Hoofdstuk 7 - Aanbevelingen De gemeente is wettelijk verplicht om haar vergunningverlening schriftelijk te regelen. Daarnaast is het een verplichting om de belang hebbenden de mogelijkheid te bieden om in bezwaar en beroep te gaan. Op basis van de nieuwe marktverordening en het nieuwe uitvoerings besluit voor de markten kan voor de vaste standplaatsen de schriftelijke vergunningverlening door B en W geschieden. Hiervoor is de teamleider van Beleid en Beheer gemandateerd. Voor de dag en standwerkerplaatsen is het praktisch gezien noodzakelijk om de marktmeester te mandateren. Het mandaatbesluit moet hiervoor worden aangepast. Het huidige niveau van handhaving voldoet bij de verouderde regelgeving goed maar bij extra taken die uit de nieuwe regelgeving voortvloeien is het nodig om tot capaciteitsuitbreiding voor schriftelijke vergunningverlening en het juridische handhavingniveau over te gaan. Bij eventuele herinrichtingprojecten waar de marktlocaties onderdeel van uit maken moeten extra elektriciteitsvoorzieningen (aansluitpunten) worden aangebracht t.b.v. de marktkooplieden, waardoor het aantal kabels op het marktterrein drastisch wordt beperkt. Het aanschaffen van minimaal drie zwerfkasten vergt een behoorlijke investering van 6750 per stuk. Dit is een belangrijk veiligheidsaspect voor de markt en haar bezoekers. De zaterdagmarkt is tijdelijk verplaatst naar de locatie nabij het Pleinafsluitend Gebouw en de Beurs. Het wordt aanbevolen om deze locatie definitief te laten zijn. De zaterdagmarkt is een goede markt, alleen is de samenstelling van de zaterdagmarkt te beperkt en dient te worden uitgebreid. Inmiddels heeft de evaluatie op 4 februari 2002 plaatsgevonden en is met instemming van de ambulante handel, CV AH en de gemeente de locatie als definitief aangemerkt. Enkele marktkooplieden hebben door de huidige opstelling omzetverlies. Hierdoor wordt het noodzakelijk geacht de bestaande opstelling te wijzigen in twee rijen, waardoor het achterste deel van markt naar voren komt. Met deze opstelling wordt getracht de zaterdagmarkt voor iedere marktkoopman aantrekkelijk te houden. Nagegaan zal moeten worden of de huidige drie wijkmarkten niet beter vervangen kunnen worden door één nieuwe wijkmarkt op het Cambuurplein. Voorlopig wordt de keuze gemaakt de bestaande wijkmarkten te handhaven en de wijkmarkt (met het accent op allochtone producten) op het Cambuurplein tijdelijk in te stellen. Afhankelijk van de evaluatie over drie jaar zal kunnen worden bezien of de wijkmarkten definitief kunnen worden opgeheven en de markt op het Cambuurplein definitief kan worden ingesteld. Samen met de SPL/VW is er een kerstmarkt met activiteiten en kerstsfeer ontwikkeld aan weerszijden van de Waag. Bij de ontwikkeling van Leeuwarden-zuid wordt aanbevolen te onderzoeken in hoeverre rekening kan worden gehouden met het ontwerpen van een geschikte locatie voor een markt of eventuele evenementen. De vrijdagmarkt mag maximaal 3 keer per jaar op een andere geschikte locatie worden gehouden en slechts zeer incidenteel afgelast. Dit kan voorkomen bij het houden van de kermis en evenementen van een overstijgend regionaal belang met een (inter) nationaal karakter. Andere evenementen dienen rekening te houden met de vastgestelde marktdagen. Uit een eerste inventarisatie onder alternatieve locaties komt de "Nieuwestad" naar voren als de meest geschikte locatie voor de verplaatsing van de vrijdagmarkt. Hier dienen wel (tijdelijke) voorzieningen te worden aangebracht. Vanuit het CV AH en de marktkooplieden is het aan te bevelen periodiek te laten onderzoeken naar de aspecten van de waardering van publiek en marktkooplieden voor de Leeuwarder (vrijdag)markt. Hieronder vallen onderwerpen als de gewenste branche indeling, kwaliteit, markttijden, locaties etc. Samen met uitkomsten van landelijk onderzoek vormt dit de basis voor een 'up to date' marketingbeleid van het product markten. Naast het huidige maandelijkse overleg over de markten wordt er een 'marktbeheergroep' een denktank waar ook andere sectoren binnen de gemeente en externen deel van uit maken gestart. Het verdient aanbeveling dat alle sectoren bij de gemeente die zich direct en/of indirect werkzaam zijn met de openbare ruimte, zoals Ecru, RI, Verkeer, Wijkmanagement Binnenstad, BOR enz. zich bewust worden van een belangrijke partner, namelijk de markt. Deze vervult een niet Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Wettelijk verplicht Vrijdagmarkt: verhogen kwaliteit en uitbreiding markttijden Voor de vrijdagmarkt zou gekozen kunnen worden met een uitbreiding van 9.00 - 17.00 uur i.p.v. 16.00 uur. Afhankelijk van de bereidheid van de ambulante handel om de hiermee gemoeid zijnde kosten verdis conteerd te zien in de prijzen voor de standsplaatsen kan hier een positief besluit over worden genomen. De Zaterdagmarkt: locatie Beurs definitief 42 Leeuwarden, de marktstad van Friesland Rapportage over het marktbeleid van de gemeente Leeuwarden Een nieuwe wijkmarkt: het Cambuurplein Een echte kerstmarkt bij de Waag Een plaats voor de markt of een evenement in Leeuwarden-zuid Verplaatsing markten: maximaal 3 keer per jaar op alternatieve locatie Nieuwestad Periodiek onderzoek Aanvullende overlegstructuren 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 444