Blad 4
groenstrook in oost-west richting heeft een op zichzelf
staande functie. De ecologische relatie met de omgeving -
en dus de volgende Newtonterreinen - ontbreektEveneens
ontbreekt volgens hem het zicht op de toekomstige
infrastructuur van wegen, fietspaden, voetpaden en
ecologische verbindingen in het gebied.
Op grond van het bovenstaande acht hij het juridisch niet
aanvaardbaar om op dit moment een besluit te nemen over het
ontwerp-bestemmingsplan Newtonpark 2.
Bovendien is er een ruimtelijke ordenings-argument om het
gebied in zijn geheel in één keer te bestemmen. Hij stelt
daarom voor om het ontwerp-bestemmingsplan in te trekken en
een bestemmingsplan te maken voor het gehele gebied, dat
valt binnen het gebied van het voorbereidingsbesluit
bedrijventerreinen Newtonpark. Bij het maken van dit
bestemmingsplan dient de uitkomst van het MER een rol te
spelen.
Reactie: Wat betreft de opmerking van de heer Van Aalsum
dat het voorbereidingsbesluit een bedrijventerrein betreft
dat minimaal 150 hectare omvat en daarmee m.er-plichtig
is, merken wij het volgende op. Zoals ook reeds in de
Reactienota inspraakreacties en adviezen m.e.r. Leeuwarden-
Zuid is aangegeven, zijn de ontwikkelingen in dit
deelgebied reeds in gang gezet voordat besloten werd tot
het volgen van een m.er-procedure voor het gehele gebied
Leeuwarden-Zuid. Het deelgebied Newtonpark 2 is, gezien de
omvang, op zich geen m.er-plichtige activiteit. De
gemeente Leeuwarden heeft ervoor gekozen om dit deel wel in
het MER te betrekken omdat op deze wijze de relaties met
andere (deel)gebieden duidelijker zichtbaar worden. Ook
wordt zo een totaalbeeld van de milieueffecten in het
gehele gebied verkregen.
Overigens is het bedrijventerrein Newtonpark 2 inmiddels
volledig gerealiseerd en wordt het in het kader van de MER
als een bestaand bedrijventerrein beschouwd.
Ten aanzien van de opmerking van de heer Van Aalsum dat één
bestemmingsplan Newtonpark veel betere uitgangspunten geeft
voor een verantwoorde invulling van de voormalige
Middelzee, merken wij op dat het juist de bedoeling van dit
bestemmingsplan is om zorgvuldig met het landschap van de
voormalige Middelzee om te gaan. De ontwikkelingen aan de
westkant van de stad, die zo evenwichtig mogelijk dienen
plaats te vinden, nopen tot het gebruik maken van de
gronden die vroeger tot de Middelzee behoorden. Dat is niet
te voorkomen. Reeds sinds geruime tijd vindt de
ontwikkeling van de stad Leeuwarden voor een deel in het
gebied van de voormalige Middelzee plaats. Deze tendens
wordt ook in de huidige tijd voortgezet. Het
karakteristieke van de voormalige Middelzee wordt wel
degelijk erkend. Een evenwichtige ontwikkeling van
Leeuwarden, ook in de toekomst, maakt het noodzakelijk dat
in deze richting uitbreiding plaatsvindt. Overigens zal met
name aandacht worden besteed aan de bijzondere
Blad 5
landschapselementen. Zo staat in de toelichting bij het
bestemmingsplan (waar de heer Van Aalsum ook reeds op
wijst) dat in de structuurschets 'Leeuwarden, open stad'
als uitgangspunt is opgenomen dat toekomstige
bedrijventerreinen in het gebied van de voormalige
Middelzee worden "dooraderd" met oost-west-gerichte groene
linten c.q. zichtlijnen. In het reeds bestaande
bedrijventerrein aan de oostkant van de Newtonlaan, is deze
oost-west-structuur als uitgangspunt genomen voor de
ruimtelijke inrichting (Newtonpark 2 wordt dus min of meer
vergelijkbaar met dit bedrijventerrein, dat ook volgens de
bestaande landschapsstructuur is aangelegd)
Zoals reeds opgemerkt, is het deelgebied Newtonpark 2,
gezien de omvang, op zich geen m.er-plichtige activiteit,
maar is ervoor gekozen is om dit deel wel in het MER te
betrekken omdat op deze wij ze de relaties met andere
(deel)gebieden duidelijker zichtbaar worden. De door de
heer Van Aalsum bedoelde aspecten zijn in het MER aan de
orde gekomen, zodat de vrees voor onvoldoende samenhang in
de planontwikkeling m.b.t. het Newtonpark ongegrond is.
Ten slotte willen we naar aanleiding van de opmerking dat
eveneens het zicht ontbreekt op de toekomstige
infrastructuur nog benadrukken dat bij de opstelling van
het bestemmingsplan wel degelijk aandacht is besteed aan de
(interne) wegenstructuur waaronder de fietspaden, die door
het gebied lopen. Overigens is het merendeel van de
infrastructuur van het bedrijventerrein Newtonpark 2
inmiddels gerealiseerd.
Ecologische verbindingszones zijn niet in dit
bestemmingsplan opgenomen. In dit afgesloten en relatief
kleine bestemmingsplangebied zijn ze niet aan de orde.
VoorstelHet bestemmingsplan op dit onderdeel
ongewijzigd vaststellen.
Een ander bezwaar van de heer Van Aalsum betreft de
Ljochtewei die bestaan blijft als een fietsverbinding
Voorkomen moet worden, dat deze weg een functie krijgt als
sluiproute voor snelverkeer.
Reactie: Ten aanzien van de opmerking van de heer Van
Aalsum dat voorkomen moet worden dat de Ljochtewei een
functie krijgt als sluiproute voor snelverkeer, merken wij
op, dat - zoals ook in de toelichting staat - de Ljochtewei
een vanouds aanwezig landbouwweggetje is dat aansluit op de
"oude" weg van Boksum naar Deinum. De weg is gesloten voor
autoverkeer (met uitzondering van landbouwverkeer)De
Ljochtewei vormt nu een (kortsluitende) fietsverbinding
tussen Deinum en het zuidwestelijk deel van de stad. Vanuit
het plangebied wordt er geen aansluiting op deze weg
gemaakt, zodat de weg haar huidige karakter behoudt.
Voorstel: Het bestemmingsplan op dit onderdeel
ongewijzigd vaststellen.