Blad 8
Voorstel: De zienswijze op dit punt gegrond verklaren en
het plan op dit onderdeel aanpassen (zie ook onder het
kopje "ambtshalve aanpassingen").
Met betrekking tot de bestemming "Groenvoorzieningen" merkt
het bestuur van de wijkvereniging op, dat de omranding van
het plangebied (volgens de toelichting bij het
bestemmingsplan) wordt voorzien van een groenstrook, waarin
opgaande beplanting wordt aangebracht om de rommelige
achterkanten van de bedrijfspercelen aan het zicht te
onttrekken. Men herinnert eraan, dat de vereniging onder
meer in het kader van de m.e.r. voor Leeuwarden-Zuid,
ervoor gepleit heeft om extra aandacht te schenken aan de
aantrekkelijkheid van de fietsroutes van en naar
Leeuwarden; twee daarvan lopen langs c.q. door het
onderhavige gebied. Tegen deze achtergrond onderschrijft
men deze uitgangspunten, maar in dit bestemmingsplan mist
men de juridische vertaling van deze groenbestemming c.q.
inrichtingsstructuur en men verzoekt deze alsnog op te
nemen
Reactie: Zoals inderdaad reeds in de toelichting staat,
wordt de omranding van het plangebied gevormd door de
bermsloot van de omliggende (spoor)wegen. Inmiddels is het
profiel van het bedrijventerrein veranderd (zie onder het
kopje "ambtshalve aanpassingen"). Door de vestiging van
"schone" productgebonden bedrijven (in plaats van de eerder
geplande MERA-bedrijven) is het minder noodzakelijk om aan
de noordkant van de Hendrik Algraweg een groenstrook met
opgaande beplanting op eigen terrein van de bedrijven aan
te laten leggen. De bestaande beplanting langs deze weg
wordt voldoende geacht
De inrichtingsstructuur is in het bestemmingsplan opgenomen
in bijlage 1, zoals ook door de vereniging wordt opgemerkt.
De juridische regelingen met betrekking tot onder andere de
fietsroutes zijn binnen de bestemming "Verkeersdoeleinden"
aangegeven, althans voor zover gelegen binnen het
plangebied.
In het kader van de Reactienota m.e.r. Leeuwarden-Zuid is
voorts reeds opgemerkt dat de kwaliteit van de langzaam
verkeersroutes (fietsen, wandelen) als volwaardig onderdeel
in het MER worden opgenomen bij het aspect verkeer en
vervoer en bij de uitwerking van scenario' s voor invulling
van het plangebied. Wij voegen hier nog aan toe dat ook in
het kader van het ontwikkelingsplan Newtonpark aandacht zal
worden besteed aan het bestaande en toekomstige
fietsnetwerk.
VoorstelHet bestemmingsplan op dit onderdeel
ongewijzigd vaststellen.
Met betrekking tot het "verleggen van het fietspad" merkt
het bestuur van de wijkvereniging op, dat het
gemeentebestuur in een brief van 2 8 juni 2000 (die voor u
bij de stukken ter inzage ligt) heeft bericht dat bij de
Blad 9
aanleg van de "turbo" mini-rotonde op de kruising van de
Newtonlaan en de Hendrik Algraweg geen fietsvoorziening zal
worden meegenomen. Hoewel de wijkvereniging dit als een
gemiste kans ziet en men blijft vrezen voor gevaarlijke
oversteeksituaties (bedoeld wordt in zuidelijke richting)
is in de betreffende brief van de gemeente sprake van de
mogelijkheid om het fietspad langs de Newtonlaan/Hendrik
Algraweg te verleggen naar een route langs het spoor (zodat
men minder in de verleiding komt om hier illegaal de weg
(Hendrik Algraweg) over te steken)Aangegeven is (in
bedoelde brief van ons college van 28 juni 2000)dat
getracht zal worden die mogelijkheid voor de toekomst
veilig te stellen. Het bestuur van de wijkvereniging
constateert, dat in dit bestemmingsplan deze mogelijkheid
niet is veiliggesteld en verzoekt om dat in ieder geval
juridisch mogelijk te maken.
Reactie: Een en ander is onderzocht, maar het is niet
gelukt om deze mogelijkheid voor de toekomst veilig te
stellen. Er zijn geen reële mogelijkheden meer aanwezig om
ook langs dit deel van het spoor een fietspad te
realiseren. Overigens vormt het bestaande fietspad langs de
Newtonlaan en de Hendrik Algraweg in de richting van Boksum
een goed alternatief.
Daarnaast is een nieuwe route gepland langs de Zwette
(onder de brug in de Hendrik Algraweg door) van de
Newtonweg tot aan de Boksumerdyk. Deze route heeft als doel
een directe verbinding te creëren met het reeds bestaande
fietspad langs de Zwette. De artikel 19 WRO-procedure ten
behoeve van de aanleg ervan is in februari 2003 opgestart.
Naar onze mening voorzien deze fietspaden in een goede
verbinding met het bedrijventerrein.
Overigens hebben wij in de brief van 28 juni 2000 reeds
opgemerkt, dat de door de wijkvereniging geschetste
mogelijkheid van het illegaal oversteken, zodra de weg naar
Bosma Zathe gereed is, theoretisch mogelijk is, maar dat in
het ontwerp van de infrastructuur die mogelijkheid echter
zoveel mogelijk is beperkt, hetgeen in de brief nader wordt
uiteengezet. De betreffende brief ligt ter inzage bij de
raads stukken
VoorstelHet bestemmingsplan op dit onderdeel
ongewijzigd vaststellen.
Ad 3. Brief van NS Railinfrabeheer B.V. te Utrecht
Railinfrabeheer merkt op, dat de spoorbrug en bijbehorende
remmingswerken thans zijn aangewezen met de bestemming
"Water"Men stelt voor de spoorbrug en de bijbehorende
remmingswerken duidelijkheidshalve te bestemmen voor
"Spoorwegdoeleinden"Dat is volgens haar de enige juiste
bestemming voor de spoorbrug, zeker gezien het feit dat ter
plaatse van de spoorbrug ook een 'wijzigingsbevoegdheid
naar verkeersdoeleinden' is opgenomen.