1. Inleiding Deze rapportage geeft de stand van zaken weer van de uitwerking van de maatregelen die het college van B&W van Leeuwarden heeft genomen als gevolg van de bezuinigingen die het rijk eind 2 002 heeft doorgevoerd op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. Het Kabinet Balkenende-I heeft eind 2002 omvangrijke bezuinigingen doorgevoerd op het terrein van de gesubsidieerde arbeid in casu de Wiw- en ID-banen. Landelijk en vanuit macro perspectief bezien moet het aantal ID-banen teruggebracht worden van 60.000 naar 45.500 en het aantal Wiw-dienstbetrekkingen van 31.000 naar 27.000. De bezuinigingen hebben een zodanige omvang dat de gemeente Leeuwarden deze niet kan opvangen zonder nadere maatregelen te treffen. Het college van B&W heeft als gevolg hiervan op 17 december 2002 (Nota nr. 28684) en op 4 februari 2003 (Nota nr. 2416) besloten tot het nemen respectievelijk heroverwegen van een aantal maatregelen per 2003. Instroomstop Voor zowel de Wiw-dienstbetrekkingen als de ID-banen is er per 1 januari 2 003 een instroomstop afgekondigd. De instroomstop in de Wiw-dienstbetrekkingen geldt niet voor de doelgroep in het kader van de wettelijk verplichte sluitende aanpak jongeren en voor personen voor wie een terugkeergarantie geldt. Op basis van de Wiw- subsidiebeschikking is de omvang van het aantal Wiw- dienstbetrekkingen vastgesteld op 325 ultimo 2003. Beperking loonkosten- en organisatiekostensubsidie Voor de ID-banen is besloten dat met ingang van 1 april 2003 de loonkostensubsidie aan werkgevers wordt beperkt tot 90% per ID-werknemer en de organisatiekostensubsidie wordt afgeschaft. Reductie aantal ID-banen Het aantal ID-banen moet aan het eind van het jaar 2 0 03 zijn teruggebracht van 743,6 tot 600. Deze teruggang met ruim 14 3 banen moet grotendeels worden gerealiseerd door deze banen om te zetten in regulier betaalde banen. Grote ID-werkgevers hebben in dit verband de inspanningsverplichting op zich genomen 25% van het aantal ID-werknemers uit te laten stromen naar regulier betaalde arbeid. Teneinde dit proces te ondersteunen heeft de gemeente twee procesmanagers aangetrokken die samen met de werkgevers mogelijkheden tot uitstroom naar regulier werk nagaan, daarover afspraken maken en deze ter accordering voorleggen aan de gemeente. Werkgevers kunnen een beroep doen op rijkssubsidies om uitstroom naar regulier werk te premiëren. Tot slot is er een frictiebudget van 300.000 beschikbaar gesteld voor het opvangen van incidentele knelpunten 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2003 | | pagina 292