vormt een van de belangrijke randvoorwaarden voor het formuleren van het marktbeleid. De functie van het Wilhelminaplein is gedefinieerd als een plein voor grootschalige en meerdaagse commerciële en culturele activiteiten die de binnenstad direct positief beïnvloeden. De vrijdagmarkt moet in dit verband dan ook worden gezien als een grootschalig eens per week terugkerend evenement. Als randvoorwaarde kan worden meegegeven dat voor de marktfunctie op het Wilhelminaplein minimaal een capaciteit nodig is van de huidige oppervlakte van de markt te weten 140 X 50 meter is 7000m2 (minus de entree naar de parkeergarage). Daarnaast zijn van belang de genoemde functies voor andere pleinen in de binnenstad zoals: het Waagplein "voor kleinschalige culturele of commerciële activiteiten met een kortstondig karakter"; het Oldehoofsterkerkhof: bestemd voor (ook grootschalige) op cultuur georiënteerde evenementen passend in de omgeving. In de nota pleinen is voorrang gegeven aan de genoemde functies boven die van de markten. Hiermee vallen ze af als alternatieve locaties voor de tijdelijke verplaatsing van de markten. Tegelijkertijd echter wordt in de nota pleinen geconstateerd dat voor verplaatsing van de markten geen direct geschikte alternatieve locaties beschikbaar zijn. Het is dus belangrijk dat de huidige markten zo weinig mogelijk worden verplaatst. De markten hebben fysieke ruimte en een aantal voorzieningen (zoals elektriciteit, sanitair, stromend water) nodig. Bij herinrichtingsplannen of ander ruimtebeslag (evenementen, parkeren, etc.) dient dan ook rekening gehouden te worden met de markten die hier worden genoemd en de dagen waarop ze worden gehouden. Naast het feit dat verplaatsing of inperken van het benodigde oppervlak overlast veroorzaakt voor de marktkooplieden, bezoekers en aanpalende winkeliers leidt het ook tot inkomstenderving voor de gemeente. De inkomensderving, extra voorzieningen (elektriciteit water) en overlast dienen financieel te worden gecompenseerd en moeten ten laste worden gebracht van het te houden evenement(en). Bij nieuw te ontwikkelen (evenementen) plannen dient hier rekening mee te worden gehouden. In het kader van het Masterplan Binnenstad Nieuwestad (B+B) wordt veel aandacht geschonken aan de kwaliteit van de inrichting van de openbare ruimte. Hieruit vloeit voort dat bij het gebruik van die openbare ruimte (bv. door markten) ook aandacht geschonken moet worden aan deze voorzieningen. Uit een gehouden onderzoek door Essent is o.a. aanbevolen om de elektriciteitsaansluitingen uit te breiden met drie z.g. "zwerfkasten", waardoor de veiligheid op de markt beter wordt gewaarborgd en het rommelige beeld van de kabels minimaliseert. Voor de toekomst dient ook nagedacht te worden voor het aanbrengen van watervoorzieningen voor de marktkooplieden. Bij toekomstige herin richtingprojecten dient rekening te worden gehouden met deze wettelijke verplichtingen. Het verdient aandacht om de kwaliteit van de markten te blijven waarborgen. De gemeente kan deze kwaliteit ondersteunen met een goede verlichting van de marktlocatie, de bestrating moet in orde zijn, het parkeren in directe omgeving is van belang en de bereikbaarheid van het marktterrein is van essentieel belang voor marktkooplieden en consumenten. 2.4 Financiële gegevens Uit de sectorrekening van Beheer Openbare Ruimte blijkt dat van het product "markten" de inkomsten redelijk stabiel zijn, maar er een stijgend uitgavenpatroon is. Het saldo is de afgelopen jaren van positief naar negatief gegaan. De hoge uitgaven in 2000 hangen overigens voor een belangrijk deel samen met extra (incidentele) werkzaamheden die in 2000 voortvloeiden uit het gehouden marktcongres in Leeuwarden. Voor het boekjaar 2001 is komen vast te staan dat de uitgaven een vertekend beeld geven. Een correctie over de uitgaven over het boekjaar 2001 kan pas in 2002 plaatsvinden. Via de sector Milieu vindt er nog een overleg, aangezien over de kosten nog vraagtekens bestaan. Jaar Inkomsten Uitgaven Saldo Saldo Begroot 1998 146.163 131.142 €+15.021 0,0 1999 141.631 148.339 - 6.708 0,0 2000 144.997 167.758 €-22.761 0,0 2001 148.121 173.938 €-25.817 €-11.924 2002 154.300 175.700 €-21.400 €-21.400 In het hoofdstuk 5 "financiën" wordt hier verder op ingegaan. 2.5 Conclusies Leeuwarden kent een ruime diversiteit aan markten: Algemene warenmarkten in het centrum Wijkmarken Incidentele markten In 1998 was het totaal nog 325 standplaatsen in gebruik bij marktkooplieden; in 2000 was dit gedaald tot 304. Een afname van 21 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Kwaliteit inrichting Openbare Ruimte 16 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden *Hct jaar 2002 is de begroting 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 431