4 Blad 12 Consequenties SOK en Masterplan voor gemeentelijke inzet in De Zuidlanden Binnen de grondexploitatie wordt een belangrijk deel van de gemeentelijke investeringen ten behoeve van de Zuidlanden meegenomen. Dat geldt echter niet voor het voorzieningen programma en voor het beheer en onderhoud. Onderstaand gaan wij nader in op de consequenties van de ontwikkeling van De Zuidlanden in deze. Voorzieningen Hierbij gaat het met name om de (geheel of gedeeltelijk) gemeentelijk gefinancierde niet-commerciële voorzieningen. Daarnaast zal de gerealiseerde fysieke en sociale infra structuur leiden tot hogere exploitatielasten. Investerin gen en exploitatielasten voor gemeentelijke rekening worden -voor zover ze niet meegenomen zijn in de grondexploitatie- |u 0 hieronder slechts op hoofdlijnen inzichtelijk gemaakt. Overwegingen bij voorzieningenprograima In de onderhandelingen over de SOK en het masterplan is sterk de nadruk gelegd op een tijdige realisatie van een kwalitatief hoogwaardig aanbod van voorzieningen. Voor het realiseren van voorzieningen waarvoor de ge meente direct of indirect een verantwoordelijkheid heeft, is geen investeringsbudget voorhanden. Voor de exploitatielasten van in de Zuidlanden te reali seren gemeentelijk gesubsidieerde voorzieningen bestaat geen dekking binnen de gemeentebegroting. Wanneer voorzieningen gerealiseerd worden op een hoger kwaliteitsniveau dan elders in de stad, dienen de be langhebbenden naar onze mening daarin bij te dragen. Een deel van deze kosten zal echter ook bij de gemeente te recht komen Combinatie van (commerciële en niet-commerciële) voor zieningen leidt tot meerwaarde. De daarvoor noodzakelij- ke sturing zou onder de GEM ingezet moeten worden. Tijdige realisatie van voorzieningen brengt (tijdelijke) exploitatierisico's met zich mee. Investeringen in voorzieningen Het voorzieningenprogramma, zoals dat onderdeel uitmaakt van het masterplan, gaat uit van een bepaalde hoeveelheid voorzieningen (afgestemd op demografische en sociaal- economische kenmerken van de beoogde bewonerspopulatie) Die voorzieningen kunnen gesplitst worden in voorzieningen, die direct of indirect tot de gemeentelijke verantwoorde lijkheid horen (peuterspeelzalen, scholen, sportvelden, e.d.), voorzieningen met een bedrijfsmatig karakter op het terrein van zorg en welzijn (kinderopvang, huisarts, tand arts, e.d.) en commerciële voorzieningen (leisure- voorzieningen, e.d.). Behalve voor de eerste, nemen lokale overheden in den lande voor de tweede categorie vooral ook in uitleggebieden vaak een gedeeltelijke verantwoordelijk heid, omdat die voorzieningen anders niet, onvoldoende of te laat in de betreffende wijk(en) gerealiseerd worden. t m Blad 13 Voor de gemeentelijk gefinancierde voorzieningen hebben wij de beschikking over normgegevens voor de investeringskosten per m2 (bijvoorbeeld voor bebouwde oppervlakten 1.700, per m2) Een tijdige realisatie van voorzieningen is als inspan ningsverplichting in de SOK opgenomen. Dat betekent dan ook dat een substantieel deel van het beoogde voorzieningenpak ket (zoals opgenomen in "Voorzieningen in Leeuwarden-Zuid" dat voor u ter inzage ligt) in de eerste fase van de plan ontwikkeling gerealiseerd moet worden. Exploitatielasten sociale infrastructuur Los van de kapitaallasten, die voortkomen uit de eerder benoemde investeringen in voorzieningen, leidt de realisa tie van de Zuidlanden ook tot reguliere exploitatielasten. U kunt hierbij denken aan exploitatiekosten van voorzienin gen als peuterspeelzalen, scholen, jongeren- en sportvoor- zieningen. Ook de uitvoering van taken als de WVG, indica tiestelling, preventief gezondheidsbeleid, e.d. en de ap paraatskosten die met een en ander samenhangen zorgen voor een kostenstijging. Niet voor alle te realiseren voorzie ningen en uit te voeren Welzijnstaken binnen de sociale infrastructuur bestaan normbedragen voor de exploitatielas ten. Vervolg In de komende Programmabegrotingen (vanaf 2 005) zullen wij de consequenties van een en ander ter besluitvorming aan u voorleggen. Aandachtspunt in dit verband zijn ook de extra inkomsten die gegenereerd worden als gevolg van de groei van de woningvoorraad en het inwoneraantal (bijvoorbeeld OZB en verhoogde uitkering uit gemeentefonds) en overige externe bijdragen. Denkbaar is ook dat op termijn middelen beschikbaar komen vanuit de Reserve Bovenwijkse Voorzienin gen. Beheer en onderhoud Onlosmakelijk verbonden aan de ontwikkeling van De Zuidlan den, zijn de consequenties ten aanzien van beheer en onder houd van dit stadsdeelMet de gefaseerde oplevering van woningen, zal ook het openbaar gebied (gefaseerd)aan de gemeente worden overgedragen voor beheer en onderhoud. De verwachting is dat dit in 2006 voor het eerst het geval zal zijn. Alleen voor de binnenstad, de parken en de kantorenhaak is de keuze gemaakt voor onderhoud op hoog niveau. Voor de woonwijken van Leeuwarden is gekozen voor de volgende onderhoudsniveaus onkruidgroei op verharding laag, voor verharding zelf op basis, voor onderhoud groen op basis, voor water op basis

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 16