7. DOELSTELLINGEN 2003- 2006
De ploegchefs en de teamleider Coördinatie en Planning voeren (uitvoerend) overleg met hun
medewerkers.
Voor nieuwe medewerkers in de ploegen geldt een roulatiesysteem tussen de ploegen.
Het begrip "Repressieve Dienst" vervalt. De uitvoering van repressieve taak wordt aangemerkt als de functie "uitruk" waaraan
het totale daartoe opgeleid en geoefend personeel van de Brandweer Leeuwarden een bijdrage levert. De opgeleide en
geoefende dagdienstmedewerkers zijn voor 30% van hun totale werkuren beschikbaar voor (preparatie op) de uitruk,
beroepsmedewerkers in de ploegen voor 100%.
Rampenbestrijding
De taken in het kader van de gemeentelijke en regionale rampenbestrijding worden uitgevoerd
onder directe verantwoordelijkheid van de Commandant Brandweer Leeuwarden.
Bedrijfsvoering
De taken in het kader van ondersteuning van de bedrijfsvoering worden opgedragen aan de
Sector Bedrijfsvoering onder leiding van een sectorhoofd.
Een stafmedewerker brandweerzorg en rampenbestrijding maakt deel uit de Sector
Bedrijfsvoering. Deze is onder meer belast met de taken van de ambtenaar rampenbestrijding.
De stafmedewerker brandweerzorg en rampenbestrijding heeft voor zover het de taken ten
behoeve van de rampenbestrijding betreft, een directe functionele relatie met Commandant
Brandweer Leeuwarden.
De commandant wordt in voorkomende gevallen vervangen door het Sectorhoofd Risicobeheersing
en bij diens afwezigheid door het Sectorhoofd Operationele Voorbereiding. De commandant, de
sectorhoofden en de officieren vormen het strategisch kader van de Brandweer Leeuwarden. Zij
voeren daartoe werkoverleg.
Op basis van het uitgangspunt van integraal management zullen de sectorhoofden op basis van de
geformuleerde beleidsuitgangspunten sectorplannen opstellen waaraan uiteindelijk een budget zal
worden toegekend.
In de nadere vormgeving van de organisatie en werkwijze van de Brandweer Leeuwarden worden
voorts de volgende landelijke, regionale en gemeentelijke personeelsbeleidsinstrumenten gehanteerd:
Arbeidsomstandigheden bij de brandweer
Tijdschrijven gemeente Leeuwarden
Regionale vergoedingsregelingen
Gemeentelijke functiebeschrijvingen
Gemeentelijk beoordelingsysteem
Medezeggenschap overeenkomstig de Wet op de Ondernemingsraden
Gemeentelijk wervings- en selectiebeleid
Woonplicht beroepspersoneel /vrijwilligers
Rechtspositieregeling vrijwilligers
BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002
35
In de vorige hoofdstukken zijn de (beheers-)middelen beschreven ten opzichte van de in de gemeente
Leeuwarden aanwezige risico's. Per schakel van de veiligheidsketen is aangegeven wat de actuele
situatie is en welke ontwikkelingen er binnen de gemeente zijn. Vergelijking met landelijke en
regionale referentiekaders en wettelijke normen en regels heeft geresulteerd in een aantal
beleidsbeslissingen. Deze beslissingen in combinatie met de zaken die op dit moment al adequaat
worden ingevuld leveren - systematisch en planmatig beschreven - de beleidsdoelstellingen op voor
de komende jaren (periode 2003 - 2006).
De komende jaren zijn de doelstellingen als volgt.
1. Algemeen
Brandweerzorg en rampenbestrijding is systematisch, planmatig en transparant vorm gegeven in
de gemeentelijke organisatie en bestuurlijk ingebed.
2. Pro-actie
De Brandweer Leeuwarden is volgens vaste praktijk betrokken bij processen en ontwikkelingen
die de risico's kunnen beheersen en de fysieke veiligheid kunnen bevorderen.
3. Preventie
Binnen de gemeente wordt een actief - en integraal - brandpreventiebeleid gevoerd, dat bestaat
uit vergunningverlening, controle, handhaving en voorlichting.
4. Preparatie
De gemeente Leeuwarden en de Brandweer Leeuwarden in het bijzonder zijn adequaat
voorbereid op het bestrijden van branden, (zware) ongevallen en rampen.
5. Repressie
De Brandweer Leeuwarden is in staat haar uitrukfunctie adequaat en verantwoord, binnen de
daarvoor gestelde normtijden, te verrichten.
6. Nazorg
Nazorg wordt - zowel voor eigen hulpverleners als gedupeerden en slachtoffers - adequaat
vormgegeven. Ook evaluaties en terugkoppeling van leermomenten maken onderdeel uit van
nazorg.
7. Regionale samenwerking
In Fryslan bestaat één brandweerorganisatie, vormgegeven door alle Friese brandweerkorpsen
en de regionale onderdelen die in regionaal verband samenwerken om de uitvoering van de
brandweerzorg en rampenbestrijding te optimaliseren. Ten tijde van grootschalige incidenten en
rampen kunnen de Friese brandweerkorpsen optreden als één slagvaardige organisatie met een
éénduidige bestuurlijke en operationele aansturing.
8. Bedrijfsvoering
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden inzake de uitvoering van de brandweerzorg zijn
eenduidig aangegeven. De gemeente Leeuwarden heeft de personele kwantiteit en kwaliteit
m.b.t. brandweerzorg en rampenbestrijding afgestemd op de benoemde taken en doelstellingen.
BELEIDSPLAN BRANDWEERZORG EN RAMPENBESTRIJDING 2003-2006 VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN - november 2002
36