Daarnaast dienen bij het opstellen van deze plannen de uitgangspunten zoals deze zijn geformuleerd in het Programma van Eisen Duurzaam Bouwen Leeuwarden-Zuid gehanteerd te worden. Uit het voorgaande mag blijken dat aan deze opmerkingen van reclamante in het kader van dit bestemmingsplan voldoende aandacht wordt besteed. Ook gelden er voor wat betreft bijvoorbeeld de geluidsisolatie en het te gebruiken hout eisen op grond van het Bouwbesluit. Overigens merken wij op dat de hiervoor genoemde zienswijzen/opmerkingen geen planologische relevantie hebben Voor zover deze opmerkingen als zienswijzen aangemerkt dienen te worden adviseren wij u deze ongegrond te verklaren Voor wat betreft het vervoer merkt reclamante het volgende op: h. aantrekkelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer tegen een gereduceerd tarief (bijvoorbeeld 0,50 per rit) i. stimuleren van auto-delen; j. auto's parkeren aan de rand van de buurtschappen (noodzakelijk om het autoverkeer te beperken) Reactie college b&w In artikel 3 en 4 onder Hoofdstructuur wordt onder het kopje "Ontsluiting en verkeersstructuur" nader ingegaan op de ontsluiting van het gebied. Hieruit blijkt dat er voldoende aandacht is voor de realisering van voorzieningen voor de fietsers. Naast de in deze artikelen reeds genoemde fietsverbindingen biedt het bestemmingsplan in het kader van de nadere uitwerking ook de mogelijkheid voor een verdere uitbreiding van het fiets-/voetpaden- stelsel. Gezien de geringe inwonerdichtheid in dit gebied zal, op grond van de thans bekende inzichten, er niet een mogelijkheid worden opgenomen voor openbaar vervoer binnen dit gebied. Wel zullen er aansluitend aan dit gebied op termijn hiervoor mogelijkheden worden geboden. Gezien de relatief geringe afstand tussen de buurtschappen in het onderhavige gebied en de in de toekomst nog te ontwikkelen buurtschappen in Lommerrijk behoeft dit hiervoor geen belemmering te betekenen. Voor wat betreft de opmerking dat auto's geparkeerd dienen te worden aan de rand van de buurtschappen geldt dat hierover eerst duidelijkheid wordt verkregen bij de nadere uitwerking van het globale plan. Hoewel het stimuleren van auto-delen door ons niet wordt afgewezen, achten wij het bestemmingsplan daarvoor niet het medium om dit doel te bereiken. 12 Wij adviseren deze opmerkingen, voor zover deze als zienswijzen aangemerkt dienen te worden, ongegrond te verklaren 6Vereniging Dorpsbelang Goutum, mevrouw D. Winkel, De Tolve 54, 9084 BK Goutum; a. Overgangszone Reclamante geeft aan dat zij van meet af aan bijzondere aandacht heeft gevraagd voor de afstand tussen de zuidelijke bebouwing van het huidige dorp en de mogelijke bebouwing in het plan Leeuwarden-Zuid. Door de inwoners van Goutum wordt aan dit aspect van de landschappelijke inpassing van het dorp in een nieuwe stedelijke omgeving terecht veel waarde gehecht. Reclamante geeft aan dat zij in het regelmatige overleg met de gemeente tegen de achtergrond van het destijds op dit punt, na bezwaren van dorpsbewoners, gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan Wiardaburen, steeds gepleit heeft voor een ruime afstand. In het vigerende bestemmingsplan Wiardaburen is sprake van een overgangszone die varieert van ca. 200 tot ca. 400 meter breedte, waarbij een gebied van ca. 200 meter gevrijwaard blijft van bebouwing. Reclamante geeft aan dat in de inspraakreactie van 13 september 2002 en tijdens de behandeling van het bestemmingsplan in de commissie vergadering van 4 december 2 0 02 als gebaar om er samen uit te komen is voorgesteld een gebied van ca. 150 meter onbebouwd te laten, aangezien dat meer in overeenstemming is met toezeggingen en uitspraken van bestuurders terzake. Reclamante geeft aan dat tot haar grote teleurstelling burgemeester en wethouders geen enkele inschikkelijkheid hebben getoond en rücksichtslos de grens op 50 meter hebben gelegd, waarbij volgens de na 4 december jl. nog aangescherpte voorschriften binnen de 50 en 100 zone meter ook nog incidentele bebouwing mogelijk is en dat niet alleen meer in sportieve/recreatieve sfeer. Het vertrouwen om gezamenlijk te zoeken naar een goede oplossing voor deze lastige kwestie, recht doende aan in de ogen van reclamante (en destijds ook in die van de Raad van State) gerechtvaardigde bezwaren, heeft hiermee een gevoelige knauw gekregen. Het risico van langdurige juridische procedures van direct belanghebbenden is hiermede bovendien onnodig vergroot Reactie college b&w Voor een reactie verwij zen wij naar hetgeen wij hierover hebben opgemerkt onder 2 a. Overigens merken wij hierbij op dat de zone van 50 respectievelijk 100 meter aangeeft dat er sprake kan zijn van incidentele bebouwing (waarbij in het kader van de eerste 5 0 meter uitsluitend ten behoeve van de bestaande bebouwing en binnen de daarop volgende 5 0 meter ook enige 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 527