Blad 4 ander wordt bepaald aan de hand van het bij de SOK gehechte basisrekenmodelDe vaststelling van de tot dit basisreken model behorende grootheden (grondkosten, realisatiekosten, indirecte bouwkosten, financieringskosten en opbrengsten) komen in overleg tussen partijen tot stand. Wordt geen overeenstemming over de prijsvaststelling van een projectonderdeel bereikt, dan wordt advies ingewonnen bij een ter zake aan te wijzen onafhankelijke deskundige. Risico's gemeente en beheersing daarvan. Ingevolge de overeenkomst fungeert de vennootschap in beginsel als orgaan waarin partijen besluiten nemen over de in ontwikkeling te nemen projecten. Deze projecten kunnen vervolgens, bij marktconformiteitin ontwikkeling worden gegeven aan de deelnemers in het Consortium Noord. Dezen zijn daarna ook geheel verantwoordelijk voor de opstal- exploitatie. Hierbij geldt dat deze exploitatie veelal zal plaatsvinden op gronden die nu al bij de deelnemende partijen in eigendom zijn, aangevuld met ter beschikking gestelde gemeentelijke eigendommen. De bij een dergelijke werkwijze aanwezige risico's zijn voor rekening van de ontwikkelende partij, terwijl daarnaast de winsten worden verdeeld tussen deze partij en de vennootschap op de wijze als is overeengekomen. Door deze opzet, welke bij voorkeur zal moeten worden uitgevoerd, blijft het risico voor de vennootschap beperkt tot het maatschappelijk vermogen. Wel kan, op de wijze als is overeengekomen, in uitzonderingsgevallen de vennootschap besluiten meer en risicodragende activiteiten te ontplooien. In een dergelijk geval zal hiertoe eerst consensus dienen te ontstaan en worden de risico's ook bewust door partijen genomen. Ook voor het Consortium Noord B.V. geldt in beginsel dat dit een samenwerkingsvorm is tussen de betrokken partijen welke geen zelfstandige rol zal spelen en daarmee ook weinig risico zal lopen. Deze risico's zullen ingevolge het vorenstaande veelal geheel bij de in het consortium deelnemende partijen liggen. Voor wat betreft het 'marktconform handelen' van de gemeente Leeuwarden kan worden opgemerkt dat ervaringen uit het verleden leren dat onrendabele projecten op (gemeentelijke) binnenstedelijke locaties niet door de markt ontwikkeld worden of dat in dergelijke gevallen een beroep wordt gedaan op substantiële gemeentelijke bijdrages. Door combinatie met de ontwikkeling van rendabele projecten, ingebracht door gemeente of marktpartijen, wordt aanpak van dergelijke locaties mogelijk. Een extra voordeel ten opzichte van individueel ontwikkelde projecten is de eerdere gememoreerde vrijstelling van belasting op ontwikkelwinsten op projecten uit de PPS Blad 5 Inbreng CHF en marktpartijen. Inbreng partijen in le tranche: zie boven. De 2e tranche wordt op dit moment uitgewerkt. Besluitvorming daarover zal te zijner tijd worden voorgelegd. De geprojecteerde inbreng van de CHF bestaat uit de locaties Brandemeer/De Kei, Badweg en Hempenserweg. De voorgenomen gemeentelijke inbreng bestaat uit een gedeelte van Zuiderburen fase 3, waarvoor projectmatige ontwikkeling is voorzien. Verantwoording en controle besloten vennootschap. Omdat het risico voor de opstalexploitatie veelal volledig zal komen te liggen bij de desbetreffende deelnemer in het consortium is het niet wenselijk de mogelijkheden tot winst nog verder te beperken door het opleggen van een antispeculatiebeding Het bestuur (de directie) van de vennootschap zal worden gevormd door één of meer personen belast met de uitvoering van de besluiten van de vergadering van aandeelhoudersEr is een lijst opgesteld van (belangrijke) door de directie te verrichten handelingen welke de voorafgaande toestemming van de vergadering van aandeelhouders behoeven. De vertegenwoordiging van de gemeente in de vennootschap vindt plaats in de aandeelhoudersvergadering en de algemene vergadering van aandeelhouders. Hierbij is weliswaar de aandeelverhouding 4 0/60 in het nadeel van de gemeente, maar dient besluitvorming unaniem plaats te vinden. In deze organen kan de gemeente haar invloed uitoefenen. Na oprichting van de vennootschap zal de personele vertegenwoordiging van de gemeente in deze organen nader worden geregeld. Iedere aandeelhouder heeft het recht van initiatief tot het agenderen in de vergadering van aandeelhouders van projecten (de hierna nog nader te noemen mogelijk uit te voeren tranches van woningbouwprojecten) ten behoeve van een gemeenschappelijk haalbaarheidsonderzoek. De vennootschap zal alleen projecten ontwikkelen die voldoen aan de eisen van marktconforme prijs en kwaliteit, zoals zulks is omschreven in de Samenwerkingsovereenkomst. Besluiten tot het ontwikkelen van enig project worden met eenparigheid van stemmen genomen. Bij het niet totstandkomen van een dergelijk besluit zal een nieuwe vergadering worden bijeengeroepen. Hierin zal van de kant van de gemeente een lid van het college van burgemeester en wethouders worden afgevaardigd en door het Consortium Noord B.V. i.o. een lid van een Raad van Commissarissen/Raad van Toezicht van enige in dit Consortium participerende partij teneinde in hun aanwezigheid te trachten alsnog tot een besluit te komen. Bij het alsdan alsnog uitblijven van unanimiteit ontstaat geen geschil dat onderworpen is aan een geschillenregeling. In het voorkomende geval zal het desbetreffende project dan ook niet in ontwikkeling worden gebracht

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 13