I'
Blad 4
Overige kernpunten in de SOK:
hoedanigheid van partijen/samenwerkingsverbanden;
doel en duur van de overeenkomst
oprichting van GEM en GEM Beheer;
Besluitvorming GEM en GEM Beheer;
Directievoering GEM Beheer en Toezicht;
Organisatie samenwerking en financieel beheer;
Publiekrechtelijke medewerking gemeente;
Locatieontwikkeling;
Financiering GEM en GEM beheer;
Onroerende zaken (reeds verworven en nog te verwerven)
Levering van onroerende zaken aan GEM;
Projectrekening onroerende zaken
Verkoop en uitgifte van bouwkavels; J m
Kosten van partijen
Kostenverhaal;
Verdeling projectontwikkelingsrechten.
Omtrent de juridische vorm en inhoud van de Samenwerkings
overeenkomst en de bovengenoemde kernpunten, is een afzon
derlijke toelichting opgesteld. Deze is voor u bij de stuk
ken gevoegd
Procedure
Ingevolge artikel 160 lid 2 van de Gemeentewet is zowel het
sluiten van de SOK als de oprichting van al de gemelde
vennootschappen een bevoegdheid van het college van burge
meester en wethouders
Wat betreft het aangaan van de SOK geeft artikel 169 lid 4
van de Gemeentewet aan dat indien ondermeer het aangaan van
een overeenkomst ingrijpende gevolgen kan hebben voor de
gemeente, het college van burgemeester en wethouders geen
besluit neemt dan nadat de raad zijn zienswijzen en beden
kingen terzake ter kennis van het college heeft kunnen I 0
brengen.
Het besluit van het college tot het oprichten en deelnemen
in de gemelde besloten vennootschap wordt, ingevolge gemeld
artikel 160 lid 2 Gemeentewet niet genomen dan nadat de
raad een ontwerp-besluit is toegezonden en hij zijn ziens
wijzen en bedenkingen ter kennis van het college heeft kun
nen brengen. Een dergelijk besluit behoeft de goedkeuring
van Gedeputeerde Staten van Fryslan. Voor u zijn de ontwerp
oprichtingsakten en statuten van de gemelde rechtspersonen,
ter inzage gelegd. Het daadwerkelijke oprichten van de ge
melde vennootschappen zal plaatsvinden binnen 3 maanden na
de inwerkingtreding van de SOK.
Uit het door de gemeente oprichten in en deelnemen aan de
gemelde vennootschappen vloeien financiële verplichtingen
voort (storten van- en deelnemen in het eigen kapitaal)
Hiervoor zal door de raad een krediet ter beschikking moe
ten worden gesteld ter hoogte van 129.000,
Dit bedrag is als volgt opgebouwd:
Blad 5
9.000,in GEM beheer, als de helft van geplaatst
kapitaal ad 18.000,--;
120.000,in GEM (CV) als deel van gemeente van sa
mengebracht vermogen ad 250.000,
Wij stellen voor de kapitaallasten voortvloeiend uit dit
krediet te dekken uit de post taxatieverschillen concern.
Periode na oprichting GEM
Nadat ter uitvoering van de SOK, GEM en GEM Beheer zijn
opgericht, treedt voor de gemeente een nieuwe fase in voor
de verdere ontwikkeling van het gebied De Zuidlanden.
Ten tijde van de werking van de Intentieovereenkomst en
meer nog in de daarvoor liggende beginperiode van de ont
wikkeling, handelde de gemeente wat betreft de door haar
verrichte verwervingen en overige investeringen ten gronde
genomen nog voor eigen rekening en risico. Zulks vond
weliswaar plaats met het oog op de mogelijk komende samen
werkingsovereenkomst, echter of dit werkelijkheid zou wor
den was niet zeker. Feitelijk handelde zij dan ook in de
tot dusver gebruikelijke traditionele rol van de zelf ont
wikkelende overheid.
Aan dit alles is nu op de wijze als in de SOK is aangege
ven, een definitief einde gekomen.
De nu aangebroken periode waarin de voorgenomen ontwikke
ling door en voor rekening van GEM zal worden uitgevoerd,
vereist een andere wij ze van denken en handelen voor zowel
de Gemeenteraad, ons College, als de gemeentelijke organi
satie
Gedurende de nu aangebroken periode van samenwerking met de
private partijen, kunnen voor de gemeente diverse rollen
worden onderscheiden. De belangrijkste hiervan worden hier
na aangegeven.
De gemeente zal als participant in de GEM bijdragen aan het
in alle opzichten des woords welslagen van de aan deze ven
nootschap opgedragen ontwikkeling. Hierbij staat dit belang
voorop. Zij zal daarbij ook rekening houden met de belangen
van de overige partijen. Daarnaast heeft de gemeente haar
publiekrechtelijke rol. Hierin heeft zij ondermeer de zorg
voor het totstandkomen van de bestemmingsplannen, het ver
lenen van vergunningen etc. Hierbij geldt enerzijds dat zij
daarbij uiteraard alle bevoegdheden heeft en houdt die haar
publiekrechtelijk toekomen, doch anderzijds dat zij bij het
gebruik maken daarvan de in de SOK getrokken grenzen in het
oog dient te houden. Het overschrijden daarvan blijft pu
bliekrechtelijk zondermeer mogelijk maar zal, afhankelijk
van de omstandigheden, in beginsel schadeplichtigheid kun
nen doen ontstaan jegens de overige deelnemers aan de ont
wikkeling