8 De zienswijzen treft u als bijlage 2 bij deze brief aan. Hierna gaan wij op deze zienswijzen in. In beide zienswij zen wordt een pleidooi gehouden voor het hanteren van geen grotere bouwhoogten voor zover kantoren als woningen, dan strikt noodzakelijk. Het Bouwbesluit en de te hanteren bouwsysteemmaten zijn maatgevend. Dat neemt niet weg, dat Tadema Project bv ons heeft bericht, dat een reductie van de bouwhoogte van de woningen van ca. 5 0 cm en van de kantoren van 14 cm kan worden bereikt. Dat houdt in, dat de destijds aangegeven maximale hoogte van 11.00 meter ter plaatse van de kantoorgebouwen A tot en met E met bijna 2.0 0 meter wordt overschreden, maar dat de hoogte van de tussenruimte met ca. 3.3 0 meter - de plint - daar ver onder ligt. Tadema Project bv heeft zich naar aanleiding van een opmerking ter zake, tevens bereid verklaard de woningen minder breed en iets dieper te maken, waardoor de overschrijding van het bouwvlak, zoals opgenomen in het toelichtende kaartje bij het bestemmingsplan "Troelstrapark eo" opgenomen wordt beperkt tot minder dan een meter. Een verdergaande aanpassing zou ten koste gaan van twee woningen. De bouwaanvraag is op genoemde onderdelen aangepast. De opnieuw aangepaste tekeningen (d.d. 01-05-03) liggen voor u ter inzage. Ten aanzien van de beoordeling van de architectuur verwijzen wij naar de opmerkingen van Hüs en Hiem. Het bouwplan voorziet niet in het bouwen van bijgebouwen bij de woningen. De definitieve stedenbouwkundig-juridische regeling vindt plaats via het nieuwe bestemmingsplan voor Bilgaard Het is aan de aanvragers van de bouwvergunning om te bepalen of de ramen in de achtergevels van de kantoren worden voorzien van gematteerd glas. Wij kunnen dat, gelet op de wettelijke bepalingen ter zake, niet dwingend opleggen en achten dat bovendien niet noodzakelijk. Wij zien verkeerstechnisch geen noodzaak de aansluiting van de Bilgaarderdijk op de Troelstraweg aan te passen. Wel is, zoals wij hiervoor hebben aangegeven, de noodzaak langs de Troelstraweg een aantal parkeerplaatsen te realiseren, door het kleinere bouwvolume en daardoor geringere parkeerbehoeftekomen te vervallen. De situatietekening is daar op aangepast Door de bewoners van Troelstrapark 10 wordt aangevoerd dat hun woning niet door de nieuwe bebouwing wordt afgeschermd De bewoners vrezen juist meer geluidsoverlast door reflecties Het is inderdaad zo dat in de geplande bebouwing een 'opening' is gecreëerd. Ondanks deze opening zal de bebouwing voor alle woningen een geluidsreductie veroorzaken. 9 Ook ter plaatse van de woning op nr. 10 zal een aanzienlijk deel van het verkeerslawaai worden afgeschermd. Van een toename van het geluidsniveau door reflecties is absoluut geen sprake. Bovendien merken wij op, dat ten tijde van de vaststelling van het bestemmingsplan "Troelstrapark e.o" ter plaatse van de woning nr. 10 precies voldaan kon worden aan de voorkeurswaarde van 50 dB(A)De (beperkte) overschrijding van de voorkeursgrenswaarde voor geluid had betrekking op de meer noordelijk gelegen woningen. De bewoners van Troelstraweg 10 vrezen, dat hun privacy substantieel wordt verminderd ten opzichte van de huidige situatie. Wij menen, dat er, mee gelet op de ruime afstand tussen de woningen in het Troelstrapark en de nieuw te bouwen woningen, niet sprake is van een onevenredige aantasting van de privacy door de bouw van woningen in plaats van kantoren. Zowel het ingediende bouwplan, als het gewijzigde bouwplan liggen voor u ter inzage. conclusie en voorstel Wij zijn van oordeel, dat het bouwplan vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar is, dat Tadema Project bv zich in voldoende mate heeft ingespannen tegemoet te komen aan de zienswijzen van de omwonenden en dat er door de realisering van het bouwplan voor kantoren en woningen geen sprake is van een onevenredige aantasting van het woonklimaat in het Troelstrapark. Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen is het noodzakelijk dat een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 WRO wordt genomen, opdat via artikel 19, lid 1 WRO vrijstelling kan worden verleend van het vigerende bestemmingsplan. De vigerende bestemmingsplannen zijn namelijk ouder dan 10 jaar en dan is volgens art 19 lid 4 WRO, juncto artikel 21 WRO een voorbereidingsbesluit noodzakelij k Wij stellen u voor om een voorbereidingsbesluit te nemen voor het gebied, zoals aangegeven in bijgevoegd raads besluit en de bijgevoegde tekening. Tevens stellen wij u voor te besluiten om de vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO aan ons college te delegeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 179