Blad 6 Het gaat daarbij om: 2 leden op voordracht van de oudergeledingen van de beide MR's t.w. mw. J.C. Gabel, woonachtig te Winsum (Friesland) en dhr. E. Slot, woonachtig te Wirdum/ Leeuwarden; 1 lid op voordracht van de gezamenlijke personeelsgeleding van de MR's t.w. mw. I. van der Wiel woonachtig te Tzummarum; 1 lid op voordracht van het College van B&W van de gemeente Leeuwarden t.w. mw. H.J. de Haan-Laagland woonachtig te Leeuwarden; 1 lid op voordracht van de gemeente Franekeradeel t.w de heer D. Vroonland woonachtig te Franeker Wij stellen u voor met voornoemde voordrachten in te stemmen. c. De onderwijsorganisatie en het functiebouwwerk. De nieuwe school kan onderwij skundig goed functioneren in de in het rapport omschreven organisatiestructuur en met de reguliere personele middelen. Personele gevolgen voor het zittend vast personeel zijn er niet. Iedereen kan worden benoemd in de nieuwe school omdat deze minimaal evenveel formatie heeft als de beide afzonderlijke scholen in de oude situatie; het aantal leerlingen is - ook op termijn- stabiel rond de 120 leerlingen. d. De huisvestingssituatie. In Leeuwarden zal gewerkt worden met 7 groepen en in Franeker met 3 groepen. De huidige locatie van de Van Voorthuijsenschool dient te worden uitgebreid met één leslokaal t.b.v. de V.SO-leerlingen.In anticipatie hierop heeft uw Raad in december 2002 op voorstel van ons College reeds een positief besluit terzake genomen bij de vaststelling van het onderwijshuisvestingsprogramma 2003. e. Financiën en materiële zaken: e1.Algemeen. Wat betreft de financiële en materiële zaken is er een startsituatie voor de nieuwe school gecreëerd. In het fusierapport is aangegeven met welke budgetten de school start en wat de staat van onderhoud is en de materiële voorzieningen zijn. Het Rijk garandeert in de nieuwe wet een bekostiging voor een hoofd-nevenvestigingsschool met ingang van 1-8-2003 op minimaal hetzelfde niveau als in de situatie met de twee afdelingen op 31-7-2003. In aansluiting hierop merken wij het volgende op. Blad 7 Bij de overdracht van een instituut van het ene schoolbestuur aan het andere schoolbestuur, neemt het nieuwe schoolbestuur in principe alle lusten en lasten over. Dit wil zeggen de balanspositie inclusief eventuele nog niet bekende mee- en tegenvallers. Dit neemt niet weg, dat op het moment van overdracht een beoordeling van de financiële situatie noodzakelijk is. Gelet op het feit, dat er sprake is van overdracht aan een openbare stichting is het voor de overdragende schoolbesturen (i.e. de gemeenten) van belang dat het nieuwe schoolbestuur 'op eigen benen' kan staan. Met name de gemeente van hoofdvestiging blij ft een financieel belang houden ten aanzien van de exploitatie van de stichting. Indien een stichting door uw raad wordt opgelegd te exploiteren binnen de rijksvergoedingen en dit onverhoopt niet (meer) lukt, zal zij in het uiterste geval een beroep kunnen doen op de gemeente voor het beschikbaar stellen van extra middelen. Dit financieel belang van de gemeente komt tot uitdrukking in het wettelijk vastgelegde begrotings- en rekeningstoezicht op het schoolbestuur. Naar aanleiding van het bovenstaande is met betrekking tot de bestuursoverdracht van de Van Voorthuijsenschool door de bestuurscommissie Proloog een onderzoek ingesteld naar de verwachte exploitatieresultaten voor de komende tien jaar. Uit dit onderzoek komen twee knelpunten naar voren, te weten de kosten voor Administratie, Beheer en Bestuur (ABB) en de onderhoudskosten van het gebouw van de Van VoorthuijsenschoolVoor de overige onderdelen worden geen budgetproblemen of overschotten verwacht Door de bestuurscommissie Proloog wordt voorgesteld voor de ABB-taak ten behoeve van de kosten van een halve formatieplaats bestuursondersteuning gedurende vijf jaar naast de rijksvergoeding een gemeentelijke vergoeding mee te geven van 22.000,--. Van dit bedrag komt (op basis van een verdeling naar rato van de leerlingenaantallen) 15.000,-- voor rekening van Leeuwarden en 7.000,-- voor rekening van Franekeradeel. Voor het verwachte tekort op de onderhoudskosten wordt voorgesteld een éénmalige vergoeding van 45.600,-- te geven. Tevens wordt voorgesteld beide posten binnen de begroting van de bestuurscommissie Proloog op te vangen. Met betrekking tot deze voorstellen merken wij het volgende op. e.2.Vergoeding ABB. Op grond van de Wet "Overgangsregeling kosten administratie, beheer en bestuur verzelfstandiging onderwijs" is het gemeenten mogelijk gemaakt bij verzelfstandiging van het bestuur voor het openbaar onderwijs (een openbare stichting) aan het nieuwe bestuur gedurende vijf jaar, naast de rijksvergoeding voor ABB, een extra vergoeding te verstrekken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 234