3.2 Huidige handhaving nj Binnen de gemeente Leeuwarden is een marktmeester aangesteld. Daarnaast is er een beleidsmedewerker beschikbaar specifiek voor het product markten, in totaal 1,45 fte. De marktmeester of diens plaatsvervanger is primair verantwoordelijk voor uitvoering van de marktverordening en het uitvoeringsbesluit. Dit zorgt voor rust en regelmaat op de markt. Daarnaast heeft de marktmeester een registrerende taak voor de aan/afwezigheid van de vergunninghouder, assistentie van de marktkoopman door meewerkend kind, inventariseren van onbezette plaatsen, het uitgeven van standwerkerplaatsen d.m.v. loting, het vastleggen van het aantal kramen vierkante meters aan dagstandplaatshouders/standwerkers en inning van het verschuldigde marktgeld en eventueel toewijzen van extra ruimte aan houders van een vaste standplaats, inning daggelden, ziektemeldingen en gebruik van elektra. Op dit moment wordt het toekennen van een dagplaats geregeld via de marktmeester die op een bon de nota uitschrijft. Deze bon is in feite de vergunning voor het innemen van een dagplaats. Handhaving zoals het garanderen van een vrije loopruimte voor het publiek, bereikbaarheid alarmverkeer (politie en brandweer), beoor deling branchevreemde artikelen bij kooplieden, beoordeling ongewenst gedrag kooplieden, signaleren van onveilige situaties op de markt, ordentelijke afvoer van marktafval en het schoon opleveren van het marktterrein, zorgdragen voor een adequate afsluiting voor doorgaand verkeer, bereikbaarheid van het marktterrein garanderen, vraagbaak voor publiek en kooplieden, doorgeefluik bij eventuele klachten over de markthandel en het aan- en afsluiten van de stroomkasten behoort eveneens tot de taak van de marktmeester. Het huidige niveau van handhaving is het minimum waarbinnen garant kan worden gestaan voor orde en regelmaat op de markt. Voor de handhaving conform de nieuwe verordening is naast dit handhaving- niveau ook capaciteit nodig voor het afgeven van de schriftelijke vergunningen en het juridisch handhaven (het afhandelen van bezwaar en beroepszaken). Bij bezwaar- en beroepszaken is schriftelijke vastlegging (proces van bevindingen) en zorgvuldige dossiervorming noodzakelijk om het standpunt van de gemeente gemotiveerd aan te kunnen geven. Na vaststelling van deze beleidsnota wordt er voldaan aan de wettelijke verplichtingen. De handhaving van de dag- en wijkmarkten, diverse jaarmarkten en vlooienmarkten in de buitenlucht gebeurd eveneens door de marktmeester. Hij is het merendeel van de tijd aanwezig op de markt die er gaande is. Hij voert de verouderde regelgeving uit (schriftelijke vergunningen bijvoorbeeld worden hier nog niet verleend), deelt mondeling standplaatsen toe en zorgt voor rust en regelmaat. 3.3 Huidig beleid branchering Voor de levensmiddelenbranche zoals aardappelen- groente en ffuitbranche (agf), vis-, poeliers- en bakkerskramen wordt gewerkt met een wachtlijst. Voor de overige branches wordt gekeken naar een evenwichtige verdeling van het aantal kramen op de markt. Elke branche krijgt zijn aandeel. Dit beleid is met name ingegeven om de diversiteit op de markt voor de consument te waarborgen. Bij het vrijkomen van een standplaats wordt gekeken of dezelfde branche moet terugkomen of dat het van belang is om een product te introduceren dat nog niet is vertegenwoordigd op de markt. Een nieuw product of branche wordt als een waardevolle aanwinst voor de markt beschouwt. De brancheorganisatie, CVAH, streeft er naar de wachtlijsten af te schaffen. Er is een kleine wachtlijst voor "aan bederf onderhevige waar", maar gezien de landelijke tendens kiest ook Leeuwarden voor het afschaffen van de bestaande wachtlijst. Kandidaten laten zich veelal op meerdere plaatsen inschrijven en bij het vrijkomen van een plaats heeft men geen belangstelling of voldoet niet aan de gestelde kwaliteitseisen. Ingeschrevenen die te kennen hebben gegeven op de wachtlijst te willen staan, worden tegen betaling van leges op de wachtlijst geplaatst. Ook de brancheorganisaties achten het redelijk om voor elke verlenging leges te heffen. Bovendien worden de kosten van het instandhouden van de wachtlijst niet door de standplaatshouders gedragen. Per 1 januari 2004 dient de wachtlijst geheel te worden afgeschaft. Afstemming en overleg voor een nieuw product vinden plaats met de beleidsmedewerker voor de markt, de marktmeester en de CVAH. Hierbij bestaat de behoefte om middels onderzoek regelmatig te constateren of de wensen van de consumenten marktbezoekers blijven aansluiten bij wat de markt kan bieden. Ook komt hierbij naar voren of er behoefte is aan nieuwe producten in verband met de komst van nieuwe culturen naar Leeuwarden. De gewenste openings- en sluitingstijden van de markt kunnen eveneens deel van het onderzoek zijn. Het monitoren van uitkomsten van landelijke onderzoek, signalen en beleidswijzigingen. Gezien het aanmerkelijk belang die de markt heeft bij zo'n soort onderzoek is het alleszins redelijk dat de kosten hiervan moeten worden gedragen door de marktkooplieden zelf. De gemeente zal daarnaast een goede kwaliteit aan faciliteiten moeten verlenen. Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden 20 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 433