imeente leeuwarden
4
combinatie met andere sport- en vrije tijdsvoorzieningen, waarbij het mogelijk is dat realisatie door een
private partij geschiedt en de gemeente slechts financiële verantwoordelijkheid gaat dragen voor de
exploitatie van het zwembad
bovengenoemde mogelijke combinatie met andere sport- en vrije tijdsvoorzieningen en/of
samenwerking met een marktpartij mag niet leiden tot vertraging waardoor de opleveringsdatum later
wordt dan de genoemde datum 1 september 2005
indien een overeenkomst tot samenwerking er toe leidt dat het nieuw te realiseren zwembad niet in
gemeentelijk eigendom komt, maar de gemeente wel garant staat voor een (deel van) een investering
en/of een jaarlijks exploitatietekort dient het volgende in acht genomen te worden:
de gemeente dient hieraan een substantieel financieel voordeel te ontlenen en het moet een
toevoeging zijn aan het stedelijk voorzieningen pakket
de private partij staat garant voor de exploitatie van het Health- en Fitness Center
er is geen gemeentelijke bemoeienis/risico met het Health- en Fitness Center
er vindt geen afwenteling plaats van risico's vanuit de exploitatie van het Health- en Fitness
Center in de richting van de exploitatie van het zrwembad
er is sprake van een sluitende juridische vormgeving/ overeenkomst
er vindt geen vermenging plaats van publiek en privaat kapitaal
het eigendom van het onroerend goed staat los van de exploitatie
de gemeente verkrijgt garanties voor de continuïteit van de beschikbaarheid van het zwembad
er zijn voldoende garanties voor gemeentelijke invloed ten aanzien van openstellingstijden,
beschikbaarheid voor specifieke doelgroepen en tarieven
over het voornemen om een overeenkomst als hierboven bedoeld te sluiten wordt de raad - door het ter
kennis brengen van de tekst van de concept-overeenkomst die het college wenst aan te gaan -
vroegtijdig geïnformeerd
er wordt een 25-meterbad gerealiseerd met een adequate wedstrijdvoorziening, die minimaal gelijk is
aan de huidige voorziening en zo mogelijk - wanneer passend binnen de exploitatiemarges - ruimer
(d.w.z. afdoende voor nationale wedstrijden)
het nieuwe zwembad wordt optimaal bestemd voor verschillende gebruikersgroepen, rekening houdend
met de financiële randvoorwaarde en het daaraan gekoppelde maximale exploitatietekort en de reeds
aanwezige voorzieningen in De Blauwe Golf
bij de planvorming wordt rekening gehouden met de mogelijkheid in de toekomst een nieuwe sporthal
aan te bouwen, c.q. in een geïntegreerd complex op te nemen.
de commissie welzijn wordt regelmatig (d.w.z. tenminste halfjaarlijks en zoveel eerder/vaker als nodig
geacht) geïnformeerd over de voortgang van de planvorming en -uitvoering.
Vastgesteld op 14 april 2003
burgemeester
griffier
Oldehoofsterkerkhof 2 2. O
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Verordening op het correctief raadgevend referendum
Bijlage nr. 60
Aan de gemeenteraad.
De Tijdelijke Referendumwet (Trw) is op 1 januari 2002 in
werking getreden en heeft een tijdelijk karakter: de wet
vervalt op 1 januari 2 005. Het tijdelijke karakter van de
wet hangt samen met een voorstel tot wijziging van de
Grondwet. Deze grondwetswijziging maakt referenda met een
bindend karakter mogelijk. De Trw daarentegen maakt
referenda mogelijk met een adviserend karakter: de
gemeenteraad behoudt de beslissingsvrijheid om een
uitspraak tot afwijzing van een besluit naast zich neer te
leggen
Althans dat was de intentie. Het huidige Kabinet heeft
aangegeven de Trw vervroegd in te trekken (waarschijnlijk
al in de eerste helft van 2003) en bij de
grondwetswijziging in 2005 geen initiatieven te zullen
nemen om bindende referenda mogelijk te maken. Gelet op
deze nieuwe situatie zijn geen initiatieven genomen om een
verordening op basis van de Trw door de raad te laten
vaststellen. Ondanks het ontbreken van een verordening op
basis van de Trw is deze wet onverkort van kracht. Mochten
er burgers zijn die het initiatief tot een referendum
wensen te nemen, dan kan dat uiteraard. Omdat het onbekend
is welke ideeën een nieuw kabinet over referenda heeft en
eventuele risico's uit te sluiten lijkt het raadzaam alsnog
over te gaan tot het vaststellen van een verordening met
een zo beperkt mogelijke werking.
Het gaat in de Trw om correctieve raadgevende referenda op
nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Correctieve
raadgevende referenda worden gehouden op initiatief van
kiesgerechtigden over reeds genomen besluiten die in
principe nog niet in werking zijn getreden. 'In principe'
omdat er een uitzondering geldt voor spoedeisende gevallen.
Deze besluiten kunnen in werking treden voordat vaststaat
dat hierover een referendum wordt gehouden. Als over deze
besluiten toch een referendum wordt gehouden, zal de raad
een beslissing moeten nemen over de intrekking van deze
besluiten. De hoofdregel is echter dat besluiten niet in
werking treden voordat vaststaat dat hierover geen
referendum wordt gehouden.
Het verschil in raadgevende en raadplegende referenda ligt
in het antwoord op de vraag wie het initiatief tot het
referendum neemt. Wanneer het initiatief bij de raad ligt
spreekt men van een raadplegend referendum. Correctief of
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13