Blad 2
Omschrijving aanvraag
De bouwaanvraag behelst de realisatie van een
appartementengebouw aan de Archipelweg hoek Coopmansstraat
te Leeuwarden. De appartementen zijn ondergebracht in een
tweetal woongebouwen. Eén gebouw bestaat uit zeven
bouwlagen en is gericht op de Archipelweg. Het andere
gebouw wordt in vijf lagen opgetrokken en is gericht op de
Coopmansstraat
De gebouwen worden op de begane grond aan elkaar verbonden
door middel van het entreegebouw en een aantal bergingen.
Het appartementengebouw aan de zijde van de Archipelweg
heeft een maximale bouwhoogte van ongeveer 2 0 meter. Aan de
Coopmansstraat is de bebouwing ruim 15 meter hoog.
Toetsing aanvraag aan stedenbouwkundige randvoorwaarden
Zoals hiervoor vermeld zijn er door de gemeenteraad voor
woningbouw op deze locatie stedenbouwkundige
randvoorwaarden vastgesteld.
Het bouwplan voldoet op twee aspecten na aan deze
randvoorwaarden
1. woningdifferentiatie
In de randvoorwaarden is bepaald dat ten behoeve van een
gewenste woningdifferentiatie aan de oostkant van de stad
gestreefd moet worden naar woningbouw in de middeldure
en/of dure koopsector. Nu echter is gebleken dat op deze
locatie duurdere woningen moeilijk verkoopbaar zijn, achten
wij het wenselijk deze randvoorwaarde los te laten. De
beoogde appartementen bevinden zich in een wat goedkoper
segment. De gemiddelde verkoopprijs zal ongeveer
150.000,00 bedragen. Verder wordt op dit moment door de
aanvrager onderzocht of het mogelijk is om een deel van de
appartementen in de huursfeer onder te brengen.
2parkeren
In de randvoorwaarden is destijds opgenomen, dat op het
eigen terrein minimaal 14 parkeerplaatsen moeten worden
aangelegd ten behoeve van de kantoren in de directe
omgeving. Dit vanwege de grote parkeerdruk door de
aanwezigheid van het CBR.
Aangezien het CBR binnenkort verhuist naar bedrijventerrein
De Hemrik is deze extra voorwaarden komen te vervallen. De
vrijkomende ruimte zal conform bestemmingsplan worden
ingevuld door kantoren met een normale parkeerbehoefte
Er worden ten behoeve van de 3 0 appartementen op het eigen
terrein 40 parkeerplaatsen aangelegd. Gelet op de aard van
de appartementen, huur- en betaalbare koopappartementen,
achten wij dit aantal aanvaardbaar.
Conclusie
Wij achten het bouwplan uit ruimtelijk/stedenbouwkundig
opzicht aanvaardbaar.
Blad 3
Welstand
Blijkens een advies van de welstands-/monumentencommissie
Hüs en Hiem voldoet de aanvraag aan redelijke eisen van
welstand. Met de commissie zijn wij van opvatting, dat het
appartementengebouw niet zal misstaan in het straat- en
bebouwingsbeeld ter plekke
Milieuaspecten
De appartementen liggen binnen de invloedszone van de
Archipelweg. Het geluidsniveau dat door het verkeer op de
Archipelweg wordt veroorzaakt, bedraagt ter plaatse van de
nieuw te bouwen appartementen maximaal 58 dB(A)
Hoewel het hier om nieuwbouw op een locatie met een hoge
geluidsbelasting gaat, menen wij dat vanuit
milieuhygiënisch oogpunt woningverdichting op deze plek in
de stad gewenst is. Het ruimtebeslag is minimaal. Het
bouwplan past dan ook goed in de visie van de compacte
stad. Binnenstedelijke locaties hebben bovendien het
voordeel dat veelal op korte afstand van centrum- en
werkgebieden gewoond kan worden, reisafstanden beperkt
kunnen blijven en het openbaar vervoer en de fiets optimaal
benut kunnen worden.
Omdat het geluidsniveau hoger is dan de
voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A), zal de provincie Fryslan
verzocht worden om een hogere waarde vast te stellen.
Deze procedure zal parallel lopen aan de
vrijstellingsprocedure ex artikel 19 WRO, lid 1.
Ook anderszins zijn er uit milieuoogpunt geen bezwaren
tegen de realisatie van de appartementen.
Archeologische aspecten
Er is geen aanleiding te veronderstellen dat de beoogde
bouwlocatie een archeologisch waardevol gebied betreft.
Vogel- en Habitatrichtlijnen
De bouwlocatie bevindt zich in het stedelijk gebied van
Leeuwarden. Aan de zuidzijde van het perceel is een weg
geprojecteerd. Overigens ligt het perceel braak. De
gebieden rondom Leeuwarden die zijn aangewezen als speciale
beschermingszone in het kader van de Vogel- en
Habitatrichtlijn, ondervinden geen hinder van de
voorgenomen bouwplannen.
Eindconclusie ruimtelijke onderbouwing
Gelet op het vorenstaande, zijn wij van oordeel dat het
bouwplan uit een oogpunt van een goede ruimtelijke ordening
aanvaarbaar moeten worden geachtOp grond daarvan kan
medewerking worden verleend aan de bouwaanvraag.