ondernemers. In het jaar 2001 is deze kerstmarkt gehouden en er zal eind maart 2002 een evaluatie worden gehouden. De gemeente Leeuwarden ontwikkelt momenteel één van haar grootste stadsuitbreidingen: Leeuwarden-zuid. De stad breidt hier met bijna een derde van haar oppervlakte uit. De realisatie van Zuiderburen vordert in een snel tempo.. De vereiste voorzieningen en de minimale maten voor het kunnen houden van een markt zijn bekend en kunnen ingebracht worden als randvoorwaarde voor de ontwikkeling van wijkwinkelcentra in de nieuwe uitleggebieden. Ook kan een dergelijk "plein" gebruikt worden voor het houden van markten en evenementen. Voor Leeuwarden-zuid (inclusief Zuiderburen) is aan te raden om te onderzoeken om tenminste één plein als locatie te ontwikkelen voor het houden van markten en evenementen. De gemeente Zwolle is een van de landelijke voorbeelden waar men een dergelijk beleid ook voert. 4.5 Veiligheid Niet voorbij kon worden gegaan aan het veiligheidsaspect in de openbare ruimte. Landelijk wordt er meer nadruk gelegd op het veiligheidsaspect en in samenhang daarmee de vergunningverlening. In deze marktnota kan niet het gehele veiligheidsaspect in de openbare ruimte worden behandeld. Wel kan worden opgemerkt dat de brandweer op basis van de nieuwe vergunningverlening aan marktkooplieden handhavend kan optreden en in de oude situatie niet. Het gaat dan met name om gastoestellen en aanverwante apparatuur. Met de brandweer is regelmatig mondeling en schriftelijk contact, zodat bij een probleem dit direct met de marktmeester en marktkoopman kan worden opgelost. Aan Essent is gevraagd een onderzoek te verrichten naar het gebruik van elektriciteitskabels e.d. die worden gebruikt op de markt. De veiligheid op een door de gemeente georganiseerde markt moet uiteraard worden gewaarborgd. Ook het CVAH heeft inmiddels in diverse overlegvormen aangedrongen op naleving van de veiligheidseisen. De aangesloten leden is gevraagd meer bewust te worden van de verantwoordelijkheden t.a.v. veiligheidseisen. Benadrukt hierbij is dat de marktkooplieden zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen stroomkabels gerekend vanaf het aansluitpunt van de gemeente. De uitkomsten van het gehouden onder zoek zullen worden aangewend om de bestaande (mondelinge) regels voor het gebruik van elektriciteitskabels e.d. te actualiseren. Bovendien zullen de adviezen, voor zover van toepassing, bindend worden verklaard voor de te houden markten en kermissen in Leeuwarden. Echter, nieuwe elektriciteitskabels e.d. zullen vergunninghouders extra geld kosten. De adviezen van Essent zullen daarom eerst aan het CVAH worden «I voorgelegd. Vergunninghouders dienen, na een nog nader te bepalen overgangsperiode in 2002, te beschikken over de voorgeschreven kabels en stekkers. Na inwerkingtreding van de voorschriften zal er regelmatig een controle moeten worden gehouden om te beoordelen in hoeverre vergunninghouders zich houden aan de gestelde voorschriften. Ook de gemeente is geattendeerd om haar stroomkasten aan te passen en meer gebruik te maken van z.g. "zwerfkasten". Hierdoor zullen de bundels stroomkabels op bepaalde plaatsen op de markt verminderen, wat weer ten goede komt aan de veiligheid. Daarnaast wordt geadviseerd om op bepaalde plaatsen op de markt waar veel stroom-kabels zijn geconcentreerd, gebruik te maken van rubberen matten Op het Wilhelminaplein zullen 7 extra aansluitingen worden gerealiseerd waardoor het grootste deel van de stroomkabels achter de kramen komt te liggen. Er wordt naar gestreefd om in jaar 2002 deze veiligheidsadviezen te realiseren. De vrijdagmarkt op het Wilhelminaplein is voor hulpdiensten goed bereikbaar en daarover behoeven, voor wat betreft de Brandweer, geen aanvullende maatregelen te worden genomen. 4.6 Conclusies De vrijdagmarkt mag maximaal 3 keer per jaar op een andere geschikte locatie worden gehouden en slechts zeer incidenteel afgelast. Dit kan voorkomen bij het houden van de kermis of evenementen met een overstijgend regionaal belang en een (inter) nationaal karakter. Andere evenementen dienen rekening te houden met de vastgestelde marktdagen. Het veiligheidsaspect op het Wilhelminaplein zal worden benadrukt door het aanpassen van de bestaande stroomkasten en het realiseren van 7 extra aansluitpunten in het Wilhelminaplein. De looppaden zullen dan grotendeels gevrijwaard zijn van stroomkabels. Uit de inventarisatie van alternatieve locaties komt "Nieuwestad, Wirdumerdijk e.o." naar voren als de meest geschikte locatie voor de verplaatsing van de vrijdagmarkt. De zaterdagmarkt is medio 2001 tijdelijk verplaatst naar de locatie Beurs/pleinafsluitend gebouw. Deze locatie wordt inmiddels als definitief aangemerkt. In de evaluatie met marktkooplieden, CVAH en de gemeente begin 2002 is locatiekeuze positief beoordeeld. Een klein deel van de marktkooplieden is ontevreden. Men is akkoord gegaan met het voorstel om te onderzoeken de marktstandplaatsen, vanaf de Wirdumerdijk, tweezijdig op te stellen. Door deze opstelling heeft de zaterdagmarkt mogelijkheden om het huidige assortiment uit te breiden. Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Een markt in Leeuwarden-zuid 32 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 439