Planvorming Een andere activiteit van de preparatieschakel is planvorming. Succesvol repressief brandweeroptreden wordt mede mogelijk gemaakt door een goede "planvoorbereiding". Alarmering-, uitruk- en inzetprocedures (AUI) alsmede aanvalsplannen en bereikbaarheidskaarten zijn instrumenten om het personeel belast met de uitrukfunctie van de benodigde informatie te voorzien. In de planvoorbereiding is in Leeuwarden een achterstand ontstaan. De evaluatie van de vuurwerkramp in Enschede heeft duidelijk gemaakt dat stroomlijning van de informatie die beschikbaar is onontbeerlijk is bij de bestrijding van een incident. Het is noodzakelijk dat alle voorhanden zijnde - relevante - informatie bekend is en ook beschreven staat. Het is ook hier weer duidelijk dat er een sterke samenhang bestaat tussen de schakels van de veiligheidsketen. Zo zal bijvoorbeeld de informatie rond de vergunningverlening in het kader van de Wet Milieubeheer - omtrent aanwezigheid van gevaarlijke stoffen - moeten doorklinken in de preparatie op de uitruk. Met diezelfde informatie zal overigens ook de Risicokaart Fryslan gevoed worden. Door de commissie Oosting wordt aanbevolen te bevorderen dat de brandweerkorpsen volgens vaste praktijk worden betrokken bij gemeentelijke processen van vergunningverlening, opdat de brandweer adequate preventie en preparatie voorzieningen kan treffen. Beleidsbeslissingen Met het materieel moet de Brandweer Leeuwarden de slagkracht hebben om de repressieve taken uit te voeren. De Bestekken en voorschriften brandweermaterieel worden toegepast. De specifieke arbeidsomstandigheden van de personeelsleden die voor preparatieve taken en de uitruk zijn aangewezen zijn in overeenstemming met de Arbowet- en regelgeving; Voor de bemensing van de voertuigen ten behoeve van de uitrukfunctie gelden de minimale aantallen uit de Handleiding Brandweerzorg De frequentie van de medische keuring van de voor de uitrukfunctie aangewezen medewerkers geschiedt overeenkomstig het Besluit Brandweerpersoneel Het Besluit Brandweerpersoneel dient als basis voor opleiding van het personeel van de Brandweer Leeuwarden dat ingezet wordt voor de uitrukfunctie; Een opleidings-(beleids-)plan wordt opgesteld; De Leidraad Oefenen dient als basis voor de mate van geoefendheid van het personeel van de Brandweer Leeuwarden dat ingezet wordt voor de uitrukfunctie; Ter verbetering van het invullen van de brandweertaak en ter vermindering van de risico's wordt vaker realistisch geoefend.20 Daartoe is incidenteel een bedrag van 72.000,- ter beschikking gesteld van de Brandweer Leeuwarden; Een oefen-(beleids-)plan wordt opgesteld. De beschikbaarheid van alarmering-, uitruk- en inzetprocedures (AUI) alsmede aanvalsplannen en bereikbaarheidskaarten wordt in overeenstemming gebracht met de resultaten van de inventarisatie van de risico's in het kader van het Preventieactiviteitenplan. Uiterlijk 2004 heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de aard en capaciteit van de beschikbare van bluswatervoorzieningen. Een van de uitgangspunten van de Leidraad Oefenen is het differentiëren van oefeningen op grond van de analyse van de risico's in het verzorgingsgebied. Naast de basisvaardigheden kunnen specifieke oefeningen worden toe gevoegd. De voorliggende notitie Brandweerzorg en Rampenbestrijding in de gemeente Leeuwarden dient ook als lokaal referentiekader voor specifieke oefenactiviteiten. 