6. BEDRIJFSVOERING
In de gemeente Leeuwarden staan 20 sirenes. Zij worden beheerd door de Regionale Brandweer
Uitbreidingswijken en de groei van bedrijventerreinen leiden tot een aanpassing van het dekkingsplan.
Gemeente Leeuwarden en de Regionale Brandweer
De burgemeester van Leeuwarden is in haar hoedanigheid van bestuurlijk portefeuillehouder
brandweerzorg en rampenbestrijding van de gemeente Leeuwarden op dit moment lid van het
algemeen en het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Regionale
Brandweer/Centrale Post Ambulancevervoer Fryslan. De Commandant Brandweer Leeuwarden
maakt qualitate qua deel uit van het College van brandweercommandanten Regio Fryslan.
De Brandweer Leeuwarden verricht in regionaal verband taken op het gebied van duiken en de
ongevalsbestrijding gevaarlijke stoffen (OGS) waarvoor een vergoeding wordt ontvangen. Personeel
van de Brandweer Leeuwarden vervult (regionale) piketfuncties als Officier van dienst (OvD),
Regionaal Officier Gevaarlijke Stoffen (ROGS) en Regionaal Commandant van dienst (RCvD).
De staf van de Regionale Brandweer Fryslan is ondergebracht in de kazerne van de Brandweer
Leeuwarden aan de Aldlansdyk te Leeuwarden. In voorkomende gevallen worden de daar door de
Regionale Brandweer in de kazerne aan de Aldlansdyk gestalde voertuigen bemenst door
personeelsleden van de Brandweer Leeuwarden.
De financiële bijdrage van de gemeente Leeuwarden aan de gemeenschappelijke regeling Regionale
Brandweer/Centrale Post Ambulancevoorziening bedraagt 414.700,-40
Beleidsbeslissingen
In de vormgeving en uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding in de gemeente
Leeuwarden worden de in regionaal verband gemaakte afspraken betrokken.
De Burgemeester en de Commandant Brandweer Leeuwarden bevorderen dat de taken van de
Regionale Brandweer overeenkomstig de in regionaal verband gemaakte afspraken worden
uitgevoerd.
Burgemeester en Wethouders en de Commandant Brandweer Leeuwarden bevorderen de
intergemeentelijke en regionale samenwerking op het gebied van de brandweerzorg en
rampenbestrijding.
NB. Wat betreft de eerder genoemde taakverdeling tussen gemeenten en regionale brandweer wordt geconstateerd, dat de
gemeentelijke uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding op basis van de in dit beleidsplan geformuleerde
beleidsbeslissingen overeenstemt met de afspraken daaromtrent.
40 Dienstbegroting Brandweer 2003
BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002
31
Algemeen
Een adequate participatie van de brandweer in het kader van de locale en regionale integrale
veiligheid wordt bevorderd door een duidelijke positionering van de brandweer binnen de
gemeentelijke organisatie. Daarbij is het van belang rekening te houden met het specifieke karakter
van de brandweer, mede bepaald door de bestaande regelgeving. De bijzondere wetgeving, de
collectieve verantwoordelijkheid van het college van B&W, de specifieke verantwoordelijkheden van
de burgemeester, de bijzondere relatie tussen de burgemeester en de commandant brandweer en de
verwevenheid met de regionale brandweerorganisatie maken de brandweer tot een eigensoortige
organisatie.41
Situatie en ontwikkelingen binnen de gemeente Leeuwarden
Binnen de gemeente Leeuwarden is in de Organisatie en beheersverordening van 1954 vastgelegd
hoe de brandweerzorg wordt vormgegeven. Sinds die tijd heeft de brandweerorganisatie voortdurend
getracht gelijke tred te houden met maatschappelijke veranderingen en ontwikkelingen in het
veiligheidsbeleid. Eveneens zijn grote inspanningen verricht om uitvoering te geven aan
politiek/bestuurlijke keuzen om bezuinigingen te realiseren met instandhouding van de kwaliteit van de
brandweerzorg.
De huidige organisatie en werkwijze van de Brandweer Leeuwarden is het resultaat van het
Ontwikkelingsplan Brandweer Leeuwarden van maart 1996. In de beleidsbeslissingen van B&W en de
organisatiekeuzen van de Commandant Brandweer is de evaluatie van de indertijd gemaakte
uitvoeringsbesluiten en de uitwerking daarvan, betrokken.
Uitgangspunt is een doelmatige verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de
uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding. Tevens dient de gemeente Leeuwarden te
beschikken over een brandweerorganisatie die met de beschikbaar gestelde mensen en middelen
voldoende is toegerust om de opgedragen taken naar behoren uit te voeren overeenkomstig de
uitgangspunten van bedrijfsvoering en personeelsbeleid.42
Tenslotte dient de gemeente een aantal verbetermaatregelen te treffen in het kader van de
bedrijfsrisico's naar aanleiding van de Zelfanalyse Risicogebieden 2002.43 Met de onderstaande
beleidsbeslissingen wordt in dit kader eveneens een "verbeterslag" geëffectueerd.
Beleidsbeslissingen
Organisatie
Met de Verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding wordt de verdeling van bestuurlijke en
ambtelijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden op het beleidsterrein brandweerzorg en
rampenbestrijding geactualiseerd.
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding in de
gemeente Leeuwarden wordt opgedragen aan de Commandant Brandweer Leeuwarden
overeenkomstig de Instructie Commandant Brandweer Leeuwarden (BIJLAGE 3), genoemd in
artikel 7 van de Verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding De essentie van deze keuze
is, dat de Commandant Brandweer Leeuwarden voor de uitvoering van de brandweerzorg en
rampenbestrijding zijn opdrachten ontvangt van de burgemeester van Leeuwarden, zijnde de
bestuurlijk portefeuillehouder brandweerzorg en rampenbestrijding, en aan deze rechtsreeks
daarover verantwoording aflegt.
Bron: advies van de sectie commandanten gemeentebrandweer van de brandweervereniging NVBK april 2000
42 Collegeprogramma 2002-2006 "Werk in uitvoering"
43 Voortgangsrapportage Zelfanalyse Risicogebieden Deloitte Touche juni 2002
BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002
32