Blad 26
Ook als niet op basis van artikel 1.9 al bij de subsidie
verlening de verplichting tot het overleggen van een ac
countantsverklaring is opgelegd, bestaat de bevoegdheid om
bij de gereedmelding zo'n verklaring te vragen.
Omdat de gemeente controle moet kunnen uitoefenen, moeten
de rekeningen en betalingsbewijzen gedurende 5 jaar be
schikbaar worden gehouden (lid 5)
artikel 1.11. Informatieplicht
Aan het college van burgemeester en wethouders dient onver
wijld melding te worden gedaan van gewijzigde omstandighe
den die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de
aanvraag dan wel voor een beslissing tot intrekking of wij
ziging van de subsidie.
Tevens bevat dit artikel de verplichting voor de subsidie
aanvrager om mee te werken aan inspecties op het werk tij -
dens en na de uitvoering
artikel 1.12. De vaststelling van de subsidie
De vaststelling dient om de hoogte van subsidie definitief
te bepalen op basis van de uitvoering van het project. In
dien het college instemt met de aanvraag tot vaststelling
en uitbetaling, stelt het de subsidie vast overeenkomstig
artikel 4:46 van de Awb. Artikel 4:46 Awb noemt in lid 2 de
gronden om de subsidie lager vast te stellen. Dit artikel
voegt daar een uitdrukkelijke grond aan toe: het niet nale
ven van het bij of krachtens de verordening gestelde. Lager
vaststellen houdt ook de mogelijkheid in om, indien de ge
reedmelding daartoe aanleiding geeft, de subsidie vast te
stellen op nul
Bij de vaststelling kan de subsidie lager uitvallen dan bij
de subsidieverlening. Dit kan bijvoorbeeld omdat de werke
lijke kosten lager waren dan de geraamde.
De subsidie kan in beginsel niet hoger worden vastgesteld
dan bij de verlening. Het vijfde lid bevat hierop een uit
zondering. Dit lid heeft betrekking op kosten die bij het
verlenen van de subsidie niet voorzienbaar waren. Deze kos
ten kunnen slechts voor subsidie in aanmerking komen als
het college hiervoor vooraf toestemming heeft gegeven. Deze
voorafgaande toestemming kan juridisch worden gekwalifi
ceerd als een wijziging (verhoging) van de subsidieverle
ning
artikel 1.13. De uitbetaling van de subsidie
De subsidie wordt in principe betaald als bijdrage ineens.
De algemene termijn hiervoor is vier weken na de subsidie
vaststelling (artikel 4:52, lid 2 van de Awb). Deze termijn
is daarom in de verordening overgenomen, maar er kan ook
een andere periode worden gesteld. Zo kan bij innovatieve
samenwerkingsverbanden worden besloten om de subsidie uit
te betalen als jaarlijkse bijdrage, op het moment dat be
sloten is de subsidie te verlenen of na ondertekening van
Blad 27
de samenwerkingsovereenkomst,
2.1, lid 5.
artikel 1.14. De intrekking,
van de subsidie
zie artikelen 1.8, lid 5 en
wijziging en terugvordering
Subsidies worden over het algemeen verleend omdat de be
treffende aanvraag en/of aanvrager voldoet aan de gemeente
lijke doelstellingen.
Om de effectiviteit van het beleid, doelstellingen en de
besteding van de daarmee gemoeide subsidiegelden te kunnen
garanderen, zijn op subsidieverhoudingen voorschriften van
toepassing (criteria, voorwaarden, beperkingen en verplich
tingen) Vanzelfsprekend dienen subsidievoorschriften ge
handhaafd te kunnen worden. Handhaving van subsidievoor
schriften in brede zin heeft betrekking op zowel preven
tievehandhaving als 1repressieve' handhaving.
Preventieve handhaving ziet dan op toets voorafgaande aan
de beschikking tot subsidieverlening. Hierbij wordt dan
gecontroleerd of de verstrekte gegevens wel volledig en
correct zijn en of de aanvraag of aanvrager wel voldoet
aan de relevante subsidiecriteria.
Bij repressieve handhaving is in beginsel reeds sprake van
een bestaande subsidieverhouding, waarbij de schending van
een bepaald voorschrift de aanleiding vorm om (achteraf)
sanctionerend op te treden.
In de subsidieregeling van Awb zijn met name instrumenten
van repressieve handhaving te vinden. Te weten:
een subsidie lager vaststellen in het geval een subsidie
reeds was verleend (art. 4:46);
het wijzigen of intrekken van een verleende subsidie
zolang de subsidie nog niet is vastgesteld (4:48);
het intrekken of wijzigen van een subsidievaststelling
(4:48)
De intrekking en wijziging van de beschikking tot subsidie
verlening en subsidievaststelling geschieden in deze veror
dening op basis van afdeling 4.2.6 van de Awb. In deze be
paling is één aanvulling opgenomen op de intrekkingsgronden
uit de Awb. Aangezien het bij stedelijke vernieuwing kan
gaan om ingrijpende, ingewikkelde werkzaamheden, is de keu
ze van een termijn niet in de verordening vastgelegd, maar
wordt overgelaten aan de beoordeling van het college van
burgemeester en wethouders
HOOFDSTUK 2 Ontwikkelingssubsidie
De hoofdstukken 2 en 3 moeten in samenhang met het eerste
hoofdstuk worden gelezen. In hoofdstuk 1 zijn de algemene
procedures van aanvragen, gereed melden en dergelijke vast
gelegd. Hoofdstuk 2 en 3 geven aanvullende of afwijkende
bepalingen voor de afzonderlijke subsidies.