Blad 2 2. Artikel 33 lid 2 De dagelijkse leiding van het bureau berust bij een directie. Deze is voor het uit dien hoofde gevoerde beleid verantwoording schuldig aan de voorzitter, het dagelijks en het algemeen bestuur. 3. Artikel 34 lid 1 Het algemeen bestuur stelt onder goedkeuring van de Kroon regelen vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het kasbeheer van het instituut 4. Artikel 34 lid 2 Ten behoeve van de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding, stelt het algemeen bestuur regels vast en wijst het een deskundige aan, die terzake schriftelijk verslag uitbrengt aan het algemeen bestuur. 5. Artikel 34 lid 3 Het algemeen bestuur is verplicht een regeling vast te stellen omtrent voldoende verzekering der geldmiddelen van het instituut tegen benadeling door personeel of door anderen. Artikel III Het besluit treedt in werking op de dag van de opname in het register van het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht, bedoeld in de artikelen 52 juncto 27 tweede lid van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, althans in ieder geval op 1 april 2 003. Toelichting op de wijzigingen in de IZA Nederland-regeling Artikel I Lid 1 Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA onder te brengen in een privaatrechtelijke rechtspersoon die in een groep verbonden is met de coöperatie VGZ-IZA. Dat betekent dat besluiten in eerste instantie over het toekennen van vergoedingen en andere voorzieningen zoals opgenomen in de vergoedingenlijst en het reglement zorgverzekering op grond van het door het dagelijks bestuur van IZA verleende mandaat worden genomen door of vanwege de directie van de bedoelde privaatrechtelijke rechtspersoon. Gelet op het bepaalde in artikel 10:4 van de Algemene Wet Bestuursrecht is het noodzakelijk dat de IZA Nederland-regeling vermeldt dat aan een rechtspersoon of een ander lichaam mandaat kan worden verleend tot het nemen van besluiten in eerste Blad 3 instantie Deze besluiten zijn aan bezwaar en daarna zo nodig aan rechterlijk beroep onderworpen, zoals dat thans geldt voor de beslissingen die de directie van het bureau i.e. de werkorganisatie namens het dagelijks bestuur neemt. Artikel II Leden 1 en 2 Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA - in de regeling aangeduid als "het bureau" - te fuseren met de werkorganisatie van Zorgverzekeraar VGZ. De beide werkorganisaties worden ondergebracht in een privaatrechtelijke rechtspersoon die onderdeel uitmaakt van de coöperatie VGZ-IZA. Daar de IZA Nederland-regeling blijft bestaan, wordt met deze wijziging voor het bestuur van IZA de mogelijkheid open gehouden dat het desgewenst op enig moment toch over een bureau kan beschikken zonder dat daarvoor de regeling behoeft te worden gewijzigd. Leden 34 en 5 De IZA Nederland-regeling is een gemeenschappelijke regeling waaraan ook de provincie Limburg deelneemt. Dat betekent dat hoofdstuk IV van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen van toepassing is, alsmede de voorschriften van de Provinciewet De vernummering tot artikel 34 leden 1, 2 en 3 van het huidige artikel 33, leden 3, 5 en 8van de IZA Nederland regeling vindt plaats vanwege: a. de aansluiting met artikel 216 van de Provinciewet b. het streven om de bestaande samenhang in de nummering van de artikelen van de regeling zo veel als mogelijk in stand te houden. De fusie van de werkorganisatie van IZA met de werkorganisatie van Zorgverzekeraar VGZ heeft tot gevolg dat het Instituut niet meer beschikt over een eigen personele formatie. Aan de leden 4, 6 en 7 van het huidige artikel 33 bestaat daarom niet langer behoefte. Tenslotte is het volgende op te merken met betrekking tot het vervallen van het huidige artikel 34Dit artikel is bij de totstandkoming van de IZA-Nederland-regeling in 1993 opgenomen als onderdeel van de fusie-afspraken tussen de destijds bestaande 10 afzonderlijke IZA-regelingen c.q. als extra waarborg voor respectievelijk de verzekerden en de medewerkers van de toen nog afzonderlijke IZA-regelingen. Noch de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, noch enig ander wettelijk voorschrift verplicht tot, of ligt ten grondslag aan het huidige artikel 34. Dat wil zeggen: het algemeen bestuur heeft ook zonder artikel 34 de bevoegdheid om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 381