5. REGIONALE SAMENWERKING Algemeen In december 1999 is het landelijk Project Versterking Brandweer (PVB) formeel afgerond. De doelstelling van dit project was om te komen tot een brandweerorganisatie - vorm gegeven door nauwe samenwerking van de gemeentelijke brandweerkorpsen en regionale onderdelen - die ten tijde van grootschalige incidenten en rampen optreedt als één slagvaardige organisatie met een éénduidige bestuurlijke en operationele aansturing. De gemeenten hebben in regionaal verband daartoe bindende afspraken gemaakt of zullen deze gaan maken over de kwaliteit van de brandweerzorg en rampenbestrijding op alle onderdelen van de veiligheidsketen en de bestuurlijke inbedding daarvan. De aanzet daartoe is gegeven met de Bestuurlijke intenties brandweerorganisatie Fryslan,31 Het bestuur van de toenmalige Regio Noord-Friesland heeft ook aan het gemeentebestuur van Leeuwarden 32 33 instemming met de intenties gevraagd en gekregen. De 31 gemeenten in Fryslan werken sinds 1999 samen binnen de gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer Fryslan en vormen gezamenlijk het bestuur. De gemeenteraad van Leeuwarden heeft, overwegende dat de instandhouding van een regionale brandweer en een centrale post ambulancevervoer een verantwoordelijkheid van gemeenten is, ingestemd met het aangaan van deze gemeenschappelijke regeling.34 De Regionale Brandweer stelt zich -met behoud van de zelfstandigheid van de brandweerkorpsen van de gemeenten - ten doel door samenwerking van de gemeenten een zo doelmatig mogelijk georganiseerde en gecoördineerde repressieve en preventieve brandbestrijding, alsmede hulpverlening bij ongevallen en rampen te bewerkstelligen.35 Aan het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer Fryslan worden ter uitvoering van de taken dezelfde bevoegdheden toegekend als aan de raden, de colleges van B&W en de burgemeesters van de gemeenten. Het algemeen bestuur van de Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer stelt een regionaal Organisatieplan Brandweerzorg en Rampenbestrijding vast waarin in ieder geval de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de gemeentelijke brandweren en de regionale brandweren in onderlinge samenhang worden beschreven.36 Onder meer worden afspraken opgenomen met betrekking tot minimumsterkte van personeel en materieel, het opleiden en oefenen, het verlenen van bijstand, het voorzien in operationele leiding en de regeling van het opperbevel bij grensoverschrijdende incidenten. Uiteindelijk zullen deze afspraken bestuurlijk vastgelegd zijn in het nog vast te stellen Organisatieplan Brandweerzorg en Rampenbestrijding Regio Fryslan waarmee de beleidsvoornemens structureel verankerd zijn. Omdat de gemeenten in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit en de organisatie van de brandweerzorg en rampenbestrijding, worden de gemeentebesturen bij de vaststelling van het plan betrokken. Die betrokkenheid is verzekerd omdat de gemeenten in het kader van de gemeenschappelijke regeling de Regionale Brandweer Fryslan vormen. De gemeentelijke Beleidsplannen Brandweerzorg en Rampenbestrijding maken deel uit van het regionaal Organisatieplan Brandweerzorg en Rampenbestrijding. Vooruitlopend op de vaststelling van het regionaal Organisatieplan Brandweerzorg en Rampenbestrijding hebben de commandanten brandweer in de Regio Fryslan op 26 juni 2000 een gedetailleerde taakverdeling tussen de gemeenten en de regionale brandweer opgesteld. Helderheid daarover werd van groot belang geacht voor de organisatie van de brandweer in Fryslan, uitgaande van één organisatie bestaande uit een samenwerkingsverband tussen de gemeentelijke brandweren en de regionale onderdelen. 