3.4 Overlegstructuren intern en extern
Zoals reeds eerder opgemerkt heeft de warenmarkt een verzorgende en
recreatieve functie, zorgt voor een (tijdelijke) verbreding van het voor
zieningenaanbod, verlevendigt het stadsbeeld en vergroot de aantrek
kingskracht van met name de binnenstad. De huidige branchering van de
markt zit al op een goed niveau en dient de komende jaren te worden
gewaarborgd.
In het verleden was er een marktcommissie actief waarin de verschil
lende disciplines vertegenwoordigd waren. Dit is nu niet meer het geval.
De voormalige dienst Marktwezen en Frieslandhal is opgegaan in eerst
de dienst Stadsbeheer en sinds 1 januari 1999 de dienst Stadsont
wikkeling- en Beheer. Het product markten maakt nu onderdeel uit van
het team Beleid en Beheer van de sector Beheer Openbare Ruimte.
Maandelijks vindt er een overleg plaats tussen het dagelijks bestuur van
de CVAH, afdeling Leeuwarden, en vertegenwoordigers van de
gemeente. In het overleg worden alle zaken besproken die de markt(en)
betreffen, zoals wijziging standplaatsen, nieuwe standplaatshouders en
allerlei praktische zaken waar een oplossing voor moet worden gezocht.
Door de CVAH wordt een agenda gemaakt en van de vergadering wordt
een verslag gemaakt die aan de deelnemers worden toegezonden.
Daarnaast heeft de wethouder enige keren per jaar een overleg met de
voorzitter van de CVAH, waarin zaken aan de orde komen die het
maandelijkse overleg overstijgt.
Door de Nederlandse Vereniging van Marktbeheerders (NVM) wordt er
jaarlijkse een marktcongres georganiseerd, ieder jaar in een andere
gemeente, waar per thema beleidsvraagstukken aan de orde komen en
nieuwe ontwikkelingen (o.a. wet- en regelgeving) worden gesignaleerd.
In het jaar 2000 is dit congres in Leeuwarden gehouden.
Nu de herinrichting van de binnenstad nagenoeg is voltooid behoort het
leed voor de markt ook grotendeels tot de verleden tijd. De zaterdagmark
is vanwege de herinrichting Voorstreek - Brol in eerste instantie tijdelijk
verplaatst naar het gebied tussen de Beurs en het pleinafsluitend gebouw.
Na de evaluatie in februari 2002 is, met instemming van gemeente,
CVAH en de marktkooplieden, de tijdelijke locatie definitief geworden.
Ook de communicatie van en naar het wijkmanagement Binnenstad
verloopt goed. Met name omdat ook het wijkmanagement de vrijdags-
markt ziet als een wekelijks terugkerend evenement met een belangrijke
economische en recreatieve waarde voor de stad en in het bijzonder de
binnenstad.
Voor de openbare orde en veiligheid van de markten is het
vanzelfsprekend en belangrijk dat ook de met de politie en brandweer
goed en duidelijke afspraken tot stand moeten worden gebracht. De
brandweer kan met de nieuwe marktverordening en uitvoeringsbesluit en
vergunningverlening beter handhavend optreden tegen ongewenste
situaties op de markt. Er kan nu controle gaan plaatsvinden op
gastoestellen, gasslangen en gaskoppelingen door de Brandweer.
Op dit moment verloopt de samenwerking met de politie en brandweer
goed en zijn daar geen aanvullende opmerkingen over te maken. Wel kan
worden geconstateerd dat de brandweer in Leeuwarden stringente
richtlijnen hanteert om de veiligheid van de bezoekers te garanderen. Dit
betekent voor de Leeuwarder situatie een beperking voor het houden van
markten in de binnenstad.
Binnen de sector zijn initiatieven ontwikkeld om extra aandacht te
schenken aan de communicatie en met name de acties en handelingen te
melden vanuit andere sectoren. De rayonbeheerders zouden daarom,
meer dan nu het geval is, betrokken moeten worden als intermediair in de
diverse overlegvormen, waardoor de informatie op de plaats komt waar
zij ook hoort.
De sector BOR is verantwoordelijk voor het product markten. Daarom
moeten alle zaken die de markt direct en/of indirect aangaan schriftelijk
en/of mondeling gecommuniceerd worden via BOR dan wel met een
vertegenwoordiger van deze sector. Daarmee wordt vermeden dat
belanghebbenden, zowel intern als extern, niet of onvolledig worden
geïnformeerd.
Naast het genoemde maandelijkse overleg is er behoefte aan een overleg
wat het maandelijkse overleg overstijgt een zogenaamde "marktbeheer
groep", een denktank waar ook andere sectoren binnen de gemeente en
externen deel vanuit maken. Er is behoefte aan een beter afgestemd
gebruik van de marktterreinen voor kooplieden, burgers en evenementen-
gebruik. Particuliere initiatieven zouden via deze beheergroep, met
instemming van de gemeente, kunnen worden ontplooid.
Al eerder werd genoemd dat gezamenlijk onderzoek om de
ontwikkelingen op de markten te volgen en het beleid daarop af te
stemmen een 'must' is voor het bij de tijd kunnen houden van de
markten. Meer zaken kunnen worden verbeterd. Een van de overige
aspecten die verbeterd kan worden is de promotie en reclame van de
markt: vanuit de marktkooplieden promotie/reclame gericht op kwaliteit
en service; vanuit de gemeente de betekenis van de markt ingebed in de
promotie van de stad als totaal. Nog een ander aspect is de invloed van
ander gemeentelijk beleid (herinrichting, wijziging locaties, evenementen
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Maandelijks overleg CVAH
Jaarlijkse marktcongres
Overleg binnenstad
22
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Politie en brandweer
Aanvullend overleg een marktbeheergroep
23