Blad 8 Voorstel: De zienswijze op dit punt gegrond verklaren en het plan op dit onderdeel aanpassen (zie ook onder het kopje "ambtshalve aanpassingen"). Met betrekking tot de bestemming "Groenvoorzieningen" merkt het bestuur van de wijkvereniging op, dat de omranding van het plangebied (volgens de toelichting bij het bestemmingsplan) wordt voorzien van een groenstrook, waarin opgaande beplanting wordt aangebracht om de rommelige achterkanten van de bedrijfspercelen aan het zicht te onttrekken. Men herinnert eraan, dat de vereniging onder meer in het kader van de m.e.r. voor Leeuwarden-Zuid, ervoor gepleit heeft om extra aandacht te schenken aan de aantrekkelijkheid van de fietsroutes van en naar Leeuwarden; twee daarvan lopen langs c.q. door het onderhavige gebied. Tegen deze achtergrond onderschrijft men deze uitgangspunten, maar in dit bestemmingsplan mist men de juridische vertaling van deze groenbestemming c.q. inrichtingsstructuur en men verzoekt deze alsnog op te nemen Reactie: Zoals inderdaad reeds in de toelichting staat, wordt de omranding van het plangebied gevormd door de bermsloot van de omliggende (spoor)wegen. Inmiddels is het profiel van het bedrijventerrein veranderd (zie onder het kopje "ambtshalve aanpassingen"). Door de vestiging van "schone" productgebonden bedrijven (in plaats van de eerder geplande MERA-bedrijven) is het minder noodzakelijk om aan de noordkant van de Hendrik Algraweg een groenstrook met opgaande beplanting op eigen terrein van de bedrijven aan te laten leggen. De bestaande beplanting langs deze weg wordt voldoende geacht De inrichtingsstructuur is in het bestemmingsplan opgenomen in bijlage 1, zoals ook door de vereniging wordt opgemerkt. De juridische regelingen met betrekking tot onder andere de fietsroutes zijn binnen de bestemming "Verkeersdoeleinden" aangegeven, althans voor zover gelegen binnen het plangebied. In het kader van de Reactienota m.e.r. Leeuwarden-Zuid is voorts reeds opgemerkt dat de kwaliteit van de langzaam verkeersroutes (fietsen, wandelen) als volwaardig onderdeel in het MER worden opgenomen bij het aspect verkeer en vervoer en bij de uitwerking van scenario' s voor invulling van het plangebied. Wij voegen hier nog aan toe dat ook in het kader van het ontwikkelingsplan Newtonpark aandacht zal worden besteed aan het bestaande en toekomstige fietsnetwerk. VoorstelHet bestemmingsplan op dit onderdeel ongewijzigd vaststellen. Met betrekking tot het "verleggen van het fietspad" merkt het bestuur van de wijkvereniging op, dat het gemeentebestuur in een brief van 2 8 juni 2000 (die voor u bij de stukken ter inzage ligt) heeft bericht dat bij de Blad 9 aanleg van de "turbo" mini-rotonde op de kruising van de Newtonlaan en de Hendrik Algraweg geen fietsvoorziening zal worden meegenomen. Hoewel de wijkvereniging dit als een gemiste kans ziet en men blijft vrezen voor gevaarlijke oversteeksituaties (bedoeld wordt in zuidelijke richting) is in de betreffende brief van de gemeente sprake van de mogelijkheid om het fietspad langs de Newtonlaan/Hendrik Algraweg te verleggen naar een route langs het spoor (zodat men minder in de verleiding komt om hier illegaal de weg (Hendrik Algraweg) over te steken)Aangegeven is (in bedoelde brief van ons college van 28 juni 2000)dat getracht zal worden die mogelijkheid voor de toekomst veilig te stellen. Het bestuur van de wijkvereniging constateert, dat in dit bestemmingsplan deze mogelijkheid niet is veiliggesteld en verzoekt om dat in ieder geval juridisch mogelijk te maken. Reactie: Een en ander is onderzocht, maar het is niet gelukt om deze mogelijkheid voor de toekomst veilig te stellen. Er zijn geen reële mogelijkheden meer aanwezig om ook langs dit deel van het spoor een fietspad te realiseren. Overigens vormt het bestaande fietspad langs de Newtonlaan en de Hendrik Algraweg in de richting van Boksum een goed alternatief. Daarnaast is een nieuwe route gepland langs de Zwette (onder de brug in de Hendrik Algraweg door) van de Newtonweg tot aan de Boksumerdyk. Deze route heeft als doel een directe verbinding te creëren met het reeds bestaande fietspad langs de Zwette. De artikel 19 WRO-procedure ten behoeve van de aanleg ervan is in februari 2003 opgestart. Naar onze mening voorzien deze fietspaden in een goede verbinding met het bedrijventerrein. Overigens hebben wij in de brief van 28 juni 2000 reeds opgemerkt, dat de door de wijkvereniging geschetste mogelijkheid van het illegaal oversteken, zodra de weg naar Bosma Zathe gereed is, theoretisch mogelijk is, maar dat in het ontwerp van de infrastructuur die mogelijkheid echter zoveel mogelijk is beperkt, hetgeen in de brief nader wordt uiteengezet. De betreffende brief ligt ter inzage bij de raads stukken VoorstelHet bestemmingsplan op dit onderdeel ongewijzigd vaststellen. Ad 3. Brief van NS Railinfrabeheer B.V. te Utrecht Railinfrabeheer merkt op, dat de spoorbrug en bijbehorende remmingswerken thans zijn aangewezen met de bestemming "Water"Men stelt voor de spoorbrug en de bijbehorende remmingswerken duidelijkheidshalve te bestemmen voor "Spoorwegdoeleinden"Dat is volgens haar de enige juiste bestemming voor de spoorbrug, zeker gezien het feit dat ter plaatse van de spoorbrug ook een 'wijzigingsbevoegdheid naar verkeersdoeleinden' is opgenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 146