7. DOELSTELLINGEN 2003- 2006 De ploegchefs en de teamleider Coördinatie en Planning voeren (uitvoerend) overleg met hun medewerkers. Voor nieuwe medewerkers in de ploegen geldt een roulatiesysteem tussen de ploegen. Het begrip "Repressieve Dienst" vervalt. De uitvoering van repressieve taak wordt aangemerkt als de functie "uitruk" waaraan het totale daartoe opgeleid en geoefend personeel van de Brandweer Leeuwarden een bijdrage levert. De opgeleide en geoefende dagdienstmedewerkers zijn voor 30% van hun totale werkuren beschikbaar voor (preparatie op) de uitruk, beroepsmedewerkers in de ploegen voor 100%. Rampenbestrijding De taken in het kader van de gemeentelijke en regionale rampenbestrijding worden uitgevoerd onder directe verantwoordelijkheid van de Commandant Brandweer Leeuwarden. Bedrijfsvoering De taken in het kader van ondersteuning van de bedrijfsvoering worden opgedragen aan de Sector Bedrijfsvoering onder leiding van een sectorhoofd. Een stafmedewerker brandweerzorg en rampenbestrijding maakt deel uit de Sector Bedrijfsvoering. Deze is onder meer belast met de taken van de ambtenaar rampenbestrijding. De stafmedewerker brandweerzorg en rampenbestrijding heeft voor zover het de taken ten behoeve van de rampenbestrijding betreft, een directe functionele relatie met Commandant Brandweer Leeuwarden. De commandant wordt in voorkomende gevallen vervangen door het Sectorhoofd Risicobeheersing en bij diens afwezigheid door het Sectorhoofd Operationele Voorbereiding. De commandant, de sectorhoofden en de officieren vormen het strategisch kader van de Brandweer Leeuwarden. Zij voeren daartoe werkoverleg. Op basis van het uitgangspunt van integraal management zullen de sectorhoofden op basis van de geformuleerde beleidsuitgangspunten sectorplannen opstellen waaraan uiteindelijk een budget zal worden toegekend. In de nadere vormgeving van de organisatie en werkwijze van de Brandweer Leeuwarden worden voorts de volgende landelijke, regionale en gemeentelijke personeelsbeleidsinstrumenten gehanteerd: Arbeidsomstandigheden bij de brandweer Tijdschrijven gemeente Leeuwarden Regionale vergoedingsregelingen Gemeentelijke functiebeschrijvingen Gemeentelijk beoordelingsysteem Medezeggenschap overeenkomstig de Wet op de Ondernemingsraden Gemeentelijk wervings- en selectiebeleid Woonplicht beroepspersoneel /vrijwilligers Rechtspositieregeling vrijwilligers BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 35 In de vorige hoofdstukken zijn de (beheers-)middelen beschreven ten opzichte van de in de gemeente Leeuwarden aanwezige risico's. Per schakel van de veiligheidsketen is aangegeven wat de actuele situatie is en welke ontwikkelingen er binnen de gemeente zijn. Vergelijking met landelijke en regionale referentiekaders en wettelijke normen en regels heeft geresulteerd in een aantal beleidsbeslissingen. Deze beslissingen in combinatie met de zaken die op dit moment al adequaat worden ingevuld leveren - systematisch en planmatig beschreven - de beleidsdoelstellingen op voor de komende jaren (periode 2003 - 2006). De komende jaren zijn de doelstellingen als volgt. 1. Algemeen Brandweerzorg en rampenbestrijding is systematisch, planmatig en transparant vorm gegeven in de gemeentelijke organisatie en bestuurlijk ingebed. 2. Pro-actie De Brandweer Leeuwarden is volgens vaste praktijk betrokken bij processen en ontwikkelingen die de risico's kunnen beheersen en de fysieke veiligheid kunnen bevorderen. 3. Preventie Binnen de gemeente wordt een actief - en integraal - brandpreventiebeleid gevoerd, dat bestaat uit vergunningverlening, controle, handhaving en voorlichting. 4. Preparatie De gemeente Leeuwarden en de Brandweer Leeuwarden in het bijzonder zijn adequaat voorbereid op het bestrijden van branden, (zware) ongevallen en rampen. 5. Repressie De Brandweer Leeuwarden is in staat haar uitrukfunctie adequaat en verantwoord, binnen de daarvoor gestelde normtijden, te verrichten. 6. Nazorg Nazorg wordt - zowel voor eigen hulpverleners als gedupeerden en slachtoffers - adequaat vormgegeven. Ook evaluaties en terugkoppeling van leermomenten maken onderdeel uit van nazorg. 7. Regionale samenwerking In Fryslan bestaat één brandweerorganisatie, vormgegeven door alle Friese brandweerkorpsen en de regionale onderdelen die in regionaal verband samenwerken om de uitvoering van de brandweerzorg en rampenbestrijding te optimaliseren. Ten tijde van grootschalige incidenten en rampen kunnen de Friese brandweerkorpsen optreden als één slagvaardige organisatie met een éénduidige bestuurlijke en operationele aansturing. 8. Bedrijfsvoering De verantwoordelijkheden en bevoegdheden inzake de uitvoering van de brandweerzorg zijn eenduidig aangegeven. De gemeente Leeuwarden heeft de personele kwantiteit en kwaliteit m.b.t. brandweerzorg en rampenbestrijding afgestemd op de benoemde taken en doelstellingen. BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002 36

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 92