
a. de aansluiting met artikel 216 van de Provinciewet
b. het streven om de bestaande samenhang in de nummering
van de artikelen van de regeling zo veel als mogelijk in
stand te houden.
De fusie van de werkorganisatie van IZA met de
werkorganisatie van Zorgverzekeraar VGZ heeft tot gevolg
dat het Instituut niet meer beschikt over een eigen
personele formatie. Aan de leden 4, 6 en 7 van het huidige
artikel 33 bestaat daarom niet langer behoefte.
Tenslotte is het volgende op te merken met betrekking tot
het vervallen van het huidige artikel 34Dit artikel is
bij de totstandkoming van de IZA-Nederland-regeling in 1993
opgenomen als onderdeel van de fusie-afspraken tussen de
destijds bestaande 10 afzonderlijke IZA-regelingen c.q. als
extra waarborg voor respectievelijk de verzekerden en de
medewerkers van de toen nog afzonderlijke IZA-regelingen.
Noch de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, noch enig ander
wettelijk voorschrift verplicht tot, of ligt ten grondslag
aan het huidige artikel 34. Dat wil zeggen: het algemeen
bestuur heeft ook zonder artikel 34 de bevoegdheid om