Project Schoolveiligheid in Leeuwarden De directies willen dan ook het huidige beleid actualiseren op basis van gefundeerd, empirisch onderzoek en aansluitend op de huidige ontwikkelingen die plaatsvinden op scholen met betrekking tot de sluitende aanpak van risicoleerlingen. Een gezamenlijke aanpak van politie en scholen en gemeente is hierbij van belang. Op een enkele schoollocatie is sprake van een toename van het aantal incidenten. Dit wordt mede veroorzaakt door de intrede van het nieuwe onderwijssysteem. Uit de praktijk blijkt dat het personeel aldaar niet altijd in staat is de problemen het hoofd te bieden, omdat deze vaak erg complex van aard zijn en dit een specialistische aanpak vergt. De vertegenwoordigers van de politie geven aan dat schoolonveiligheid de afgelopen jaren niet expliciet is toegenomen. De situatie is wel zorgelijk (net zo zorgelijk als drie jaar geleden bij het aantreden van de schoolagenten). Er gebeurt het nodige (intimidatie, pesten, vechtpartijen ed.) op de scholen/schoolpleinen, waardoor sommige leerlingen zich niet veilig voelen. Het moge duidelijk zijn, dat dergelijke incidenten, zich vaak onttrekken aan het zicht van het schoolpersoneel. De huidige trend (opzet en verdere ontwikkeling van de zorgcoördinatie met inzet van schoolagenten ed.) moet zeker voortgezet worden, echter deze moet wel aangevuld worden met extra maatregelen die expliciet op schoolveiligheid zijn gestoeld. Op die manier kunnen we de situatie beter beheersen en controleren. Het opzetten van heldere procedures bij calamiteiten is ook noodzakelijk. Het is eveneens van belang om de gemaakte afspraken te verwoorden in een schoolveiligheidsplan. Immers dan is het duidelijk voor alle participanten en "gebruikers" wat de afspraken zijn. Dit is thans niet het geval. Het al dan niet, optreden bij een incident is nu teveel afhankelijk van personen. De schooldirecties achten het van groot belang dat leerlingen en zeker ook ouders betrokken worden bij de realisatie van een schoolveiligheidsplan met daarin vermeld de te nemen maatregelen. Dit is dan ook een zaak van de school. Om het draagvlak te vergroten voor de realisatie van schoolveiligheidsplannen, zou een convenant afgesloten moeten worden met alle participanten, met daarin opgenomen dat alle partijen zich bereid verklaren de gemaakte afspraken binnen een periode van twee jaar te vertalen in schoolveiligheidsactiviteiten. Tijdens de laatste bijeenkomst heeft de directeur van HALT Groningen de werkwijze, zoals die in Groningen gestalte krijgt, geschetst. Dit behelst een interactieve aanpak om schoolveiligheid te realiseren die door het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS) is ontwikkeld en door HALT wordt uitgevoerd. Deze methodiek wordt ook landelijk toegepast en boekt goede resultaten. Zowel docenten, leerlingen als ouders worden medeverantwoordelijk gemaakt voor de veilige school. Uit een eerste evaluatie in Groningen blijkt dat met name de leerlingen zich een stuk veiliger zijn gaan voelen op de school en geven zij aan dat het pesten en de intimidaties zijn afgenomen. Ook tonen de leerlingen meer betrokkenheid bij de situatie op school. Initiatiefvoorstel Pesten op school In de periode 2001-2002 zijn twee raadsleden geconfronteerd met een aantal incidenten die zich op enkele scholen hebben afgespeeld rondom pesten. Onderzoek ter zake heeft de raadsleden ertoe bewogen hun bevindingen een aanbevelingen om dit probleem een halt toe te roepen te verwoorden in een initiatiefvoorstel. In dit initiatiefvoorstel zijn 13 actiepunten genoemd. In de bijlage van het projectplan zijn de actiepunten opgenomen. Enkele punten uit dit voorstel zijn ook genoemd in het onderzoek van de VU of zijn naar voren gekomen in gesprekken met de scholen en politie. 4 Project Schoolveiligheid in Leeuwarden Samenvattend Alle activiteiten die reeds plaatsvinden, de onderzoeken die zijn uitgevoerd, de aanbevelingen van de Vrije Universiteit, de aanbevelingen van de raadsleden, van de schooldirecties en van de politie naast elkaar zettend, kunnen we tot de conclusie komen dat er veel raakvlakken zijn, die in de verschillende gremia zijn genoemd. De insteek en details in de genoemde vormen van aanpak kunnen verschillen. Een rode draad is waarneembaar. Een gezamenlijk draagvlak voor een schoolveiligheidsplan is zeker aanwezig. In het volgend hoofdstuk wordt vanuit de ideeën en aanbevelingen zoals in dit hoofdstuk genoemd, de projectopzet beschreven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 39