4
Blad 12
Consequenties SOK en Masterplan voor gemeentelijke inzet in
De Zuidlanden
Binnen de grondexploitatie wordt een belangrijk deel van de
gemeentelijke investeringen ten behoeve van de Zuidlanden
meegenomen. Dat geldt echter niet voor het voorzieningen
programma en voor het beheer en onderhoud. Onderstaand gaan
wij nader in op de consequenties van de ontwikkeling van De
Zuidlanden in deze.
Voorzieningen
Hierbij gaat het met name om de (geheel of gedeeltelijk)
gemeentelijk gefinancierde niet-commerciële voorzieningen.
Daarnaast zal de gerealiseerde fysieke en sociale infra
structuur leiden tot hogere exploitatielasten. Investerin
gen en exploitatielasten voor gemeentelijke rekening worden
-voor zover ze niet meegenomen zijn in de grondexploitatie- |u 0
hieronder slechts op hoofdlijnen inzichtelijk gemaakt.
Overwegingen bij voorzieningenprograima
In de onderhandelingen over de SOK en het masterplan is
sterk de nadruk gelegd op een tijdige realisatie van een
kwalitatief hoogwaardig aanbod van voorzieningen.
Voor het realiseren van voorzieningen waarvoor de ge
meente direct of indirect een verantwoordelijkheid
heeft, is geen investeringsbudget voorhanden.
Voor de exploitatielasten van in de Zuidlanden te reali
seren gemeentelijk gesubsidieerde voorzieningen bestaat
geen dekking binnen de gemeentebegroting.
Wanneer voorzieningen gerealiseerd worden op een hoger
kwaliteitsniveau dan elders in de stad, dienen de be
langhebbenden naar onze mening daarin bij te dragen. Een
deel van deze kosten zal echter ook bij de gemeente te
recht komen
Combinatie van (commerciële en niet-commerciële) voor
zieningen leidt tot meerwaarde. De daarvoor noodzakelij-
ke sturing zou onder de GEM ingezet moeten worden.
Tijdige realisatie van voorzieningen brengt (tijdelijke)
exploitatierisico's met zich mee.
Investeringen in voorzieningen
Het voorzieningenprogramma, zoals dat onderdeel uitmaakt
van het masterplan, gaat uit van een bepaalde hoeveelheid
voorzieningen (afgestemd op demografische en sociaal-
economische kenmerken van de beoogde bewonerspopulatie)
Die voorzieningen kunnen gesplitst worden in voorzieningen,
die direct of indirect tot de gemeentelijke verantwoorde
lijkheid horen (peuterspeelzalen, scholen, sportvelden,
e.d.), voorzieningen met een bedrijfsmatig karakter op het
terrein van zorg en welzijn (kinderopvang, huisarts, tand
arts, e.d.) en commerciële voorzieningen (leisure-
voorzieningen, e.d.). Behalve voor de eerste, nemen lokale
overheden in den lande voor de tweede categorie vooral ook
in uitleggebieden vaak een gedeeltelijke verantwoordelijk
heid, omdat die voorzieningen anders niet, onvoldoende of
te laat in de betreffende wijk(en) gerealiseerd worden. t m
Blad 13
Voor de gemeentelijk gefinancierde voorzieningen hebben wij
de beschikking over normgegevens voor de investeringskosten
per m2 (bijvoorbeeld voor bebouwde oppervlakten 1.700,
per m2)
Een tijdige realisatie van voorzieningen is als inspan
ningsverplichting in de SOK opgenomen. Dat betekent dan ook
dat een substantieel deel van het beoogde voorzieningenpak
ket (zoals opgenomen in "Voorzieningen in Leeuwarden-Zuid"
dat voor u ter inzage ligt) in de eerste fase van de plan
ontwikkeling gerealiseerd moet worden.
Exploitatielasten sociale infrastructuur
Los van de kapitaallasten, die voortkomen uit de eerder
benoemde investeringen in voorzieningen, leidt de realisa
tie van de Zuidlanden ook tot reguliere exploitatielasten.
U kunt hierbij denken aan exploitatiekosten van voorzienin
gen als peuterspeelzalen, scholen, jongeren- en sportvoor-
zieningen. Ook de uitvoering van taken als de WVG, indica
tiestelling, preventief gezondheidsbeleid, e.d. en de ap
paraatskosten die met een en ander samenhangen zorgen voor
een kostenstijging. Niet voor alle te realiseren voorzie
ningen en uit te voeren Welzijnstaken binnen de sociale
infrastructuur bestaan normbedragen voor de exploitatielas
ten.
Vervolg
In de komende Programmabegrotingen (vanaf 2 005) zullen wij
de consequenties van een en ander ter besluitvorming aan u
voorleggen. Aandachtspunt in dit verband zijn ook de extra
inkomsten die gegenereerd worden als gevolg van de groei
van de woningvoorraad en het inwoneraantal (bijvoorbeeld
OZB en verhoogde uitkering uit gemeentefonds) en overige
externe bijdragen. Denkbaar is ook dat op termijn middelen
beschikbaar komen vanuit de Reserve Bovenwijkse Voorzienin
gen.
Beheer en onderhoud
Onlosmakelijk verbonden aan de ontwikkeling van De Zuidlan
den, zijn de consequenties ten aanzien van beheer en onder
houd van dit stadsdeelMet de gefaseerde oplevering van
woningen, zal ook het openbaar gebied (gefaseerd)aan de
gemeente worden overgedragen voor beheer en onderhoud. De
verwachting is dat dit in 2006 voor het eerst het geval zal
zijn.
Alleen voor de binnenstad, de parken en de kantorenhaak is
de keuze gemaakt voor onderhoud op hoog niveau. Voor de
woonwijken van Leeuwarden is gekozen voor de volgende
onderhoudsniveaus
onkruidgroei op verharding laag,
voor verharding zelf op basis,
voor onderhoud groen op basis,
voor water op basis