Uitvoeringsprogramma GWP 2003 het ontwerp in B&W en de Commissie Stadsontwikkeling) aan te besteden en volgend jaar uit te voeren. Al6 Binnenring Zuid-Oost (Zuiderplein, Wirdumerdijk/Beurs, Blokhuisplein) Voor een duidelijke en heldere verkeersstructuur is een in twee richtingen berijdbare binnenring noodzakelijk. De routes van het inkomend en uitgaand binnenstadsverkeer moeten dicht bij elkaar liggen. Doel is dan ook om een tweerichtingen autoroute te realiseren tussen het Zuiderplein en de Oosterkade. Ook dient de hoofdfietsroute vanaf de Schrans naar de binnenstad - die in dit gebied de binnenring kruist - een goede plek te krijgen. Ambitie is de combinatie Zuiderplein - Wirdumerdijk/Beursplein - Blokhuisplein - Oosterkade in één ontwerp op te nemen. Met name de afstemming met de gebiedsgebonden ontwikkeling van het zuidoostelijk deel van de binnenstad - het Wilhelminaplein, het eventuele museum, het kemwinkelapparaat, het provinciehuis en het huis van bewaring - is hierbij belangrijk. De bereikbaarheid van de parkeergarage Zaailand is hierbij een aandachtspunt. Er wordt voorgesteld dit jaar te starten met een onderzoek naar de beste vormgeving van het in twee richtingen berijdbaar maken van dit deel van de binnenring. Dit project zal worden voorgelegd aan de raad voor verdere besluitvorming. Al 7 Aansluiting Anne Vondelingweg Plutoweg Dit project dat past binnen de beleidskaders van het GWP is op dit moment in uitvoering. Om de functie en het gebruik van de Anne Vondelingweg als deel van de Stadsring te benadrukken, wordt hier een volledige aansluiting gerealiseerd (op- en afritten) van de Uranusweg en de Plutoweg op de Anne Vondelingweg. Deze maatregel maakt onderdeel uit van het herziene project: "Samenhangende revitalisering en verbeterde bereikbaarheid van het industrieterrein Leeuwarden-Oost en het bedrijventerrein Hemrik (west)". Dit project zal uiterlijk 31 december 2003 worden opgeleverd. A18 Aansluiting Anne VondelingwegEgelantierstraat Om de functie en het gebruik van de Anne Vondelingweg als deel van de Stadsring te benadrukken wordt ook hier onderzocht hoe een volledige aansluiting gerealiseerd kan worden. Dit alles met het oog op de toekomstige ontsluiting van het gebied Kalverdijkje en het nog te ontwikkelen transferium binnen dat gebied. Er wordt voorgesteld dit jaar te starten met een onderzoek naar de beste vormgeving van deze aansluiting. Vervolgens zal het project, na vaststelling van de resultaten van deze voorstudie door B&W, aan de Commissie Stadsontwikkeling worden voorgelegd. Al9 Rotonde EgelantierstraatKalverdijkje Dit werk hangt zeer nauw samen met het hier bovengenoemde project Al 8. Indien er sprake is van een volledige aansluiting van de Egelantierstraat op de Anne Vondelingweg zal - o.a. vanuit toenemende verkeersdruk in combinatie met ontsluiting naar het Kalverdijkje en de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer - een rotonde de voorkeur verdienen boven de huidige bajonetaansluiting op deze locatie. Er wordt voorgesteld dit jaar te starten met een onderzoek naar de beste inpassing van de rotonde waarbij natuurlijk wordt gekeken naar de aansluiting op de project Al 8. Vervolgens zal het project na vaststelling van het ontwerp in B&W aan de Commissie Stadsontwikkeling worden voorgelegd. A20 Groningerstraatweg tussen Anne Vondelingweg en hoge brug Met de aanleg van het woongebied Blitsaerd schuift de stadsrand op; de bebouwde komgrens wordt verlegd naar de Hogebrug. Om deze nieuwe stadsrand fysiek merkbaar 4 Uitvoeringsprogramma GWP 2003 en visueel duidelijk te maken moet de Groningerstraatweg het karakter krijgen van een stadsweg. Het geluidsniveau wordt gereduceerd door verlaging van de maximum snelheid van 100 naar 70 km/ uur en door