4
Het geluidsniveau ter plaatse van de nieuw te bouwen
woningen, achter de kantoorblokken D en E, bedraagt
maximaal 52 dB(A)Omdat het geluidsniveau hoger is dan de
voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) zullen wij de provincie
Fryslan verzoeken een hogere waarde vast te stellen.
Tevens ligt het bouwplan binnen de geluidszone die op grond
van de Wet geluidhinder rond de vliegbasis is vastgesteld.
Het betreft hier het geluid dat afkomstig is van
grondgebonden activiteiten. Het geluidsniveau dat door de
vliegbasis wordt veroorzaakt bedraagt ter plaatse van de
geplande woningen maximaal 55 dB(A)Ook hiervoor zal bij
de provincie Fryslan een verzoek tot vaststelling van een
hogere waarde worden ingediend.
bodem
Uit een in 2 0 02 uitgevoerd verkennend bodemonderzoek is
gebleken, dat er sprake is van overschrijdingen van de
streefwaarden voor de parameters lood, zink, minerale olie,
EOX en PAK in de grond. Op basis van de
onderzoeksresultaten luidt de conclusie, dat ten aanzien
van de milieuhygiënische bodemkwaliteit ter plaats van de
voormalige bebouwing (sterke verontreiniging met minerale
olie) mogelijke belemmeringen zijn voor de voorgenomen
eigendomstransactie en toekomstige nieuwbouw. Een beperkt
aanvullend onderzoek moet uitwijzen of er sprake is van een
verontreinigingsspot op de plaats waar vermoedelijk een
lekkende tractor heeft gestaan.
LPG-station
Een complicerende factor is de aanwezigheid van een LPG-
vulpunt aan de overzijde van de Mr. P.J. Troelstraweg, dus
aan de westzijde van het plangebied. Het bouwplan zoals
door Tadema Project B.V. is ingediend kan voldoen aan de
huidige afstandsnormen, zoals die gelden in het kader van
het Besluit LPG-tankstations (geen woningen of kantoren met
meer dan 50 mensen binnen een zone van 8 0 meter vanaf het
vulpunt van het tankstation)
Op 22 februari 2002 is het ontwerpbesluit vaststelling
milieukwaliteitseisen voor externe veiligheid van
inrichtingen in de staatscourant gepubliceerd.
Het ontwerpbesluit heeft ook betrekking op LPG stations. Op
grond van het ontwerpbesluit komen er nieuwe definities en
nieuwe afstandscriteria.
Voor dit bouwplan is het van belang, dat woningen worden
benoemd als kwetsbaar object en kantoren tot beperkt
kwetsbaar object. Daarnaast is nieuw dat de afstand
afhankelijk wordt gemaakt van de omzet in m3 per jaar. Zo
geldt voor stations tot 1000 m3 per jaar een afstand van 80
meter en tussen 1000 en 1500 m3 een afstand van 110 meter.
Op basis van mondelinge informatie is gebleken dat het
station op dit moment ongeveer 90 0 m3 omzet heeft.
5
Binnen drie jaar na het van kracht worden van genoemd
besluit moet worden voldaan aan de normen (medio 2006, er
vanuit gaande dat het besluit nog in 2 0 03 wordt
vastgesteld.
Voor woningen geldt dat na het inwerking treden van het
besluit aan de normen kan worden voldaan, mits de omzet van
het station kleiner is dan 1000 m3Wordt er meer verkocht
dan ontstaat er een saneringssituatie ten aanzien van
woningen binnen de 110 meter zone, waarbij er of aan de
woningkant of aan de stationskant maatregelen moeten worden
genomen
Omdat ook in de huidige situatie (Troelstrapark) hier al
woningen staan, voegt het bouwplan wel woningen toe, maar
zal er ook als het bouwplan niet wordt gebouwd een
saneringssituatie ontstaan.
Voor de kantoren geldt dat als de besluitvorming inzake de
bouw is afgerond, voordat dit besluit in werking treedt,
een afstand van minimaal 3 5 meter moet worden aangehouden.
Hieraan kan het bouwplan voldoen. In een nieuwbouwsituatie
die ontstaat, nadat het ontwerp besluit vaststelling
milieukwaliteitseisen voor externe veiligheid is
vastgesteld, gelden voor kantoren dezelfde afstanden als
voor woningen. Hieraan kan het bouwplan niet voldoen als de
besluitvorming (lees: vergunningverlening) niet voor die
datum is afgerond.
Het risico voor de gemeente is naar onze mening gelet op
vorenstaande bij het in procedure brengen van het bouwplan
verwaarloosbaar
Wel wijzen wij er op, dat op enig moment nadat het bouwplan
is gerealiseerd, een situatie zou kunnen ontstaan waarbij
de gemeente kan worden aangesproken op haar
verantwoordelijkheid. Die situatie kan zich voordoen bij
een calamiteit bij het vulpunt, als gevolg waarvan schade
aan eigendommen of letsel of erger bij bewoners van
kantoren aan de overzijde is ontstaan. Formeel valt de
gemeente in die situatie echter niets te verwijten, omdat
aan alle regels is voldaan. De minister heeft immers
"slechts" aanbevolen alvast rekening te houden met nieuwe
normen
Het op voorhand aanpassen van de milieuvergunning van het
verkooppunt biedt geen soelaas. Dat kan alleen als er
sprake is van algemeen geldende aanpassingen van de
regelgeving en dat zou niet eerder kunnen, dan nadat de
nieuwe richtlijnen in werking zijn getreden. Zolang er dus
geen nieuw besluit is, kan de vergunning niet eenzijdig
worden ingetrokken of (negatief) gewijzigd. Zou de gemeente
eenzijdig de eisen willen aanscherpen, dan zou de eigenaar
zich terecht kunnen beroepen op een onrechtmatige daad en
schade kunnen claimen.