Blad 4 groenstrook in oost-west richting heeft een op zichzelf staande functie. De ecologische relatie met de omgeving - en dus de volgende Newtonterreinen - ontbreektEveneens ontbreekt volgens hem het zicht op de toekomstige infrastructuur van wegen, fietspaden, voetpaden en ecologische verbindingen in het gebied. Op grond van het bovenstaande acht hij het juridisch niet aanvaardbaar om op dit moment een besluit te nemen over het ontwerp-bestemmingsplan Newtonpark 2. Bovendien is er een ruimtelijke ordenings-argument om het gebied in zijn geheel in één keer te bestemmen. Hij stelt daarom voor om het ontwerp-bestemmingsplan in te trekken en een bestemmingsplan te maken voor het gehele gebied, dat valt binnen het gebied van het voorbereidingsbesluit bedrijventerreinen Newtonpark. Bij het maken van dit bestemmingsplan dient de uitkomst van het MER een rol te spelen. Reactie: Wat betreft de opmerking van de heer Van Aalsum dat het voorbereidingsbesluit een bedrijventerrein betreft dat minimaal 150 hectare omvat en daarmee m.er-plichtig is, merken wij het volgende op. Zoals ook reeds in de Reactienota inspraakreacties en adviezen m.e.r. Leeuwarden- Zuid is aangegeven, zijn de ontwikkelingen in dit deelgebied reeds in gang gezet voordat besloten werd tot het volgen van een m.er-procedure voor het gehele gebied Leeuwarden-Zuid. Het deelgebied Newtonpark 2 is, gezien de omvang, op zich geen m.er-plichtige activiteit. De gemeente Leeuwarden heeft ervoor gekozen om dit deel wel in het MER te betrekken omdat op deze wijze de relaties met andere (deel)gebieden duidelijker zichtbaar worden. Ook wordt zo een totaalbeeld van de milieueffecten in het gehele gebied verkregen. Overigens is het bedrijventerrein Newtonpark 2 inmiddels volledig gerealiseerd en wordt het in het kader van de MER als een bestaand bedrijventerrein beschouwd. Ten aanzien van de opmerking van de heer Van Aalsum dat één bestemmingsplan Newtonpark veel betere uitgangspunten geeft voor een verantwoorde invulling van de voormalige Middelzee, merken wij op dat het juist de bedoeling van dit bestemmingsplan is om zorgvuldig met het landschap van de voormalige Middelzee om te gaan. De ontwikkelingen aan de westkant van de stad, die zo evenwichtig mogelijk dienen plaats te vinden, nopen tot het gebruik maken van de gronden die vroeger tot de Middelzee behoorden. Dat is niet te voorkomen. Reeds sinds geruime tijd vindt de ontwikkeling van de stad Leeuwarden voor een deel in het gebied van de voormalige Middelzee plaats. Deze tendens wordt ook in de huidige tijd voortgezet. Het karakteristieke van de voormalige Middelzee wordt wel degelijk erkend. Een evenwichtige ontwikkeling van Leeuwarden, ook in de toekomst, maakt het noodzakelijk dat in deze richting uitbreiding plaatsvindt. Overigens zal met name aandacht worden besteed aan de bijzondere Blad 5 landschapselementen. Zo staat in de toelichting bij het bestemmingsplan (waar de heer Van Aalsum ook reeds op wijst) dat in de structuurschets 'Leeuwarden, open stad' als uitgangspunt is opgenomen dat toekomstige bedrijventerreinen in het gebied van de voormalige Middelzee worden "dooraderd" met oost-west-gerichte groene linten c.q. zichtlijnen. In het reeds bestaande bedrijventerrein aan de oostkant van de Newtonlaan, is deze oost-west-structuur als uitgangspunt genomen voor de ruimtelijke inrichting (Newtonpark 2 wordt dus min of meer vergelijkbaar met dit bedrijventerrein, dat ook volgens de bestaande landschapsstructuur is aangelegd) Zoals reeds opgemerkt, is het deelgebied Newtonpark 2, gezien de omvang, op zich geen m.er-plichtige activiteit, maar is ervoor gekozen is om dit deel wel in het MER te betrekken omdat op deze wij ze de relaties met andere (deel)gebieden duidelijker zichtbaar worden. De door de heer Van Aalsum bedoelde aspecten zijn in het MER aan de orde gekomen, zodat de vrees voor onvoldoende samenhang in de planontwikkeling m.b.t. het Newtonpark ongegrond is. Ten slotte willen we naar aanleiding van de opmerking dat eveneens het zicht ontbreekt op de toekomstige infrastructuur nog benadrukken dat bij de opstelling van het bestemmingsplan wel degelijk aandacht is besteed aan de (interne) wegenstructuur waaronder de fietspaden, die door het gebied lopen. Overigens is het merendeel van de infrastructuur van het bedrijventerrein Newtonpark 2 inmiddels gerealiseerd. Ecologische verbindingszones zijn niet in dit bestemmingsplan opgenomen. In dit afgesloten en relatief kleine bestemmingsplangebied zijn ze niet aan de orde. VoorstelHet bestemmingsplan op dit onderdeel ongewijzigd vaststellen. Een ander bezwaar van de heer Van Aalsum betreft de Ljochtewei die bestaan blijft als een fietsverbinding Voorkomen moet worden, dat deze weg een functie krijgt als sluiproute voor snelverkeer. Reactie: Ten aanzien van de opmerking van de heer Van Aalsum dat voorkomen moet worden dat de Ljochtewei een functie krijgt als sluiproute voor snelverkeer, merken wij op, dat - zoals ook in de toelichting staat - de Ljochtewei een vanouds aanwezig landbouwweggetje is dat aansluit op de "oude" weg van Boksum naar Deinum. De weg is gesloten voor autoverkeer (met uitzondering van landbouwverkeer)De Ljochtewei vormt nu een (kortsluitende) fietsverbinding tussen Deinum en het zuidwestelijk deel van de stad. Vanuit het plangebied wordt er geen aansluiting op deze weg gemaakt, zodat de weg haar huidige karakter behoudt. Voorstel: Het bestemmingsplan op dit onderdeel ongewijzigd vaststellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 144