Blad 26 Ook als niet op basis van artikel 1.9 al bij de subsidie verlening de verplichting tot het overleggen van een ac countantsverklaring is opgelegd, bestaat de bevoegdheid om bij de gereedmelding zo'n verklaring te vragen. Omdat de gemeente controle moet kunnen uitoefenen, moeten de rekeningen en betalingsbewijzen gedurende 5 jaar be schikbaar worden gehouden (lid 5) artikel 1.11. Informatieplicht Aan het college van burgemeester en wethouders dient onver wijld melding te worden gedaan van gewijzigde omstandighe den die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de aanvraag dan wel voor een beslissing tot intrekking of wij ziging van de subsidie. Tevens bevat dit artikel de verplichting voor de subsidie aanvrager om mee te werken aan inspecties op het werk tij - dens en na de uitvoering artikel 1.12. De vaststelling van de subsidie De vaststelling dient om de hoogte van subsidie definitief te bepalen op basis van de uitvoering van het project. In dien het college instemt met de aanvraag tot vaststelling en uitbetaling, stelt het de subsidie vast overeenkomstig artikel 4:46 van de Awb. Artikel 4:46 Awb noemt in lid 2 de gronden om de subsidie lager vast te stellen. Dit artikel voegt daar een uitdrukkelijke grond aan toe: het niet nale ven van het bij of krachtens de verordening gestelde. Lager vaststellen houdt ook de mogelijkheid in om, indien de ge reedmelding daartoe aanleiding geeft, de subsidie vast te stellen op nul Bij de vaststelling kan de subsidie lager uitvallen dan bij de subsidieverlening. Dit kan bijvoorbeeld omdat de werke lijke kosten lager waren dan de geraamde. De subsidie kan in beginsel niet hoger worden vastgesteld dan bij de verlening. Het vijfde lid bevat hierop een uit zondering. Dit lid heeft betrekking op kosten die bij het verlenen van de subsidie niet voorzienbaar waren. Deze kos ten kunnen slechts voor subsidie in aanmerking komen als het college hiervoor vooraf toestemming heeft gegeven. Deze voorafgaande toestemming kan juridisch worden gekwalifi ceerd als een wijziging (verhoging) van de subsidieverle ning artikel 1.13. De uitbetaling van de subsidie De subsidie wordt in principe betaald als bijdrage ineens. De algemene termijn hiervoor is vier weken na de subsidie vaststelling (artikel 4:52, lid 2 van de Awb). Deze termijn is daarom in de verordening overgenomen, maar er kan ook een andere periode worden gesteld. Zo kan bij innovatieve samenwerkingsverbanden worden besloten om de subsidie uit te betalen als jaarlijkse bijdrage, op het moment dat be sloten is de subsidie te verlenen of na ondertekening van Blad 27 de samenwerkingsovereenkomst, 2.1, lid 5. artikel 1.14. De intrekking, van de subsidie zie artikelen 1.8, lid 5 en wijziging en terugvordering Subsidies worden over het algemeen verleend omdat de be treffende aanvraag en/of aanvrager voldoet aan de gemeente lijke doelstellingen. Om de effectiviteit van het beleid, doelstellingen en de besteding van de daarmee gemoeide subsidiegelden te kunnen garanderen, zijn op subsidieverhoudingen voorschriften van toepassing (criteria, voorwaarden, beperkingen en verplich tingen) Vanzelfsprekend dienen subsidievoorschriften ge handhaafd te kunnen worden. Handhaving van subsidievoor schriften in brede zin heeft betrekking op zowel preven tievehandhaving als 1repressieve' handhaving. Preventieve handhaving ziet dan op toets voorafgaande aan de beschikking tot subsidieverlening. Hierbij wordt dan gecontroleerd of de verstrekte gegevens wel volledig en correct zijn en of de aanvraag of aanvrager wel voldoet aan de relevante subsidiecriteria. Bij repressieve handhaving is in beginsel reeds sprake van een bestaande subsidieverhouding, waarbij de schending van een bepaald voorschrift de aanleiding vorm om (achteraf) sanctionerend op te treden. In de subsidieregeling van Awb zijn met name instrumenten van repressieve handhaving te vinden. Te weten: een subsidie lager vaststellen in het geval een subsidie reeds was verleend (art. 4:46); het wijzigen of intrekken van een verleende subsidie zolang de subsidie nog niet is vastgesteld (4:48); het intrekken of wijzigen van een subsidievaststelling (4:48) De intrekking en wijziging van de beschikking tot subsidie verlening en subsidievaststelling geschieden in deze veror dening op basis van afdeling 4.2.6 van de Awb. In deze be paling is één aanvulling opgenomen op de intrekkingsgronden uit de Awb. Aangezien het bij stedelijke vernieuwing kan gaan om ingrijpende, ingewikkelde werkzaamheden, is de keu ze van een termijn niet in de verordening vastgelegd, maar wordt overgelaten aan de beoordeling van het college van burgemeester en wethouders HOOFDSTUK 2 Ontwikkelingssubsidie De hoofdstukken 2 en 3 moeten in samenhang met het eerste hoofdstuk worden gelezen. In hoofdstuk 1 zijn de algemene procedures van aanvragen, gereed melden en dergelijke vast gelegd. Hoofdstuk 2 en 3 geven aanvullende of afwijkende bepalingen voor de afzonderlijke subsidies.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 112