Project Schoolveiligheid in Leeuwarden II HOOFDSTUK VOORNEMENS PERIODE NAJAAR 2002-2004 In hoofdstuk 2 wordt de projectopzet beschreven vanuit de opsomming van informatie over schoolveiligheid zoals in hoofdstuk 1 is genoemd. Uitgangspunt hierbij is dat de gemeente optreedt als regisseur en dat de schooldirecties samen met de politie Midden Friesland en andere betrokken partijen hun verantwoordelijkheid nemen om gezamenlijk schoolveiligheid te vergroten. Er bestaat overeenstemming bij alle partijen over het feit dat: er één beleidsmatige lijn moet zijn bij alle Leeuwarder scholen v.w.b. schoolveiligheid met inachtneming van de situatie die per school verschillend kan zijn. Dus in de uitvoering wordt maatwerk per school geleverd; er een breed draagvlak moet zijn bij ALLE betrokkenen bij schoolveiligheid: ouders, leerlingen, docenten, directies van scholen, politie (jeugdagent, wijkagenten etc.) Gemeente Leeuwarden (veiligheids- en onderwijszaken) en andere indirect betrokken organisaties zoals jongerenwerk, Halt, GGD etc.; de schooldirecties zelf verantwoordelijk zijn voor de aanpak op hun school (maatwerk); de gemeente als regisseur motiverend en faciliterend haar verantwoordelijkheid neemt. De maatregelen Het onderzoek van de Vrije Universiteit geeft een globaal beeld van de situatie in Leeuwarden. Deze situatie kan echter per school(locatie) verschillen. Er bestaat in het Leeuwarder werkveld behoefte aan een meer gedetailleerd beeld om per school(locatie) maatwerk in aanpak en oplossingen te kunnen realiseren. Om recht te doen aan de eveneens geuite wens dat een eenduidige lijn voor schoolveiligheid op alle Leeuwarder scholen wordt ontwikkeld, wordt één organisatie gevraagd de centrale coördinatie op zich te nemen. Aangezien HALT Groningen samen met het APS goede resultaten heeft geboekt in de aanpak (die overigen in vele steden van Nederland succesvol wordt toegepast) wordt HALT Friesland (en het APS) gevraagd om in Leeuwarden het project schoolveiligheid te coördineren. Een tweejarig contract met HALT Friesland wordt hiertoe afgesloten. Er wordt gekozen voor de periode van twee jaar omdat de GSB gelden die thans beschikbaar zijn voor Jeugd en Veiligheid nog twee jaar zijn gegarandeerd vanuit het ministerie van BZK. Mocht er door het nieuwe kabinet besloten worden de GSB middelen voor Jeugd en Veiligheid te continueren na 2004 en mocht blijken dat dit project verlenging behoeft, dan wordt hiermee rekening gehouden in het Jaarprogramma GSB J&V. De activiteiten van HALT starten met het interactief opzetten en uitvoeren van een veiligheidsmatrix onder alle personeelsleden en de veiligheidsthermometer voor de leerlingen. Aan de hand van de uitkomsten van beide monitoringsinstrumenten worden aanbevelingen gedaan voor activiteiten en maatregelen per school(locatie). Deze moeten 6 Project Schoolveiligheid in Leeuwarden nauw aansluiten bij de reeds bestaande en ontwikkelde instrumenten van die school. Gedacht wordt hierbij aan het zorgteam, de inzet van de jeugdagent, de sluitende aanpak voor 12-23 jarigen etc. Naast het opzetten van de veiligheidsmatrix en thermometer wordt door HALT, de jeugdagenten en de scholen (met ouders en leerlingen) een protocol ontwikkeld om te komen tot heldere afspraken over gedragsregels en maatregelen op de scholen en procedures bij pesten, intimidatie etc. Als de opzet is gerealiseerd moet het protocol worden geïmplementeerd op de scholen., De jeugdagent speelt hierin een adviserende rol. Om het draagvlak voor het project schoolveiligheid bij alle partijen te concretiseren (naar de achterban van deze organisaties en naar ouders en de jeugd), wordt voorgesteld bij de start van het project een convenant af te sluiten met alle bij dit project betrokken organisaties. Dit zijn: de scholen voor VO, VSO en MBO, de politie district Midden Friesland, de gemeente Leeuwarden, een delegatie van leerlingen en ouders en HALT Friesland. Er wordt dus gestart met drie concrete maatregelen: 1tekenen convenant 2. contractafspraken met HALT (APS) 3. ontwikkelen protocol en procedures Deze activiteiten starten in het najaar van 2002. De gemeente Leeuwarden financiert het contract met HALT (APS) vanuit het budget GSB J&V. De activiteiten van de jeugdagent worden reeds gefinancierd door de gemeente Leeuwarden en de politie Midden Friesland. Afhankelijk van de uitkomsten van de veiligheidsmatrix en de leerlingthermometer zullen per school(locatie) activiteiten noodzakelijk c.q. wenselijk zijn. De scholen/schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor het maken van een keuze die het best bij het onderwijs en de cultuur van de desbetreffende school past. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld: - een specifieke interactieve voorstelling van Tryater over geweld op school - extra scholing, training voor docenten - agressie-regulatietraining voor probleemleerlingen - specifieke voorlichting voor ouders, leerlingen - realiseren of intensiveren van een time-out functie voor de scholen* - inzet activiteiten Sluisgroep - een cultuurverandering op de school(locatie) een of meerdere maatregelen, die genoemd zijn in het initiatiefvoorstel van de raadsleden Van Olffen en Feddema - etc. De scholen kunnen voor specifieke activiteiten een beroep doen op het beschikbaar gestelde budget voor het project Schoolveiligheid (middelen GSB J&V). De portefeuillehouder Onderwijs zal in het najaar van 2002 het ministerie van OC&W verzoeken met ons mee te denken over oplossingen op de scholen teneinde schoolveiligheid te versterken. De structuur Het is van belang om bij de voorgestane integrale aanpak een stuurgroep in het leven te roepen, eerst voor de periode van twee jaar. ten behoeve van de Sluitende aanpak is door diverse organisaties aangegeven dat het van groot belang is dagbesteding te realiseren voor leerlingen die (dreigen) uit te vallen in het VO. In dat kader wordt momenteel bekeken welke maatregelen op korte termijn worden genomen. Dit zal gebeuren in samenwerking met het ministerie van OC&W. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 40