Blad 4
ruimte verblijft. Een gevaarlijke en dus onwenselijke
situatie;
wanneer binnen de bestaande personele capaciteit ruimte
gezocht wordt voor een tweede leidster op de groep, zal
het aantal groepen in belangrijke mate moeten krimpen en
naar verwachting worden gehalveerd. Dat is onwenselijk
gelet op het belang dat aan voorschoolse voorzieningen
gehecht wordt binnen het gemeentelijk beleid.
Stichting Wijkwerk Leeuwarden
De Stichting Wijkwerk Leeuwarden (SWL) heeft 9,6 bezette ID
banen. Door gebruik te maken van het gesubsidieerde werk
ontwikkelt de stichting zich tot een professionele
organisatie op het terrein van jongerenwerk en
buurtopbouwwerk. De verwachting is dat de SWL de
bezuinigingen niet geheel kan opvangen. Wij zijn in overleg
met de SWL over verdergaande professionalisering en
gelijkschakeling met andere welzijnsinstellingenWij
stellen in dit verband voor een bedrag van 20.000,- voor
2003 en voor 2004 een bedrag van 25.000,- te reserveren
en ons te machtigen om deze middelen, afhankelijk van ons
overleg over de toekomstige positie van SWL, geheel of
gedeeltelijk beschikbaar te stellen. Voor een acuut
probleem in de financiering van de terreinbeheerder op het
vluchtheuvelgebied zal alvast een bedrag van 2.500,-
beschikbaar worden gesteld.
Mercurius RTV
Mercurius heeft per 1 januari 2003 15 bezette ID-banen. De
bezuinigingen leveren een tekort op van 37.750,- in 2003.
Mercurius ontvangt achterstallig luister- en kijkgeld van
26.000,-. Jaarlijks is dit een bedrag van 13.000,-. Dit
bedrag kan ingezet worden om een deel van het
dekkingstekort ten gevolge van de bezuinigingen op
gesubsidieerd werk op te vangen. Als er geen structurele
bijdrage wordt geleverd om de bezuinigingen op te vangen
zal Mercurius terugvallen op een vrijwilligers organisatie,
waardoor de stabiliteit van de organisatie en de kwantiteit
en kwaliteit van de producten in gevaar komt.
Mercurius heeft geen ruimte om de bezuinigingen in de eigen
begroting op te vangen.
Kleurrijk Beraad
Kleurrijk Beraad heeft per 1 januari 2003 bijna 6 bezette
ID-banen. De bezuinigingen leveren in 2003 een tekort op
van 14.500 en KB kan dit tekort niet opvangen. Indien er
geen aanvullende subsidiebijdrage komt, moet dit leiden tot
het stopzetten van de ID-inzet. Dit zal tot gevolg hebben
dat het pand niet meer beheerd wordt en dat daardoor het
Multicultureel Pand Leeuwarden zal verloederen en mogelijk
gesloten zal moeten worden.
De gemeente als toezichthouder en handhaver
In deze paragraaf komen de positie van de Stichting
Stadswacht aan de orde. Vooruitlopend op de kadernota
Blad 5
Integrale en Programmatische Handhaving komt - voor zover
relevant - kort, ook de organisatie van toezicht en
handhaving aan de orde
De Stichting Stadswacht
De gemeente heeft jarenlang (vrijwel) gratis gebruik kunnen
maken van het toezichthoudende werk van Stadswachten. De
Stichting heeft alert gereageerd op aanvragen van
gemeentelijke dienstonderdelen om extra toezicht op
bepaalde plaatsen of tijden, door extra ID-banen aan te
vragen en dienovereenkomstig in te zetten.
Met het oog op het gevoelen van uw raad met betrekking tot
het thema veiligheid en de dito opvattingen van ons
college, hebben wij met de Stichting intensief gezocht naar
een oplossing voor het realiseren van de taakstelling en
het wegvallen e.g. verminderen van het organisatie- c.q.
loonkostensubsidie onder het handhaven van het
toezichtsniveau dat de Stichting thans biedt.
Wij presenteren u een oplossing voor 2003. De rest van dit
jaar zullen we benutten om samen met de Stichting een
structurele oplossing te ontwerpen. U ontvangt hierover
voor 1 december a.s. onze rapportage.
Ons voorstel is om de Stichting Stadswacht voor 2003 een
status aparte toe te kennen die bestaat uit de volgende
elementen
de Stichting wordt ontheven van de verplichting om 25%
van de arbeidsplaatsen via in- of externe uitstroom om
te zetten in reguliere arbeid;
de Stichting krijgt toestemming voor het bezetten van
maximaal 60 formatieplaatsen van 32 uur per week;
de loonkosten van deze bezetting worden volledig
gesubsidieerd;
de organisatiekosten blijven voor rekening van de
Stichting. De kosten hiervan worden bestreden uit de
extra inkomsten die voortvloeien uit de betaalde taken
die de Stichting verricht ten behoeve van de gemeente
Leeuwarden (gevonden voorwerpen) en de Politie
(koeriersdienst)
uitstroom in de loop van 2 003 wordt niet aangevuld,
individuele uitstroom wordt bevorderd;
er wordt een dienstverleningsovereenkomst tussen de
Stichting en de gemeente tot stand gebracht die de
gemeente in staat stelt meer invloed uit te oefenen op
de inzet van Stadswachten;
er wordt van uit gegaan dat ook de andere deelnemers in
de Stichting (Politie en een 4-tal andere gemeenten) hun
verantwoordelijkheid zullen nemen.
Alle met deze maatregelen samenhangende kosten voor de
gemeente Leeuwarden worden voor wat betreft het 90%
loonkostensubsidie ten laste gebracht van de beschikbare
rijksmiddelen voor gesubsidieerde arbeid. De resterende 10%
worden ten laste van het frictiekosten budget gebracht.