Blad 6 Een nog andere rol bestaat daarin dat zij ingevolge de SOK voor de GEM op kan treden als ingenieursbureau. In deze hoedanigheid zal zij hebben op te treden als opdrachtnemer. Overigens is ook het omgekeerde mogelijk in die gevallen waarin de gemeente opdracht aan de GEM verleent om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Tenslotte heeft zij nog de rol van toekomstig eige- naar/wegbeheerder van de aan te leggen openbare voorzienin gen. Als zodanig zal zij voorafgaand aan de oplevering daarvan op diverse tijdstippen en gelegenheden kunnen con troleren of deze voldoen aan de kwaliteitseisen etc. die zij als toekomstig eigenaar daaraan wenst te stellen. Beoordeling SOK De ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel De Zuidlanden is ingezet met als hoofddoel de versterking van de economische en maatschappelijke positie van Leeuwarden als hoofdstad van de provincie Fryslan. In het gebied dient een groot schalige, hoogwaardige en pluriforme stedelijke ontwikke ling plaats te vinden. Dit was en is nog steeds een enorme inspanning door ambitie, aard en tijdsduur alsmede de daar mee gepaard gaande grote investeringen en risico's. Het niet tot een goed einde brengen van deze ontwikkeling zou op diverse gebieden onvoorstelbaar grote negatieve gevolgen hebben voor de gemeente en de stad Leeuwarden in het bij - zonder. Dit alles is van aanvang aan onderkend en heeft gemaakt dat gezocht is naar samenwerking met private partijen met spe cifieke kennis en ervaring met de ontwikkeling van derge lijke grootschalige stedelijke ontwikkelingen, welke even eens bereid waren risicodragend in de voorgenomen ontwikke ling te participeren. Uiteindelijk hebben na selectie en verdere onderhandelingen de inspanningen van de gemeente om tot een dergelijke samenwerking te komen geresulteerd in het bereiken van overeenstemming met de gemelde private partijen. Het nu bereikte resultaat zoals dat is verwoord in de SOK en de daaruit sprekende duidelijke wil en bedoe ling van alle partijen om de voorgenomen ontwikkeling tot welslagen te brengen, maakt dat de toekomst van De Zuidlan den met vertrouwen tegemoet mag worden gezien. Uiteindelijk moet het nemen van het besluit tot het aangaan van de SOK en het oprichten van- en deelnemen in de daaruit voortvloeiende rechtspersonen dan ook in het bijzonder aan gewezen worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Naast de al gegeven redenen moet hierbij worden gewezen op het feit dat een keuze voor tra ditionele zelfontwikkeling voor de gemeente grote onzeker heden en risico's zou hebben meegebracht. Ook een keuze om zonder de nu gekozen structuur met deze private partijen de ontwikkeling ter hand te nemen zou, gezien het brede scala aan rechten en verplichtingen die een dergelijke locatieontwikkeling met zich brengt, veel moeilijk te dui den verstrengelingen en uiteenlopende onduidelijkheden heb ben doen ontstaan. Door de nu voorgestelde commanditaire vennootschap met bijbehorende overige rechtspersonen op te richten wordt deze problematiek ondervangen. Blad 7 Met de vaststelling en ondertekening van de Intentieovereenkomst is gekozen voor de CV/BV constructie, boven andere mogelijke rechtsvormen. Wat deze overige rechtsvormen betreft kan gedacht worden aan personenassoci- aties (maatschap en vennootschap onder firma)een besloten of naamloze vennootschap, danwel stichting, vereniging, onderlinge waarborgmaatschappij of coöperatie. Bij een locatieontwikkeling als nu is voorgenomen wordt de keuze voor de commanditaire vennootschap ook ingegeven door de fiscale transparantie van deze constructie. Dit betekent dat de opbrengsten pas bij de deelnemende partijen (en der halve niet bij de CV zelf) worden belast met vennootschaps- en mogelijke overige belastingen. Voor alle betrokken par tijen is dit een belangrijk voordeel. De Intentieovereenkomst is, afgezien van een aanpas sing/inperking van het plangebied, op hoofdlijn overgenomen in de SOK. Bij de Samenwerkingsovereenkomst is een side-letter gevoegd met enkele bijlagen. Deze zijn door ons, op grond van arti kel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, als geheim be stempeld. In overleg met een medewerker van de griffie kunt u inzage krijgen in de bedoelde stukken. Dat geldt overi gens ook voor een toelichtende notitie bij de grondexploi tatie en een notitie betreffende een risicoanalyse. Het Masterplan De Zuidlanden Inleiding De SOK berust op twee pijlers: het Masterplan en de Grond exploitatie. De Grondexploitatie biedt het financiële ka der, het Masterplan beschrijft de ruimtelijke context. Bo vendien vormen beide documenten samen de basis voor de daadwerkelijke uitvoering van De Zuidlanden. Het Masterplan betreft, evenals destijds het Ontwikkelings plan, het gebied dat wordt ingesloten door het dorp Goutum in het noorden, de Drachtsterweg in het oosten, de Waldwei in het zuiden en door de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle in het westen. Het Masterplan maakt in woord en beeld duidelijk hoe partijen de komende 15 a 20 jaar De Zuidlanden wensen te ontwikkelen. Daarom bestaat het Masterplan uit een plan kaart, diverse aspectkaarten en een beschrijving van de beoogde samenhang en kwaliteit. Voor de volledigheid zijn de documenten uit de literatuurlijst in het masterplan, voor u ter inzage gelegd, evenals de volgende bijlagen bij het Masterplan: Kwaliteitsdocument openbare ruimte; Integrale haalbaarheidstoets bodem en water; Programma van eisen duurzaam bouwen; Plan van aanpak procedures Van het Masterplan zelf is per fractie een exemplaar be schikbaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 13