overgedragen - een openbare bestemming in de zin van de Wegenwet geven. Voorts zal de gemeente vanaf dat moment als beheerder in de zin van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 hebben te gelden. 10.5. CHF is verplicht bij het verwezenlijken van het stedenbouwkundig plan gebruik te maken van de desbetreffende diensten en sectoren van de gemeente Het gaat hierbij om: Voorbereiden en toezicht op bouwrijpmaken; Voorbereiden en toezicht op woonrijpmaken; Maken van gronduitgifte tekeningen; Verrichten van de overige noodzakelijke landmeetkundige activiteiten 10.6. CHF zal zich met al de haar ten dienste staande middelen, inspannen de huurders van te slopen woningen in het plan te bewegen tot het betrekken van vervangende- of alternatieve woonruimte. 10.7. CHF zal de projectleider aanstellen. 10.8. CHF zal zich met al de haar ten dienste staande middelen inspannen om de bewoners van het plan bij de verwezenlijking van het plan te betrekken en al de in haar macht zijnde pogingen aanwenden tot het verkrijgen en houden van het vertrouwen van deze bewoners in de verwezenlijking van het plan; 10.9. Indien en zodra CHF woningen in het exploitatiegebied aankoopt waarop de Gemeentelijke regeling Particuliere Woningverbetering van toepassing is dan komt CHF, als particuliere eigenaar conform de gemeentelijke regeling in aanmerking voor subsidie ingevolge deze regeling. De na een mogelijke verkoop van al deze woningen door de CHF gemaakte winst (netto verschil tussen verkoopsom verminderd met aankoopprijs en -overige (indirecte) kosten en de voor rekening van de CHF gekomen zijnde kosten van verbetering) moet door CHF op in aan de goedkeuring van de stuurgroep onderhevige wijze worden besteed ten gunste van de totale inspanning in het exploitatiegebied. 10.10. CHF verplicht zich op de door haar in het plan verworven gronden voor eigen rekening en risico woningen te bouwen conform het stedenbouwkundig plan, en deze woningen voor haar rekening en risico te verkopen aan derden, alles onverlet het bepaalde in artikel 4.2. 10.11. Deze bouwkavels met de daarop gestichte woningen en/of overige opstallen zullen door CHF moeten worden verkocht en geleverd tegen de alsdan geldende marktconforme prijzen en (overige) voorwaarden. De stuurgroep zal hierover worden geïnformeerd. Artikel 11 Tijdelijk beheer 11.1. De gemeente is tot het tijdstip van levering van de gronden verplicht tot het tijdelijk beheer van de nu aanwezige openbare ruimte. Hiertoe behoort het, binnen redelijke grenzen, schoonhouden van straat- zwerf- en huisvuil en het vrij houden van onkruid. Voorts is de gemeente verplicht tot het inzaaien van de gronden nadat de daarop aanwezige woningen en/of overige opstallen zijn gesloopt. De kosten van dit alles zin geheel voor rekening van de gemeente. 11.2. De gemeente draagt hierbij aan CHF op het beheer van de door de gemeente aangekochte (aan te kopen) te slopen woningen en/of overige opstallen. Voorts draagt de gemeente aan CHF op het beheer van enige overige bij de gemeente in eigendom zijnde panden in het Exploitatiegebied. Onder dit beheer dient te worden verstaan het op tijdelijke wijze voorzien in de bewoning van deze woningen en/of overige opstallen. CHF dient er te allen tijde zorg voor te dragen dat dit beheer geen beletsel vormt voor het verwezenlijken van het stedenbouwkundige plan. De netto opbrengsten dan wel kosten van dit beheer worden door CHF verrekend met de gemeente Leeuwarden. De betaling van deze bedragen zal per kwartaal plaatsvinden. De gemeente is verplicht een resterend netto bedrag op een door de Stuurgroep goed te keuren wijzen aan te wenden voor de verwezenlijking van het Stedenbouwkundige plan. 11.3. De gemeente draagt hierbij aan CHF op om namens haar voor zover nodig de huren op te zeggen van de namens haar verhuurde panden, voor zover dat noodzakelijk is voor het realiseren van het sloopprogramma, doch eerst nadat gebleken is dat huurbeëindiging in der minne niet haalbaar is. De kosten die gepaard gaan met deze huuropzeggingen en daarbij mogelijk behorende procedures, worden in mindering gebracht op de inkomsten uit tijdelijk beheer dan wel bekostigd uit de in een eerdere periode gemaakte winsten op tijdelijk beheer. Voor zover deze kosten de in enige periode behaalde inkomsten uit tijdelijk