Handhavingketen
Blad 6
De organisatie van gemeentelijk toezicht en handhaving
Binnenkort verschijnt de kadernota 'Integrale en
Programmatische Handhaving'Enkele hoofdlijnen.
Het uitoefenen van toezicht en het opleggen van sancties
is een overheidstaak. In het college programma 2002-2006
is de noodzaak tot handhaving door de overheid benoemd.
De gebeurtenissen in Enschede, Volendam, Tiel en onlangs
in Maastricht, hebben de verantwoordelijkheid van de
(gemeentelijke) overheid voor het toezicht en optreden
tegen illegale situaties duidelijk gemaakt.
Het geheel aan handhavende taken moet omkleed worden met
zorg en waarborgen om willekeur te voorkomen. Een
beleidsmatige aanpak van handhaving en de consequente
uitvoering daarvan voorkomt een op incidenten en
mogelijk willekeur gebaseerde aanpak.
De handhaving van de openbare orde en de daarmee
samenhangende veiligheidsaspecten, regarderen de
driehoek van Burgemeester, Politie en Justitie. Deze
handhaving behoort over het algemeen niet tot het
gemeentelijk apparaat.
Leeuwarden heeft uitgesproken integraal en
programmatisch te willen handhaven.
Handhaving is een keten van samenhangende activiteiten. In
onderstaande figuur wordt dat visueel gemaakt.
- H andhavingsdoel en
- H andhmngsmve au
In dit verband is de relatie met de Stichting Stadswacht
van belang.
Met het oog op de kwaliteit van de verschillende actoren in
de handhavingsketen ligt het niet in de rede om
Stadswachten te belasten met andere taken van toezicht en
handhaving die nu zijn ondergebracht bij de parkeercontrole
(ROI)milieu, bouwen en wonen, beheer openbare ruimte, JVZ
en Brandweer. Dat zou ook geen bijdrage leveren aan de
oplossing van de huidige problematiek bij de Stadswachten.
De Stichting zou moeten volstaan met de 'oog en oor
functie' (licht toezicht) van de Stadswachten.
Wat wèl leidt tot verbetering van de kwaliteit en
vermindering van de kwetsbaarheid van de keten is het
Blad 7
concentreren van de genoemde handhavingstaken die bij de
gemeente zijn en blijven ondergebracht, in één
organisatorische eenheid. Dan kan ook de samenwerking
tussen de Stadswachten en de toezichthouders en handhavers
in deze unit worden geoptimaliseerd, heeft ook de Stichting
één aanspreekpunt en wordt de regie op de inzet van
Stadswachten en andere handhavers in de openbare ruimte
vanuit dit punt gecoördineerd. Het is in deze constructie
mogelijk dat Stadswachten via opleidingen en stages
doorgroeien naar reguliere functies in de sfeer van
handhaving
De financiën
De kosten voor de Stichting Stadswacht voor 2003 kunnen ten
laste worden gebracht van beschikbare rijksmiddelen c.q.
0 het frictiekostenbudget.
Wij stellen u voor om de kosten voor de oplossing bij
Beheer Openbare Ruimte voor het jaar 2 0 03 ten laste te
brengen van de algemene reserve 124.000,-).
De kosten voor enkele gesubsidieerde instellingen kunnen
voor het jaar 2 0 03 ten laste van het frictiekostenbudget
worden gebracht
Voor het jaar 2 0 04 kunnen de kosten van BOR en de
betreffende gesubsidieerde instellingen ten last van de
door uw raad beschikbaar gestelde middelen worden gebracht
400.000,-) en voor het restant ad 120.500,- stellen
wij u voor dit ten laste van de algemene reserve te boeken.
Voor 2005 e.v. vragen de oplossingen voor BOR en de
gesubsidieerde instellingen een structureel bedrag van
4 65.500,-. Wij stellen u voor om van het extra budget dat
uw raad ingaande 2 005 ter beschikking krijgt, aanvullend
een bedrag van 65.500,- te bestemmen voor de dekking van
het verschil.
Leeuwarden, 3 juni 2 003.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
drsC.H.J.
Brugman, secretaris.