Blad 4 ruimte verblijft. Een gevaarlijke en dus onwenselijke situatie; wanneer binnen de bestaande personele capaciteit ruimte gezocht wordt voor een tweede leidster op de groep, zal het aantal groepen in belangrijke mate moeten krimpen en naar verwachting worden gehalveerd. Dat is onwenselijk gelet op het belang dat aan voorschoolse voorzieningen gehecht wordt binnen het gemeentelijk beleid. Stichting Wijkwerk Leeuwarden De Stichting Wijkwerk Leeuwarden (SWL) heeft 9,6 bezette ID banen. Door gebruik te maken van het gesubsidieerde werk ontwikkelt de stichting zich tot een professionele organisatie op het terrein van jongerenwerk en buurtopbouwwerk. De verwachting is dat de SWL de bezuinigingen niet geheel kan opvangen. Wij zijn in overleg met de SWL over verdergaande professionalisering en gelijkschakeling met andere welzijnsinstellingenWij stellen in dit verband voor een bedrag van 20.000,- voor 2003 en voor 2004 een bedrag van 25.000,- te reserveren en ons te machtigen om deze middelen, afhankelijk van ons overleg over de toekomstige positie van SWL, geheel of gedeeltelijk beschikbaar te stellen. Voor een acuut probleem in de financiering van de terreinbeheerder op het vluchtheuvelgebied zal alvast een bedrag van 2.500,- beschikbaar worden gesteld. Mercurius RTV Mercurius heeft per 1 januari 2003 15 bezette ID-banen. De bezuinigingen leveren een tekort op van 37.750,- in 2003. Mercurius ontvangt achterstallig luister- en kijkgeld van 26.000,-. Jaarlijks is dit een bedrag van 13.000,-. Dit bedrag kan ingezet worden om een deel van het dekkingstekort ten gevolge van de bezuinigingen op gesubsidieerd werk op te vangen. Als er geen structurele bijdrage wordt geleverd om de bezuinigingen op te vangen zal Mercurius terugvallen op een vrijwilligers organisatie, waardoor de stabiliteit van de organisatie en de kwantiteit en kwaliteit van de producten in gevaar komt. Mercurius heeft geen ruimte om de bezuinigingen in de eigen begroting op te vangen. Kleurrijk Beraad Kleurrijk Beraad heeft per 1 januari 2003 bijna 6 bezette ID-banen. De bezuinigingen leveren in 2003 een tekort op van 14.500 en KB kan dit tekort niet opvangen. Indien er geen aanvullende subsidiebijdrage komt, moet dit leiden tot het stopzetten van de ID-inzet. Dit zal tot gevolg hebben dat het pand niet meer beheerd wordt en dat daardoor het Multicultureel Pand Leeuwarden zal verloederen en mogelijk gesloten zal moeten worden. De gemeente als toezichthouder en handhaver In deze paragraaf komen de positie van de Stichting Stadswacht aan de orde. Vooruitlopend op de kadernota Blad 5 Integrale en Programmatische Handhaving komt - voor zover relevant - kort, ook de organisatie van toezicht en handhaving aan de orde De Stichting Stadswacht De gemeente heeft jarenlang (vrijwel) gratis gebruik kunnen maken van het toezichthoudende werk van Stadswachten. De Stichting heeft alert gereageerd op aanvragen van gemeentelijke dienstonderdelen om extra toezicht op bepaalde plaatsen of tijden, door extra ID-banen aan te vragen en dienovereenkomstig in te zetten. Met het oog op het gevoelen van uw raad met betrekking tot het thema veiligheid en de dito opvattingen van ons college, hebben wij met de Stichting intensief gezocht naar een oplossing voor het realiseren van de taakstelling en het wegvallen e.g. verminderen van het organisatie- c.q. loonkostensubsidie onder het handhaven van het toezichtsniveau dat de Stichting thans biedt. Wij presenteren u een oplossing voor 2003. De rest van dit jaar zullen we benutten om samen met de Stichting een structurele oplossing te ontwerpen. U ontvangt hierover voor 1 december a.s. onze rapportage. Ons voorstel is om de Stichting Stadswacht voor 2003 een status aparte toe te kennen die bestaat uit de volgende elementen de Stichting wordt ontheven van de verplichting om 25% van de arbeidsplaatsen via in- of externe uitstroom om te zetten in reguliere arbeid; de Stichting krijgt toestemming voor het bezetten van maximaal 60 formatieplaatsen van 32 uur per week; de loonkosten van deze bezetting worden volledig gesubsidieerd; de organisatiekosten blijven voor rekening van de Stichting. De kosten hiervan worden bestreden uit de extra inkomsten die voortvloeien uit de betaalde taken die de Stichting verricht ten behoeve van de gemeente Leeuwarden (gevonden voorwerpen) en de Politie (koeriersdienst) uitstroom in de loop van 2 003 wordt niet aangevuld, individuele uitstroom wordt bevorderd; er wordt een dienstverleningsovereenkomst tussen de Stichting en de gemeente tot stand gebracht die de gemeente in staat stelt meer invloed uit te oefenen op de inzet van Stadswachten; er wordt van uit gegaan dat ook de andere deelnemers in de Stichting (Politie en een 4-tal andere gemeenten) hun verantwoordelijkheid zullen nemen. Alle met deze maatregelen samenhangende kosten voor de gemeente Leeuwarden worden voor wat betreft het 90% loonkostensubsidie ten laste gebracht van de beschikbare rijksmiddelen voor gesubsidieerde arbeid. De resterende 10% worden ten laste van het frictiekosten budget gebracht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 287