10
Daarnaast geldt (zoals hiervoor reeds in de raadsbrief wordt
aangegeven) dat een aantal van deze items tot de taken en
bevoegdheden van de BC zelf behoren, zoals b.v. de
onderwijsorganisatie op bestuursniveau en een aantal door hde
BC benoemde exploitatiecriteria. Gelet op de grote opsomming
hanteren wij hieronder (zie ook onder "Procedure" in de
raadsbrief) de volgende werkwijze.
Daar waar onderwerpen niet becommentarieerd worden is er
sprake van een uitgangspunt dat voor kennisgeving kan worden
aangenomen, dan wel waarmee impliciet door u in de
schoolbestuurlijke rol kan worden ingestemd. Verder leggen
wij hier standpuntbepalingen e.g. besluiten aan u voor daar
waar dat in één der beide rollen (schoolbestuur en/of lokale
overheid) expliciet wel noodzakelijk is.
Ad. 2.1 (blz 5)Uitgaan van sterke brede openbare scholen
met kwaliteit;
unilocaties met één multifunctioneel gebouw/buurtschool
enz. Allereerst merken wij op, dat binnen het lokaal
onderwijsbeleid dit in een aantal wijken reeds ten uitvoer
is gebracht, zoals de Plataanschool in Heechterp-
Schieringen, de Vrijheid (in combinatie met de Pr.
Constantijnschoolin de Vrijheidswijk, het beoogde
Multifunctioneel Centrum in Zuiderburen Wiardaskoalle en
Maximaschoolen in de toekomst in de geplande uitbreiding
Leeuwarden-Zuid (Zuidlanden)Zoals hiervoor reeds
aangegeven kunnen wij het streven naar dergelijke
unilocaties met één multifunctioneel gebouw op zich
onderschrijven, maar ontbreken de financiële middelen ten
enenmale om dit de komende jaren in alle wijken te
realiseren
Zoals hiervoor reeds aangegeven onderzoeken wij thans of en
zo ja, op welke wijze het beleid m.b.t. buurtscholen kan
worden gecontinueerd.
Wij stellen u voor zowel in de SB-rol als in de LO-rol, thans
niet in te stemmen met de realisering van dergelijke
unilocaties met één functioneel gebouw/buurtschool maar uit
te gaan van een groeimodelIn het merendeel van de
Leeuwarden wijken zal het door Proloog verwoorde voornemen
fysiek en financieel vooralsnog volstrekt niet haalbaar zijn.
Wij achten het noodzakelijk dat uw Raad in de LO-rol dit
onderwerp van geval tot geval toetst op z'n haalbaarheid bij
de aanvragen van het openbaar en bijzonder basisonderwijs
voor de programma's Onderwijshuisvesting vanaf 2005 e.v. en
voorts om hierover in het OOGO nader overleg te voeren.
11
Ad. 2.3 (blz.5) Spreiding aan de hand van de volgende
uitgangspunten;
Ad 2 3A Onderwijskwaliteitscriteriaschool/onderwijslocatie
de hier voorgestelde groepsgroottenorm van 20 leerlingen
op scholen met 50% of meer anderstaligen en op kleine
scholen, respectievelijk 24 leerlingen op de andere
scholen zal in de praktijk lang niet voor alle scholen
haalbaar blijken en heeft grote huisvestingsconsequenties
Overigens hanteert het ministerie van OC&W de streefnorm
van 20-24 alleen voor de onderbouw. Wij stellen u voor dit
voorstel (zowel in de SB-rol als de LO-rol) niet over te
nemen
de inrichting met 8 of meer permanente onderwijsruimten en
verdere nevenruimten achten wij op zich een na te streven
situatie die thans voor veel scholen ook al aanwezig is.
Echter: niet in alle gevallen zal hiervan sprake kunnen
zijn. Ook hier stellen wij u voor dit voorstel zowel in de
SB-rol als de LO-rol niet over te nemen;
Ad 2 3B (blz.6): Financiële- en bekostigingscriteria
Met verwijzing naar de hiervoor genoemde standpuntbepalingen
stellen wij u voor zowel in SB-rol als LO-rol de voorstellen
m.b.t. "...het samen met Proloog zorgdragen voor scholen en
locaties met minimaal de onder A genoemde faciliteiten" en
"...het uitgaan van de huidige permanente gebouwen en van
unilocaties" niet over te nemen.
Ad 2.3C (blz6)Spreidingscriteria en 24(blz7)Spreidings-
gebieden
Spreidingsgebieden
Proloog stelt voor om tot vaststelling van 16 (door hen zo
benoemde) "spreidingsgebieden" te komen. De betekenis en de
grondslag hiervan achten wij onduidelijk.
De indeling van Proloog lijkt er enerzijds op gericht om "op
basis van leerlingenaantallen in wijken huisvesting te
organiseren", anderzijds lijkt het een synoniem voor
voedingsgebieden waarbij wij (mèt Proloog) aantekenen, dat de
vrijheid m.b.t. de schoolkeuze voor ouder(s)/ verzorger(s)
uiteraard intact dient te blijven: een spreidingsgebied loopt
dus niet 1 1 met een voedings-gebied
Daar waar Proloog locaties met minimaal 8 groepen en van 160
leerlingen (anderstalige scholen) tot 200 leerlingen