het aanbrengen van geluidarm asfalt. De weg krijgt een stedelijke inrichting, passend bij de lagere snelheid. Aan de noordkant wordt een busbaan aangelegd. De ontsluitingsweg van het woongebied Blitsaerd wordt aangesloten op het knooppunt Groningerstraatweg -Anne Vondelingweg. De aanpassing van de Groningerstraatweg in verband met de realisatie van de uitbreidingslocatie Blitsaerd zal in een separate nota aan de raad worden voorgelegd. A21 Groningerstraatweg tussen Vrijheidsplein en Bleeklaan. Dit project dat past binnen de beleidskaders van het GWP is op dit moment in een ver gevorderd stadium van voorbereiding. Gelijktijdig met de vervangingswerkzaamheden van de riolering (dit jaar) zal in de Groningerstraatweg een nieuw - verkeersveiliger - wegprofiel gerealiseerd worden. De inrichting zal worden afgestemd op de functie van de Groningerstraatweg als onderdeel van de hoofdwegenstructuur (conform het GWP). Dit project zal volgens de huidige planning uiterlijk 31 december 2003 worden opgeleverd. A22 Stadsas korte termijnmaatrgeel Overijsselseweg H. Algraweg De gemeente Leeuwarden en Rijkswaterstaat Noord-Nederland hebben in een gezamenlijke studie geconcludeerd dat een extra linksafer op de Overijsselseweg bij Goutum noodzakelijk is om de doorstroming op de RW31 acceptabel te houden tot het moment dat er een Haak om Leeuwarden ligt. Met de extra linksafer wordt een sterke verbetering van de doorstroming bereikt aangezien de wachtrij voor het verkeer dat linksaf gaat richting Hendrik Algraweg momenteel in de ochtendspits het verkeer dat de stad in wil blokkeert. Op dit moment zijn er onderhandelingen gaande tussen het Rijk en de gemeente aangaande de verdere uitvoeringsprocedure. A23 Winkelerf Schrans Gelijktijdig met de vervangingswerkzaamheden van de riolering (in 2004) zal in de Schrans (tussen het Zuiderplein en de Huizumerlaan) een nieuw -verkeersveiliger - wegprofiel gerealiseerd worden. De inrichting zal worden afgestemd op de functie van de Schrans als winkelstraat. Doorgaand verkeer zal worden ontmoedigd en de huidige verkeerslichten bij het kruispunt met de Huizumerlaan zullen worden opgeheven. De ambitie is om een "winkelvriendelijke" straat te creëren als uitloper van de binnenstad. Met de toekomstige inrichting zal een relatie gelegd worden met de uitkomsten van de studie naar de beste vormgeving van de binnenring zuidoost (project A16). De toekomstige inrichting van het Zuiderplein is in dit verband bijvoorbeeld van belang. Teneinde draagvlak te verwerven bij de ondernemers aan de schrans zal een goed communicatietraject worden opgezet zodat een gezamenlijke visie met de ondernemers aangaande de herinrichting kan ontstaan. Er wordt voorgesteld dit jaar te starten met een verkenning naar herinrichtingmogelijkheden en het opzetten van een communicatietraject. Vervolgens zal het project na vaststelling van het ontwerp in B&W aan de Commissie Stadsontwikkeling worden voorgelegd. A24 Ontsluiting MCL (Dunantweg) Het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) is op dit moment volop in (bouw)ontwikkeling. Hierdoor zullen in de toekomst andere ontsluitingsstructuren ontstaan. Zo zal de hoofdingang van het MCL via de Dunantweg worden ontsloten terwijl de ontsluiting voor personeel via de achterzijde (zijde Oostergoweg) zal plaatsvinden. Dit alles heeft gevolgen voor verkeersdruk rond de wegen van het MCL. Met name de vormgeving van de Dunantweg, de Bomiastraat en het kruispunt Aldlansdyk/Dunantweg. Er zal tevens rekening moeten worden gehouden met bevoorradingsverkeer, spoedeisende hulp en de woonfunctie van de Bomiastraat. Er wordt voorgesteld dit jaar een verkeerskundige studie te verrichten (i.o.m. MCL) met 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 162