Blad 2
Op het moment dat de dekkingsmogelijkheden voor de sociaal-
culturele voorzieningen nader zijn uitgewerkt, zullen de
voorstellen aan u worden voorgelegd.
Voor de ontwikkeling van de noordelijke deelgebieden van de
Vrijheidswijk is de samenwerking die de gemeente Leeuwarden
beoogt met de CHF (als onderdeel van het Consortium Noord
B.V. i.o.) van belang. Over de stand van zaken rond deze
samenwerking bent u onlangs geïnformeerd.
Het voornemen van het COA om A2C Bonkevaart per 1 juli 2003
te sluiten in plaats van begin 2005 heeft niet tot gevolg
dat de ontwikkeling van dit gebied wordt versneld. De
prioriteit blij ft liggen bij de ontwikkeling van het
deelgebied Zuidwest en het Centrumgebied.
Financiën.
Belangrijke dekkingsbronnen voor de stedelijke vernieuwing
in de Vrijheidswijk zijn SIOF en ISV. De stand van zaken
rond deze geldstromen op 1 januari 2003 is als volgt:
Dekkingsbron
Beschikbaar
Besteed
Nog te besteden
SIOF
2.949.571
279.680
2.669.891
ISV-I
4.537.803
2.190.616
2 347 187
Totaal
7.487.374
2.470.296
5.017.078
Bij de bestedingen van de SIOF-middelen gaat het om
gemaakte plankosten die niet verrekend kunnen worden met
grondexploitaties of exploitatieovereenkomsten voor de
verschillende deelgebieden.
Bij de behandeling van het Meerjaren Investeringsprogramma
(MIP) op 10 februari 2003 is aan u voorgesteld de verwachte
vrijval uit het Stadsvernieuwingsfonds grotendeels in te
zetten voor het afboeken van de plankosten Bilgaard en
Potmarge. U heeft de besluitvorming hierover uitgesteld,
onder meer met de motivatie dat eerst meer duidelijkheid
moet komen over de stand van zaken stedelijke vernieuwing
Vrijheidswijk. Voorgesteld is toen een bedrag van in totaal
600.200,-- uit het Stadsvernieuwingsfonds beschikbaar te
stellen voor afdekking van reeds gemaakte plankosten. Naar
rato van de bestede plankosten voor Bilgaard en Potmarge
verdeeld is hiervan een bedrag van 287.017,-- beschikbaar
voor Bilgaard. Omdat tot en met 2000 een bedrag van
337.720,-- aan plankosten Noordrand is toegerekend aan
Bilgaard, betekent dit een dekkingstekort van 50.703,--.
In het raadsvoorstel behorend bij het MIP 2003 is dit
dekkingsprobleem gesignaleerd. Dit knelpunt zal bij het MIP
2 004 worden meegenomen.
Binnen de SIOF-middelen voor de Vrijheidswijk bestaat geen
ruimte voor de dekking van dit tekort omdat deze benodigd
zijn voor de verdere planontwikkeling en uitvoering van de
plannen
Blad 3
De nog te besteden SIOF-gelden worden grotendeels ingezet
voor het deelgebied Zuidwest, hetzij rechtstreeks, hetzij
als onderdeel van een bijdrage in de investeringen van de
NWF in dit gebied. Daarnaast worden middelen gereserveerd
voor niet verrekenbare plankosten, voor het Centrumgebied
en voor herinrichting.
Vanuit het SIOF zijn ook middelen beschikbaar gesteld voor
de stedelijke vernieuwing die op een later moment (vanaf
20 04) teruggestort moeten worden. In principe gaat het
hierbij om een voorfinanciering van verrekenbare
plankosten. Dit deel van de SIOF-gelden is niet in
bovenstaand overzicht opgenomen.
Aan ISV-I middelen is voor de Vrijheidswijk een bedrag van
4.537.803,-- beschikbaar. De bestedingen tot en met 2002
hebben volledig betrekking op deelgebied Zuidwest.
Het gaat hierbij om verwervings- en sloopkosten en om een
bijdrage aan de NWF. Ook het resterende bedrag uit ISV-I
wordt grotendeels ingezet ten behoeve van deelgebied
ZuidwestVerder is een reservering opgenomen voor het
Centrumgebied
De NWF investeert fors in de ontwikkeling van het
deelgebied Zuidwest en in de renovatie van woningen in
Zuidoost. Deze investeringen worden voor een groot deel
gedekt uit hun onderhoudsfonds en de verkoop van
huurwoningen. Daarnaast draagt de gemeente bij vanuit SIOF
en ISV-I aan de investeringen van de NWF in deelgebied
Zuidwest
Met de NWF is de gemeente Leeuwarden een inspannings
verplichting overeengekomen voor de inzet van ISV-II
middelen.
Over de gelden voor de tweede ISV-periode kan worden
opgemerkt dat op dit moment nog geen duidelijkheid bestaat
over het bedrag dat voor Leeuwarden voor deze ISV periode
(2005 t/m 2009) beschikbaar zal komen. De verwachting is
dat hier pas eind 2003 meer duidelijkheid over gegeven kan
worden. Wel is de verwachting dat de gemeenten het ISV-geld
mogen inzetten waarvoor zij willen, zolang dit binnen de
kaders van de wet blijft en de afgesproken resultaten
worden behaald.
Gezien de onzekerheid over de omvang van de ISV-II middelen
en de landelijke verdeelsystematiek kan op dit moment geen
garantie worden afgegeven over het beschikbaar stellen van
deze middelen.