etc) op de markten. Kwaliteit kent vele vormen. Een ervan is het beeld van de markt. De huidige inrichting voldoet niet altijd aan het kwaliteitsniveau dat wordt nagestreefd. Al deze zaken kunnen op de agenda komen te staan van de marktbeheergroep. Op deze wijze worden al in een vroegtijdig stadium verschillende zaken bespreekbaar. De CVAH is van mening dat het van groot belang is voor het goed functioneren van de markten dat er een goede samenwerking tussen de kooplieden en de gemeente bestaat, waarbij ieder zijn eigen verantwoordelijkheden kent en neemt. In die zin kunnen wij samen werking ondersteunen. Overleg over marktzaken en marktbeleid met andere steden is er slechts incidenteel, waardoor niet altijd gebruik wordt gemaakt van de ervaringen elders in den lande. Binnen de sector worden initiatieven ontwikkeld om Leeuwarden te laten aansluiten bij het reeds bestaande marktoverleg van Zwolle, Apeldoorn, Deventer en Almelo. Sneller kan daardoor worden ingespeeld om beleidswijzigingen door te voeren en gebruik te maken van de ervaringen van deze steden. 4 I 4 3.5 Conclusies Het huidige beleid voor de lokale markten van Leeuwarden is verouderd en deels gebaseerd op ongeschreven regels. De nieuwe markt- verordening, marktreglement en het uitvoeringsbesluit dienen gebaseerd te zijn op een samenspraak van nieuwe wetgeving, overleg met aanverwante organisaties en sectoren binnen de gemeente. Er is nog geen schriftelijke vergunningverlening. Ook is er aldus geen mogelijkheid voor bezwaar en beroep. Dit is een niet toelaatbare omissie die de gemeente direct is aan te rekenen. Al vanaf de ingangsdatum van de Algemene Wet Bestuursrecht is een schriftelijke vergunningverlening en de mogelijkheid voor de burger om bezwaar en beroep aan te tekenen een wettelijke vereiste. Voor de vaste standplaatsen kan de schriftelijke vergunningverlening door B en W geschieden, gemandateerd aan de teamleider Beleid en Beheer voor de dag en standwerkerplaatsen is het praktisch gezien noodzakelijk om de marktmeester te mandateren. Het huidige niveau van handhaving voldoet bij de verouderde regel geving goed maar bij extra taken die uit de nieuwe regelgeving voort vloeien is het noodzakelijk om tot capaciteitsuitbreiding voor de schriftelijke vergunningverlening en juridisch handhavingniveau over te gaan. M I Gewenst is een periodiek kwalitatief onderzoek naar de aspecten van de waardering van publiek en marktkooplieden voor de Leeuwarder markt. Hieronder vallen onderwerpen als gewenste branche-indeling, markttijden, locaties etc. Uitkomsten van landelijk onderzoek, signalen en beleidswijzigingen kunnen hierin genoteerd worden. Het regelmatig uitvoeren van onderzoek onder de consumenten om op de hoogte te blijven van de wensen de bezoekers van de markt(en). Een zorgvuldig "up to date" marketingbeleid met de potentiële consument als uitgangs punt. Naast het huidige maandelijkse overleg over de markten is er behoefte aan een "marktbeheergroep"een denktank waar ook andere sectoren binnen de gemeente en externen deel vanuit maken. Het is belangrijk om intern marktkwesties en marktbelangen beter op ander gemeentelijk beleid af te stemmen. Een betere interne communicatie en belangen afweging zijn van groot belang. Dit voorkomt problemen met bijvoorbeeld (externe) organisaties zoals de markthandelaren. Rayon- beheer zal zitting nemen in diverse in- en externe overlegvormen, hierdoor ontstaan er kortere en duidelijke communicatielijnen. Er is behoefte aan een overleg met andere steden om ervaringen uit te kunnen wisselen en nieuw beleid te kunnen formuleren en hier eerder op in te spelen. Intern is aangegeven om aansluiting te vinden bij het regio- overleg van Zwolle, Apeldoorn, Deventer en Almelo. Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Aanvullend overleg aansluiting bij Zwolle, Almelo, Apeldoorn en Deventer 24 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Bloemenmarkt op het Waagplein, 1932. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 435