in de Tearnserdyk parallel aan de Tearnserdyk komt te
lopen. Reclamanten nemen namelijk aan dat de gemeente de
weg niet dwars door het terrein van Blauw Wit kan en wil
laten lopen, of direct achter de boerderij bij de
minirotonde. Het globale plan biedt dus de ruimte om
reclamanten een derde "snelweg" voor de deur te leggen,
hetgeen voor reclamanten niet bespreekbaar is.
Hoe dichter de aansluiting naar het dorp wordt geplaatst
hoe groter de kans op sluipverkeermet alle gevolgen van
dien voor toename van verkeersdrukte in de directe
woonomgeving van reclamanten;
Doordat de gemeente zich nu al wil vast leggen op de
locatie van de hoofdontsluiting ontneemt de gemeente zich
zelf en de bewoners de flexibiliteit om onderzoek naar
betere alternatieven te verrichten. Te denken valt
bijvoorbeeld aan het omleggen van de Himpenserdyk tussen de
woning en de boerderij door. Door op die plek een rotonde
te creëren met een ontsluiting voor het nieuwe plangebied
en de bestaande bebouwing van Goutum op de al bestaande
rotonde in de Tearnserdyk. Daardoor blijft de rotonde van
de Tearnserdyk alleen in gebruik voor het huidige verkeer
en zal het verkeer voor het nieuwe plangebied niet in de
buurt van De Pleats komen. Volgens reclamanten moet dit
technisch te realiseren zijn. Voordeel naar de mening van
de reclamanten is dan ook dat de boerderij aan de rand van
de net aangelegde groenstrook langs de Drachtsterweg komt
te liggen en het verkeer niet meer voor maar achter de
boerderij langs zal komen.
De gemeente geeft zichzelf hooguit 75 meter de ruimte om de
hoofdontsluiting te kunnen verplaatsen. Dit is gezien het
huidige globale karakter van het plan voor reclamanten
volstrekt onaanvaardbaar.
Reactie college van b&w
In het kader van de realisering van de locatie Blauw Wit en
de zuidelijk daarvan gelegen eerste buurtschap zal, volgens
de huidige planning, de verkeersafwikkeling plaats vinden
via of nabij de genoemde minirotonde op de Tearnserdyk. Dit
zal ook gelden voor het bouwverkeer voor beide voornoemde
locaties
Een ontsluiting op de Waldwei is noch vanwege het
(toekomstige) karakter van deze weg (autosnelweg) noch
vanwege de afstand ten opzichte van beide voornoemde
locaties een optie. Vanuit een oogpunt van
verkeersveiligheid (duurzaam veilig) is een ontsluiting op
de Drachtsterweg evenmin een reële optie.
Opgemerkt moet worden dat het ontwerp-bestemmingsplan de
mogelijkheid in zich heeft om, zo mogelijk, in het kader
van de nadere uitwerking ook op een andere locatie dan ter
plaatse van de minirotonde, mits binnen een afstand van 75
meter ter weerszijden van de op de plankaart aangegeven
aanduiding "hoofdontsluiting"een ontsluitingsweg aan te
leggen. In het kader van de nadere uitwerking van dit
gebied zal ook de concrete ontsluiting van het gebied ten
28
aanzien van de verkeersveiligheid, overlast, hinder en
haalbaarheid nog nader worden onderzocht, waarbij als
uitgangspunt in ieder geval geldt dat er geen toename van
doorgaand verkeer door (het centrum van) Goutum plaats zal
vinden
Wij adviseren u deze zienswijze ongegrond te verklaren.
12 Kienhuis Hoving Postbus 109, 7500 AC Enschede, namens
Mega Projecten B.V. te Zenderen
I
aOpzet ontwerpbestemmingsplan te globaal
Het bestemmingsplan betreft een globaal plan met nader uit
te werken bestemmingen. Reclamante geeft aan dat zij
eigenaresse is van de gronden die zijn gelegen binnen vlek
III van het deelgebied met de bestemming "Uit te werken
woondoeleinden 1" (hierna aan te duiden als "WU 1)
Uit artikel 3, lid B, onder sub 1 van de voorschriften
blijkt dat de inrichting van het gebied met de bestemming
WU 1 dient plaats te vinden conform hetgeen is beschreven
in hoofdstuk 5 van de toelichting bij het ontwerp
bestemmingsplan. Kort gezegd, aldus reclamante, wordt
beoogd om "royale groene woonmilieus" te creëren, met
daarbinnen 3 buurtschappen waar geconcentreerde woningbouw
plaats zal kunnen vinden. In de toelichting bij het
voorontwerp-bestemmingsplan werden geen nadere uitspraken
gedaan wat betreft de situering van de buiten de
buurtschappen te bouwen woningen binnen het bestemmingsvlak
WU1Dat is onder vigeur van het ontwerp-bestemmingsplan
drastisch veranderd. In de planvoorschriften is nu
verankerd dat 7 0 van de woningen buiten de buurtschappen
dient te worden gerealiseerd doch binnen een zone van 150
meter rondom de buurtschappen. Gelet op de aantallen
voorziene woningen zal er, aldus reclamante, zodoende
fysiek geen onderscheid zijn te maken tussen de
buurtschappen en de daarom heen te realiseren woningen.
Reclamante merkt in dat kader op dat vrijwel alle woningen
binnen de drie concentratiepunten moeten worden
gerealiseerd. Slechts 3 0 van de buiten de buurtschappen
te realiseren woningen mogen worden gebouwd buiten de
hiervoor genoemde 150 meter zone. Zij merkt daarbij op dat
er op die wijze weinig over blijft van het door de gemeente
zo frequent beschreven en aan het bestemmingsplan ten
grondslag liggende stedenbouwkundige concept inhoudende het
opzetten van "royale en groene woonmilieus"
Ten onrechte wordt deze conclusie niet door het
gemeentebestuur onderkend. Integendeel, in de toelichting
bij het ontwerp-bestemmingsplan (pag. 33) wordt nog steeds
gesteld dat vorenbedoeld concept als "algemeen en zeer
belangrijk uitgangspunt geldt"Ook in de Beschrijving in
hoofdlijnen (artikel 3, lid B) wordt gesteld dat de
buurtschappen "een exclusief en herkenbaar karakter" hebben
29