3. RISICO-INVENTARISATIE 3.1 Risicokaart Fryslan 3.2 Risicobeeld gemeente Leeuwarden Een risico-inventarisatie is bedoeld om een inzicht en overzicht te krijgen van de fysieke risico's die de bewoners en de bezoekers van de gemeente Leeuwarden lopen. Het resultaat van de inventarisatie vormt een belangrijke basis voor de beleidsbeslissingen die zijn en zullen worden genomen in de uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding in de gemeente Leeuwarden. De risico inventarisatie kan ook worden gebruikt om de arbeidsomstandigheden van de brandweermedewerkers optimaal in te richten. Immers, een overzicht van de aanwezige risico's geeft aan waarmee de brandweer in een uitruksituatie kan worden geconfronteerd en waarop zij dus voorbereid moet zijn. De Arbeidsomstandighedenwet stelt een goed beeld van de in het verzorgingsgebied aanwezige risico's daarom verplicht. De risico-inventarisatie is in eerste instantie gebaseerd op de -in het kader van het provinciale project Partners in Preparatie (PiP) ontwikkelde- Risicokaart Fryslan. Een eerste versie van het gedeelte van de kaart van de gemeente Leeuwarden is opgenomen in BIJLAGE 2. De Risicokaart Fryslan die wordt beheerd door de Regionale Brandweer Fryslan, is in ontwikkeling wat betreft volledigheid en operationele toepasbaarheid. De Risicokaart Fryslan en toegankelijk via het internet.2 De Risicokaart Fryslan kent een drietal categorieën: 1Risicoveroorzakende bedrijven (bedrijven waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, vliegvelden etc) 2. Transportrisico's (vervoer van gevaarlijke stoffen over water, spoor, weg en door buisleidingen) 3. Risico-ontvangers (stadions, ziekenhuizen en andere plaatsen waar veel mensen tegelijk aanwezig kunnen zijn) Ad 2. Op het gebied van verkeer en vervoer zijn voor de risicokaart de autowegen, de spoorwegen en de vaarwegen van belang gelet op de mogelijkheid van ernstige ongevallen. Het risico van vervoer per spoor is op te splitsen in incidenten op de spoorbaan (brand of ongeval in/met goederen- of personentrein) en mogelijke conflicten op de aanwezige spoorwegovergangen (aanrijdingen met personen of voertuigen). Met name incidenten op de spoorbaan kenmerken zich vaak in een slechte bereikbaarheid. De specifieke risico's verbonden aan het vervoer van gevaarlijke stoffen komen in paragraaf 3.2.6 aan de orde. Tot slot in deze paragraaf nog aandacht voor het luchtverkeer. De aanwezigheid van de Vliegbasis Leeuwarden betekent een verhoogd risico op dit gebied voor de gemeente Leeuwarden. De Risicokaart Fryslan is nog niet geheel volledig. De voor het PreventieActiviteitenPlan (Prevap) noodzakelijke inventarisatie van risicovolle gebouwen en inrichtingen wordt daarom mede gericht op de completering van het risicobeeld in de gemeente Leeuwarden (zie 4.2. Preventie). Op basis van de huidige inzichten is het volgende overzicht gemaakt. 3.2.1 Gebouwen en inrichtingen Gebouwen en inrichtingen kunnen zowel risicodragers als risico-ontvangers zijn. Met name het aantal aanwezige personen in combinatie met verminderde zelfredzaamheid is daarbij van belang. Voorbeelden daarvan zijn de gezondheidszorggebouwen. Voor gebouwen en inrichtingen is in de Handleiding Brandweerzorg3 aangegeven wat de opkomsttijd4 van de brandweer mag zijn om nog te kunnen spreken van een 'voldoende' brandweerzorgniveau (zie tabel 1). Voor het rubriceren van de gebouwen en inrichtingen wordt daarom dezelfde indeling gebruikt. In hoofdstuk 4.4 Repressie wordt vervolgens een vergelijking gemaakt tussen de werkelijke opkomsttijden en de normtijden. 2 www.fryslan.nl 3 De Handleiding Brandweerzorg is in 1992 opgesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken en benoemt opkomsttijden bij brand voor diverse typen bouwwerken. 4 De opkomsttijd is de tijd die verstrijkt tussen de melding van een incident en de aankomst van de brandweer. BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 5 5 minuten 6 minuten 8 minuten 10 minuten Wonen oude bovenwoningen tehuizen (zonder beveiliging) portiekflats oude grote villa historische woongebouwen overige woongebouwen Nvt Gebouwen logies zonder beveiliging tehuizen (verpleging, oude beveiliging) gezondheidsdiensten oud gesloten winkelcentrum cellengebouw overige gebouwen gebouwen voor doorvoer/gang van weg- en luchtverkeer gebouwen met slecht brandwerende compartimenten hotel (totaal beveiliging) kantoren wetenschappelijk onderzoek dierenverzorging ontmoeting, sport en religie industrie met uitzondering van Tabel 1. Opkomstnormen bij brand in (woon-) gebouwen. Teneinde de situatie in Leeuwarden te kunnen beoordelen volgt hieronder een aantal voorbeelden Opkomsttijd 5 minuten geldt voor: Wonen: Bejaardentehuizen Greunshiem en Swettehiem en nagenoeg alle etagewoningen in de binnenstad Gebouwen: Gevangenis De Marwei en Huis van Bewaring Blokhuispoort en de ziekenhuizen MCL Zuid en MCL Noord Opkomsttijd 6 minuten geldt voor: Wonen: Opkomsttijd 8 minuten geldt voor Wonen: alle historische woongebouwen in de binnenstad en de portiekflats; de vrijstaande woningen, de "rijtjeswoningen" en de galerijflats; Gebouwen: de overheidsgebouwen en de scholen Bijzonder kwetsbaar zijn de gebouwen met een onschatbare (cultuur-) historische waarde zoals het Fries Museum, de Kanselarij, het Princessehof, de Grote Kerk, het Stadhuis en de Oldehove. In dit verband wordt verwezen naar het Collegeprogramma 2002-2006, "Tijd voor schoonheid" waar de binnenstad de troefkaart van Leeuwarden en het best bewaarde geheim van Nederland" wordt genoemd. 3.2.2 Evenementen en jaarlijkse activiteiten Belangrijke evenementen die aanzienlijke veiligheidsrisico's met zich meebrengen zijn onder meer de verschillende vormen van een Elfstedentocht, circussen, dansfeesten, voetbalwedstrijden van Cambuur, de wielerronde van Nederland en de Warme Winternacht. De verschillende straatfeesten, markten, braderieën en de bloemenmarkt op Hemelvaartsdag brengen de bereikbaarheid van delen van de stad voor de hulpverleningsdiensten in het geding. 3.2.3 Uitval van voorzieningen In tabel 2 is aangegeven wat de gevolgen kunnen zijn van eventuele storingen in de levering van nutsvoorzieningen. Een belangrijk gegeven voor de hulpverleningsdiensten is dat bij de uitval van telefonie (en in een groeiend aantal gevallen ook bij elektriciteit) de bevolking geen telefonische melding kan doen van brand, ongelukken of andere incidenten. Op zich levert de uitval van één van de nutsvoorzieningen niet direct een risico op voor de bevolking. Voor bijzondere activiteiten en risicogroepen zijn veelal specifieke voorzieningen getroffen. Een voorbeeld hiervan is een noodstroomvoorziening. Naarmate de uitval van een voorziening echter langer duurt stapelen de gevolgen zich op. BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 77