Uitvoeringsprogramma GWP 2003 2 Uitvoeringsprogramma GWP 2003 2 TOELICHTING UITVOERINGSPROGRAMMA GWP 2003 In de navolgende tekst is per project een nadere inhoudelijke en - indien nodig - een procedurele (besluitvorming) toelichting gegeven. De gehanteerde nummering van de projecten correspondeert met de nummering in de bijbehorende bijlage 1. 2.1 Hoofdinfrastructuur Al Stadsring Snekertrekweg - Tesselschadestraat Het gedeelte Julianalaan - Heliconweg krijgt in de toekomst, in samenhang met de westelijke invalsweg, een zodanige hoeveelheid autoverkeer te verwerken dat ingrijpende maatregelen op korte termijn noodzakelijk zijn. Hierbinnen is de prioriteit voor het traject Tesselschadestraat - Stephensonviaduct het grootst. De prioriteit binnen dit traject ligt vervolgens bij het aanpakken van de kruispunten op het gedeelte van de Tesselschadestraat tot en met de Snekertrekweg. Dit omdat er met de aanpak van de kruispunten meer capaciteit geboden kan worden op het deel van de stadsring waar de doorstromingsproblemen - op dit moment al - het grootst is. De doorstromingsproblemen worden veroorzaakt door een combinatie van verkeersstromen. Het betreft het verkeer dat de stadsring volgt, de aansluiting van de Snekerkade op de Stadsring ter hoogte van de Heliconbrug (hier vindt uitwisseling van verkeer plaats met de "zuidwestelijke invalsweg" (Newtonweg)) en het verkeer op de Tesselschadestraat die een belangrijke verbinding vormt tussen de binnenstad en de Stadsring. Er wordt voorgesteld dit jaar te starten met een onderzoek naar de mogelijkheden voor capaciteitsverruimende maatregelen op kruispunten op dit deel van de stadsring. Dit project zal worden voorgelegd aan de raad voor verdere besluitvorming. Al5 Binnenring West: VRI of rotonde bij kruispunten: Tesselschadestraat/Westersingel en; Pier Panderstraat/Harlingersingel Het westelijk gedeelte van de binnenring wordt verlegd naar een route buiten de stadsgracht. De binnenring-west begint bij de Lange Marktstraat en volgt dan de route Westersingel, Pier Panderstraat, Harlingersingel en Westerplantage om vervolgens over te gaan in Boterhoek/Groeneweg. Met het verleggen van deze route wordt het doorgaande stadsverkeer uit de binnenstad geweerd. De invalswegen vanuit westelijke richting sluiten aan op de binnenring. De binnenring zal zoveel mogelijk als 'doorlopende route' worden vormgegeven. Om dit gedeelte van de binnenring zo snel mogelijke te realiseren - en daarmee het weren van doorgaand verkeer door de binnenstad mogelijk te maken -, zal de prioriteit bij deze twee kruispunten moeten liggen. Voorgesteld wordt beide kruispunten dit jaar (na vaststelling van de keuze van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 161