3.4 Overlegstructuren intern en extern Zoals reeds eerder opgemerkt heeft de warenmarkt een verzorgende en recreatieve functie, zorgt voor een (tijdelijke) verbreding van het voor zieningenaanbod, verlevendigt het stadsbeeld en vergroot de aantrek kingskracht van met name de binnenstad. De huidige branchering van de markt zit al op een goed niveau en dient de komende jaren te worden gewaarborgd. In het verleden was er een marktcommissie actief waarin de verschil lende disciplines vertegenwoordigd waren. Dit is nu niet meer het geval. De voormalige dienst Marktwezen en Frieslandhal is opgegaan in eerst de dienst Stadsbeheer en sinds 1 januari 1999 de dienst Stadsont wikkeling- en Beheer. Het product markten maakt nu onderdeel uit van het team Beleid en Beheer van de sector Beheer Openbare Ruimte. Maandelijks vindt er een overleg plaats tussen het dagelijks bestuur van de CVAH, afdeling Leeuwarden, en vertegenwoordigers van de gemeente. In het overleg worden alle zaken besproken die de markt(en) betreffen, zoals wijziging standplaatsen, nieuwe standplaatshouders en allerlei praktische zaken waar een oplossing voor moet worden gezocht. Door de CVAH wordt een agenda gemaakt en van de vergadering wordt een verslag gemaakt die aan de deelnemers worden toegezonden. Daarnaast heeft de wethouder enige keren per jaar een overleg met de voorzitter van de CVAH, waarin zaken aan de orde komen die het maandelijkse overleg overstijgt. Door de Nederlandse Vereniging van Marktbeheerders (NVM) wordt er jaarlijkse een marktcongres georganiseerd, ieder jaar in een andere gemeente, waar per thema beleidsvraagstukken aan de orde komen en nieuwe ontwikkelingen (o.a. wet- en regelgeving) worden gesignaleerd. In het jaar 2000 is dit congres in Leeuwarden gehouden. Nu de herinrichting van de binnenstad nagenoeg is voltooid behoort het leed voor de markt ook grotendeels tot de verleden tijd. De zaterdagmark is vanwege de herinrichting Voorstreek - Brol in eerste instantie tijdelijk verplaatst naar het gebied tussen de Beurs en het pleinafsluitend gebouw. Na de evaluatie in februari 2002 is, met instemming van gemeente, CVAH en de marktkooplieden, de tijdelijke locatie definitief geworden. Ook de communicatie van en naar het wijkmanagement Binnenstad verloopt goed. Met name omdat ook het wijkmanagement de vrijdags- markt ziet als een wekelijks terugkerend evenement met een belangrijke economische en recreatieve waarde voor de stad en in het bijzonder de binnenstad. Voor de openbare orde en veiligheid van de markten is het vanzelfsprekend en belangrijk dat ook de met de politie en brandweer goed en duidelijke afspraken tot stand moeten worden gebracht. De brandweer kan met de nieuwe marktverordening en uitvoeringsbesluit en vergunningverlening beter handhavend optreden tegen ongewenste situaties op de markt. Er kan nu controle gaan plaatsvinden op gastoestellen, gasslangen en gaskoppelingen door de Brandweer. Op dit moment verloopt de samenwerking met de politie en brandweer goed en zijn daar geen aanvullende opmerkingen over te maken. Wel kan worden geconstateerd dat de brandweer in Leeuwarden stringente richtlijnen hanteert om de veiligheid van de bezoekers te garanderen. Dit betekent voor de Leeuwarder situatie een beperking voor het houden van markten in de binnenstad. Binnen de sector zijn initiatieven ontwikkeld om extra aandacht te schenken aan de communicatie en met name de acties en handelingen te melden vanuit andere sectoren. De rayonbeheerders zouden daarom, meer dan nu het geval is, betrokken moeten worden als intermediair in de diverse overlegvormen, waardoor de informatie op de plaats komt waar zij ook hoort. De sector BOR is verantwoordelijk voor het product markten. Daarom moeten alle zaken die de markt direct en/of indirect aangaan schriftelijk en/of mondeling gecommuniceerd worden via BOR dan wel met een vertegenwoordiger van deze sector. Daarmee wordt vermeden dat belanghebbenden, zowel intern als extern, niet of onvolledig worden geïnformeerd. Naast het genoemde maandelijkse overleg is er behoefte aan een overleg wat het maandelijkse overleg overstijgt een zogenaamde "marktbeheer groep", een denktank waar ook andere sectoren binnen de gemeente en externen deel vanuit maken. Er is behoefte aan een beter afgestemd gebruik van de marktterreinen voor kooplieden, burgers en evenementen- gebruik. Particuliere initiatieven zouden via deze beheergroep, met instemming van de gemeente, kunnen worden ontplooid. Al eerder werd genoemd dat gezamenlijk onderzoek om de ontwikkelingen op de markten te volgen en het beleid daarop af te stemmen een 'must' is voor het bij de tijd kunnen houden van de markten. Meer zaken kunnen worden verbeterd. Een van de overige aspecten die verbeterd kan worden is de promotie en reclame van de markt: vanuit de marktkooplieden promotie/reclame gericht op kwaliteit en service; vanuit de gemeente de betekenis van de markt ingebed in de promotie van de stad als totaal. Nog een ander aspect is de invloed van ander gemeentelijk beleid (herinrichting, wijziging locaties, evenementen Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Maandelijks overleg CVAH Jaarlijkse marktcongres Overleg binnenstad 22 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Politie en brandweer Aanvullend overleg een marktbeheergroep 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 434