Blad 6
Een nog andere rol bestaat daarin dat zij ingevolge de SOK
voor de GEM op kan treden als ingenieursbureau. In deze
hoedanigheid zal zij hebben op te treden als opdrachtnemer.
Overigens is ook het omgekeerde mogelijk in die gevallen
waarin de gemeente opdracht aan de GEM verleent om bepaalde
werkzaamheden uit te voeren.
Tenslotte heeft zij nog de rol van toekomstig eige-
naar/wegbeheerder van de aan te leggen openbare voorzienin
gen. Als zodanig zal zij voorafgaand aan de oplevering
daarvan op diverse tijdstippen en gelegenheden kunnen con
troleren of deze voldoen aan de kwaliteitseisen etc. die
zij als toekomstig eigenaar daaraan wenst te stellen.
Beoordeling SOK
De ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel De Zuidlanden is
ingezet met als hoofddoel de versterking van de economische
en maatschappelijke positie van Leeuwarden als hoofdstad
van de provincie Fryslan. In het gebied dient een groot
schalige, hoogwaardige en pluriforme stedelijke ontwikke
ling plaats te vinden. Dit was en is nog steeds een enorme
inspanning door ambitie, aard en tijdsduur alsmede de daar
mee gepaard gaande grote investeringen en risico's. Het
niet tot een goed einde brengen van deze ontwikkeling zou
op diverse gebieden onvoorstelbaar grote negatieve gevolgen
hebben voor de gemeente en de stad Leeuwarden in het bij -
zonder.
Dit alles is van aanvang aan onderkend en heeft gemaakt dat
gezocht is naar samenwerking met private partijen met spe
cifieke kennis en ervaring met de ontwikkeling van derge
lijke grootschalige stedelijke ontwikkelingen, welke even
eens bereid waren risicodragend in de voorgenomen ontwikke
ling te participeren. Uiteindelijk hebben na selectie en
verdere onderhandelingen de inspanningen van de gemeente om
tot een dergelijke samenwerking te komen geresulteerd in
het bereiken van overeenstemming met de gemelde private
partijen. Het nu bereikte resultaat zoals dat is verwoord
in de SOK en de daaruit sprekende duidelijke wil en bedoe
ling van alle partijen om de voorgenomen ontwikkeling tot
welslagen te brengen, maakt dat de toekomst van De Zuidlan
den met vertrouwen tegemoet mag worden gezien.
Uiteindelijk moet het nemen van het besluit tot het aangaan
van de SOK en het oprichten van- en deelnemen in de daaruit
voortvloeiende rechtspersonen dan ook in het bijzonder aan
gewezen worden geacht voor de behartiging van het daarmee
te dienen openbaar belang. Naast de al gegeven redenen moet
hierbij worden gewezen op het feit dat een keuze voor tra
ditionele zelfontwikkeling voor de gemeente grote onzeker
heden en risico's zou hebben meegebracht. Ook een keuze om
zonder de nu gekozen structuur met deze private partijen de
ontwikkeling ter hand te nemen zou, gezien het brede scala
aan rechten en verplichtingen die een dergelijke
locatieontwikkeling met zich brengt, veel moeilijk te dui
den verstrengelingen en uiteenlopende onduidelijkheden heb
ben doen ontstaan. Door de nu voorgestelde commanditaire
vennootschap met bijbehorende overige rechtspersonen op te
richten wordt deze problematiek ondervangen.
Blad 7
Met de vaststelling en ondertekening van de
Intentieovereenkomst is gekozen voor de CV/BV constructie,
boven andere mogelijke rechtsvormen. Wat deze overige
rechtsvormen betreft kan gedacht worden aan personenassoci-
aties (maatschap en vennootschap onder firma)een besloten
of naamloze vennootschap, danwel stichting, vereniging,
onderlinge waarborgmaatschappij of coöperatie.
Bij een locatieontwikkeling als nu is voorgenomen wordt de
keuze voor de commanditaire vennootschap ook ingegeven door
de fiscale transparantie van deze constructie. Dit betekent
dat de opbrengsten pas bij de deelnemende partijen (en der
halve niet bij de CV zelf) worden belast met vennootschaps-
en mogelijke overige belastingen. Voor alle betrokken par
tijen is dit een belangrijk voordeel.
De Intentieovereenkomst is, afgezien van een aanpas
sing/inperking van het plangebied, op hoofdlijn overgenomen
in de SOK.
Bij de Samenwerkingsovereenkomst is een side-letter gevoegd
met enkele bijlagen. Deze zijn door ons, op grond van arti
kel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, als geheim be
stempeld. In overleg met een medewerker van de griffie kunt
u inzage krijgen in de bedoelde stukken. Dat geldt overi
gens ook voor een toelichtende notitie bij de grondexploi
tatie en een notitie betreffende een risicoanalyse.
Het Masterplan De Zuidlanden
Inleiding
De SOK berust op twee pijlers: het Masterplan en de Grond
exploitatie. De Grondexploitatie biedt het financiële ka
der, het Masterplan beschrijft de ruimtelijke context. Bo
vendien vormen beide documenten samen de basis voor de
daadwerkelijke uitvoering van De Zuidlanden.
Het Masterplan betreft, evenals destijds het Ontwikkelings
plan, het gebied dat wordt ingesloten door het dorp Goutum
in het noorden, de Drachtsterweg in het oosten, de Waldwei
in het zuiden en door de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle in het
westen. Het Masterplan maakt in woord en beeld duidelijk
hoe partijen de komende 15 a 20 jaar De Zuidlanden wensen
te ontwikkelen. Daarom bestaat het Masterplan uit een plan
kaart, diverse aspectkaarten en een beschrijving van de
beoogde samenhang en kwaliteit. Voor de volledigheid zijn
de documenten uit de literatuurlijst in het masterplan,
voor u ter inzage gelegd, evenals de volgende bijlagen bij
het Masterplan:
Kwaliteitsdocument openbare ruimte;
Integrale haalbaarheidstoets bodem en water;
Programma van eisen duurzaam bouwen;
Plan van aanpak procedures
Van het Masterplan zelf is per fractie een exemplaar be
schikbaar.