Ifmeente Jee u ward en
I
c, A
7. Na deze inhoudelijke keuze moet het resultaat worden
bezien in het licht van de totale financiële
mogelijkheden van de gemeente. De financiële ruimte
wordt bepaald door:
bestaand beleid;
beschikbare ambtelijke capaciteit;
algemene middelen van de gemeente, fondsreserves
extern te verkrijgen middelen (Europa, rijk,
provincie)
Ook overig- voorstellen voor nieuw beleid (voor zover die
er komen) moeten inhoudelijk worden beoordeeld en
vervolgens tegen het licht van de financiële ruimte
worden gehouden.
8. Het afwegen van de prioritaire projecten Stadsvisie (en
overige majeure projecten) en de overige voorstellen
voor nieuw beleid tegen de financiële ruimte leidt tot
een voorstel voor ombuigingen in het beleid.
9. Na deze stappen zijn de bouwstenen voor de Kaderbrief
2004 gereed. Deze bouwstenen zijn:
het beredeneerde en financieel gewogen oordeel over
de prioritaire projecten;
het beredeneerde en financieel gewogen oordeel over
de overige voorstellen voor nieuw beleid;
een voorstel voor ombuigingen van beleid.
10. De Kaderbrief wordt in juni ter vaststelling aan de
gemeenteraad voorgelegd.
11. Na vaststelling van de Kaderbrief kan de
programmabegroting 2 004 worden opgesteld. In de
programmabegroting wordt de uitvoering van de
strategische programma's als aparte paragraaf opgenomen.
In een bij lage bij de programmabegroting worden de
uitvoeringsplannen van de strategische programma's van
de stadsvisie opgenomen.
12. Met de vaststelling van de programmabegroting 2004 is
de uitvoering van de Stadsvisie integraal opgenomen in
de P&C-cyclus.
PM,
7 maart 2 0 03
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Beleidsplan - Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Bijlage nr. 62
Aan de gemeenteraad.
Markten worden eeuwenlang gehouden, zo ook in de stad
Leeuwarden. De meeste markten zijn in de loop der tijd
gegroeid en daarna weer verdwenen. Hun voortbestaan is aan
de ene kant afhankelijk van continuïteit in de
(ruimtelijke) omstandigheden, aan de andere kant is hun
voortbestaan afhankelijk van aanpassingen aan maat
schappelijke omstandigheden. In het voorliggende beleids
plan is de huidige situatie beschreven van de markten in de
gemeente Leeuwarden. Daarnaast is aangegeven welke
veranderingen en omstandigheden de komende 10 jaar nodig
zijn om hun voortbestaan te garanderen of verder te
ontwikkelen. In dit voorstel geven wij een korte
samenvatting van het beleidsplan en de gewenste
aanpassingen
Cursief tussengevoegd zijn de aanvullingen die zijn
voortgekomen uit de discussie van de commissie
Stadsontwikkeling van 4 december 2002.
Hiermee wordt het marktbeleid in al haar facetten
beschreven
Aanleiding
Aanleiding voor de gemeente om het marktbeleid te
actualiseren zijn vijf belangrijke redenen geweest:
In verband met de huidige wet- en regelgeving, de
Algemene wet bestuursrecht (Awb) is het juridisch
noodzakelijk nieuw beleid te formuleren en de
marktverordening te actualiseren;
In de nota "Leeuwarden 2 000" van de Centrale Vereniging
van Ambulante Handel (CVAH)die het college in
ontvangst heeft genomen op 12 maart 2000, wordt
aangedrongen op beleidsvisie voor kwaliteitsverbetering
van de Ambulante Handel in Leeuwarden;
De herinrichting van de binnenstad van Leeuwarden op
basis van het Masterplan Binnenstad Nieuwe Stad (B+B)
heeft gevolgen voor de locatie van de markten;
Meer en meer moet rekening worden gehouden met de
(veranderde) functies van pleinen en hoe die zich
verhouden tot de markten die er worden gehouden. Met
name het Wilhelminaplein kent naast een marktfunctie op
vrijdag en maandag ook een functie als evenementenplein
voor grootschalige evenementen en commerciële
activiteiten;
Si och dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Teipstra