8 3,039 miljoen geraamd voor het optimaliseren van alle gebouwen van het (openbaar en bijzonder) basisonderwijs in relatie tot het - ook door Proloog in dit spreidingsplan gevraagde - beleid m.b.t. onderwijskundige voorzieningen. De Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs is vanaf 1999 niet meer gewijzigd. Het College is voornemens om in de loop van dit jaar uw Raad een voorstel voor te leggen tot wijziging van deze Verordening per 1-1-2004 op basis van de door de VNG en de landelijke onderwijskoepel-organisaties in hun modelverordening voorgestelde aanpassingen. Onderdeel daarvan is het aspect "nieuwe onderwijskundige inzichten"; m.b.t. dit onderdeel geldt, dat wij niet voornemens zijn om de middelen voor onderwijskundige vernieuwing ponds-ponds gewijs over de scholen te verdelen maar hierin - in overleg met de schoolbesturen - maatwerk zullen leveren. Resumerend kan worden gesteld dat er dus zeer substantiële middelen voor onderwijshuisvesting beschikbaar worden gesteld maar dat het geheel aan beschikbare middelen niet voldoende is om de in z'n totaliteit voor het basis- en voortgezet onderwijs gewenste uitgaven (o.a. Scholen onder Dak en Reactienota bij "Scholen onder Dak") te dekken. Zoals uit het hiervoor geschetste totaaloverzicht blijkt, geldt dat naast de extra middelen die ten laste van de algemene middelen reeds zijn toegevoegd aan het onderwijs- huisvestingsbudget (ca. 2.100.000), er nog aanvullende middelen dienen te worden gevonden om het op termijn (naar huidig inzicht) resterende tekort van ca. 900.000 te dekken Daarbij is dan nog geen of onvoldoende rekening gehouden met: Onvermijdbare vervangingsinvesteringen voortvloeiende uit de afschrijvingen De gevolgen van het afschrijven van bepaalde activa in 60 jaar in plaats van 4 0 jaar De destijds door het Rijk a fonds perdu gefinancierde onderwijsgebouwen voor voortgezet onderwijs, waar derhalve geen budgetbeslag (afschrijving) binnen de begroting voor is gereserveerd. Tenslotte wijzen wij er hier op, dat de gemeente in de afgelopen jaren op enkele uitzonderingen na (b.v. het Chr. Gymnasium "Beyers Naudé") vanaf 1997 praktisch niet heeft geïnvesteerd in het voortgezet onderwijs. Met name investeringen in de gebouwen voor het VMBO bij Piter Jelles en Comenius zijn dringend noodzakelijk. Deze gebouwen voldoen niet meer aan de te stellen eisen m.b.t. het geven van VMBO onderwijs. Tevens zijn de gebouwen voor de onderbouw van Piter Jelles Junior dringend aan vervanging toe. 9 d. Multifunctionaliteit Het is de wens van Proloog om alle schoolgebouwen van het openbaar basisonderwijs een multifunctioneel karakter te geven, waarin het buurtschoolconcept een plaats kan krijgen. Zij spreken zich er voor uit, dat in deze locaties peuterspeelzalen en kinderopvang de garantie moeten krijgen voor het gebruik van ruimten. Deze door Proloog wenselijk geachte situatie zou naar ons oordeel niet alleen voor het openbaar maar evenzeer voor het bijzonder basisonderwijs moeten gelden. Uit het ingezette gemeentelijke beleid m.b.t. buurtscholen in de wijken Heechterp-Schieringen en de Vrijheidswijk alsmede de ontwikkeling van een Multifunctioneel Centrum in Zuiderburen blijkt dat College en Raad deze ontwikkelingen in z'n algemeenheid onderschrijven.(zie blz 3 van de Reactienota v.w.b. Collegeprogramma) Echter: de realiteit gebiedt ons te zeggen, dat voor het realiseren van de gewenste accommodaties in de begroting tot nu toe geen middelen zijn vrijgemaakt.(zie ook ons commentaar ad punt 2.1. op blz.10) Wat betreft het buurtschool-concept in het algemeen merken wij op, dat wij - conform het Collegeprogramma - thans onderzoeken of en zo ja, op welke wijze het beleid m.b.t. de buurtscholen kan worden gecontinueerd. Tenslotte merken wij op, dat de hierboven genoemde voorzieningen als kinderopvang en peuterspeelzaalwerk op andere wijze gefinancierd en beoordeeld worden dan "het onderwijs". Wettelijk is het zelfs nog steeds zo, dat wanneer naastschoolse instellingen gebruik maken van onderwijsruimten bij eventueel optredende ruimtelijke "krapte" het primaat ligt bij het onderwijs. Voor de conclusies verwijzen wij hier naar ons commentaar op de volgende blz. 10 ad punt 2.1. van het spreidingsplan e. Spreiding en huisvesting Op de bladzijden 5 t/m 7 (2.1 t/m 2.4) van de Kadernota presenteert de BC Proloog in een opsomming van 37 punten de uitgangspunten waaraan de spreiding en in het verlengde daarvan de huisvesting van het openbaar basisonderwijs zou moeten voldoen. Deze punten worden overigens op de bladzijden 10 t/m 12 van de uitwerkingsnota herhaald. Naar onze mening wordt hier - mede vanuit onderwijskundige en organisatorische invalshoeken - een "ideaalbeeld" geschetst dat, gelet op de enorme financiële consequenties en bij goedkeuring in de SB- rol qua doorwerking naar het bijzonder basisonderwijs (L0- rol) op veel onderdelen volstrekt onhaalbaar is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 507