Hoofdstuk 6 - Communicatie In hoofdstuk 3 is al ingegaan op de interne en externe overlegstructuren die er bestaan of ontwikkeld zouden moeten worden om het product markt een goede plaats te kunnen geven in de organisatie. Daarnaast dient er vanzelfsprekend ook van andere communicatiemiddelen gebruik gemaakt te worden. Het doel van deze middelen is om de bekendheid van de Leeuwarder markten te vergroten, waardoor er mogelijk meer bezoekers de markt bezoeken en daardoor ook de binnenstad van Leeuwarden. Dit laatste kan als city marketingdoel worden gezien. Grote Klok pagina Binnenstad Omdat de markt als een evenement moet worden gezien kan deze worden vermeld in de evenementenkalender. Bij bijzondere gelegenheden zoals een Kerstmarkt kan gebruik worden gemaakt van dit middel. Op 29 augustus 2001 is reeds een algemeen artikel over de markten in Huis aan Huis verschenen. Bijzondere markt aangelegenheden, zoals verlotingen, Kerstmarkt en bijvoorbeeld de bloemenmarkt zijn aanleiding om meer gebruik te maken van het blad "Huis aan Huis". Internet Op Binnenstad-pagina van de gemeentelijke website wordt reeds aandacht gegeven aan de markt. Acties, zoals Sinterklaas en kortingsacties e.d., die op de markt spelen, zouden eveneens kunnen worden vermeld. Ook dit middel zou meer dan tot nu toe het geval is, moeten worden gebruikt om de markten in Leeuwarden bekendheid te geven aan het publiek. De vrijdagmarkt zou ook hier als evenement moeten worden beschreven. Folder Bedoeling is om het marktreglement en uitvoeringsbesluit in een leesbare folder te vermelden voor standplaatshouders en andere belangstellenden. Omrop Fryslan Via dit medium (radio en televisie) kan ook met name de vrijdagmarkt worden gepromoot en kunnen eveneens andere belangrijke markt en binnenstadzaken worden gepromoot. Radio Mercurius De vrijdagmarkt kan via radio en televisie worden gepromoot voor met name de inwoners van de gemeente Leeuwarden. Recreatiekrant In de recreatiekrant, dat wordt uitgegeven door o.a. de VVV en zomers gratis wordt verspreidt t.b.v. toeristen en recreanten moet met name de vrijdagmarkt ook als wekelijks evenement worden gepromoot. Ook de markt op zaterdag en de vlooienmarkt op donderdag in de zomer kunnen d.m.v. een grote verspreiding van dit krantje extra aandacht krijgen. Evenementen aanpak Het organiseren van gezamenlijke acties, bijvoorbeeld korting op de parkeergarages, luncharrangementen, kortingen op koffie en/of bepaalde producten in winkels. Hiermee zou met de vertegenwoordigers van de markt afspraken kunnen worden gemaakt. Kortingsacties, Sinter klaasacties, Kerstacties en andere verlotingen zouden meer moeten plaatsvinden om uit te dragen dat met name de vrijdagmarkt in Leeuwarden de markt in Friesland is die als een evenement kan worden ervaren. Educatie Via de Stichting "Milieuplatvorm Leeuwarden", werkgroep Biologische markt is een verzoek binnengekomen om een project te starten voor alle Leeuwarder lagere scholen over de vrijdagmarkt en daarbij wordt een bijdrage gevraagd. Doel van het project is om via een lesprogramma de leerlingen: kennis te laten maken met de geschiedenis en ontstaan van de eigen stad; bewustwording over milieuaspecten d.m.v. aankoop van producten grondstoffen- en productenkennis uit andere landen, waaronder de derde wereld; ontdekken van culturele, economische, sociale, ecologische en geschiedkundige banden met de rest van de wereld. De maatschappelijke effecten en resultaten van dit lesprogramma beogen dat leerlingen door de bekendheid van producten, hun oorsprong en achtergrond, handel en smaak, bekendheid met (locale) biologische producten door een bewustwordingsproces op gang brengen over de producten die op de markt worden verkocht. Leerlingen krijgen d.m.v. dit lesprogramma een positievere houding t.o.v. andere culturen en een genuanceerdere houding over met name de derde wereld. De hier aan gerelateerde kosten 1831) zullen binnen de reguliere middelen worden opgevangen. Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Marketingdoel Communicatie via diverse media 40 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 443