10 Daarnaast geldt (zoals hiervoor reeds in de raadsbrief wordt aangegeven) dat een aantal van deze items tot de taken en bevoegdheden van de BC zelf behoren, zoals b.v. de onderwijsorganisatie op bestuursniveau en een aantal door hde BC benoemde exploitatiecriteria. Gelet op de grote opsomming hanteren wij hieronder (zie ook onder "Procedure" in de raadsbrief) de volgende werkwijze. Daar waar onderwerpen niet becommentarieerd worden is er sprake van een uitgangspunt dat voor kennisgeving kan worden aangenomen, dan wel waarmee impliciet door u in de schoolbestuurlijke rol kan worden ingestemd. Verder leggen wij hier standpuntbepalingen e.g. besluiten aan u voor daar waar dat in één der beide rollen (schoolbestuur en/of lokale overheid) expliciet wel noodzakelijk is. Ad. 2.1 (blz 5)Uitgaan van sterke brede openbare scholen met kwaliteit; unilocaties met één multifunctioneel gebouw/buurtschool enz. Allereerst merken wij op, dat binnen het lokaal onderwijsbeleid dit in een aantal wijken reeds ten uitvoer is gebracht, zoals de Plataanschool in Heechterp- Schieringen, de Vrijheid (in combinatie met de Pr. Constantijnschoolin de Vrijheidswijk, het beoogde Multifunctioneel Centrum in Zuiderburen Wiardaskoalle en Maximaschoolen in de toekomst in de geplande uitbreiding Leeuwarden-Zuid (Zuidlanden)Zoals hiervoor reeds aangegeven kunnen wij het streven naar dergelijke unilocaties met één multifunctioneel gebouw op zich onderschrijven, maar ontbreken de financiële middelen ten enenmale om dit de komende jaren in alle wijken te realiseren Zoals hiervoor reeds aangegeven onderzoeken wij thans of en zo ja, op welke wijze het beleid m.b.t. buurtscholen kan worden gecontinueerd. Wij stellen u voor zowel in de SB-rol als in de LO-rol, thans niet in te stemmen met de realisering van dergelijke unilocaties met één functioneel gebouw/buurtschool maar uit te gaan van een groeimodelIn het merendeel van de Leeuwarden wijken zal het door Proloog verwoorde voornemen fysiek en financieel vooralsnog volstrekt niet haalbaar zijn. Wij achten het noodzakelijk dat uw Raad in de LO-rol dit onderwerp van geval tot geval toetst op z'n haalbaarheid bij de aanvragen van het openbaar en bijzonder basisonderwijs voor de programma's Onderwijshuisvesting vanaf 2005 e.v. en voorts om hierover in het OOGO nader overleg te voeren. 11 Ad. 2.3 (blz.5) Spreiding aan de hand van de volgende uitgangspunten; Ad 2 3A Onderwijskwaliteitscriteriaschool/onderwijslocatie de hier voorgestelde groepsgroottenorm van 20 leerlingen op scholen met 50% of meer anderstaligen en op kleine scholen, respectievelijk 24 leerlingen op de andere scholen zal in de praktijk lang niet voor alle scholen haalbaar blijken en heeft grote huisvestingsconsequenties Overigens hanteert het ministerie van OC&W de streefnorm van 20-24 alleen voor de onderbouw. Wij stellen u voor dit voorstel (zowel in de SB-rol als de LO-rol) niet over te nemen de inrichting met 8 of meer permanente onderwijsruimten en verdere nevenruimten achten wij op zich een na te streven situatie die thans voor veel scholen ook al aanwezig is. Echter: niet in alle gevallen zal hiervan sprake kunnen zijn. Ook hier stellen wij u voor dit voorstel zowel in de SB-rol als de LO-rol niet over te nemen; Ad 2 3B (blz.6): Financiële- en bekostigingscriteria Met verwijzing naar de hiervoor genoemde standpuntbepalingen stellen wij u voor zowel in SB-rol als LO-rol de voorstellen m.b.t. "...het samen met Proloog zorgdragen voor scholen en locaties met minimaal de onder A genoemde faciliteiten" en "...het uitgaan van de huidige permanente gebouwen en van unilocaties" niet over te nemen. Ad 2.3C (blz6)Spreidingscriteria en 24(blz7)Spreidings- gebieden Spreidingsgebieden Proloog stelt voor om tot vaststelling van 16 (door hen zo benoemde) "spreidingsgebieden" te komen. De betekenis en de grondslag hiervan achten wij onduidelijk. De indeling van Proloog lijkt er enerzijds op gericht om "op basis van leerlingenaantallen in wijken huisvesting te organiseren", anderzijds lijkt het een synoniem voor voedingsgebieden waarbij wij (mèt Proloog) aantekenen, dat de vrijheid m.b.t. de schoolkeuze voor ouder(s)/ verzorger(s) uiteraard intact dient te blijven: een spreidingsgebied loopt dus niet 1 1 met een voedings-gebied Daar waar Proloog locaties met minimaal 8 groepen en van 160 leerlingen (anderstalige scholen) tot 200 leerlingen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 508