Uitvoeringsprogramma GWP 2003
als doel een goede ontsluitingsstructuur te bewerkstelligen voor het verkeer rond het
nieuwe MCL, zodat in 2004 de realisatie kan starten.
De Commissie Stadsontwikkeling zal worden geïnformeerd over de
ontsluitingsproblematiek rond het MCL.
2.2 Fietsprojecten
B2 Langzaam verkeer route tussen binnenstad en Leeuwarden-Oost
De Egelantierstraat is en blijft een belangrijk onderdeel van de radiale
hoofdfietsverbinding tussen de binnenstad en de wijk Camminghaburen (en verder door
de Groene Ster richting Tietjerk).
Deze route is echter qua inrichting en voorzieningen weinig eenduidig en helder. Zo
ontbreken op sommige plekken goede oversteekvoorzieningen en hebben gebruikers
problemen met de herkenbaarheid van het verloop van de fietsroute. Doel is het
realiseren van een uniforme, herkenbare en veilige fietsroute tussen de oostzijde van de
binnenstad en de Groene Ster. Deze opgave richt zich vooral op het aantrekkelijker en
herkenbaarder maken van de gehele route en op het aanleggen van goede
oversteekplaatsen. Wensbeeld is de gehele route voorzien van vrijliggende fietspaden.
Dit project zal in 2003 worden aanbesteed en in 2004 worden uitgevoerd.
B3 Langzaam verkeer route tussen binnenstad en Leeuwarden-zuid; onderdeel fiets-
/voetbrug over de Zuiderstadsgracht
Deze brug is een onderdeel van een nog te realiseren hoogwaardig, rechtstreekse
fietsverbinding tussen het westelijk deel van de binnenstad en het westelijk deel van het
toekomstige Leeuwarden-Zuid. Het betreft concreet het realiseren van een brug voor
fietsers en voetgangers over de Zuiderstadsgracht ter hoogte van de Arendsstraat,
Snekerkade, Westerkade.
Ook zonder de toekomstige verlenging van deze langzaam verkeerroute (over het Van
Harinxmakanaal ter hoogte van de spoorbrug) heeft deze brug een belangrijke functie.
Deze brug zal namelijk een belangrijke schakel vormen in de looproute tussen de
Aegon-garage (intentie voor dubbelgebruik (zie C3) voor bezoek binnenstad), het
kantorengebied aan de Tesselschadestraat en de binnenstad. Voorgesteld wordt deze
brug dit jaar (na vaststelling van het ontwerp in B&W en voorlegging aan de commissie
Stadsontwikkeling) aan te besteden en volgend jaar uit te voeren.
B4 Fietspad Zwette/Newtonweg
Realisatie van een recreatief fietspad dat de Boksumerdyk verbindt met de Newtonweg.
Dit fietspad zorgt er voor dat het fietsverkeer van en naar Leeuwarden - dat gebruik wil
maken van het recreatieve fietspad dat langs de Zwette loopt - de Hendrik Algraweg op
een veilige en directe manier kan kruisen (het pad gaat ter hoogte van de brug over de
Zwette onder de weg door). Dit fietspad zal in de toekomst tevens het in ontwikkeling
zijnde bedrijventerrein Newtonpark 4 voor langzaam verkeer ontsluiten. Dit project zal
in 2003 worden uitgevoerd. Dit project is op dit moment in uitvoering.
B5 Fietsvoorzieningen Langdeelstraat
Dit deel van de Langdeelstraat vormt de verbinding tussen de Aldlansdyk en de
Greunsweg. Deze weg verwerkt relatief veel vrachtverkeer vanwege het karakter van de
bedrijven rond deze gebied (zoals de vuilverbranding en Friesland Coberco Diary
Foods). De combinatie van het relatief vele vrachtverkeer met het fietsverkeer zorgt
voor (subjectieve) verkeersonveiligheid bij het langzame verkeer. Vooral het
fietsverkeer voelt zich bedreigd door het (veelal zware) gemotoriseerde verkeer. Hoewel
de route geen deel uitmaakt van de in het GWP opgenomen fietsroutes, worden hier
omwille van de verkeersveiligheid fietsvoorzieningen aangelegd. Dit project is op dit
moment in uitvoering.
