I' Blad 4 Overige kernpunten in de SOK: hoedanigheid van partijen/samenwerkingsverbanden; doel en duur van de overeenkomst oprichting van GEM en GEM Beheer; Besluitvorming GEM en GEM Beheer; Directievoering GEM Beheer en Toezicht; Organisatie samenwerking en financieel beheer; Publiekrechtelijke medewerking gemeente; Locatieontwikkeling; Financiering GEM en GEM beheer; Onroerende zaken (reeds verworven en nog te verwerven) Levering van onroerende zaken aan GEM; Projectrekening onroerende zaken Verkoop en uitgifte van bouwkavels; J m Kosten van partijen Kostenverhaal; Verdeling projectontwikkelingsrechten. Omtrent de juridische vorm en inhoud van de Samenwerkings overeenkomst en de bovengenoemde kernpunten, is een afzon derlijke toelichting opgesteld. Deze is voor u bij de stuk ken gevoegd Procedure Ingevolge artikel 160 lid 2 van de Gemeentewet is zowel het sluiten van de SOK als de oprichting van al de gemelde vennootschappen een bevoegdheid van het college van burge meester en wethouders Wat betreft het aangaan van de SOK geeft artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet aan dat indien ondermeer het aangaan van een overeenkomst ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente, het college van burgemeester en wethouders geen besluit neemt dan nadat de raad zijn zienswijzen en beden kingen terzake ter kennis van het college heeft kunnen I 0 brengen. Het besluit van het college tot het oprichten en deelnemen in de gemelde besloten vennootschap wordt, ingevolge gemeld artikel 160 lid 2 Gemeentewet niet genomen dan nadat de raad een ontwerp-besluit is toegezonden en hij zijn ziens wijzen en bedenkingen ter kennis van het college heeft kun nen brengen. Een dergelijk besluit behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Fryslan. Voor u zijn de ontwerp oprichtingsakten en statuten van de gemelde rechtspersonen, ter inzage gelegd. Het daadwerkelijke oprichten van de ge melde vennootschappen zal plaatsvinden binnen 3 maanden na de inwerkingtreding van de SOK. Uit het door de gemeente oprichten in en deelnemen aan de gemelde vennootschappen vloeien financiële verplichtingen voort (storten van- en deelnemen in het eigen kapitaal) Hiervoor zal door de raad een krediet ter beschikking moe ten worden gesteld ter hoogte van 129.000, Dit bedrag is als volgt opgebouwd: Blad 5 9.000,in GEM beheer, als de helft van geplaatst kapitaal ad 18.000,--; 120.000,in GEM (CV) als deel van gemeente van sa mengebracht vermogen ad 250.000, Wij stellen voor de kapitaallasten voortvloeiend uit dit krediet te dekken uit de post taxatieverschillen concern. Periode na oprichting GEM Nadat ter uitvoering van de SOK, GEM en GEM Beheer zijn opgericht, treedt voor de gemeente een nieuwe fase in voor de verdere ontwikkeling van het gebied De Zuidlanden. Ten tijde van de werking van de Intentieovereenkomst en meer nog in de daarvoor liggende beginperiode van de ont wikkeling, handelde de gemeente wat betreft de door haar verrichte verwervingen en overige investeringen ten gronde genomen nog voor eigen rekening en risico. Zulks vond weliswaar plaats met het oog op de mogelijk komende samen werkingsovereenkomst, echter of dit werkelijkheid zou wor den was niet zeker. Feitelijk handelde zij dan ook in de tot dusver gebruikelijke traditionele rol van de zelf ont wikkelende overheid. Aan dit alles is nu op de wijze als in de SOK is aangege ven, een definitief einde gekomen. De nu aangebroken periode waarin de voorgenomen ontwikke ling door en voor rekening van GEM zal worden uitgevoerd, vereist een andere wij ze van denken en handelen voor zowel de Gemeenteraad, ons College, als de gemeentelijke organi satie Gedurende de nu aangebroken periode van samenwerking met de private partijen, kunnen voor de gemeente diverse rollen worden onderscheiden. De belangrijkste hiervan worden hier na aangegeven. De gemeente zal als participant in de GEM bijdragen aan het in alle opzichten des woords welslagen van de aan deze ven nootschap opgedragen ontwikkeling. Hierbij staat dit belang voorop. Zij zal daarbij ook rekening houden met de belangen van de overige partijen. Daarnaast heeft de gemeente haar publiekrechtelijke rol. Hierin heeft zij ondermeer de zorg voor het totstandkomen van de bestemmingsplannen, het ver lenen van vergunningen etc. Hierbij geldt enerzijds dat zij daarbij uiteraard alle bevoegdheden heeft en houdt die haar publiekrechtelijk toekomen, doch anderzijds dat zij bij het gebruik maken daarvan de in de SOK getrokken grenzen in het oog dient te houden. Het overschrijden daarvan blijft pu bliekrechtelijk zondermeer mogelijk maar zal, afhankelijk van de omstandigheden, in beginsel schadeplichtigheid kun nen doen ontstaan jegens de overige deelnemers aan de ont wikkeling

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 12