Project Schoolveiligheid in Leeuwarden schoolveiligheid op de Leeuwader scholen voor VO en MBO en het doen van aanbevelingen. De uitkomsten van dit onderzoek worden verderop in dit hoofdstuk expliciet beschreven. 2000-heden Er zijn diverse maatregelen genomen en afspraken gemaakt die de scholen zelf hebben ontwikkeld. Enkele scholen waren al in het bezit van een zorgcoördinator. Per 2001 is op alle scholen voor VO en de ROC's een zorgcoördinator aangesteld. Deze persoon is verantwoordelijk voor de gezamenlijke aanpak van risicoleerlingen in de breedste zin van het woord. Tevens wordt door een multidisciplinaire werkgroep de zorgmonitor opgesteld. Deze maatregelen zijn voortgekomen uit het gemeentelijk programma "Sturen op kwaliteit". Uitkomsten en aanbevelingen onderzoek Vrije Universiteit Amsterdam Uit de gesprekken met in het bijzonder jongeren komt het volgende beeld naar voren met betrekking tot veiligheid in het voortgezet onderwijs in de gemeente Leeuwarden. Diefstal is op sommige scholen een probleem. Er wordt meer gestolen dan vroeger: met name mobiele telefoons, fietsen, jassen en rekenmachines. Opvallend is, dat de schuld primair wordt gelegd bij het slachtoffer en niet bij de dader: "Had je maar beter moeten opletten." Dit weerspiegelt een opschuivende grens van acceptatie van diefstal als een min of meer normale zaak. Sommige leerlingen geven aan dat ze liever iets vernielen dan tegen de groepsdruk ingaan. Vertegenwoordigers van scholen en instellingen merken op dat vandalisme zichtbaar is, in tegenstelling tot de moeilijk grijpbare dader ervan. Leerlingen vragen zich af of problemen thuis wel in voldoende mate worden gesignaleerd op school. Bijvoorbeeld in geval van iemand die thuis geslagen wordt. Leerlingen geven aan, dat pesten vaak voorkomt. Vrijwel iedereen kent wel één of meer leerlingen, die vanwege pesterijen een andere school heeft gezocht. Leerlingen constateren dat straffen van de pesters vaak niet lijkt te helpen, omdat de pesters er toch mee doorgaan. Er wordt veel gescholden op elkaar. Dat gebeurt ook in verband met etnische herkomst, ondanks het feit dat leerlingen bijvoorbeeld een contract hebben getekend van een 'school zonder racisme.' Leerlingen zeggen hier onderling nooit wat van. Daarnaast blijkt dat verbaal geweld van leerlingen èn ouders tegenover leerkrachten toeneemt. Uit deze gegevens mag overigens zeker niet de conclusie worden getrokken dat de situatie op scholen in Leeuwarden relatief onveilig is. Het resultaat van een enquête van HALT, dat 25% van de leerlingen bijvoorbeeld toegeeft wel eens iets gestolen te hebben, weerspiegelt een landelijk beeld op dit gebied. Er is zeker ook geen sprake van veel wapenbezit, uit de hand lopende situaties rond drugshandel of andere zeer ernstige zaken. Wel is er in de leefwereld van de jongere sprake van een grijs gebied, dat de neiging heeft op te schuiven, als er niet op wordt gereageerd. "Kennen en gekend worden" staat nu eenmaal onder druk in onze tijd van individualistische en afnemende sociale controles. Leerkrachten en leerlingen voelen zich vaak machteloos, zoals ook uit de theatervoorstelling van Tryater naar voren komt. Bovendien gaat het vaak om complexe processen, waarbij niet één oorzaak is aan te wijzen, maar bijvoorbeeld groepsdruk, individualisme, een beetje stoer doen, verschillen in weerbaarheid tussen jeugdigen, min of meer onschuldige grappen en echte pesterijen en niet te vergeten de thuissituatie van de jeugdigen ieder hun eigen rol spelen. Zonder dit gegeven te willen dramatiseren is landelijk bekend uit onderzoek, dat jongeren zich van alle leeftijdsgroepen het meest onveilig voelen, omdat ze het meest met onveilige situaties worden geconfronteerd. Project Schoolveiligheid in Leeuwarden Ook de eerder aangehaalde enquête van HALT wijst in die richting, hoewel de vragen zo algemeen waren, dat de antwoorden