3.3. Resumé 4. BEHEERSMIDDELEN De Risicokaart Fryslên geeft een goed inzicht in de in de gemeente Leeuwarden aanwezige risico's. Het beeld is nog niet compleet en gelet op het belang van risicobeheersing en operationele voorbereiding van de brandweer is een nadere inventarisatie noodzakelijk. Voor zover de risico's op dit moment in beeld zijn gebracht is de conclusie dat de gemeente Leeuwarden aanzienlijke risico's in het kader van de brandweerzorg en rampenbestrijding kent. Door de relatief overzichtelijke schaal is het, op voorwaarde van voldoende mensen en middelen en goede afspraken in regionaal verband, mogelijk de brandweerzorg inclusief het operationeel optreden op nagenoeg alle aanwezige risico's af te stemmen. Uitzonderingen zijn incidenten met een groot effectgebied (b.v. incidenten met chloor of LPG) en bij oorzaken van buitenaf (langdurige regenval, langdurige uitval voorzieningen, het neerstorten van een vliegtuig in het centrum van de stad, een terroristische aanslag etc). NB Een risico van andere aard dient niet onvermeld te blijven. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft zeer recent een onderzoek ingesteld naar de gemeentelijke actieprogramma's in het kader van de brandveiligheid en scores toegekend. De uitkomsten van genoemd onderzoek voor de gemeente Leeuwarden geven aanleiding deze te betrekken in de Zelfanalyse Risicogebieden waarin de bedrijfsrisico's voor de gemeente Leeuwarden worden benoemd (zie 4.2. Preventie). BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 9 Om de risico's te kunnen beheersen hebben het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester een aantal instrumenten beschikbaar. Sinds de jaren '90 wordt de veiligheidsketen vaak gebruikt om de (beheers-)middelen te beschrijven. De veiligheidsketen bestaat uit de de keten wordt aangegeven dat een duidelijke samenhang bestaat tussen de verschillende schakels. De laatste jaren ontwikkelt de keten zich steeds meer tot een gesloten ketting, immers nazorg - waaronder ook evaluatie en onderzoek valt - vormt weer nieuwe input voor bijvoorbeeld het pro-actie en preventiebeleid. De veiligheidsketen wordt daarmee steeds meer een aaneengesloten 'veiligheidsketting'. schakels pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg. Met Fig. 2. De veiligheidsketting. In dit hoofdstuk wordt aan de hand van de veiligheidsketen een groot aantal ontwikkelingen en begrippen besproken. Eerst zuilen de landelijke en eventuele regionale ontwikkelingen kort worden belicht. Aansluitend worden de situatie en de ontwikkelingen binnen de gemeente Leeuwarden beschreven. Per schakel van de veiligheidsketen worden de beleidsbeslissingen opgesomd. De veiligheidsketen en het veiligheidsdenken zijn geen concrete oplossingen tegen onveiligheid. Het biedt beleidsmakers en bestuurders een handreiking om systematisch en procesmatig veiligheid onder de aandacht te brengen en gefundeerd keuzen te maken. BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 79