3.3. Resumé
4. BEHEERSMIDDELEN
De Risicokaart Fryslên geeft een goed inzicht in de in de gemeente Leeuwarden aanwezige risico's.
Het beeld is nog niet compleet en gelet op het belang van risicobeheersing en operationele
voorbereiding van de brandweer is een nadere inventarisatie noodzakelijk. Voor zover de risico's op
dit moment in beeld zijn gebracht is de conclusie dat de gemeente Leeuwarden aanzienlijke risico's in
het kader van de brandweerzorg en rampenbestrijding kent.
Door de relatief overzichtelijke schaal is het, op voorwaarde van voldoende mensen en middelen en
goede afspraken in regionaal verband, mogelijk de brandweerzorg inclusief het operationeel optreden
op nagenoeg alle aanwezige risico's af te stemmen. Uitzonderingen zijn incidenten met een groot
effectgebied (b.v. incidenten met chloor of LPG) en bij oorzaken van buitenaf (langdurige regenval,
langdurige uitval voorzieningen, het neerstorten van een vliegtuig in het centrum van de stad, een
terroristische aanslag etc).
NB Een risico van andere aard dient niet onvermeld te blijven. De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft zeer recent een onderzoek ingesteld naar de gemeentelijke
actieprogramma's in het kader van de brandveiligheid en scores toegekend. De uitkomsten van genoemd onderzoek voor
de gemeente Leeuwarden geven aanleiding deze te betrekken in de Zelfanalyse Risicogebieden waarin de bedrijfsrisico's
voor de gemeente Leeuwarden worden benoemd (zie 4.2. Preventie).
BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002
9
Om de risico's te kunnen beheersen hebben het college van burgemeester en wethouders en de
burgemeester een aantal instrumenten beschikbaar. Sinds de jaren '90 wordt de veiligheidsketen vaak
gebruikt om de (beheers-)middelen te beschrijven.
De veiligheidsketen bestaat uit de
de keten wordt aangegeven dat
een duidelijke samenhang
bestaat tussen de verschillende
schakels. De laatste jaren
ontwikkelt de keten zich steeds
meer tot een gesloten ketting,
immers nazorg - waaronder ook
evaluatie en onderzoek valt -
vormt weer nieuwe input voor
bijvoorbeeld het pro-actie en
preventiebeleid.
De veiligheidsketen wordt
daarmee steeds meer een
aaneengesloten
'veiligheidsketting'.
schakels pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg. Met
Fig. 2. De veiligheidsketting.
In dit hoofdstuk wordt aan de hand van de veiligheidsketen een groot aantal ontwikkelingen en
begrippen besproken. Eerst zuilen de landelijke en eventuele regionale ontwikkelingen kort worden
belicht. Aansluitend worden de situatie en de ontwikkelingen binnen de gemeente Leeuwarden
beschreven. Per schakel van de veiligheidsketen worden de beleidsbeslissingen opgesomd.
De veiligheidsketen en het veiligheidsdenken zijn geen concrete oplossingen tegen onveiligheid. Het biedt
beleidsmakers en bestuurders een handreiking om systematisch en procesmatig veiligheid onder de aandacht te
brengen en gefundeerd keuzen te maken.
BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN
- november 2002
10