beheer te boven gaan worden ze gezamenlijk gedragen door partijen, waarbij ieder de helft voor zijn rekening neemt. Artikel 12 Bouwprogramma 12.1Indien CHF wijzigingen wenst aan te brengen in het stedenbouwkundig plan is zij verplicht hiervoor de voorafgaande toestemming van de Stuurgroep te vragen. Artikel 13 Stuurgroep 9 13.1. Partijen hebben een stuurgroep in het leven geroepen. Deze stuurgroep is het platform waarin beide partijen gelijkwaardig zijn vertegenwoordigd. In de stuurgroep worden die zaken die een beslissing van beide partijen vragen, besproken en in stemming gebracht. De stuurgroep wordt voorgezeten door de wethouder van de gemeente in wiens portefeuille zich stedelijke vernieuwing bevindt. De Stuurgroepvergaderingen worden voorbereid door de projectleider. Besluitvorming vindt plaats op basis van unanimiteit, waarbij ieder der partijen een stem kan uitbrengen 13.2. Van de zijde van de gemeente hebben bij aanvang van het plan zitting in de Stuurgroep: a) de wethouder in wiens portefeuille zich stedelijke vernieuwing bevindt; b) de directeur Strategische plannen dienst Stadsontwikkeling en -beheer; c) de regiefunctionaris; 13.3. Van de zijde van CHF hebben bij aanvang van het plan zitting in de Stuurgroep: a) de bestuurder divisie wonen; b) de manager stafbureau wonen; c) de projectleider. 13.4 Ieder van partijen heeft het recht de projectleider op te dragen punten voor een stuurgroep vergadering te agenderen. 13.5 Gedurende de verdere verwezenlijking van het Stedenbouwkundige plan kan elk der partijen besluiten een of meer van de gemelde vertegenwoordigers uit de stuurgroep terug te trekken of te vervangen. Artikel 14 Projectleider, Regiefunctionaris en informatie 14.1 Door CHF is een projectleider aangesteld, die verantwoordelijk is - en zorg draagt voor de inhoudelijke voortgang en aansturing van het plan 14.2 Bij de gemeente is een regiefunctionaris aangesteld, die tot taak heeft de gemeentelijke werkzaamheden te coördineren 14.3 De communicatie tussen de gemeentelijke organisatie en de projectleider verloopt in samenspraak met, dan wel via, de regiefunctionaris. Voor de afstemming van de dagelijkse gang van zaken hebben de projectleider en de regiefunctionaris frequent overleg. 14.4 De communicatie met bewoners van het plan- en exploitatiegebied vindt periodiek plaats volgens een door de projectleider en de regiefunctionaris vast te stellen schema. 14.5 De raad van de gemeente Leeuwarden en het bestuur van CHF zullen door partijen een maal per jaar worden geïnformeerd over de verwezenlijking van het stedenbouwkundige plan. 14.6 Partijen verplichten zich over en weer persberichten te laten vaststellen door de stuurgroep, danwel deze in spoedeisende gevallen ter goedkeuring voor te leggen aan de voorzitter van de Stuurgroep. In geval van een dergelijke spoedeisende procedure worden wel alle leden van de stuurgroep via de mail op de hoogte gebracht van het concept persbericht voor het moment van vrijgave. 14.7 De eigen kosten die een partijen maakt ten behoeve van het (voorbereiden van) de Stuurgroepvergaderingen zijn voor rekening van de betrokken partij. Artikel 15 Promotie 15.1. De gemeente draagt een bedrag aan de verkoopkosten van de te bouwen woningen bij. Hiervoor wordt door haar aan CHF een bijdrage ter beschikking gesteld. Deze bijdrage moet worden aangewend voor de algemene promotie (van de toekomstige) woningen (ondermeer zoals de promotie van de Vegelinwijk op de jaarlijkse beurs "Huis"). De CHF zal, voorzover op deze promotie van toepassing, de overige kosten van de beurs "Huis 2004" (en volgende jaren), voor haar rekening nemen, alsmede andere algemene promotiematerialen ten behoeve van de verkoop van woningen in het plangebied. Artikel 16 Herinrichting van het plangebied 16.1. Het bouw- en woonrijpmaken van het plangebied door de CHF dient plaats te vinden overeenkomstig door de gemeente te maken RAW-bestekken met tekeningen. Tot deze werkzaamheden behoren: het aanbrengen van openbare verlichting het aanbrengen van brandkranen met de nodige aansluitingen. Met de werkzaamheden mag niet eerder worden begonnen dan nadat de gemeente de desbetreffende bestekken en tekeningen aan de CHF ter hand heeft gesteld. Artikel 17 Overige verplichtingen 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 172