Hoofdstuk 6 - Communicatie
In hoofdstuk 3 is al ingegaan op de interne en externe overlegstructuren
die er bestaan of ontwikkeld zouden moeten worden om het product
markt een goede plaats te kunnen geven in de organisatie. Daarnaast
dient er vanzelfsprekend ook van andere communicatiemiddelen gebruik
gemaakt te worden.
Het doel van deze middelen is om de bekendheid van de Leeuwarder
markten te vergroten, waardoor er mogelijk meer bezoekers de markt
bezoeken en daardoor ook de binnenstad van Leeuwarden. Dit laatste kan
als city marketingdoel worden gezien.
Grote Klok pagina Binnenstad
Omdat de markt als een evenement moet worden gezien kan deze worden
vermeld in de evenementenkalender. Bij bijzondere gelegenheden zoals
een Kerstmarkt kan gebruik worden gemaakt van dit middel. Op 29
augustus 2001 is reeds een algemeen artikel over de markten in Huis aan
Huis verschenen. Bijzondere markt aangelegenheden, zoals verlotingen,
Kerstmarkt en bijvoorbeeld de bloemenmarkt zijn aanleiding om meer
gebruik te maken van het blad "Huis aan Huis".
Internet
Op Binnenstad-pagina van de gemeentelijke website wordt reeds
aandacht gegeven aan de markt. Acties, zoals Sinterklaas en
kortingsacties e.d., die op de markt spelen, zouden eveneens kunnen
worden vermeld. Ook dit middel zou meer dan tot nu toe het geval is,
moeten worden gebruikt om de markten in Leeuwarden bekendheid te
geven aan het publiek. De vrijdagmarkt zou ook hier als evenement
moeten worden beschreven.
Folder
Bedoeling is om het marktreglement en uitvoeringsbesluit in een leesbare
folder te vermelden voor standplaatshouders en andere belangstellenden.
Omrop Fryslan
Via dit medium (radio en televisie) kan ook met name de vrijdagmarkt
worden gepromoot en kunnen eveneens andere belangrijke markt en
binnenstadzaken worden gepromoot.
Radio Mercurius
De vrijdagmarkt kan via radio en televisie worden gepromoot voor met
name de inwoners van de gemeente Leeuwarden.
Recreatiekrant
In de recreatiekrant, dat wordt uitgegeven door o.a. de VVV en zomers
gratis wordt verspreidt t.b.v. toeristen en recreanten moet met name de
vrijdagmarkt ook als wekelijks evenement worden gepromoot. Ook de
markt op zaterdag en de vlooienmarkt op donderdag in de zomer kunnen
d.m.v. een grote verspreiding van dit krantje extra aandacht krijgen.
Evenementen aanpak
Het organiseren van gezamenlijke acties, bijvoorbeeld korting op de
parkeergarages, luncharrangementen, kortingen op koffie en/of bepaalde
producten in winkels. Hiermee zou met de vertegenwoordigers van de
markt afspraken kunnen worden gemaakt. Kortingsacties, Sinter
klaasacties, Kerstacties en andere verlotingen zouden meer moeten
plaatsvinden om uit te dragen dat met name de vrijdagmarkt in
Leeuwarden de markt in Friesland is die als een evenement kan worden
ervaren.
Educatie
Via de Stichting "Milieuplatvorm Leeuwarden", werkgroep Biologische
markt is een verzoek binnengekomen om een project te starten voor alle
Leeuwarder lagere scholen over de vrijdagmarkt en daarbij wordt een
bijdrage gevraagd.
Doel van het project is om via een lesprogramma de leerlingen:
kennis te laten maken met de geschiedenis en ontstaan van de eigen
stad;
bewustwording over milieuaspecten d.m.v. aankoop van producten
grondstoffen- en productenkennis uit andere landen, waaronder de
derde wereld;
ontdekken van culturele, economische, sociale, ecologische en
geschiedkundige banden met de rest van de wereld.
De maatschappelijke effecten en resultaten van dit lesprogramma beogen
dat leerlingen door de bekendheid van producten, hun oorsprong en
achtergrond, handel en smaak, bekendheid met (locale) biologische
producten door een bewustwordingsproces op gang brengen over de
producten die op de markt worden verkocht. Leerlingen krijgen d.m.v. dit
lesprogramma een positievere houding t.o.v. andere culturen en een
genuanceerdere houding over met name de derde wereld. De hier aan
gerelateerde kosten 1831) zullen binnen de reguliere middelen worden
opgevangen.
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Marketingdoel
Communicatie via diverse media
40
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
41