Project Schoolveiligheid in Leeuwarden
De directies willen dan ook het huidige beleid actualiseren op basis van gefundeerd,
empirisch onderzoek en aansluitend op de huidige ontwikkelingen die plaatsvinden op
scholen met betrekking tot de sluitende aanpak van risicoleerlingen. Een gezamenlijke
aanpak van politie en scholen en gemeente is hierbij van belang.
Op een enkele schoollocatie is sprake van een toename van het aantal incidenten. Dit
wordt mede veroorzaakt door de intrede van het nieuwe onderwijssysteem. Uit de
praktijk blijkt dat het personeel aldaar niet altijd in staat is de problemen het hoofd te
bieden, omdat deze vaak erg complex van aard zijn en dit een specialistische aanpak
vergt.
De vertegenwoordigers van de politie geven aan dat schoolonveiligheid de afgelopen
jaren niet expliciet is toegenomen. De situatie is wel zorgelijk (net zo zorgelijk als drie
jaar geleden bij het aantreden van de schoolagenten). Er gebeurt het nodige (intimidatie,
pesten, vechtpartijen ed.) op de scholen/schoolpleinen, waardoor sommige leerlingen
zich niet veilig voelen. Het moge duidelijk zijn, dat dergelijke incidenten, zich vaak
onttrekken aan het zicht van het schoolpersoneel. De huidige trend (opzet en verdere
ontwikkeling van de zorgcoördinatie met inzet van schoolagenten ed.) moet zeker
voortgezet worden, echter deze moet wel aangevuld worden met extra maatregelen die
expliciet op schoolveiligheid zijn gestoeld. Op die manier kunnen we de situatie beter
beheersen en controleren. Het opzetten van heldere procedures bij calamiteiten is ook
noodzakelijk.
Het is eveneens van belang om de gemaakte afspraken te verwoorden in een
schoolveiligheidsplan. Immers dan is het duidelijk voor alle participanten en
"gebruikers" wat de afspraken zijn. Dit is thans niet het geval. Het al dan niet, optreden
bij een incident is nu teveel afhankelijk van personen.
De schooldirecties achten het van groot belang dat leerlingen en zeker ook ouders
betrokken worden bij de realisatie van een schoolveiligheidsplan met daarin vermeld de
te nemen maatregelen. Dit is dan ook een zaak van de school.
Om het draagvlak te vergroten voor de realisatie van schoolveiligheidsplannen, zou een
convenant afgesloten moeten worden met alle participanten, met daarin opgenomen dat
alle partijen zich bereid verklaren de gemaakte afspraken binnen een periode van twee
jaar te vertalen in schoolveiligheidsactiviteiten.
Tijdens de laatste bijeenkomst heeft de directeur van HALT Groningen de werkwijze,
zoals die in Groningen gestalte krijgt, geschetst. Dit behelst een interactieve aanpak om
schoolveiligheid te realiseren die door het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS)
is ontwikkeld en door HALT wordt uitgevoerd. Deze methodiek wordt ook landelijk
toegepast en boekt goede resultaten. Zowel docenten, leerlingen als ouders worden
medeverantwoordelijk gemaakt voor de veilige school.
Uit een eerste evaluatie in Groningen blijkt dat met name de leerlingen zich een stuk
veiliger zijn gaan voelen op de school en geven zij aan dat het pesten en de intimidaties
zijn afgenomen. Ook tonen de leerlingen meer betrokkenheid bij de situatie op school.
Initiatiefvoorstel Pesten op school
In de periode 2001-2002 zijn twee raadsleden geconfronteerd met een aantal incidenten
die zich op enkele scholen hebben afgespeeld rondom pesten. Onderzoek ter zake heeft
de raadsleden ertoe bewogen hun bevindingen een aanbevelingen om dit probleem een
halt toe te roepen te verwoorden in een initiatiefvoorstel. In dit initiatiefvoorstel zijn 13
actiepunten genoemd. In de bijlage van het projectplan zijn de actiepunten opgenomen.
Enkele punten uit dit voorstel zijn ook genoemd in het onderzoek van de VU of zijn
naar voren gekomen in gesprekken met de scholen en politie.
4
Project Schoolveiligheid in Leeuwarden
Samenvattend
Alle activiteiten die reeds plaatsvinden, de onderzoeken die zijn uitgevoerd, de
aanbevelingen van de Vrije Universiteit, de aanbevelingen van de raadsleden, van de
schooldirecties en van de politie naast elkaar zettend, kunnen we tot de conclusie komen
dat er veel raakvlakken zijn, die in de verschillende gremia zijn genoemd. De insteek en
details in de genoemde vormen van aanpak kunnen verschillen. Een rode draad is
waarneembaar. Een gezamenlijk draagvlak voor een schoolveiligheidsplan is zeker
aanwezig.
In het volgend hoofdstuk wordt vanuit de ideeën en aanbevelingen zoals in dit
hoofdstuk genoemd, de projectopzet beschreven.