8
3,039 miljoen geraamd voor het optimaliseren van alle
gebouwen van het (openbaar en bijzonder) basisonderwijs in
relatie tot het - ook door Proloog in dit spreidingsplan
gevraagde - beleid m.b.t. onderwijskundige voorzieningen.
De Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs is vanaf
1999 niet meer gewijzigd.
Het College is voornemens om in de loop van dit jaar uw Raad
een voorstel voor te leggen tot wijziging van deze
Verordening per 1-1-2004 op basis van de door de VNG en de
landelijke onderwijskoepel-organisaties in hun
modelverordening voorgestelde aanpassingen. Onderdeel daarvan
is het aspect "nieuwe onderwijskundige inzichten"; m.b.t. dit
onderdeel geldt, dat wij niet voornemens zijn om de middelen
voor onderwijskundige vernieuwing ponds-ponds gewijs over de
scholen te verdelen maar hierin - in overleg met de
schoolbesturen - maatwerk zullen leveren.
Resumerend kan worden gesteld dat er dus zeer substantiële
middelen voor onderwijshuisvesting beschikbaar worden gesteld
maar dat het geheel aan beschikbare middelen niet voldoende
is om de in z'n totaliteit voor het basis- en voortgezet
onderwijs gewenste uitgaven (o.a. Scholen onder Dak en
Reactienota bij "Scholen onder Dak") te dekken.
Zoals uit het hiervoor geschetste totaaloverzicht blijkt,
geldt dat naast de extra middelen die ten laste van de
algemene middelen reeds zijn toegevoegd aan het onderwijs-
huisvestingsbudget (ca. 2.100.000), er nog aanvullende
middelen dienen te worden gevonden om het op termijn (naar
huidig inzicht) resterende tekort van ca. 900.000 te
dekken
Daarbij is dan nog geen of onvoldoende rekening gehouden met:
Onvermijdbare vervangingsinvesteringen voortvloeiende uit
de afschrijvingen
De gevolgen van het afschrijven van bepaalde activa in 60
jaar in plaats van 4 0 jaar
De destijds door het Rijk a fonds perdu gefinancierde
onderwijsgebouwen voor voortgezet onderwijs, waar derhalve
geen budgetbeslag (afschrijving) binnen de begroting voor
is gereserveerd.
Tenslotte wijzen wij er hier op, dat de gemeente in de
afgelopen jaren op enkele uitzonderingen na (b.v. het Chr.
Gymnasium "Beyers Naudé") vanaf 1997 praktisch niet heeft
geïnvesteerd in het voortgezet onderwijs. Met name
investeringen in de gebouwen voor het VMBO bij Piter Jelles
en Comenius zijn dringend noodzakelijk. Deze gebouwen voldoen
niet meer aan de te stellen eisen m.b.t. het geven van VMBO
onderwijs. Tevens zijn de gebouwen voor de onderbouw van
Piter Jelles Junior dringend aan vervanging toe.
9
d. Multifunctionaliteit
Het is de wens van Proloog om alle schoolgebouwen van het
openbaar basisonderwijs een multifunctioneel karakter te
geven, waarin het buurtschoolconcept een plaats kan krijgen.
Zij spreken zich er voor uit, dat in deze locaties
peuterspeelzalen en kinderopvang de garantie moeten krijgen
voor het gebruik van ruimten.
Deze door Proloog wenselijk geachte situatie zou naar ons
oordeel niet alleen voor het openbaar maar evenzeer voor het
bijzonder basisonderwijs moeten gelden.
Uit het ingezette gemeentelijke beleid m.b.t. buurtscholen in
de wijken Heechterp-Schieringen en de Vrijheidswijk alsmede
de ontwikkeling van een Multifunctioneel Centrum in
Zuiderburen blijkt dat College en Raad deze ontwikkelingen in
z'n algemeenheid onderschrijven.(zie blz 3 van de Reactienota
v.w.b. Collegeprogramma)
Echter: de realiteit gebiedt ons te zeggen, dat voor het
realiseren van de gewenste accommodaties in de begroting tot
nu toe geen middelen zijn vrijgemaakt.(zie ook ons commentaar
ad punt 2.1. op blz.10)
Wat betreft het buurtschool-concept in het algemeen merken
wij op, dat wij - conform het Collegeprogramma - thans
onderzoeken of en zo ja, op welke wijze het beleid m.b.t. de
buurtscholen kan worden gecontinueerd.
Tenslotte merken wij op, dat de hierboven genoemde
voorzieningen als kinderopvang en peuterspeelzaalwerk op
andere wijze gefinancierd en beoordeeld worden dan "het
onderwijs". Wettelijk is het zelfs nog steeds zo, dat wanneer
naastschoolse instellingen gebruik maken van onderwijsruimten
bij eventueel optredende ruimtelijke "krapte" het primaat
ligt bij het onderwijs.
Voor de conclusies verwijzen wij hier naar ons commentaar op
de volgende blz. 10 ad punt 2.1. van het spreidingsplan
e. Spreiding en huisvesting
Op de bladzijden 5 t/m 7 (2.1 t/m 2.4) van de Kadernota
presenteert de BC Proloog in een opsomming van 37 punten de
uitgangspunten waaraan de spreiding en in het verlengde
daarvan de huisvesting van het openbaar basisonderwijs zou
moeten voldoen. Deze punten worden overigens op de bladzijden
10 t/m 12 van de uitwerkingsnota herhaald. Naar onze mening
wordt hier - mede vanuit onderwijskundige en organisatorische
invalshoeken - een "ideaalbeeld" geschetst dat, gelet op de
enorme financiële consequenties en bij goedkeuring in de SB-
rol qua doorwerking naar het bijzonder basisonderwijs (L0-
rol) op veel onderdelen volstrekt onhaalbaar is.