Handhavingketen Blad 6 De organisatie van gemeentelijk toezicht en handhaving Binnenkort verschijnt de kadernota 'Integrale en Programmatische Handhaving'Enkele hoofdlijnen. Het uitoefenen van toezicht en het opleggen van sancties is een overheidstaak. In het college programma 2002-2006 is de noodzaak tot handhaving door de overheid benoemd. De gebeurtenissen in Enschede, Volendam, Tiel en onlangs in Maastricht, hebben de verantwoordelijkheid van de (gemeentelijke) overheid voor het toezicht en optreden tegen illegale situaties duidelijk gemaakt. Het geheel aan handhavende taken moet omkleed worden met zorg en waarborgen om willekeur te voorkomen. Een beleidsmatige aanpak van handhaving en de consequente uitvoering daarvan voorkomt een op incidenten en mogelijk willekeur gebaseerde aanpak. De handhaving van de openbare orde en de daarmee samenhangende veiligheidsaspecten, regarderen de driehoek van Burgemeester, Politie en Justitie. Deze handhaving behoort over het algemeen niet tot het gemeentelijk apparaat. Leeuwarden heeft uitgesproken integraal en programmatisch te willen handhaven. Handhaving is een keten van samenhangende activiteiten. In onderstaande figuur wordt dat visueel gemaakt. - H andhavingsdoel en - H andhmngsmve au In dit verband is de relatie met de Stichting Stadswacht van belang. Met het oog op de kwaliteit van de verschillende actoren in de handhavingsketen ligt het niet in de rede om Stadswachten te belasten met andere taken van toezicht en handhaving die nu zijn ondergebracht bij de parkeercontrole (ROI)milieu, bouwen en wonen, beheer openbare ruimte, JVZ en Brandweer. Dat zou ook geen bijdrage leveren aan de oplossing van de huidige problematiek bij de Stadswachten. De Stichting zou moeten volstaan met de 'oog en oor functie' (licht toezicht) van de Stadswachten. Wat wèl leidt tot verbetering van de kwaliteit en vermindering van de kwetsbaarheid van de keten is het Blad 7 concentreren van de genoemde handhavingstaken die bij de gemeente zijn en blijven ondergebracht, in één organisatorische eenheid. Dan kan ook de samenwerking tussen de Stadswachten en de toezichthouders en handhavers in deze unit worden geoptimaliseerd, heeft ook de Stichting één aanspreekpunt en wordt de regie op de inzet van Stadswachten en andere handhavers in de openbare ruimte vanuit dit punt gecoördineerd. Het is in deze constructie mogelijk dat Stadswachten via opleidingen en stages doorgroeien naar reguliere functies in de sfeer van handhaving De financiën De kosten voor de Stichting Stadswacht voor 2003 kunnen ten laste worden gebracht van beschikbare rijksmiddelen c.q. 0 het frictiekostenbudget. Wij stellen u voor om de kosten voor de oplossing bij Beheer Openbare Ruimte voor het jaar 2 0 03 ten laste te brengen van de algemene reserve 124.000,-). De kosten voor enkele gesubsidieerde instellingen kunnen voor het jaar 2 0 03 ten laste van het frictiekostenbudget worden gebracht Voor het jaar 2 0 04 kunnen de kosten van BOR en de betreffende gesubsidieerde instellingen ten last van de door uw raad beschikbaar gestelde middelen worden gebracht 400.000,-) en voor het restant ad 120.500,- stellen wij u voor dit ten laste van de algemene reserve te boeken. Voor 2005 e.v. vragen de oplossingen voor BOR en de gesubsidieerde instellingen een structureel bedrag van 4 65.500,-. Wij stellen u voor om van het extra budget dat uw raad ingaande 2 005 ter beschikking krijgt, aanvullend een bedrag van 65.500,- te bestemmen voor de dekking van het verschil. Leeuwarden, 3 juni 2 003. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, drsC.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 288