etc) op de markten. Kwaliteit kent vele vormen. Een ervan is het beeld
van de markt. De huidige inrichting voldoet niet altijd aan het
kwaliteitsniveau dat wordt nagestreefd. Al deze zaken kunnen op de
agenda komen te staan van de marktbeheergroep. Op deze wijze worden
al in een vroegtijdig stadium verschillende zaken bespreekbaar.
De CVAH is van mening dat het van groot belang is voor het goed
functioneren van de markten dat er een goede samenwerking tussen de
kooplieden en de gemeente bestaat, waarbij ieder zijn eigen
verantwoordelijkheden kent en neemt. In die zin kunnen wij samen
werking ondersteunen.
Overleg over marktzaken en marktbeleid met andere steden is er slechts
incidenteel, waardoor niet altijd gebruik wordt gemaakt van de
ervaringen elders in den lande. Binnen de sector worden initiatieven
ontwikkeld om Leeuwarden te laten aansluiten bij het reeds bestaande
marktoverleg van Zwolle, Apeldoorn, Deventer en Almelo. Sneller kan
daardoor worden ingespeeld om beleidswijzigingen door te voeren en
gebruik te maken van de ervaringen van deze steden.
4
I 4
3.5 Conclusies
Het huidige beleid voor de lokale markten van Leeuwarden is verouderd
en deels gebaseerd op ongeschreven regels. De nieuwe markt-
verordening, marktreglement en het uitvoeringsbesluit dienen gebaseerd
te zijn op een samenspraak van nieuwe wetgeving, overleg met
aanverwante organisaties en sectoren binnen de gemeente.
Er is nog geen schriftelijke vergunningverlening. Ook is er aldus geen
mogelijkheid voor bezwaar en beroep. Dit is een niet toelaatbare omissie
die de gemeente direct is aan te rekenen. Al vanaf de ingangsdatum van
de Algemene Wet Bestuursrecht is een schriftelijke vergunningverlening
en de mogelijkheid voor de burger om bezwaar en beroep aan te tekenen
een wettelijke vereiste. Voor de vaste standplaatsen kan de schriftelijke
vergunningverlening door B en W geschieden, gemandateerd aan de
teamleider Beleid en Beheer voor de dag en standwerkerplaatsen is het
praktisch gezien noodzakelijk om de marktmeester te mandateren.
Het huidige niveau van handhaving voldoet bij de verouderde regel
geving goed maar bij extra taken die uit de nieuwe regelgeving voort
vloeien is het noodzakelijk om tot capaciteitsuitbreiding voor de
schriftelijke vergunningverlening en juridisch handhavingniveau over te
gaan.
M I
Gewenst is een periodiek kwalitatief onderzoek naar de aspecten van de
waardering van publiek en marktkooplieden voor de Leeuwarder markt.
Hieronder vallen onderwerpen als gewenste branche-indeling,
markttijden, locaties etc. Uitkomsten van landelijk onderzoek, signalen
en beleidswijzigingen kunnen hierin genoteerd worden. Het regelmatig
uitvoeren van onderzoek onder de consumenten om op de hoogte te
blijven van de wensen de bezoekers van de markt(en). Een zorgvuldig
"up to date" marketingbeleid met de potentiële consument als uitgangs
punt.
Naast het huidige maandelijkse overleg over de markten is er behoefte
aan een "marktbeheergroep"een denktank waar ook andere sectoren
binnen de gemeente en externen deel vanuit maken. Het is belangrijk om
intern marktkwesties en marktbelangen beter op ander gemeentelijk
beleid af te stemmen. Een betere interne communicatie en belangen
afweging zijn van groot belang. Dit voorkomt problemen met
bijvoorbeeld (externe) organisaties zoals de markthandelaren. Rayon-
beheer zal zitting nemen in diverse in- en externe overlegvormen,
hierdoor ontstaan er kortere en duidelijke communicatielijnen. Er is
behoefte aan een overleg met andere steden om ervaringen uit te kunnen
wisselen en nieuw beleid te kunnen formuleren en hier eerder op in te
spelen. Intern is aangegeven om aansluiting te vinden bij het regio-
overleg van Zwolle, Apeldoorn, Deventer en Almelo.
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Aanvullend overleg aansluiting bij Zwolle, Almelo, Apeldoorn en
Deventer
24
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Bloemenmarkt op het Waagplein, 1932.
25