vrijstellingsprocedure
Aangezien het bouwplan niet past binnen de vigerende
bestemmingsplannen, is een partiële herziening van deze
bestemmingsplannen, dan wel een vrijstellingsprocedure ex
artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
noodzakelijk. Wij hebben in dit geval gekozen voor het
voeren van een artikel 19, lid 1 WRO procedure. De
aanvrager van de bouwvergunning heeft er mede gelet op de
lange voorbereidingstijd, belang bij dat er zo spoedig
mogelijk gaat worden gebouwd. Het gehele plangebied zal
worden opgenomen in de herziening van het bestemmingsplan
"Bilgaard"Een artikel 19, lid 1 WRO-procedure is een
zorgvuldige procedure en een bruikbaar instrument om het
onderhavige plan te realiseren.
stedenbouwkundig-ruimtelijke aspecten
Het plan houdt de bouw van kantoren en van zes woningen in.
Het plan sluit qua stedenbouwkundige vormgeving aan bij de
bebouwing van het daar achter gelegen woongebied
Troelstrapark. De architecten van dit plan hebben tevens
een grote inbreng gehad in het ontwerp van het
Troelstrapark. Dat gebied kenmerkt zich door strak
vormgegeven woningen, met een hoog architectonisch niveau.
De ruimtelijke vrijwel gesloten vormgeving impliceert het
ontstaan van een geluidsscherm voor de daar achter liggende
woonbebouwing, zoals reeds was voorzien bij de bouw van de
woningen in het Troelstrapark. Het alternatief zou een
geluidsscherm of -wal zijn geweest. Zo'n voorziening zou
afbreuk doen aan ons streven langs dit deel van de
Troelstraweg een stedelijke wand tot stand te brengen. De
op dat streven gebaseerde en in de toelichting op het
bestemmingsplan "Troelstrapark eo" opgenomen
inrichtingsschets geeft binnen het bouwvlak een maximale
hoogte aan van 11.00 m. Dat is niet voldoende voor vier
bouwlagen. Vier bouwlagen achten wij uit ruimtelijk oogpunt
aan deze weg alleszins aanvaardbaar. Op deze en enkele
andere afwijkingen van de oorspronkelijke opzet, gaan wij
nader in bij het aspect inspraak.
De beoogde functie van kantoren is verruimd naar kantoren
en woningen. Binnen een straal van 8 0 meter rond het
vulpunt voor LPG mogen geen woningen worden gebouwd,
daarbuiten wel. Wij komen daar verderop in deze raadsbrief
op terug. Het opnemen van zes woningen in het plan past
binnen ons streven de woonfunctie waar mogelijk te
bevorderen. De specifieke situering vraagt om een
bijzondere woonvorm waarbij sprake is van een combinatie
van wonen en werken. Voor deze vorm is in het bouwplan dan
ook gekozen. Detailhandel en horeca - tenzij sprake is van
eethoreca - is niet toegestaan.
Het terrein is grotendeels van de gemeente. Het ligt voor
een groot deel braak. Enkele percelen zijn in particuliere
handen. Deze percelen worden betrokken bij het bouwplan.
welstand
Hüs en Hiem, de commissie voor welstandsadvisering en
monumentenzorg heeft ons op 25 maart 2 003 bericht, dat het
bouwplan voldoet aan redelijke eisen van welstand, mits het
parkeerterrein een meer gedifferentieerde inrichting krijgt
en meer inzicht wordt geboden in het materiaalgebruik, de
toe te passen kleuren en details. De projectontwikkelaar
heeft ons gemeld het plan nader te zullen uitwerken. Uit
het advies leiden wij af, dat het plan in hoofdlijnen
uitzicht biedt op een positieve beoordeling.
verkeersaspecten
Oorspronkelijk lag het in de bedoeling ongeveer op de
plaats van het bouwplan, of in de nabijheid daarvan een
verkeersweg (de noordwest-tangent) aan te leggen. De
uitwerking en uitvoering daarvan is niet meer aan de orde
De ontsluiting van de kantoren voor auto's is vanaf de
Bilgaarderdijk via de bestaande aansluiting aldaar. Op
eigen terrein komen - uitgaande van een norm van 2 0-40
parkeerplaatsen per 100 werknemers - ruim voldoende
parkeerplaatsen om in de behoefte te voorzien. De woningen
hebben een directe aansluiting op de Troelstraweg. Daarvoor
moet het fietspad ter plaatse worden omgelegd. Tussen de
rijweg en het fietspad is namelijk een opstelruimte van
4.75 meter nodig, om te voorkomen, dat auto's gedeeltelijk
op het fietspad moeten wachten, alvorens de Troelstraweg op
te kunnen rijden. Gelet op het beperkte aantal
verkeersbewegingen van en naar deze woningen achten wij de
voorgestelde ontsluiting verantwoord. De kosten daarvan
komen voor rekening van Tadema Project bv.
Op ons verzoek is op de situatietekening het wensbeeld voor
het tracé van het vervolg van het fietspad in noordelijke
richting aangegeven. De realisering daarvan valt buiten het
bestek van deze planontwikkeling.
mi lieu-aspecten
Om het bouwplan goed te doen kunnen uitvoeren, is het
belangrijk dat het plan voldoet aan de eisen die op grond
van de milieuwetgeving worden gesteld.
Wet Geluidhinder
Het bouwplan ligt binnen de invloedszone van de
Troelstraweg. Direct langs deze weg is het geluidsniveau
het hoogst. Op deze plaats zijn kantoren gepland. Kantoren
zijn niet geluidsgevoelig en behoeven op grond van de Wet
geluidhinder geen bescherming. De kantoren schermen de
achterliggende woningen voor een groot deel af van het
verkeerslawaai