Blad 6 Bij de uitoefening van haar taken zal de vennootschap steeds de geldende aanbestedingswetgeving (o.m. Europese Aanbestedingsrichtlijnen) in acht nemen. Dit alles betekent niet dat op voorhand blijvend vaststaat dat alle door partijen voor te stellen projecten ook daadwerkelijk zullen worden verwezenlijkt. De voorziene ontwikkeling zal zich over een groot aantal jaren uitstrekken. Ongetwijfeld zullen zich diverse onvoorziene factoren op het gebied van ondermeer stedenbouw en volkshuisvesting voordoen die op de uitvoering zullen inwerken. De samenwerkingsovereenkomst biedt de mogelijkheid daartoe. Second opinion samenwerkingsovereenkomst. Om te beginnen moet worden opgemerkt dat, zeker wat redactie en formeel-juridische opzet betreft, iedere overeenkomst ook altijd weer anders kan. In ieder geval zijn alle in dit verband door de gemeenteadvocaat gemaakte opmerkingen, zoveel als mogelijk en nodig, verwerkt. Verder is het zo dat de op te richten vennootschap enerzijds formeel alle kenmerken vertoont van een op winst ingestelde privaatrechtelijke rechtspersoon, maar anderzijds in beginsel slechts een overlegplatform is tussen partijen over te ontwikkelen projecten. Voorts wordt de vennootschap, gezien de aandeelverhouding, zeker niet gedomineerd door de gemeente. De vraag of zij als aanbestedende dienst moet worden gezien, zoals de gemeenteadvocaat stelt, moet dan ook ontkennend worden beantwoord. Om onzekerheid op dit gebied te voorkomen is bepaald dat alles wat voor EEG-aanbesteden in aanmerking komt ook als zodanig wordt aanbesteed. Omdat de vennootschap niet als gemeentelijke (overheids)organisatie heeft te gelden zijn de overige regels en gebruiken die de gemeente bij aanbestedingen placht te gebruiken niet van toepassing. Ook feitelijk zal, omdat de meeste projecten in overwegende mate zullen worden uitgevoerd op al bij de participanten in eigendom zijnde gronden, de bevoegdheid over de uitvoering liggen bij de betreffende participant. Uiteraard laat dit de overeengekomen verplichting tot EEG- aanbesteden onverlet. Verder geldt bij dit EEG-aanbesteden de voorvraag of het werk door de aard van de vennootschap en het werk zelf, wel moet worden aanbesteed. Met dit alles zijn veel van ter zake dienende opmerkingen van de gemeenteadvocaat toegelicht De nu voorliggende opzet is gebaseerd op de huidige stand van wetenschap. Voor de toekomst zijn uiteraard door het zich verder ontwikkelen van wetgeving en jurisprudentie risico's niet uit te sluiten. Dit is vanzelfsprekend ook het gevolg van het op deze wij ze door de gemeente deelnemen in privaatrechtelijke ondernemingen. Blad 7 De suggestie om de overeenkomst ter beoordeling voor te leggen aan de NMA behoeft niet te worden nagevolgd. De belangrijkste reden hiervoor is dat het hier een overeenkomstvorm betreft welke ook elders in diverse vormen wordt gebruikt. Hierbij kan wat de gemeente Leeuwarden betreft ook worden gewezen op de plangebieden Blitsaerd en Zuidlanden. Nog geheel afgezien hiervan is van belang dat het hier zeker geen overeenkomst betreft welke op voorhand uitvoering van bepaalde projecten verdeelt onder de deelnemende partijen. Van een mogelijkerwijs ongeoorloofde kartelvorming is dan ook geen sprake. Wijze van aanbesteding projecten uit tranches. De BV zal in beginsel de realisatie van de projecten eri de vermarkting daarvan onderbrengen bij één of meerdere private partijen van het Consortium Noord, inclusief de daarmee gepaard gaande ontwikkelingsrisico's. Kwaliteitsbewaking projecten. Afspraken over marktconforme prijs en kwaliteit worden vastgelegd in het basisrekenmodel. Het Consortium Noord is op grond van artikel 81 van de samenwerkingsovereenkomst belast met het toezicht op het project. Relatie met Zuidlanden. De CHF, respectievelijk Frisoplan-Nopperthebben grondposities in Leeuwarden Zuid. Op grond van deze posities is het voor deze partijen mogelijk om, gelet op de inhoud van het ontwerp-bestemmingsplan, op deze gronden als zogenaamde 'free rider' zelfstandig ca. 150 woningen te realiseren De inhoud van de grondtransactie is om de grond over te nemen van de CHF voor een veel lagere prijs dan zij betaald heeft (namelijk voor de prijs die de gemeente oorspronkelijk aan de vorige grondeigenaar geboden heeft) de niet benodigde grond ten zuiden van de Waldwei wordt buiten de transactie gelaten (is voordelig ten opzichte van een eventuele transactie met de vroegere grondeigenaar) Het op grond van het ontwerp-bestemmingsplan mogelijke bouwvolume wordt gecompenseerd. Er is derhalve geen sprake van overcompensatie in woningen. In de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat bij overeenstemming over de overdracht van de grondposities in Leeuwarden-Zuid het Consortium Noord gecompenseerd zal worden door voor een nog nader door de partijen te bepalen woningbouwproject een aanvullend projectresultaat ad 440.000,-- ten gunste van Consortium Noord te brengen. In de overeenkomst is hiervoor geen termijn opgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 14