4 Het geluidsniveau ter plaatse van de nieuw te bouwen woningen, achter de kantoorblokken D en E, bedraagt maximaal 52 dB(A)Omdat het geluidsniveau hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) zullen wij de provincie Fryslan verzoeken een hogere waarde vast te stellen. Tevens ligt het bouwplan binnen de geluidszone die op grond van de Wet geluidhinder rond de vliegbasis is vastgesteld. Het betreft hier het geluid dat afkomstig is van grondgebonden activiteiten. Het geluidsniveau dat door de vliegbasis wordt veroorzaakt bedraagt ter plaatse van de geplande woningen maximaal 55 dB(A)Ook hiervoor zal bij de provincie Fryslan een verzoek tot vaststelling van een hogere waarde worden ingediend. bodem Uit een in 2 0 02 uitgevoerd verkennend bodemonderzoek is gebleken, dat er sprake is van overschrijdingen van de streefwaarden voor de parameters lood, zink, minerale olie, EOX en PAK in de grond. Op basis van de onderzoeksresultaten luidt de conclusie, dat ten aanzien van de milieuhygiënische bodemkwaliteit ter plaats van de voormalige bebouwing (sterke verontreiniging met minerale olie) mogelijke belemmeringen zijn voor de voorgenomen eigendomstransactie en toekomstige nieuwbouw. Een beperkt aanvullend onderzoek moet uitwijzen of er sprake is van een verontreinigingsspot op de plaats waar vermoedelijk een lekkende tractor heeft gestaan. LPG-station Een complicerende factor is de aanwezigheid van een LPG- vulpunt aan de overzijde van de Mr. P.J. Troelstraweg, dus aan de westzijde van het plangebied. Het bouwplan zoals door Tadema Project B.V. is ingediend kan voldoen aan de huidige afstandsnormen, zoals die gelden in het kader van het Besluit LPG-tankstations (geen woningen of kantoren met meer dan 50 mensen binnen een zone van 8 0 meter vanaf het vulpunt van het tankstation) Op 22 februari 2002 is het ontwerpbesluit vaststelling milieukwaliteitseisen voor externe veiligheid van inrichtingen in de staatscourant gepubliceerd. Het ontwerpbesluit heeft ook betrekking op LPG stations. Op grond van het ontwerpbesluit komen er nieuwe definities en nieuwe afstandscriteria. Voor dit bouwplan is het van belang, dat woningen worden benoemd als kwetsbaar object en kantoren tot beperkt kwetsbaar object. Daarnaast is nieuw dat de afstand afhankelijk wordt gemaakt van de omzet in m3 per jaar. Zo geldt voor stations tot 1000 m3 per jaar een afstand van 80 meter en tussen 1000 en 1500 m3 een afstand van 110 meter. Op basis van mondelinge informatie is gebleken dat het station op dit moment ongeveer 90 0 m3 omzet heeft. 5 Binnen drie jaar na het van kracht worden van genoemd besluit moet worden voldaan aan de normen (medio 2006, er vanuit gaande dat het besluit nog in 2 0 03 wordt vastgesteld. Voor woningen geldt dat na het inwerking treden van het besluit aan de normen kan worden voldaan, mits de omzet van het station kleiner is dan 1000 m3Wordt er meer verkocht dan ontstaat er een saneringssituatie ten aanzien van woningen binnen de 110 meter zone, waarbij er of aan de woningkant of aan de stationskant maatregelen moeten worden genomen Omdat ook in de huidige situatie (Troelstrapark) hier al woningen staan, voegt het bouwplan wel woningen toe, maar zal er ook als het bouwplan niet wordt gebouwd een saneringssituatie ontstaan. Voor de kantoren geldt dat als de besluitvorming inzake de bouw is afgerond, voordat dit besluit in werking treedt, een afstand van minimaal 3 5 meter moet worden aangehouden. Hieraan kan het bouwplan voldoen. In een nieuwbouwsituatie die ontstaat, nadat het ontwerp besluit vaststelling milieukwaliteitseisen voor externe veiligheid is vastgesteld, gelden voor kantoren dezelfde afstanden als voor woningen. Hieraan kan het bouwplan niet voldoen als de besluitvorming (lees: vergunningverlening) niet voor die datum is afgerond. Het risico voor de gemeente is naar onze mening gelet op vorenstaande bij het in procedure brengen van het bouwplan verwaarloosbaar Wel wijzen wij er op, dat op enig moment nadat het bouwplan is gerealiseerd, een situatie zou kunnen ontstaan waarbij de gemeente kan worden aangesproken op haar verantwoordelijkheid. Die situatie kan zich voordoen bij een calamiteit bij het vulpunt, als gevolg waarvan schade aan eigendommen of letsel of erger bij bewoners van kantoren aan de overzijde is ontstaan. Formeel valt de gemeente in die situatie echter niets te verwijten, omdat aan alle regels is voldaan. De minister heeft immers "slechts" aanbevolen alvast rekening te houden met nieuwe normen Het op voorhand aanpassen van de milieuvergunning van het verkooppunt biedt geen soelaas. Dat kan alleen als er sprake is van algemeen geldende aanpassingen van de regelgeving en dat zou niet eerder kunnen, dan nadat de nieuwe richtlijnen in werking zijn getreden. Zolang er dus geen nieuw besluit is, kan de vergunning niet eenzijdig worden ingetrokken of (negatief) gewijzigd. Zou de gemeente eenzijdig de eisen willen aanscherpen, dan zou de eigenaar zich terecht kunnen beroepen op een onrechtmatige daad en schade kunnen claimen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 177