20 Collegeprogramma 2002-2006 gemeente Leeuwarden BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 21 Gemeentelijke rampenbestrijding Voor de voorbereiding op rampen en zware ongevallen dient op grond van de gelijknamige wet iedere gemeente een rampenplan te hebben vastgesteld. In het gemeentelijk rampenplan staat onder meer de bestuurlijke aanpak van de rampenbestrijding beschreven. De uitwerking van de deelprocessen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, richt zich op de organisatorische voorbereiding van de gemeentelijke diensten. De totale gemeentelijke organisatie heeft een rol in de rampenbestrijding. Ondanks de bezigheid van elke dag moet hiervoor voldoende aandacht en draagvlak zijn. Ook in dit kader spelen voorbereidingen, opleidingen en oefeningen een belangrijke rol. Ten behoeve van de uniformiteit heeft het bestuur van de Regionale Brandweer Fryslan een model gemeentelijk rampenplan vastgesteld en aangeboden aan de gemeentebesturen in Fryslan.21 Bij de vaststelling van dit model heeft het rampenplan van de gemeente Leeuwarden van 1998 als basisdocument gediend. Tijdens een bijeenkomst van de Commissaris der Koningin in de provincie Fryslan met de burgemeesters van de Friese gemeenten op 25 september 2001 is afgesproken zo spoedig mogelijk het basis-rampenplan naar het aangeboden model in te richten. In januari 2002 is het Rampenplan van de gemeente Leeuwarden overeenkomstig vastgesteld. Dit rampenplan besteedt aandacht aan het structureren van leiding op bestuurlijk, tactisch en uitvoerend niveau en wordt nader uitgewerkt in 31 deelprocessen waarvoor meerdere organisaties verantwoordelijk zijn. Burgemeester en Wethouders hebben de gemeentelijke rampenbestrijding hoog op de bestuurlijke agenda gezet.22 Zij hebben inmiddels ingestemd met het Uitvoeringsplan gemeentelijke rampenorganisatie, aandachtsgebieden en actiepunten. Tevens is besloten de inhaalslag en het structureel beheer van draaiboeken aan te merken als topprioriteit binnen de gemeentelijke organisatie.23 De gemeenteraad heeft vervolgens besloten de benodigde extra kosten ten bedrage van 63.529,- voor 41.748,- door middel van een begrotingswijziging structureel te dekken ten laste van de post taxatieverschillen concern 2002 en het restant ad. 21.781,- op basis van evenredigheid ten laste te brengen van de post onvoorziene dienst-taxatieverschillen.24 Voor 2003 is het bedrag begroot op 65.700,- Met het oog op de alarmering van het betrokken bestuur en ambtelijk management is een piket voor de ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid Rampenbestrijding opgesteld (juli 2002). Tevens is, onder verantwoordelijkheid van de Directeur Algemene Zaken van de gemeente Leeuwarden, een draaiboek "Interne alarmering" gemeentelijke rampenstaf opgesteld. Voor de loco-burgemeester en de loco gemeentesecretaris wordt eveneens een beschikbaarheidregeling opgesteld. Meer toegespitst op onderkende gevaren en risico's kunnen rampbestrijdingsplannen worden opgesteld. Zo'n plan is een draaiboek met alle maatregelen die nodig zijn voor gevaren die naar plaats, aard en gevolgen zijn te bepalen. De noodzaak tot het opstellen van rampbestrijdingsplannen is enerzijds wettelijk geregeld (b.v. voor de zogenaamde B.R.Z.O.-bedrijven in het kader van het Besluit Rampen en Zware Ongevallen). Aan de andere kant kan de burgemeester, op advies van lokale of regionale veiligheidsdeskundigen, een rampbestrijdingspian gelasten voor inrichtingen of activiteiten in zijn gemeente die buiten het wettelijke kader vallen. Overigens ligt het daarbij voor de hand dat bij "gezamenlijke" risico's regionale rampbestrijdingsplannen worden opgesteld. Specifieke lokale risico's die het opstellen van een rampbestrijdingspian noodzakelijk maken zijn Friesland Coberco Dairy Foods, ATOGLAS, de Eerste Nederlandse Kunstvuurwerkfabriek J.N. Schuurmans en de Vliegbasis Leeuwarden. 21 Brief van de voorzitter van het bestuur van de Regionale Brandweer Fryslan aan de colleges van B&W van de gemeenten in Fryslan d.d. 20 juli 2001 22 Collegeprogramma Gemeente Leeuwarden 2002-2006 23 Besluit B&W d.d. 27 februari 2002 24 Besluit Gemeenteraad Leeuwarden d.d. 27 februari 2002 BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 22

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 85