4 verweerschriften. Vanaf 2003 is dit bedrag begroot op 5000. Door l| ij) het invoeren van een schriftelijke vergunningverlening is de kans op juridische handhaving aanmerkelijk toegenomen. Zie hiervoor ook de handhavingnota "Handhaving in de Openbare Ruimte" van maart 2002. Al deze werkzaamheden kunnen en mogen niet worden gecompenseerd uit de opbrengsten van het product markten. Bij de tariefsvoorstellen in 2001 is reeds door het college geconstateerd en aan de Raad voorgesteld dat juridische handhaving (sec) niet doorberekend mag worden aan retributies, zoals markten en havengelden. Voor de PR en Reclame van de markt is een bedrag begroot van 2500. Investeringen voor het houden van een nieuwe markt op het Cambuurplein worden begroot op 60.000. De kosten zijn toe te rekenen aan het plaatsen van stroomkasten en het leggen van kabels. Bij een goede ontwikkeling van deze wijkmarkt, kunnen mogelijk de bestaande wijkmarkten worden opgeheven. De kapitaallasten zijn begroot op 6000 per jaar. Extra ondersteuning is begroot op 4000 per jaar. (Totaal begroot op 10.000.) Zodra de verplaatste vrijdagmarkt niet meer kan worden gehouden op het Oldehoofsterkerkhof en deze moet worden verplaatst naar de Nieuwestad, moeten voorzieningen worden gehuurd om deze markt maximaal drie keer op deze locatie te kunnen houden. Kosten bestaan uit het huren van geluidsarme aggregaten, stroomkasten en kabels. De huurprijs is begroot op 6.700 per jaar. Op advies van Essent moeten de bestaande (zes) stroomkasten op het Wilhelminaplein worden aangepast aan de huidige elektriciteitseisen (veiligheidseisen) de z.g. NEN norm.Dit vergt een eenmalige investering van 7.000 en de bijbehorende kapitaallast is begroot op 700 per jaar. Om de veiligheid op het marktterrein te waarborgen wordt eveneens door Essent geadviseerd om (zeven) extra stroompunten in het Wilhelminaplein aan te laten brengen. De kabels die nu nog over de gangpaden van het marktterrein lopen, komen hierdoor achter de i kramen te liggen. Kapitaallasten zijn begroot op 1600 op een investering van 16.000. Door verlaging van de kosten van het grofvuil, de marktkooplieden nemen zelf hun grofvuil mee terug, zijn de lagere kosten "grofvuil" jaarlijks begroot op 15.000. Baten De inkomsten uit de inhaalslag voor de vergunningverlening worden begroot op 10.000, hetgeen overkomt met de uitgaven. Voor de latere jaren is het bedrag begroot op 3.000. De inkomsten voor de nieuwe markt op het Cambuurplein zijn begroot op 10.000. Het wordt een markt voor maximaal 20 kramen en deze bestaat voor de helft uit autochtone en voor de andere helft uit allochtone marktkooplieden. Met deze markt wordt getracht om de vraag naar producten van burgers uit andere culturen beter te bedienen. Vanwege de investeringen in een kwaliteitsverbetering van de veiligheidseisen wordt het marktgeld met een bedrag van 1.500 verhoogd (zie onderstaande uiteenzetting over de verhoging van de marktgelden). Per saldo betekent dit dat het huidige markttarief van 0,68 per m2 wordt gewijzigd in 0,69 per m2. Voor het product "markten" is het eindresultaat hiermee budgetneutraal. Beoordeling markttarief Om de marktgelden niet al te zeer te laten stijgen is er een telefonisch onderzoek geweest naar de gehanteerde marktgelden in Emmen, Assen, Zwolle, Groningen en Alkmaar. Leeuwarden verkeerde met een bedrag van 0,68 per m2 in de middenmoot en Alkmaar was met een prijs van €1,10 per m2 koploper. Een stijging van de huidige marktgelden ingaande 01-01-2003 voor de vrijdagmarkt met een bedrag van 1500 betekent een stijging van 1,6% t.o.v. de huidige tarieven en voor het totale product "markten" betekent dit een stijging van 1,1 het gemiddelde markttarief wordt dan 0,69 m2). Uiteraard staat deze extra verhoging los van de gebruikelijke jaarlijkse indexering. De conclusie die moet worden getrokken is dat deze lichte stijging van de tarieven voor de vrijdagmarkt geen probleem mag vormen, omdat de gelden worden aangewend om het veiligheidsaspect te verhogen. Risico Al eerder werd ingegaan op de consequenties voor het niet kunnen houden van de markt. Een keuze voor het afgelasten van de vrijdagmarkt, in plaats van verplaatsen, zal waarschijnlijk leiden tot eventuele schadeclaims van marktkooplieden. Over de hoogte van de schadeclaims kan op dit moment geen inschatting worden gemaakt. De gederfde inkomsten voor de gemeente bedragen per keer voor het niet houden van de vrijdagmarkt 2200. Kredietaanvraag noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen Voortvloeiend uit de eerder genoemde maatregelen dient er een bedrag in 2003 te worden geïnvesteerd. Voorgesteld wordt om voor een totaalbedrag aan investeringen ad 83.000 krediet beschikbaar te stellen. Het bedrag is gebaseerd op investeringen in voorzieningen die mede zijn ingegeven door noodzakelijke aanpassingen met betrekking tot de veiligheidsaspecten. Zie tevens hoofdstuk 4.5 "veiligheid". Dit krediet en de hieruit voortvloeiende kapitaallasten plus de overige exploitatielasten (in 2003 21.500 en vanaf 2004 14.500) te dekken uit te heffen leges en marktgelden. Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden 38 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 442