vrijstellingsprocedure Aangezien het bouwplan niet past binnen de vigerende bestemmingsplannen, is een partiële herziening van deze bestemmingsplannen, dan wel een vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening noodzakelijk. Wij hebben in dit geval gekozen voor het voeren van een artikel 19, lid 1 WRO procedure. De aanvrager van de bouwvergunning heeft er mede gelet op de lange voorbereidingstijd, belang bij dat er zo spoedig mogelijk gaat worden gebouwd. Het gehele plangebied zal worden opgenomen in de herziening van het bestemmingsplan "Bilgaard"Een artikel 19, lid 1 WRO-procedure is een zorgvuldige procedure en een bruikbaar instrument om het onderhavige plan te realiseren. stedenbouwkundig-ruimtelijke aspecten Het plan houdt de bouw van kantoren en van zes woningen in. Het plan sluit qua stedenbouwkundige vormgeving aan bij de bebouwing van het daar achter gelegen woongebied Troelstrapark. De architecten van dit plan hebben tevens een grote inbreng gehad in het ontwerp van het Troelstrapark. Dat gebied kenmerkt zich door strak vormgegeven woningen, met een hoog architectonisch niveau. De ruimtelijke vrijwel gesloten vormgeving impliceert het ontstaan van een geluidsscherm voor de daar achter liggende woonbebouwing, zoals reeds was voorzien bij de bouw van de woningen in het Troelstrapark. Het alternatief zou een geluidsscherm of -wal zijn geweest. Zo'n voorziening zou afbreuk doen aan ons streven langs dit deel van de Troelstraweg een stedelijke wand tot stand te brengen. De op dat streven gebaseerde en in de toelichting op het bestemmingsplan "Troelstrapark eo" opgenomen inrichtingsschets geeft binnen het bouwvlak een maximale hoogte aan van 11.00 m. Dat is niet voldoende voor vier bouwlagen. Vier bouwlagen achten wij uit ruimtelijk oogpunt aan deze weg alleszins aanvaardbaar. Op deze en enkele andere afwijkingen van de oorspronkelijke opzet, gaan wij nader in bij het aspect inspraak. De beoogde functie van kantoren is verruimd naar kantoren en woningen. Binnen een straal van 8 0 meter rond het vulpunt voor LPG mogen geen woningen worden gebouwd, daarbuiten wel. Wij komen daar verderop in deze raadsbrief op terug. Het opnemen van zes woningen in het plan past binnen ons streven de woonfunctie waar mogelijk te bevorderen. De specifieke situering vraagt om een bijzondere woonvorm waarbij sprake is van een combinatie van wonen en werken. Voor deze vorm is in het bouwplan dan ook gekozen. Detailhandel en horeca - tenzij sprake is van eethoreca - is niet toegestaan. Het terrein is grotendeels van de gemeente. Het ligt voor een groot deel braak. Enkele percelen zijn in particuliere handen. Deze percelen worden betrokken bij het bouwplan. welstand Hüs en Hiem, de commissie voor welstandsadvisering en monumentenzorg heeft ons op 25 maart 2 003 bericht, dat het bouwplan voldoet aan redelijke eisen van welstand, mits het parkeerterrein een meer gedifferentieerde inrichting krijgt en meer inzicht wordt geboden in het materiaalgebruik, de toe te passen kleuren en details. De projectontwikkelaar heeft ons gemeld het plan nader te zullen uitwerken. Uit het advies leiden wij af, dat het plan in hoofdlijnen uitzicht biedt op een positieve beoordeling. verkeersaspecten Oorspronkelijk lag het in de bedoeling ongeveer op de plaats van het bouwplan, of in de nabijheid daarvan een verkeersweg (de noordwest-tangent) aan te leggen. De uitwerking en uitvoering daarvan is niet meer aan de orde De ontsluiting van de kantoren voor auto's is vanaf de Bilgaarderdijk via de bestaande aansluiting aldaar. Op eigen terrein komen - uitgaande van een norm van 2 0-40 parkeerplaatsen per 100 werknemers - ruim voldoende parkeerplaatsen om in de behoefte te voorzien. De woningen hebben een directe aansluiting op de Troelstraweg. Daarvoor moet het fietspad ter plaatse worden omgelegd. Tussen de rijweg en het fietspad is namelijk een opstelruimte van 4.75 meter nodig, om te voorkomen, dat auto's gedeeltelijk op het fietspad moeten wachten, alvorens de Troelstraweg op te kunnen rijden. Gelet op het beperkte aantal verkeersbewegingen van en naar deze woningen achten wij de voorgestelde ontsluiting verantwoord. De kosten daarvan komen voor rekening van Tadema Project bv. Op ons verzoek is op de situatietekening het wensbeeld voor het tracé van het vervolg van het fietspad in noordelijke richting aangegeven. De realisering daarvan valt buiten het bestek van deze planontwikkeling. mi lieu-aspecten Om het bouwplan goed te doen kunnen uitvoeren, is het belangrijk dat het plan voldoet aan de eisen die op grond van de milieuwetgeving worden gesteld. Wet Geluidhinder Het bouwplan ligt binnen de invloedszone van de Troelstraweg. Direct langs deze weg is het geluidsniveau het hoogst. Op deze plaats zijn kantoren gepland. Kantoren zijn niet geluidsgevoelig en behoeven op grond van de Wet geluidhinder geen bescherming. De kantoren schermen de achterliggende woningen voor een groot deel af van het verkeerslawaai

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 176