Hoofdstuk 7 - Aanbevelingen
De gemeente is wettelijk verplicht om haar vergunningverlening
schriftelijk te regelen. Daarnaast is het een verplichting om de belang
hebbenden de mogelijkheid te bieden om in bezwaar en beroep te gaan.
Op basis van de nieuwe marktverordening en het nieuwe uitvoerings
besluit voor de markten kan voor de vaste standplaatsen de schriftelijke
vergunningverlening door B en W geschieden. Hiervoor is de teamleider
van Beleid en Beheer gemandateerd. Voor de dag en standwerkerplaatsen
is het praktisch gezien noodzakelijk om de marktmeester te mandateren.
Het mandaatbesluit moet hiervoor worden aangepast.
Het huidige niveau van handhaving voldoet bij de verouderde
regelgeving goed maar bij extra taken die uit de nieuwe regelgeving
voortvloeien is het nodig om tot capaciteitsuitbreiding voor schriftelijke
vergunningverlening en het juridische handhavingniveau over te gaan.
Bij eventuele herinrichtingprojecten waar de marktlocaties onderdeel van
uit maken moeten extra elektriciteitsvoorzieningen (aansluitpunten)
worden aangebracht t.b.v. de marktkooplieden, waardoor het aantal
kabels op het marktterrein drastisch wordt beperkt. Het aanschaffen van
minimaal drie zwerfkasten vergt een behoorlijke investering van 6750
per stuk. Dit is een belangrijk veiligheidsaspect voor de markt en haar
bezoekers.
De zaterdagmarkt is tijdelijk verplaatst naar de locatie nabij het
Pleinafsluitend Gebouw en de Beurs. Het wordt aanbevolen om deze
locatie definitief te laten zijn. De zaterdagmarkt is een goede markt,
alleen is de samenstelling van de zaterdagmarkt te beperkt en dient te
worden uitgebreid. Inmiddels heeft de evaluatie op 4 februari 2002
plaatsgevonden en is met instemming van de ambulante handel, CV AH
en de gemeente de locatie als definitief aangemerkt. Enkele
marktkooplieden hebben door de huidige opstelling omzetverlies.
Hierdoor wordt het noodzakelijk geacht de bestaande opstelling te
wijzigen in twee rijen, waardoor het achterste deel van markt naar voren
komt. Met deze opstelling wordt getracht de zaterdagmarkt voor iedere
marktkoopman aantrekkelijk te houden.
Nagegaan zal moeten worden of de huidige drie wijkmarkten niet beter
vervangen kunnen worden door één nieuwe wijkmarkt op het
Cambuurplein. Voorlopig wordt de keuze gemaakt de bestaande
wijkmarkten te handhaven en de wijkmarkt (met het accent op allochtone
producten) op het Cambuurplein tijdelijk in te stellen. Afhankelijk van de
evaluatie over drie jaar zal kunnen worden bezien of de wijkmarkten
definitief kunnen worden opgeheven en de markt op het Cambuurplein
definitief kan worden ingesteld.
Samen met de SPL/VW is er een kerstmarkt met activiteiten en
kerstsfeer ontwikkeld aan weerszijden van de Waag.
Bij de ontwikkeling van Leeuwarden-zuid wordt aanbevolen te
onderzoeken in hoeverre rekening kan worden gehouden met het
ontwerpen van een geschikte locatie voor een markt of eventuele
evenementen.
De vrijdagmarkt mag maximaal 3 keer per jaar op een andere geschikte
locatie worden gehouden en slechts zeer incidenteel afgelast. Dit kan
voorkomen bij het houden van de kermis en evenementen van een
overstijgend regionaal belang met een (inter) nationaal karakter. Andere
evenementen dienen rekening te houden met de vastgestelde marktdagen.
Uit een eerste inventarisatie onder alternatieve locaties komt de
"Nieuwestad" naar voren als de meest geschikte locatie voor de
verplaatsing van de vrijdagmarkt. Hier dienen wel (tijdelijke)
voorzieningen te worden aangebracht.
Vanuit het CV AH en de marktkooplieden is het aan te bevelen periodiek
te laten onderzoeken naar de aspecten van de waardering van publiek en
marktkooplieden voor de Leeuwarder (vrijdag)markt. Hieronder vallen
onderwerpen als de gewenste branche indeling, kwaliteit, markttijden,
locaties etc. Samen met uitkomsten van landelijk onderzoek vormt dit de
basis voor een 'up to date' marketingbeleid van het product markten.
Naast het huidige maandelijkse overleg over de markten wordt er een
'marktbeheergroep' een denktank waar ook andere sectoren binnen de
gemeente en externen deel van uit maken gestart. Het verdient
aanbeveling dat alle sectoren bij de gemeente die zich direct en/of
indirect werkzaam zijn met de openbare ruimte, zoals Ecru, RI, Verkeer,
Wijkmanagement Binnenstad, BOR enz. zich bewust worden van een
belangrijke partner, namelijk de markt. Deze vervult een niet
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Wettelijk verplicht
Vrijdagmarkt: verhogen kwaliteit en uitbreiding markttijden
Voor de vrijdagmarkt zou gekozen kunnen worden met een uitbreiding
van 9.00 - 17.00 uur i.p.v. 16.00 uur. Afhankelijk van de bereidheid van
de ambulante handel om de hiermee gemoeid zijnde kosten verdis
conteerd te zien in de prijzen voor de standsplaatsen kan hier een positief
besluit over worden genomen.
De Zaterdagmarkt: locatie Beurs definitief
42
Leeuwarden, de marktstad van Friesland
Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden
Een nieuwe wijkmarkt: het Cambuurplein
Een echte kerstmarkt bij de Waag
Een plaats voor de markt of een evenement in Leeuwarden-zuid
Verplaatsing markten: maximaal 3 keer per jaar op alternatieve locatie
Nieuwestad
Periodiek onderzoek
Aanvullende overlegstructuren
43