imeente leeuwarden 4 combinatie met andere sport- en vrije tijdsvoorzieningen, waarbij het mogelijk is dat realisatie door een private partij geschiedt en de gemeente slechts financiële verantwoordelijkheid gaat dragen voor de exploitatie van het zwembad bovengenoemde mogelijke combinatie met andere sport- en vrije tijdsvoorzieningen en/of samenwerking met een marktpartij mag niet leiden tot vertraging waardoor de opleveringsdatum later wordt dan de genoemde datum 1 september 2005 indien een overeenkomst tot samenwerking er toe leidt dat het nieuw te realiseren zwembad niet in gemeentelijk eigendom komt, maar de gemeente wel garant staat voor een (deel van) een investering en/of een jaarlijks exploitatietekort dient het volgende in acht genomen te worden: de gemeente dient hieraan een substantieel financieel voordeel te ontlenen en het moet een toevoeging zijn aan het stedelijk voorzieningen pakket de private partij staat garant voor de exploitatie van het Health- en Fitness Center er is geen gemeentelijke bemoeienis/risico met het Health- en Fitness Center er vindt geen afwenteling plaats van risico's vanuit de exploitatie van het Health- en Fitness Center in de richting van de exploitatie van het zrwembad er is sprake van een sluitende juridische vormgeving/ overeenkomst er vindt geen vermenging plaats van publiek en privaat kapitaal het eigendom van het onroerend goed staat los van de exploitatie de gemeente verkrijgt garanties voor de continuïteit van de beschikbaarheid van het zwembad er zijn voldoende garanties voor gemeentelijke invloed ten aanzien van openstellingstijden, beschikbaarheid voor specifieke doelgroepen en tarieven over het voornemen om een overeenkomst als hierboven bedoeld te sluiten wordt de raad - door het ter kennis brengen van de tekst van de concept-overeenkomst die het college wenst aan te gaan - vroegtijdig geïnformeerd er wordt een 25-meterbad gerealiseerd met een adequate wedstrijdvoorziening, die minimaal gelijk is aan de huidige voorziening en zo mogelijk - wanneer passend binnen de exploitatiemarges - ruimer (d.w.z. afdoende voor nationale wedstrijden) het nieuwe zwembad wordt optimaal bestemd voor verschillende gebruikersgroepen, rekening houdend met de financiële randvoorwaarde en het daaraan gekoppelde maximale exploitatietekort en de reeds aanwezige voorzieningen in De Blauwe Golf bij de planvorming wordt rekening gehouden met de mogelijkheid in de toekomst een nieuwe sporthal aan te bouwen, c.q. in een geïntegreerd complex op te nemen. de commissie welzijn wordt regelmatig (d.w.z. tenminste halfjaarlijks en zoveel eerder/vaker als nodig geacht) geïnformeerd over de voortgang van de planvorming en -uitvoering. Vastgesteld op 14 april 2003 burgemeester griffier Oldehoofsterkerkhof 2 2. O Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Verordening op het correctief raadgevend referendum Bijlage nr. 60 Aan de gemeenteraad. De Tijdelijke Referendumwet (Trw) is op 1 januari 2002 in werking getreden en heeft een tijdelijk karakter: de wet vervalt op 1 januari 2 005. Het tijdelijke karakter van de wet hangt samen met een voorstel tot wijziging van de Grondwet. Deze grondwetswijziging maakt referenda met een bindend karakter mogelijk. De Trw daarentegen maakt referenda mogelijk met een adviserend karakter: de gemeenteraad behoudt de beslissingsvrijheid om een uitspraak tot afwijzing van een besluit naast zich neer te leggen Althans dat was de intentie. Het huidige Kabinet heeft aangegeven de Trw vervroegd in te trekken (waarschijnlijk al in de eerste helft van 2003) en bij de grondwetswijziging in 2005 geen initiatieven te zullen nemen om bindende referenda mogelijk te maken. Gelet op deze nieuwe situatie zijn geen initiatieven genomen om een verordening op basis van de Trw door de raad te laten vaststellen. Ondanks het ontbreken van een verordening op basis van de Trw is deze wet onverkort van kracht. Mochten er burgers zijn die het initiatief tot een referendum wensen te nemen, dan kan dat uiteraard. Omdat het onbekend is welke ideeën een nieuw kabinet over referenda heeft en eventuele risico's uit te sluiten lijkt het raadzaam alsnog over te gaan tot het vaststellen van een verordening met een zo beperkt mogelijke werking. Het gaat in de Trw om correctieve raadgevende referenda op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Correctieve raadgevende referenda worden gehouden op initiatief van kiesgerechtigden over reeds genomen besluiten die in principe nog niet in werking zijn getreden. 'In principe' omdat er een uitzondering geldt voor spoedeisende gevallen. Deze besluiten kunnen in werking treden voordat vaststaat dat hierover een referendum wordt gehouden. Als over deze besluiten toch een referendum wordt gehouden, zal de raad een beslissing moeten nemen over de intrekking van deze besluiten. De hoofdregel is echter dat besluiten niet in werking treden voordat vaststaat dat hierover geen referendum wordt gehouden. Het verschil in raadgevende en raadplegende referenda ligt in het antwoord op de vraag wie het initiatief tot het referendum neemt. Wanneer het initiatief bij de raad ligt spreekt men van een raadplegend referendum. Correctief of Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 387