3.2 Huidige handhaving nj
Binnen de gemeente Leeuwarden is een marktmeester aangesteld.
Daarnaast is er een beleidsmedewerker beschikbaar specifiek voor het
product markten, in totaal 1,45 fte.
De marktmeester of diens plaatsvervanger is primair verantwoordelijk
voor uitvoering van de marktverordening en het uitvoeringsbesluit. Dit
zorgt voor rust en regelmaat op de markt. Daarnaast heeft de
marktmeester een registrerende taak voor de aan/afwezigheid van de
vergunninghouder, assistentie van de marktkoopman door meewerkend
kind, inventariseren van onbezette plaatsen, het uitgeven van
standwerkerplaatsen d.m.v. loting, het vastleggen van het aantal kramen
vierkante meters aan dagstandplaatshouders/standwerkers en inning van
het verschuldigde marktgeld en eventueel toewijzen van extra ruimte aan
houders van een vaste standplaats, inning daggelden, ziektemeldingen en
gebruik van elektra.
Op dit moment wordt het toekennen van een dagplaats geregeld via de
marktmeester die op een bon de nota uitschrijft. Deze bon is in feite de
vergunning voor het innemen van een dagplaats.
Handhaving zoals het garanderen van een vrije loopruimte voor het
publiek, bereikbaarheid alarmverkeer (politie en brandweer), beoor
deling branchevreemde artikelen bij kooplieden, beoordeling ongewenst
gedrag kooplieden, signaleren van onveilige situaties op de markt,
ordentelijke afvoer van marktafval en het schoon opleveren van het
marktterrein, zorgdragen voor een adequate afsluiting voor doorgaand
verkeer, bereikbaarheid van het marktterrein garanderen, vraagbaak voor
publiek en kooplieden, doorgeefluik bij eventuele klachten over de
markthandel en het aan- en afsluiten van de stroomkasten behoort
eveneens tot de taak van de marktmeester.
Het huidige niveau van handhaving is het minimum waarbinnen garant
kan worden gestaan voor orde en regelmaat op de markt. Voor de
handhaving conform de nieuwe verordening is naast dit handhaving-
niveau ook capaciteit nodig voor het afgeven van de schriftelijke
vergunningen en het juridisch handhaven (het afhandelen van bezwaar en
beroepszaken). Bij bezwaar- en beroepszaken is schriftelijke vastlegging
(proces van bevindingen) en zorgvuldige dossiervorming noodzakelijk
om het standpunt van de gemeente gemotiveerd aan te kunnen geven. Na
vaststelling van deze beleidsnota wordt er voldaan aan de wettelijke
verplichtingen.
De handhaving van de dag- en wijkmarkten, diverse jaarmarkten en
vlooienmarkten in de buitenlucht gebeurd eveneens door de
marktmeester. Hij is het merendeel van de tijd aanwezig op de markt die
er gaande is. Hij voert de verouderde regelgeving uit (schriftelijke
vergunningen bijvoorbeeld worden hier nog niet verleend), deelt
mondeling standplaatsen toe en zorgt voor rust en regelmaat.
3.3 Huidig beleid branchering
Voor de levensmiddelenbranche zoals aardappelen- groente en
ffuitbranche (agf), vis-, poeliers- en bakkerskramen wordt gewerkt met
een wachtlijst. Voor de overige branches wordt gekeken naar een
evenwichtige verdeling van het aantal kramen op de markt. Elke branche
krijgt zijn aandeel. Dit beleid is met name ingegeven om de diversiteit op
de markt voor de consument te waarborgen. Bij het vrijkomen van een
standplaats wordt gekeken of dezelfde branche moet terugkomen of dat
het van belang is om een product te introduceren dat nog niet is
vertegenwoordigd op de markt. Een nieuw product of branche wordt als
een waardevolle aanwinst voor de markt beschouwt.
De brancheorganisatie, CVAH, streeft er naar de wachtlijsten af te
schaffen. Er is een kleine wachtlijst voor "aan bederf onderhevige waar",
maar gezien de landelijke tendens kiest ook Leeuwarden voor het
afschaffen van de bestaande wachtlijst. Kandidaten laten zich veelal op
meerdere plaatsen inschrijven en bij het vrijkomen van een plaats heeft
men geen belangstelling of voldoet niet aan de gestelde kwaliteitseisen.
Ingeschrevenen die te kennen hebben gegeven op de wachtlijst te willen
staan, worden tegen betaling van leges op de wachtlijst geplaatst. Ook de
brancheorganisaties achten het redelijk om voor elke verlenging leges te
heffen. Bovendien worden de kosten van het instandhouden van de
wachtlijst niet door de standplaatshouders gedragen. Per 1 januari 2004
dient de wachtlijst geheel te worden afgeschaft.
Afstemming en overleg voor een nieuw product vinden plaats met de
beleidsmedewerker voor de markt, de marktmeester en de CVAH.
Hierbij bestaat de behoefte om middels onderzoek regelmatig te
constateren of de wensen van de consumenten marktbezoekers blijven
aansluiten bij wat de markt kan bieden. Ook komt hierbij naar voren of er
behoefte is aan nieuwe producten in verband met de komst van nieuwe
culturen naar Leeuwarden. De gewenste openings- en sluitingstijden van
de markt kunnen eveneens deel van het onderzoek zijn. Het monitoren
van uitkomsten van landelijke onderzoek, signalen en beleidswijzigingen.
Gezien het aanmerkelijk belang die de markt heeft bij zo'n soort
onderzoek is het alleszins redelijk dat de kosten hiervan moeten worden
gedragen door de marktkooplieden zelf. De gemeente zal daarnaast een
goede kwaliteit aan faciliteiten moeten verlenen.
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
20
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
21