vormt een van de belangrijke randvoorwaarden voor het formuleren van
het marktbeleid.
De functie van het Wilhelminaplein is gedefinieerd als een plein voor
grootschalige en meerdaagse commerciële en culturele activiteiten die de
binnenstad direct positief beïnvloeden. De vrijdagmarkt moet in dit
verband dan ook worden gezien als een grootschalig eens per week
terugkerend evenement. Als randvoorwaarde kan worden meegegeven
dat voor de marktfunctie op het Wilhelminaplein minimaal een
capaciteit nodig is van de huidige oppervlakte van de markt te weten 140
X 50 meter is 7000m2 (minus de entree naar de parkeergarage).
Daarnaast zijn van belang de genoemde functies voor andere pleinen in
de binnenstad zoals:
het Waagplein "voor kleinschalige culturele of commerciële
activiteiten met een kortstondig karakter";
het Oldehoofsterkerkhof: bestemd voor (ook grootschalige) op
cultuur georiënteerde evenementen passend in de omgeving.
In de nota pleinen is voorrang gegeven aan de genoemde functies boven
die van de markten. Hiermee vallen ze af als alternatieve locaties voor de
tijdelijke verplaatsing van de markten. Tegelijkertijd echter wordt in de
nota pleinen geconstateerd dat voor verplaatsing van de markten geen
direct geschikte alternatieve locaties beschikbaar zijn. Het is dus
belangrijk dat de huidige markten zo weinig mogelijk worden verplaatst.
De markten hebben fysieke ruimte en een aantal voorzieningen (zoals
elektriciteit, sanitair, stromend water) nodig. Bij herinrichtingsplannen of
ander ruimtebeslag (evenementen, parkeren, etc.) dient dan ook rekening
gehouden te worden met de markten die hier worden genoemd en de
dagen waarop ze worden gehouden.
Naast het feit dat verplaatsing of inperken van het benodigde oppervlak
overlast veroorzaakt voor de marktkooplieden, bezoekers en aanpalende
winkeliers leidt het ook tot inkomstenderving voor de gemeente. De
inkomensderving, extra voorzieningen (elektriciteit water) en overlast
dienen financieel te worden gecompenseerd en moeten ten laste worden
gebracht van het te houden evenement(en). Bij nieuw te ontwikkelen
(evenementen) plannen dient hier rekening mee te worden gehouden.
In het kader van het Masterplan Binnenstad Nieuwestad (B+B) wordt
veel aandacht geschonken aan de kwaliteit van de inrichting van de
openbare ruimte. Hieruit vloeit voort dat bij het gebruik van die openbare
ruimte (bv. door markten) ook aandacht geschonken moet worden aan
deze voorzieningen. Uit een gehouden onderzoek door Essent is o.a.
aanbevolen om de elektriciteitsaansluitingen uit te breiden met drie z.g.
"zwerfkasten", waardoor de veiligheid op de markt beter wordt
gewaarborgd en het rommelige beeld van de kabels minimaliseert. Voor
de toekomst dient ook nagedacht te worden voor het aanbrengen van
watervoorzieningen voor de marktkooplieden. Bij toekomstige herin
richtingprojecten dient rekening te worden gehouden met deze wettelijke
verplichtingen.
Het verdient aandacht om de kwaliteit van de markten te blijven
waarborgen. De gemeente kan deze kwaliteit ondersteunen met een
goede verlichting van de marktlocatie, de bestrating moet in orde zijn, het
parkeren in directe omgeving is van belang en de bereikbaarheid van het
marktterrein is van essentieel belang voor marktkooplieden en
consumenten.
2.4 Financiële gegevens
Uit de sectorrekening van Beheer Openbare Ruimte blijkt dat van het
product "markten" de inkomsten redelijk stabiel zijn, maar er een
stijgend uitgavenpatroon is. Het saldo is de afgelopen jaren van positief
naar negatief gegaan. De hoge uitgaven in 2000 hangen overigens voor
een belangrijk deel samen met extra (incidentele) werkzaamheden die in
2000 voortvloeiden uit het gehouden marktcongres in Leeuwarden. Voor
het boekjaar 2001 is komen vast te staan dat de uitgaven een vertekend
beeld geven. Een correctie over de uitgaven over het boekjaar 2001 kan
pas in 2002 plaatsvinden. Via de sector Milieu vindt er nog een overleg,
aangezien over de kosten nog vraagtekens bestaan.
Jaar
Inkomsten
Uitgaven
Saldo
Saldo
Begroot
1998
146.163
131.142
€+15.021
0,0
1999
141.631
148.339
- 6.708
0,0
2000
144.997
167.758
€-22.761
0,0
2001
148.121
173.938
€-25.817
€-11.924
2002
154.300
175.700
€-21.400
€-21.400
In het hoofdstuk 5 "financiën" wordt hier verder op ingegaan.
2.5 Conclusies
Leeuwarden kent een ruime diversiteit aan markten:
Algemene warenmarkten in het centrum
Wijkmarken
Incidentele markten
In 1998 was het totaal nog 325 standplaatsen in gebruik bij
marktkooplieden; in 2000 was dit gedaald tot 304. Een afname van 21
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Kwaliteit inrichting Openbare Ruimte
16
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
*Hct jaar 2002 is de begroting
17