6
Uitvoeringsprogramma GWP 2003
2.3 Projecten parkeren
C2 Parkeervoorzieningen binnenstad
In 2003 zullen de voorbereidingen voor de realisatie van de parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof worden afgerond.
Een belangrijk onderdeel van het integraal parkeerbeleid is het niet langer vasthouden
aan parkeerfaciliteiten voor aparte doelgroepen. Er zal worden gezocht naar
mogelijkheden tot dubbelgebruik van parkeerfaciliteiten. Op dit moment is er rond de
binnenstad op de drukste tijden van het binnenstadsbezoek (zogenaamde winkel
piekmomenten) aanleiding voor het zoeken naar dubbelgebruik van parkeerfaciliteiten.
In 2003 zal met vertegenwoordigers van Aegon besprekingen plaatsvinden met als doel
dubbelgebruik van de Aegon-garage aan de Snekertrekweg/Oude Veemarkt in 2004 te
bewerkstelligen. Deze planning strookt met het project fiets-/voetbrug over de
Zuiderstadsgracht (zie B3) die volgens de huidige planning in 2004 wordt gerealiseerd.
De nieuwe brug vormt een belangrijke schakel voor langzaam verkeer tussen de Aegon-
garage en de binnenstad.
Dit project zal worden voorgelegd aan de raad voor verdere besluitvorming.
2.4 Openbaar vervoerprojecten
D2 OVfec-bus integreren
De Fec-citybus is sinds 2 februari 2003 opgenomen in de dienstregeling. Op het
evenemententerrein wordt nu een speciaal geweningstarief van 1 euro gehanteerd en
vanaf 1 juli wordt dat 1,50. Het VCC Noord-Nederland is ingeschakeld om via een
reclame campagne de FEC-citybus te stimuleren bij de bedrijven in het fec-citygebied.
In 2003 worden er verdere afspraken gemaakt met het FEC en Arriva over een betaald
parkerensysteem op het evenemententerrein. Op vertoon van het parkeerkaartje kunnen
maximaal vijf personen per auto gratis met de bus naar het busstation.
2.5 Flankerende maatregelen
E2 Verkeersmanagment bewegwijzering stadsring, invalswegen, binnenring)
Dit project bevat het aanpassen en verbeteren van de huidige bewegwijzering op met
name de hoofdautostructuur van Leeuwarden. Met de invoering van een zogenaamde
"ringbewegwijzering" zal de huidige N-nummering op de stadsring vervangen worden
door een bewegwijzering met de aanduiding; "RING". Door deze RING
bewegwijzering ontstaat er een helder en duidelijke bewegwijzering naar de
verschillende bestemmingen in de stad. Op deze RING worden de verschillende
afslagen (wijken) en bestemmingen aangegeven. De route naar het centrum zal worden
verwezen via de radialen naar de binnenring. Op de binnenring is de bereikbaarheid van
de diverse parkeerlocaties aangegeven met het huidige parkeerverwijssysteem.
In 2003 zal een beleidsnota Bewegwijzering in het college aan de orde komen waarin
nader wordt ingegaan op het nieuwe systeem. Dit beleidsplan zal niet alleen ingaan op
de bewegwijzering voor autoverkeer maar zal ook ingaan op het beleid ten aanzien van
de bewegwijzering voor alle vervoerwijzen.
Voorts kan nog worden vermeld dat er samen met Project Binnenstad gewerkt wordt
aan een vernieuwde voetgangersbewegwijzering. In overleg met culturele instellingen
worden de bestemmingen en routes aangepast. In het project binnenstad Nieuwestad
wordt er ook gekeken naar de mogelijkheden van een bewegwijzering op het water via
de Potmarge, kanalen en stadsgrachten. Dit project zal naar verwachting in 2004 worden
uitgevoerd.
7