Daarnaast dienen bij het opstellen van deze plannen de
uitgangspunten zoals deze zijn geformuleerd in het
Programma van Eisen Duurzaam Bouwen Leeuwarden-Zuid
gehanteerd te worden.
Uit het voorgaande mag blijken dat aan deze opmerkingen van
reclamante in het kader van dit bestemmingsplan voldoende
aandacht wordt besteed.
Ook gelden er voor wat betreft bijvoorbeeld de
geluidsisolatie en het te gebruiken hout eisen op grond van
het Bouwbesluit.
Overigens merken wij op dat de hiervoor genoemde
zienswijzen/opmerkingen geen planologische relevantie
hebben
Voor zover deze opmerkingen als zienswijzen aangemerkt
dienen te worden adviseren wij u deze ongegrond te
verklaren
Voor wat betreft het vervoer merkt reclamante het volgende
op:
h. aantrekkelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer
tegen een gereduceerd tarief (bijvoorbeeld 0,50 per
rit)
i. stimuleren van auto-delen;
j. auto's parkeren aan de rand van de buurtschappen
(noodzakelijk om het autoverkeer te beperken)
Reactie college b&w
In artikel 3 en 4 onder Hoofdstructuur wordt onder het
kopje "Ontsluiting en verkeersstructuur" nader
ingegaan op de ontsluiting van het gebied.
Hieruit blijkt dat er voldoende aandacht is voor de
realisering van voorzieningen voor de fietsers.
Naast de in deze artikelen reeds genoemde fietsverbindingen
biedt het bestemmingsplan in het kader van de nadere
uitwerking ook de mogelijkheid voor een verdere uitbreiding
van het fiets-/voetpaden- stelsel.
Gezien de geringe inwonerdichtheid in dit gebied zal, op
grond van de thans bekende inzichten, er niet een
mogelijkheid worden opgenomen voor openbaar vervoer binnen
dit gebied. Wel zullen er aansluitend aan dit gebied op
termijn hiervoor mogelijkheden worden geboden. Gezien de
relatief geringe afstand tussen de buurtschappen in het
onderhavige gebied en de in de toekomst nog te ontwikkelen
buurtschappen in Lommerrijk behoeft dit hiervoor geen
belemmering te betekenen.
Voor wat betreft de opmerking dat auto's geparkeerd dienen
te worden aan de rand van de buurtschappen geldt dat
hierover eerst duidelijkheid wordt verkregen bij de nadere
uitwerking van het globale plan.
Hoewel het stimuleren van auto-delen door ons niet wordt
afgewezen, achten wij het bestemmingsplan daarvoor niet het
medium om dit doel te bereiken.
12
Wij adviseren deze opmerkingen, voor zover deze als
zienswijzen aangemerkt dienen te worden, ongegrond te
verklaren
6Vereniging Dorpsbelang Goutum, mevrouw D. Winkel, De
Tolve 54, 9084 BK Goutum;
a. Overgangszone
Reclamante geeft aan dat zij van meet af aan bijzondere
aandacht heeft gevraagd voor de afstand tussen de
zuidelijke bebouwing van het huidige dorp en de mogelijke
bebouwing in het plan Leeuwarden-Zuid. Door de inwoners van
Goutum wordt aan dit aspect van de landschappelijke
inpassing van het dorp in een nieuwe stedelijke omgeving
terecht veel waarde gehecht. Reclamante geeft aan dat zij
in het regelmatige overleg met de gemeente tegen de
achtergrond van het destijds op dit punt, na bezwaren van
dorpsbewoners, gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan
Wiardaburen, steeds gepleit heeft voor een ruime afstand.
In het vigerende bestemmingsplan Wiardaburen is sprake van
een overgangszone die varieert van ca. 200 tot ca. 400
meter breedte, waarbij een gebied van ca. 200 meter
gevrijwaard blijft van bebouwing. Reclamante geeft aan dat
in de inspraakreactie van 13 september 2002 en tijdens de
behandeling van het bestemmingsplan in de commissie
vergadering van 4 december 2 0 02 als gebaar om er samen uit
te komen is voorgesteld een gebied van ca. 150 meter
onbebouwd te laten, aangezien dat meer in overeenstemming
is met toezeggingen en uitspraken van bestuurders terzake.
Reclamante geeft aan dat tot haar grote teleurstelling
burgemeester en wethouders geen enkele inschikkelijkheid
hebben getoond en rücksichtslos de grens op 50 meter hebben
gelegd, waarbij volgens de na 4 december jl. nog
aangescherpte voorschriften binnen de 50 en 100 zone meter
ook nog incidentele bebouwing mogelijk is en dat niet
alleen meer in sportieve/recreatieve sfeer. Het vertrouwen
om gezamenlijk te zoeken naar een goede oplossing voor deze
lastige kwestie, recht doende aan in de ogen van reclamante
(en destijds ook in die van de Raad van State)
gerechtvaardigde bezwaren, heeft hiermee een gevoelige
knauw gekregen. Het risico van langdurige juridische
procedures van direct belanghebbenden is hiermede bovendien
onnodig vergroot
Reactie college b&w
Voor een reactie verwij zen wij naar hetgeen wij hierover
hebben opgemerkt onder 2 a.
Overigens merken wij hierbij op dat de zone van 50
respectievelijk 100 meter aangeeft dat er sprake kan zijn
van incidentele bebouwing (waarbij in het kader van de
eerste 5 0 meter uitsluitend ten behoeve van de bestaande
bebouwing en binnen de daarop volgende 5 0 meter ook enige
13