Blad 28 De ontwikkelingssubsidie heeft een ander karakter dan de andere subsidies, genoemd in hoofdstuk 3. Deze subsidievorm is met name gericht op samenwerkingsvormen, waarbij subsi die wordt gegeven voor grotere integrale investeringen voor vernieuwingsgebieden en is bedoeld om een mogelijk tekort te dekken bij zo'n stedelijk investeringsplan waarvoor ner gens anders dekking kan worden gevonden. De ontwikkelingssubsidie komt wel uit het gemeentelijk bud get voor stedelijke vernieuwing, maar staat feitelijk los van de subsidies die in hoofdstuk 3 worden genoemd. Het is een subsidie met enige speelruimte, bedoeld om even tuele struikelblokken in het proces van stedelijke vernieu wing weg te nemen. Op basis van dit hoofdstuk is bijvoorbeeld denkbaar dat met een corporatie afspraken worden gemaakt over de transforma tie van de bestaande voorraad in een aan te wijzen gebied. Zoals eerder in deze toelichting al vermeld kan dat gepaard gaan met subsidiëring van sociale nieuwbouw in uitleggebie- den. Die nieuwbouw kan immers nodig zijn om daarmee ontwik kelingen in de bestaande stad op gang te brengen (doorstro ming en dergelijke) In het investeringsplan moet wel sprake zijn van een bunde ling van maatregelen, waarbij niet alleen aandacht wordt geschonken aan de inhoud, maar ook aan het proces groot belang wordt gehecht, bijvoorbeeld door alle belanghebben den bij de planontwikkelingen te betrekken. Op grond van deze verordening kan de gemeente ontwikkelingssubsidie toe kennen, mits het plan voldoet aan de overige gestelde voor waarden en er in ieder geval een samenwerkingsoverkomst wordt gesloten tussen de meest betrokken partijen. artikel 2.1. Subsidie voor een investeringsplan De ontwikkelingssubsidie is bedoeld om een tekort bij een investeringsplan te dekken. Het betreft hier alleen tekor ten die bij derden ontstaan. Ook gemeentelijke tekorten kunnen uit de ISV-middelen worden gedekt; maar dan is er geen sprake van subsidie, (zie hierboven onder 2. algemeen) De ontwikkelingssubsidie is geen vast bedrag. De hoogte ervan wordt door burgemeester en wethouders beoordeeld en vastgesteld in relatie tot de andere aanvragen om ontwikke lingssubsidie In lid 1 is bepaald dat deze subsidie alleen kan worden verleend voor investeringsplannen. De voorwaarden waaraan stedelijke vernieuwingsplannen moe ten voldoen, zijn opgesomd in lid 2-4. Deze leden be schrijven de algemene voorwaarden om in het kader van een stedelijk vernieuwingsplan voor subsidiëring of reservering in aanmerking te komen. Blad 29 Belangrijk in het plan is de integraliteiter moet sprake zijn van een bundeling van maatregelen en er moet niet al leen aandacht zijn voor de inhoud, maar ook voor het pro ces De investeringsplannen worden daarom getoetst aan het MOP (lid 4) In leden 5 en 6 is bepaald dat ter uitvoering van de sub sidiebeschikking de subsidieontvanger een samenwerkings overeenkomst dient aan te gaan met de overige partijen die bij de uitvoering van het plan zijn of worden betrokken. De ondertekenende partijen zijn in beginsel die partijen die een financiële bijdrage of een prestatie leveren bij de realisering van het plan. Ook de gemeente is partij bij de overeenkomst. De procedure van het sluiten van een samen werkingsovereenkomst is gebaseerd op de uitvoeringsovereen komst als bedoeld in art 4:36 Awb. Een dergelijke overeen komst vergroot de mogelijkheid voor de gemeente om in rech te nakoming te vorderen van de overeengekomen prestatie. HOOFDSTUK 3 Overige subsidies Dit hoofdstuk bestaat uit vier diverse paragrafen: 1. paragraaf 3.1: Maatregelen particuliere woningen 2. paragraaf 3.2: Nieuwe woonruimte in bestaande panden 3paragraaf 3.3: Monumenten 4paragraaf 3.4: Bodemsanering pm Paragraaf 31 Maatregelen particuliere woningen artikel 3.1.1. Begripsbepalingen De definities in dit artikel zijn uitsluitend van toepas sing op deze paragraaf. artikel 3.1.2. Doel van subsidie Dit artikel geeft aan voor welke doeleinden subsidie kan worden gegeven. a. In de eerste plaats is dat voor het cascoherstel van particuliere woningen in door het college aangewezen ge bieden. Dat is de "klassieke" woningverbetering. b. Omdat woningverbetering vaak in aaneengesloten bebouwing plaatsvindt is hier de mogelijkheid opgenomen om ook niet-woningen in een aaneengesloten blok gesubsidieerd te verbeteren. Dit maakt opknappen van een totale bebou- wingswand eenvoudiger. c. Denkbaar is dat op enig moment maatregelen worden voor gesteld om woningen aan te passen aan een nieuwe doel groep (bijvoorbeeld seniorenwoningen; het ontsplitsen van duplexwoningen etc) d. Op allerlei manieren is het stimuleren van onderhoud denkbaar (zie bijvoorbeeld pilotproject Vosseparkwijk) Ook het subsidiëren van aankoopkeuringen zou op grond van deze bepaling kunnen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 113