31 Bestuurlijke intenties brandweerorganisatie Fryslan januari 1998 Ingenieurs/adviesbureau SAVE 32 Brief van de voorzitter van de Regio Noord-Friesland d.d. 13 januari 1 998, kenmerk 9801 O/MP 33 Op basis van advies van de Commandant Brandweer Leeuwarden d.d. 11 maart 1 998 nota 216 34 Besluit van de gemeenteraad van Leeuwarden nr. 3188 d.d. 12 april 1999 35 Artikel 4 Gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer, april 1 999 36 Artikel 9 Gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer, april 1999 BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 29 Het Algemeen Bestuur van de Regionale Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer heeft in haar vergadering van 20 december 2000 deze taakverdeling geaccordeerd en gezonden aan de colleges van Burgemeester en Wethouders van de gemeenten in Fryslan met het verzoek deze te hanteren bij het vormgeven van de brandweerzorg en rampenbestrijding in de gemeenten. Een overzicht van de taakverdeling tussen de gemeentelijke brandweer en de regionale brandweer is bijgevoegd als BIJLAGE 3. Grootschalig optreden en rampenbestrijding De versterking van de rampenbestrijding in regionaal verband staat ook hoog op de politieke en bestuurlijke agenda.3738 De taken die in regionaal verband worden uitgevoerd in het kader van de rampenbestrijding zijn onder meer: de voorbereiding van de coördinatie bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen; het voorbereiden van de organisatie voor het optreden van de brandweer in buitengewone omstandigheden; het regelen van de operationele leiding bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen; de waarschuwing en alarmering van de bevolking in geval van een ramp of zwaar ongeval of de vrees voor het ontstaan daarvan. De toegenomen aandacht heeft onder meer geresulteerd in een aantal beleidsinstrumenten die op landelijke en regionale schaal worden of inmiddels zijn ontwikkeld. Uitgangspunt daarbij is, dat rampenbestrijding in beginsel op regionale schaal plaatsvindt op basis van een adequate lokale invulling van de gemeentelijke taken inzake de brandweerzorg en rampenbestrijding. In dit verband worden genoemd: Besluit Informatie bij Rampen en Zware Ongevallen Regionaal Beheersplan Rampenbestrijding Regionaal organisatieplan e.g. Invoeringsplan Versterking Rampenbestrijding m Leidraad Maatramp Project maatramp m Leidraad Operationele Prestaties (regionaal) Model rampenplan (regionaal) Model rampbestrijdingsplan Waarschuwings- en Alarmeringssysteem (WAS) Project Partners in Preparatie Veiligheid voetbalstadions (regionaal) Convenant gemeentelijke samenwerking in geval van een calamiteit Leidraad opzet gemeentelijke rampenstaf De multidisciplinaire samenwerking inzake rampenbestrijding is een belangrijk onderwerp van de Regionale Brandweer Fryslan. Op de agenda staan onder meer het instellen van een structureel bestuurlijk overleg brandweer, politie, GHOR en gemeenten waarin eventueel ook de provincie participeert. Ook het gezamenlijk met politie, GHOR en gemeenten opstellen van een regionaal (multidisciplinair) beheersplan rampenbestrijding, waarin koppeling maatramp en operationele prestaties, een eenduidig multidisciplinair opschalingmodel en een multidisciplinair opleiding- en oefenplan is opgenomen, is een belangrijke beleidsontwikkeling.39 Als onderdeel van de voorbereiding op rampen en zware ongevallen bestaat een landelijk Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel (WAS). Verspreid over Nederland staan ca. 3800 sirenes die tijdens een ramp of zwaar ongeval separaat of groepsgewijs kunnen worden geactiveerd en waarmee de aandacht van de bevolking wordt getrokken. 37 2e Kamer der Staten Generaal, vergaderjaar 1998-1999 (26659) "Rampenbestrijding 1999-2002" en vergaderjaar 2000-2001 (27795) "Voorbereiding rampenbestrijding" 38 Directie Brandweer en Rampenbestrijding, Beleidsnota Rampenbestrijding 2002-2004, de keten gesmeed (1999) RQ Beleidsplan 2003-2006 Regionale Brandweer/CPA Fryslan BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 30

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 89