4.3. Preparatie Voor de gemeente Leeuwarden was het beeld als volgt: het beleid inzake inhalen achterstanden gebruiksvergunningen: slecht het beleid inzake de structurele afgifte van gebruiksvergunningen: onvoldoende de daadwerkelijke afgifte van gebruiksvergunningen: slecht12 Op het gebied van communicatie en voorlichting is nog veel winst te behalen. Enerzijds om te benadrukken dat eigenaren en gebruikers een eigen verantwoordelijkheid hebben en zij deze verantwoordelijkheid dus ook dienen te nemen. Anderzijds om hen te ondersteunen met concrete producten om de veiligheid te vergroten. Aansluiting zoeken bij landelijke thema's en het gericht benaderen van doelgroepen verdient daarbij de voorkeur. In een Voorlichtingsplan kan één en ander concreet worden uitgewerkt. Inherent aan preventieactiviteiten en vergunningverlening is het toezicht en de handhaving. Afstemming tussen en integraal optreden van gemeentelijke en overige handhavers b.v. politie) wordt vorm gegeven in gemeentelijke Coördinatiegroep Handhaving. Uitgangspunt is dat handhaving voor deze partners het sluitstuk is van het reguleringsbeleid. Het is zaak voor de verschillende partners, waaronder de Brandweer Leeuwarden en de sectoren Bouwen&Wonen en Milieu van de Dienst Stadsontwikkeling en -beheer, om beleid en handhavingdoelstellingen vast te leggen. Uiteindelijk moeten de separate doelstellingen aansluiting en afstemming vinden in het lokaal handhavingoverleg Ook in het kader van de verantwoording van gevoerd beleid is vastleggen van uitgangspunten noodzakelijk. Logischerwijs groeien de handhavingwerkzaamheden naarmate het aantal afgegeven vergunningen toeneemt. Een bundeling van werkzaamheden zal leiden tot een efficiënte werkwijze. Het College van B&W hecht grote waarde aan brandpreventie, aan de naleving van de voorschriften van gebruiksvergunningen en de uitbreiding van het "lik-op-stuk" -beleid.13 Beleidsbeslissingen De Brandweer Leeuwarden heeft een structurele en gestructureerde adviesfunctie in de afgifte van bouwvergunningen door de Dienst Stadsontwikkeling en -beheer, sector Bouwen- en wonen van de gemeente Leeuwarden. De Brandweer Leeuwarden heeft een structurele en gestructureerde adviesfunctie in de afgifte van milieuvergunningen door de Dienst Stadsontwikkeling en -beheer, sector Milieu van de gemeente Leeuwarden. Een Preventie-activiteitenplan (Prevap) wordt in 2003 opgesteld. De afgifte van de gebruiksvergunningen en controle op en handhaving van de naleving van de voorwaarden worden binnen de Brandweer Leeuwarden gescheiden uitgevoerd. Handhaving inzake de gebruiksvergunningen wordt met alle betrokken partners afgestemd in de Coördinatiegroep Handhaving. De achterstand op het gebied van de afgifte van gebruiksvergunningen is 2007 weggewerkt. Een Voorlichtingsplan wordt opgesteld om communicatie en voorlichting op het gebied van brandpreventie verder vorm te geven. Het stimuleren van het gebruik van huisbrandmelders krijgt hierin onder meer een plaats. Voor de formatie-uitbreiding ten behoeve van de preventietaak, is structureel 322.400 in de begroting van de Brandweer Leeuwarden opgenomen.14 12 Bron: brieven van het Hoofd van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid d.d. 19 juli 2002, kenmerk IBR 2002/80251 en 7 augustus 2002, kenmerk IBR2002/82736. 13 Collegeprogramma 2002-2006 Gemeente Leeuwarden. 14 Hiervan is een bedrag van 113.400 reeds opgenomen in de begroting 2003 onder "toezicht brandveiligheid, personeel voor derden" BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 17 Algemeen Preparatie gaat uit van de veronderstelling dat onveiligheid bestaat. Zoals eerder betoogd sluiten pro actie en preventie immers ongewenste gebeurtenissen niet uit. Preparatie is te omschrijven als het voorzien in voorbereidende maatregelen voor een adequate bestrijding van branden, (zware) ongevallen en rampen. Dit loopt uiteen van het werven van nieuwe brandweermensen tot het opstellen van een rampbestrijdingsplan. Onder de noemer Preparatie wordt onderscheid gemaakt in de operationele voorbereiding en de rampenbestrijding. Alvorens deze onderdelen nader worden toegelicht wordt ingegaan op het aspect kwaliteit. Met name door de rijksoverheid worden meerdere instrumenten aangereikt om kwaliteitszorg en -borging in te bouwen in de brandweerorganisatie. In de onderstaande tabel staan enkele instrumenten en beleidskaders genoemd. Project Versterking Brandweer; Referentiekaders Besluit Brandweerpersoneel Leidraad Oefenen (Beter oefenen bij de brandweer) Bestekken en voorschriften brandweermaterieel Arbeidsomstandigheden bij de brandweer Hierin worden richtinggevende uitspraken gedaan omtrent het optimale niveau van brandweerzorg en rampenbestrijding voor de bepaling van bestuurlijke beleids doelstellingen over alle schakels van de veiligheidsketen (ind. bedrijfsvoering). Hierin staat beschreven welk opleidingsniveau en medische geschiktheid noodzakelijk worden geacht voor de uitvoering van een (repressieve) functie. De leidraad omvat een compleet en praktisch normsysteem voor het oefenen bij de brandweer. Naast een handreiking voor de verschillende oefenonderdelen wordt een systematiek aangedragen voor het verkrijgen van inzicht in het oefenen. Met het materieel moet de brandweer de slagkracht hebben om haar repressieve taken uit te voeren. In de bestekken en voorschriften staan minimale eisen beschreven voor het materieel. Toepassing leidt (in hoofdlijnen) tot een standaardisering. De Arbowet- en regelgeving geeft kaders m.b.t. de kwaliteit en de veiligheid, gezondheid en welzijn van het brandweerpersoneel. Tabel 4. Instrumenten/ beleidskaders voor kwaliteitszorg bij de brandweer. De (rest)risico's bepalen de noodzakelijke preparatieve organisatie. De activiteiten op het gebied van preparatie moeten de adequate uitoefening van de uitrukfunctie van de brandweerorganisatie mogelijk maken. De preparatie betreft de onderdelen: materieel, personeel, opleiden en oefenen, bluswatervoorziening, planvorming. Situatie en ontwikkelingen binnen de gemeente Leeuwarden Materieel Materieel is noodzakelijk voor de stabilisatie van ongewenste gebeurtenissen, waarbij het potentieel in overeenstemming dient te zijn met de aanwezige risico's (hulpvraag). In de Bestekken en voorschriften brandweermaterieel worden minimale eisen gesteld aan materieel. Naast uniformiteit en standaardisatie - mede in het licht van grootschalig optreden15 - wordt de kwaliteit en slagkracht gewaarborgd. Binnen de regionale brandweer zijn daaromtrent afspraken gemaakt. Het materieel van de Brandweer Leeuwarden is conform de op de landelijke richtlijnen gebaseerde regionale bestekken en conform de ARBO eisen. 15 Grootschalig optreden is het georganiseerd optreden in regionaal verband, waarbij de individuele korpsen gezamenlijk de nodige slagkracht ontwikkelen om grote incidenten te kunnen bestrijden. BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 1 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 83