Uitvoeringsprogramma GWP 2003
2
Uitvoeringsprogramma GWP 2003
2 TOELICHTING UITVOERINGSPROGRAMMA GWP 2003
In de navolgende tekst is per project een nadere inhoudelijke en - indien nodig - een
procedurele (besluitvorming) toelichting gegeven. De gehanteerde nummering van de
projecten correspondeert met de nummering in de bijbehorende bijlage 1.
2.1 Hoofdinfrastructuur
Al Stadsring Snekertrekweg - Tesselschadestraat
Het gedeelte Julianalaan - Heliconweg krijgt in de toekomst, in samenhang met de
westelijke invalsweg, een zodanige hoeveelheid autoverkeer te verwerken dat
ingrijpende maatregelen op korte termijn noodzakelijk zijn. Hierbinnen is de prioriteit
voor het traject Tesselschadestraat - Stephensonviaduct het grootst. De prioriteit binnen
dit traject ligt vervolgens bij het aanpakken van de kruispunten op het gedeelte van de
Tesselschadestraat tot en met de Snekertrekweg. Dit omdat er met de aanpak van de
kruispunten meer capaciteit geboden kan worden op het deel van de stadsring waar de
doorstromingsproblemen - op dit moment al - het grootst is. De
doorstromingsproblemen worden veroorzaakt door een combinatie van
verkeersstromen. Het betreft het verkeer dat de stadsring volgt, de aansluiting van de
Snekerkade op de Stadsring ter hoogte van de Heliconbrug
(hier vindt uitwisseling van verkeer plaats met de "zuidwestelijke invalsweg"
(Newtonweg)) en het verkeer op de Tesselschadestraat die een belangrijke verbinding
vormt tussen de binnenstad en de Stadsring.
Er wordt voorgesteld dit jaar te starten met een onderzoek naar de mogelijkheden voor
capaciteitsverruimende maatregelen op kruispunten op dit deel van de stadsring. Dit
project zal worden voorgelegd aan de raad voor verdere besluitvorming.
Al5 Binnenring West:
VRI of rotonde bij kruispunten:
Tesselschadestraat/Westersingel en;
Pier Panderstraat/Harlingersingel
Het westelijk gedeelte van de binnenring wordt verlegd naar een route buiten de
stadsgracht. De binnenring-west begint bij de Lange Marktstraat en volgt dan de route
Westersingel, Pier Panderstraat, Harlingersingel en Westerplantage om vervolgens over
te gaan in Boterhoek/Groeneweg. Met het verleggen van deze route wordt het
doorgaande stadsverkeer uit de binnenstad geweerd. De invalswegen vanuit westelijke
richting sluiten aan op de binnenring. De binnenring zal zoveel mogelijk als
'doorlopende route' worden vormgegeven. Om dit gedeelte van de binnenring zo snel
mogelijke te realiseren - en daarmee het weren van doorgaand verkeer door de
binnenstad mogelijk te maken -, zal de prioriteit bij deze twee kruispunten moeten
liggen. Voorgesteld wordt beide kruispunten dit jaar (na vaststelling van de keuze van