met veel voorzichtigheid moeten worden gehanteerd. Aanbevelingen Onder meer vanwege eerder genoemde maatschappelijke processen, zoals de toenemende individualisering en het afnemen van de informele sociale controle van bijvoorbeeld buurt, kerk, verenigingsleven enzovoorts, wordt de school relatief steeds belangrijker als een sociaal bindmiddel voor jongeren. In positieve zin betekent dat, dat jongeren op school ook gezelligheid zoeken en vinden en dat er veel mogelijk is. Maar de keerzijde van de medaille is, dat de druk op scholen bij problemen steeds groter wordt. Het risico bestaat hierbij dat leerkrachten overbelast worden, ook al is het evident dat leren op school niet alleen over verstandelijke zaken gaat, maar ook over gedrag. 'Witte raven' in het leerkrachtencorps zijn zeker aanwezig, maar ook op hen mag niet een te groot beroep worden gedaan. Aan de andere kant zijn er veel leerkrachten die onder druk van hun werksituatie vooral proberen te overleven en op zich terecht niet te veel hooi op de vork willen nemen en signalen wegwuiven of doorschuiven. Bovendien is het verloop in het leerkrachtencorps groot, waardoor opgebouwde kennis en inzichten weer snel verloren gaan. Toch blijkt het in de praktijk mogelijk om op een positieve manier te werken aan een gezellige, leefbare en ook studieuze school. Voor een dergelijke aanpak is echter wel een aantal ingrediënten noodzakelijk. Het gaat hierbij om de volgende aspecten: scholen ontwikkelen een duidelijke en heldere lijn over gedrag van wat wel en niet getolereerd wordt met een duidelijke gedragslijn bij overtredingen. Deze lijn is liefst voor alle scholen in Leeuwarden hetzelfde; docenten worden uit hun isolement gehaald door bijvoorbeeld gezamenlijke trainingen en studiebijeenkomsten bij te wonen over het opmerken van signalen bij jongeren en het omgaan met signaalgedrag en ongewenst gedrag; ook wat betreft de leerlingen wordt veel aandacht gegeven aan het vergroten van sociale vaardigheden en weerbaarheid, al of niet in cursusverband. Die cursussen mogen niet het stempel krijgen er alleen te zijn voor 'watjes'. Over gezamenlijke afspraken rond gedragsregels wordt niet alleen in de brugklas gepraat, maar ook in bijvoorbeeld derde en vierde klassen van het voorgezet onderwijs. Ook ouders worden betrokken bij hun kinderen op school, zeker bij grensoverschrijvende incidenten; de school, evenals andere partijen, erkennen dat men het niet alleen kan doen, en is aangewezen op intensievere samenwerking met die andere partijen ieder vanuit een eigen rol. Het succes van het project schoolagenten voor alle betrokken partijen - waarbij vooral de stadsbrede opzet lof verdient - is een zeer duidelijke aanwijzing in die richting. Van evenveel belang is een goede begeleidings- en zorgstructuur voor de leerlingen met de Sluitende Aanpak van het RMC als vangnet voor leerlingen met meervoudige problematiek; het gespreksklimaat dat tussen gemeente, scholen en andere partijen is opgebouwd en dat reeds tot vele initiatieven aanleiding heeft gegeven, wordt voortgezet. Hierbij is het belangrijk dat de gemeente aan de ene kant de scholen voldoende ruimte geeft om hun eigen vragen te stellen en oplossingen te bedenken, maar aan de andere kant ook ondersteunt in het creëren van voorwaarden, die voor de genoemde samenwerking noodzakelijk zijn. Uitkomsten overleg met de schooldirecties en de politie Midden Friesland De directies van de scholen geven vrijwel unaniem aan dat schoolveiligheid al enkele jaren op de agenda staat in het Onderwijs en dat er al diverse maatregelen zijn ontwikkeld en activiteiten zijn ontplooid op dit gebied. Het huidige beleid kan altijd nog beter c.q. aangescherpt worden, maar het is niet zo dat er nog totaal geen beleid ter zake is. Die indruk zou gewekt zijn door diverse uitlatingen in de media. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 38