in de Tearnserdyk parallel aan de Tearnserdyk komt te lopen. Reclamanten nemen namelijk aan dat de gemeente de weg niet dwars door het terrein van Blauw Wit kan en wil laten lopen, of direct achter de boerderij bij de minirotonde. Het globale plan biedt dus de ruimte om reclamanten een derde "snelweg" voor de deur te leggen, hetgeen voor reclamanten niet bespreekbaar is. Hoe dichter de aansluiting naar het dorp wordt geplaatst hoe groter de kans op sluipverkeermet alle gevolgen van dien voor toename van verkeersdrukte in de directe woonomgeving van reclamanten; Doordat de gemeente zich nu al wil vast leggen op de locatie van de hoofdontsluiting ontneemt de gemeente zich zelf en de bewoners de flexibiliteit om onderzoek naar betere alternatieven te verrichten. Te denken valt bijvoorbeeld aan het omleggen van de Himpenserdyk tussen de woning en de boerderij door. Door op die plek een rotonde te creëren met een ontsluiting voor het nieuwe plangebied en de bestaande bebouwing van Goutum op de al bestaande rotonde in de Tearnserdyk. Daardoor blijft de rotonde van de Tearnserdyk alleen in gebruik voor het huidige verkeer en zal het verkeer voor het nieuwe plangebied niet in de buurt van De Pleats komen. Volgens reclamanten moet dit technisch te realiseren zijn. Voordeel naar de mening van de reclamanten is dan ook dat de boerderij aan de rand van de net aangelegde groenstrook langs de Drachtsterweg komt te liggen en het verkeer niet meer voor maar achter de boerderij langs zal komen. De gemeente geeft zichzelf hooguit 75 meter de ruimte om de hoofdontsluiting te kunnen verplaatsen. Dit is gezien het huidige globale karakter van het plan voor reclamanten volstrekt onaanvaardbaar. Reactie college van b&w In het kader van de realisering van de locatie Blauw Wit en de zuidelijk daarvan gelegen eerste buurtschap zal, volgens de huidige planning, de verkeersafwikkeling plaats vinden via of nabij de genoemde minirotonde op de Tearnserdyk. Dit zal ook gelden voor het bouwverkeer voor beide voornoemde locaties Een ontsluiting op de Waldwei is noch vanwege het (toekomstige) karakter van deze weg (autosnelweg) noch vanwege de afstand ten opzichte van beide voornoemde locaties een optie. Vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid (duurzaam veilig) is een ontsluiting op de Drachtsterweg evenmin een reële optie. Opgemerkt moet worden dat het ontwerp-bestemmingsplan de mogelijkheid in zich heeft om, zo mogelijk, in het kader van de nadere uitwerking ook op een andere locatie dan ter plaatse van de minirotonde, mits binnen een afstand van 75 meter ter weerszijden van de op de plankaart aangegeven aanduiding "hoofdontsluiting"een ontsluitingsweg aan te leggen. In het kader van de nadere uitwerking van dit gebied zal ook de concrete ontsluiting van het gebied ten 28 aanzien van de verkeersveiligheid, overlast, hinder en haalbaarheid nog nader worden onderzocht, waarbij als uitgangspunt in ieder geval geldt dat er geen toename van doorgaand verkeer door (het centrum van) Goutum plaats zal vinden Wij adviseren u deze zienswijze ongegrond te verklaren. 12 Kienhuis Hoving Postbus 109, 7500 AC Enschede, namens Mega Projecten B.V. te Zenderen I aOpzet ontwerpbestemmingsplan te globaal Het bestemmingsplan betreft een globaal plan met nader uit te werken bestemmingen. Reclamante geeft aan dat zij eigenaresse is van de gronden die zijn gelegen binnen vlek III van het deelgebied met de bestemming "Uit te werken woondoeleinden 1" (hierna aan te duiden als "WU 1) Uit artikel 3, lid B, onder sub 1 van de voorschriften blijkt dat de inrichting van het gebied met de bestemming WU 1 dient plaats te vinden conform hetgeen is beschreven in hoofdstuk 5 van de toelichting bij het ontwerp bestemmingsplan. Kort gezegd, aldus reclamante, wordt beoogd om "royale groene woonmilieus" te creëren, met daarbinnen 3 buurtschappen waar geconcentreerde woningbouw plaats zal kunnen vinden. In de toelichting bij het voorontwerp-bestemmingsplan werden geen nadere uitspraken gedaan wat betreft de situering van de buiten de buurtschappen te bouwen woningen binnen het bestemmingsvlak WU1Dat is onder vigeur van het ontwerp-bestemmingsplan drastisch veranderd. In de planvoorschriften is nu verankerd dat 7 0 van de woningen buiten de buurtschappen dient te worden gerealiseerd doch binnen een zone van 150 meter rondom de buurtschappen. Gelet op de aantallen voorziene woningen zal er, aldus reclamante, zodoende fysiek geen onderscheid zijn te maken tussen de buurtschappen en de daarom heen te realiseren woningen. Reclamante merkt in dat kader op dat vrijwel alle woningen binnen de drie concentratiepunten moeten worden gerealiseerd. Slechts 3 0 van de buiten de buurtschappen te realiseren woningen mogen worden gebouwd buiten de hiervoor genoemde 150 meter zone. Zij merkt daarbij op dat er op die wijze weinig over blijft van het door de gemeente zo frequent beschreven en aan het bestemmingsplan ten grondslag liggende stedenbouwkundige concept inhoudende het opzetten van "royale en groene woonmilieus" Ten onrechte wordt deze conclusie niet door het gemeentebestuur onderkend. Integendeel, in de toelichting bij het ontwerp-bestemmingsplan (pag. 33) wordt nog steeds gesteld dat vorenbedoeld concept als "algemeen en zeer belangrijk uitgangspunt geldt"Ook in de Beschrijving in hoofdlijnen (artikel 3, lid B) wordt gesteld dat de buurtschappen "een exclusief en herkenbaar karakter" hebben 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 535