4.4. Repressie Het rampbestrijdingsplan van de Vliegbasis Leeuwarden dateert van 2 juli 1998 en is op basis van het Besluit rampbestrijdingsplannen luchtvaartterreinen25 in een gemodificeerde vorm vastgesteld op 25 september 2002 door de burgemeesters van Leeuwarden, Leeuwarderadeel en Menaldumadeel. De Risicokaart Fryslan kan te samen met het overzicht van de in hoofdstuk 3 genoemde risico's ook worden gebruikt om de voorlichting naar de bevolking - in het kader van het Besluit Informatie Rampen - nader vorm te geven. Beleidsbeslissingen De verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke rampenbestrijding, inclusief het houden van de jaarlijkse bestuurlijke en ambtelijke oefeningen wordt met ingang van 1 januari 2003 volledig overgedragen van de Dienst Algemene Zaken, sector Juridische en Veiligheidszaken aan de Brandweer Leeuwarden inclusief het daarvoor beschikbare budget van 33.700,-; Het gemeentelijk rampenplan zal op basis van artikel 4 van de Verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding voortdurend worden geactualiseerd overeenkomstig het door het bestuur van de Regionale Brandweer Fryslan. Het budget ad. 65.700,- (structureel) voor het uitvoeringsplan gemeentelijke rampenorganisatie, aandachtsgebieden en actiepunten en de inhaalslag en het structureel beheer van draaiboeken wordt ter beschikking gesteld van de Brandweer Leeuwarden. Van dit bedrag dient 35.000,- ter dekking van de kosten voor het actualiseren van de draaiboeken door de Dienst Stadsontwikkeling en Bouwen en de Dienst Welzijn. De burgemeester zal overeenkomstig artikel 5 van de Verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding een rampbestrijdingsplan vaststellen voor Friesland Coberco Dairy Foods, ATOGLAS en de Eerste Nederlandse Kunstvuurwerkfabriek J.N. Schuurmans. De Risicokaart Fryslan wordt gebruikt bij de voorlichting naar de bevolking in het kader van het Besluit Informatie Rampen. 25 Staatsblad 2001/402 d.d. 16 juli 2001 BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 23 Algemeen De repressie betreft het op een adequate wijze bestrijden van incidenten waaronder branden, (zware) ongevallen en rampen. Branden blijven ontstaan en ongevallen kunnen altijd voorkomen, ondanks de vele maatregelen en voorzieningen die zijn getroffen. Dat was en is de legitimatie voor het bestaan van een brandweer met als hoofddoel het zorgdragen voor de veiligheid van de bevolking. Het gevoel van veiligheid bij de bevolking is sterk afhankelijk van de directe aanwezigheid van hulpverleningsdiensten. Veel blauw op straat en een brandweerkazerne om de hoek vergroten het veiligheidsgevoel. In de vorige paragrafen is reeds beschreven dat de werkzaamheden van de brandweer zich verbreden over de gehele veiligheidsketen in het kader van het thema veiligheid. Desondanks wordt het brandweerzorgniveau met name bepaald door technische opkomstnormen. De feitelijke repressieve dekking vormt een belangrijk onderdeel van het totale brandweerzorgniveau. Of met andere woorden: het veiligheidsniveau wordt bepaald door de opkomsttijd van de brandweer, maar ook door alle activiteiten die daaraan vooraf gaan en er nog op volgen. In een regionaal en een lokaal Repressief Dekkingsplan is vastgelegd welk brandweerkorps (wie of wat), naar welke melding gaat. Operationele grenzen (en dus niet de gemeentegrenzen) worden toegepast bij de verdeling van verzorgingsgebieden. De brandweer of hulpverleningsdienst die het snelst ter plaatse kan zijn, wordt als eerste gealarmeerd. Dit dekkingsplan functioneert als de basisinformatie voor het geïntegreerde alarmeringssysteem op de meldkamer (GMS). Tijdens het repressief optreden is het noodzakelijk dat iedereen weet wat zij of hij moet, mag en kan doen. Hiervoor dienen instructies, procedures, protocollen en handboeken te worden opgesteld. Steeds vaker wordt ook het optreden van de brandweer kritisch bekeken. Naast een feitelijke weergave van de gebeurtenissen - door de komst van reality-tv steeds vaker in 'geuren en kleuren' - worden ook steeds vaker de achtergronden van een incident en de bestrijdingswijze belicht. Persoonlijke aansprakelijkheid, het afleggen van verantwoording en de kwetsbaarheid van brandweerpersoneel zijn onderwerpen waaraan met regelmaat in de media aandacht wordt besteed. Hoewel deze aandacht op zich niet verkeerd is, heeft deze ook een keerzijde. Aarzeling, onzekerheid en demotivatie onder het brandweerpersoneel kunnen een adequaat optreden negatief beïnvloeden. Voorlichtingsmateriaal, handboeken en instructies zijn middelen om de nodige helderheid te verschaffen over bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden van het repressief personeel. Situatie en ontwikkelingen binnen de gemeente Leeuwarden Voor de gemeente Leeuwarden is in 1991 een Repressief Dekkingsplan vastgesteld. Daarmee is het repressieve dekkingsniveau voor de gemeente Leeuwarden en de daaraan gekoppelde vereiste paraatheid vastgesteld overeenkomstig het landelijk geldend zorg normsysteem. De maatgevende opkomsttijd - die conform de Handleiding Brandweerzorg in 80 van de relevante uitrukken moet worden gehaald - bedraagt acht minuten. BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 86