Ifmeente Jee u ward en I c, A 7. Na deze inhoudelijke keuze moet het resultaat worden bezien in het licht van de totale financiële mogelijkheden van de gemeente. De financiële ruimte wordt bepaald door: bestaand beleid; beschikbare ambtelijke capaciteit; algemene middelen van de gemeente, fondsreserves extern te verkrijgen middelen (Europa, rijk, provincie) Ook overig- voorstellen voor nieuw beleid (voor zover die er komen) moeten inhoudelijk worden beoordeeld en vervolgens tegen het licht van de financiële ruimte worden gehouden. 8. Het afwegen van de prioritaire projecten Stadsvisie (en overige majeure projecten) en de overige voorstellen voor nieuw beleid tegen de financiële ruimte leidt tot een voorstel voor ombuigingen in het beleid. 9. Na deze stappen zijn de bouwstenen voor de Kaderbrief 2004 gereed. Deze bouwstenen zijn: het beredeneerde en financieel gewogen oordeel over de prioritaire projecten; het beredeneerde en financieel gewogen oordeel over de overige voorstellen voor nieuw beleid; een voorstel voor ombuigingen van beleid. 10. De Kaderbrief wordt in juni ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd. 11. Na vaststelling van de Kaderbrief kan de programmabegroting 2 004 worden opgesteld. In de programmabegroting wordt de uitvoering van de strategische programma's als aparte paragraaf opgenomen. In een bij lage bij de programmabegroting worden de uitvoeringsplannen van de strategische programma's van de stadsvisie opgenomen. 12. Met de vaststelling van de programmabegroting 2004 is de uitvoering van de Stadsvisie integraal opgenomen in de P&C-cyclus. PM, 7 maart 2 0 03 Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Beleidsplan - Leeuwarden, de marktstad van Friesland Bijlage nr. 62 Aan de gemeenteraad. Markten worden eeuwenlang gehouden, zo ook in de stad Leeuwarden. De meeste markten zijn in de loop der tijd gegroeid en daarna weer verdwenen. Hun voortbestaan is aan de ene kant afhankelijk van continuïteit in de (ruimtelijke) omstandigheden, aan de andere kant is hun voortbestaan afhankelijk van aanpassingen aan maat schappelijke omstandigheden. In het voorliggende beleids plan is de huidige situatie beschreven van de markten in de gemeente Leeuwarden. Daarnaast is aangegeven welke veranderingen en omstandigheden de komende 10 jaar nodig zijn om hun voortbestaan te garanderen of verder te ontwikkelen. In dit voorstel geven wij een korte samenvatting van het beleidsplan en de gewenste aanpassingen Cursief tussengevoegd zijn de aanvullingen die zijn voortgekomen uit de discussie van de commissie Stadsontwikkeling van 4 december 2002. Hiermee wordt het marktbeleid in al haar facetten beschreven Aanleiding Aanleiding voor de gemeente om het marktbeleid te actualiseren zijn vijf belangrijke redenen geweest: In verband met de huidige wet- en regelgeving, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is het juridisch noodzakelijk nieuw beleid te formuleren en de marktverordening te actualiseren; In de nota "Leeuwarden 2 000" van de Centrale Vereniging van Ambulante Handel (CVAH)die het college in ontvangst heeft genomen op 12 maart 2000, wordt aangedrongen op beleidsvisie voor kwaliteitsverbetering van de Ambulante Handel in Leeuwarden; De herinrichting van de binnenstad van Leeuwarden op basis van het Masterplan Binnenstad Nieuwe Stad (B+B) heeft gevolgen voor de locatie van de markten; Meer en meer moet rekening worden gehouden met de (veranderde) functies van pleinen en hoe die zich verhouden tot de markten die er worden gehouden. Met name het Wilhelminaplein kent naast een marktfunctie op vrijdag en maandag ook een functie als evenementenplein voor grootschalige evenementen en commerciële activiteiten; Si och dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Teipstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 403