Uitvoeringsprogramma GWP 2003 als doel een goede ontsluitingsstructuur te bewerkstelligen voor het verkeer rond het nieuwe MCL, zodat in 2004 de realisatie kan starten. De Commissie Stadsontwikkeling zal worden geïnformeerd over de ontsluitingsproblematiek rond het MCL. 2.2 Fietsprojecten B2 Langzaam verkeer route tussen binnenstad en Leeuwarden-Oost De Egelantierstraat is en blijft een belangrijk onderdeel van de radiale hoofdfietsverbinding tussen de binnenstad en de wijk Camminghaburen (en verder door de Groene Ster richting Tietjerk). Deze route is echter qua inrichting en voorzieningen weinig eenduidig en helder. Zo ontbreken op sommige plekken goede oversteekvoorzieningen en hebben gebruikers problemen met de herkenbaarheid van het verloop van de fietsroute. Doel is het realiseren van een uniforme, herkenbare en veilige fietsroute tussen de oostzijde van de binnenstad en de Groene Ster. Deze opgave richt zich vooral op het aantrekkelijker en herkenbaarder maken van de gehele route en op het aanleggen van goede oversteekplaatsen. Wensbeeld is de gehele route voorzien van vrijliggende fietspaden. Dit project zal in 2003 worden aanbesteed en in 2004 worden uitgevoerd. B3 Langzaam verkeer route tussen binnenstad en Leeuwarden-zuid; onderdeel fiets- /voetbrug over de Zuiderstadsgracht Deze brug is een onderdeel van een nog te realiseren hoogwaardig, rechtstreekse fietsverbinding tussen het westelijk deel van de binnenstad en het westelijk deel van het toekomstige Leeuwarden-Zuid. Het betreft concreet het realiseren van een brug voor fietsers en voetgangers over de Zuiderstadsgracht ter hoogte van de Arendsstraat, Snekerkade, Westerkade. Ook zonder de toekomstige verlenging van deze langzaam verkeerroute (over het Van Harinxmakanaal ter hoogte van de spoorbrug) heeft deze brug een belangrijke functie. Deze brug zal namelijk een belangrijke schakel vormen in de looproute tussen de Aegon-garage (intentie voor dubbelgebruik (zie C3) voor bezoek binnenstad), het kantorengebied aan de Tesselschadestraat en de binnenstad. Voorgesteld wordt deze brug dit jaar (na vaststelling van het ontwerp in B&W en voorlegging aan de commissie Stadsontwikkeling) aan te besteden en volgend jaar uit te voeren. B4 Fietspad Zwette/Newtonweg Realisatie van een recreatief fietspad dat de Boksumerdyk verbindt met de Newtonweg. Dit fietspad zorgt er voor dat het fietsverkeer van en naar Leeuwarden - dat gebruik wil maken van het recreatieve fietspad dat langs de Zwette loopt - de Hendrik Algraweg op een veilige en directe manier kan kruisen (het pad gaat ter hoogte van de brug over de Zwette onder de weg door). Dit fietspad zal in de toekomst tevens het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein Newtonpark 4 voor langzaam verkeer ontsluiten. Dit project zal in 2003 worden uitgevoerd. Dit project is op dit moment in uitvoering. B5 Fietsvoorzieningen Langdeelstraat Dit deel van de Langdeelstraat vormt de verbinding tussen de Aldlansdyk en de Greunsweg. Deze weg verwerkt relatief veel vrachtverkeer vanwege het karakter van de bedrijven rond deze gebied (zoals de vuilverbranding en Friesland Coberco Diary Foods). De combinatie van het relatief vele vrachtverkeer met het fietsverkeer zorgt voor (subjectieve) verkeersonveiligheid bij het langzame verkeer. Vooral het fietsverkeer voelt zich bedreigd door het (veelal zware) gemotoriseerde verkeer. Hoewel de route geen deel uitmaakt van de in het GWP opgenomen fietsroutes, worden hier omwille van de verkeersveiligheid fietsvoorzieningen aangelegd. Dit project is op dit moment in uitvoering. 6 Uitvoeringsprogramma GWP 2003 2.3 Projecten parkeren C2 Parkeervoorzieningen binnenstad In 2003 zullen de voorbereidingen voor de realisatie van de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof worden afgerond. Een belangrijk onderdeel van het integraal parkeerbeleid is het niet langer vasthouden aan parkeerfaciliteiten voor aparte doelgroepen. Er zal worden gezocht naar mogelijkheden tot dubbelgebruik van parkeerfaciliteiten. Op dit moment is er rond de binnenstad op de drukste tijden van het binnenstadsbezoek (zogenaamde winkel piekmomenten) aanleiding voor het zoeken naar dubbelgebruik van parkeerfaciliteiten. In 2003 zal met vertegenwoordigers van Aegon besprekingen plaatsvinden met als doel dubbelgebruik van de Aegon-garage aan de Snekertrekweg/Oude Veemarkt in 2004 te bewerkstelligen. Deze planning strookt met het project fiets-/voetbrug over de Zuiderstadsgracht (zie B3) die volgens de huidige planning in 2004 wordt gerealiseerd. De nieuwe brug vormt een belangrijke schakel voor langzaam verkeer tussen de Aegon- garage en de binnenstad. Dit project zal worden voorgelegd aan de raad voor verdere besluitvorming. 2.4 Openbaar vervoerprojecten D2 OVfec-bus integreren De Fec-citybus is sinds 2 februari 2003 opgenomen in de dienstregeling. Op het evenemententerrein wordt nu een speciaal geweningstarief van 1 euro gehanteerd en vanaf 1 juli wordt dat 1,50. Het VCC Noord-Nederland is ingeschakeld om via een reclame campagne de FEC-citybus te stimuleren bij de bedrijven in het fec-citygebied. In 2003 worden er verdere afspraken gemaakt met het FEC en Arriva over een betaald parkerensysteem op het evenemententerrein. Op vertoon van het parkeerkaartje kunnen maximaal vijf personen per auto gratis met de bus naar het busstation. 2.5 Flankerende maatregelen E2 Verkeersmanagment bewegwijzering stadsring, invalswegen, binnenring) Dit project bevat het aanpassen en verbeteren van de huidige bewegwijzering op met name de hoofdautostructuur van Leeuwarden. Met de invoering van een zogenaamde "ringbewegwijzering" zal de huidige N-nummering op de stadsring vervangen worden door een bewegwijzering met de aanduiding; "RING". Door deze RING bewegwijzering ontstaat er een helder en duidelijke bewegwijzering naar de verschillende bestemmingen in de stad. Op deze RING worden de verschillende afslagen (wijken) en bestemmingen aangegeven. De route naar het centrum zal worden verwezen via de radialen naar de binnenring. Op de binnenring is de bereikbaarheid van de diverse parkeerlocaties aangegeven met het huidige parkeerverwijssysteem. In 2003 zal een beleidsnota Bewegwijzering in het college aan de orde komen waarin nader wordt ingegaan op het nieuwe systeem. Dit beleidsplan zal niet alleen ingaan op de bewegwijzering voor autoverkeer maar zal ook ingaan op het beleid ten aanzien van de bewegwijzering voor alle vervoerwijzen. Voorts kan nog worden vermeld dat er samen met Project Binnenstad gewerkt wordt aan een vernieuwde voetgangersbewegwijzering. In overleg met culturele instellingen worden de bestemmingen en routes aangepast. In het project binnenstad Nieuwestad wordt er ook gekeken naar de mogelijkheden van een bewegwijzering op het water via de Potmarge, kanalen en stadsgrachten. Dit project zal naar verwachting in 2004 worden uitgevoerd. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 163