16 aInleiding Onderstaand zullen wij nader ingaan op de inhoud van deel 2 (i.e. de Uitwerkingsnota op blz.9 t/m 45) van het spreidingsplan 2002-2015 van Proloog. In de hoofdstukken 1 en 2 van deze Uitwerkingsnota worden in feite de in de Kadernota verwoorde ideeën,inventarisatie en voorstellen herhaald. M.b.t. de inhoud hiervan hebben wij in de voorgaande paragrafen onze standpunten c.q. voorstellen aan uw Raad reeds kenbaar gemaakt In hoofdstuk 3 zijn de door de directeuren verwoorde knelpunten en wensen per school samengevat en in hoofdstuk 4 worden voorstellen per "spreidingsgebied" voor de toekomst gepresenteerd. Omdat de inhoud hiervan in hoofdstuk 6 (blz. 33 t/m 35) in hoofdlijnen opnieuw wordt gepresenteerd, richten wij ons in onze becommentariëring met name op dit hoofdstuk 6 De in hoofdstuk 5 benoemde "Garanties voor personeel" behoren tot het beleid van de BC Proloog zelf en kunnen hier naar onze mening voor kennisgeving worden aangenomen. c. Beoordeling van de voorstellen op hoofdlijnen. b1Algemeen In de hiernavolgende beschrijving per school sluiten wij aan bij de door Proloog aangegeven scholen cq.spreidings- gebieden" Vooruitlopend op de behandeling van het Spreidingsplan heeft Proloog voor 1 februari 2003 OWH-aanvragen voor het programma 2004 ingediend. In de aanvragen van Proloog zijn bij een groot aantal schoollocaties voorzieningen opgenomen, die betrekking hebben op bouwkundige aanpassingen inzake onderwijskundige vernieuwing. Deze voorzieningen zijn nog niet opgenomen in de bovengenoemde Verordening. Wij zijn voornemens uw Raad op korte termijn voorstellen te doen om de huidige Huisvestingsverordening op dit onderdeel te wijzigen. Bij het opstellen van het investeringsschema "Scholen onder Dak" voor het jaar 2 0 04 hebben wij reeds geanticipeerd op deze aanstaande wijziging van de Verordening. 17 b.2. Standpuntbepaling per school (SB-rol) 1. Bilgaard Montessorischool Deze school is recentelijk verbouwd en aangepast. Het zou kapitaalvernietiging zijn dit gebouw af te stoten. Gelet op de onderwijskundige inrichting is door de gemeenteraad in 1999 gekozen voor een separate onderwijslocatie Conclusie: geen maatregelen noodzakelijk Dislocatie van de Vrijheid Dit gebouw is in 2001 aangepast. Besloten is het gebouw meer geschikt te maken voor het geven van onderwijs aan onderwijskansenleerlingen. De gemeenteraad heeft derhalve besloten een bedrag van 136.134,- beschikbaar te stellen om de voormalige kleuterschool te verbinden met het hoofdgebouw. Proloog heeft deze middelen gebruikt voor het creëeren van een gemeenschapsruimte. Conclusie: geen maatregelen noodzakelijk 2. Vrijheidswijk De scholen obs De Vrijheid en de Prins Constantijnschool (gezamenlijk Buurtschool) in deze wijk zijn samen met de naastschoolse instellingen betrokken bij de totstandkoming van een multifunctioneel centrum. Het beleid is erop gericht, dat in dit centrum zo mogelijk ook de overloop van het aantal leerlingen Lekkum onder te brengen en de te verwachten leerlingen uit de nieuwe wijk Blitsaerd. Bij het bepalen van de benodigde capaciteit aan onderwijsruimtes zal hiermee rekeningen worden gehouden. Hiertoe zal in overleg met de BC Proloog en het bestuur van PCBO Leeuwarden-Wirdum een terzake wijkgerichte leerlingenprognose worden opgesteld. Conclusie: planvorming inzake multifunctioneel centrun afwachten. 3Camminghaburen Op dit moment vindt er een inventarisatie en heroriëntering plaats van alle onderwijsvoorzieningen in de wijk Camminghaburen. De opdracht hiervoor komt uit de kadernota "Scholen onder Dak". Dat er een heroriëntering noodzakelijk ligt in het feit, dat de piek in de benodigde onderwijsruimten in deze wijk later is gekomen en veel langer aanhoudt dan was verwacht. Er zijn in het verleden veel noodlokalen geplaatst die "over de houdbaarheidsdatum" heen zijn. Conclusie: planvorming inzake heroriëntering afwachten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 511